maanantai 18. syyskuuta 2017

Kehollinen ilmaisu


Kehollisen ilmaisun toteutus voi olla spontaania tai lapsen osallisuutta korostava yhdessä suunniteltu, toteutettu ja arvioitu luova prosessi. Tavoitteena on rohkaista lapsia ilmaisemaan itseään. Toiminnassa heille mahdollistetaan monipuolinen kielellinen kokeminen, ilmaisu ja viestintä. Draama, tanssi, leikki ovat osa kehollista ilmaisua. Kehollinen ilmaisu linkittyy myös kasvan, liikun, kehityn – osa-alueeseen liikkumisen osalta. 
 
Draama ja leikki
Eläinten matkiminen on yksinkertainen tapa yhdistää draamaa, leikkiä ja kehollista ilmaisua. Valitaan lapsia kiinnostavia eläimiä. Mietitään, miten ne liikkuvat ja lähdetään kokeilemaan sitä. Tähän voi myös lisätä eläinten ääniä. Mietitään miten iso ja pieni eläin liikkuvat. Entä matalat tai korkeat eläimet tai eläin isät, äidit ja lapset? Eläinliikkumisessa voidaan käyttää myös kahta toiminta noppaa, joihin toisen eri sivuille on laitettu eläinten kuvia ja toiseen erilaisia tapoja liikkua. Noppien heitto määrittää mikä eläin ollaan ja miten liikutaan. 

Perinteisistä leikeistä ”Kapteeni käskee” puolestaan haastaa erilaisiin kehollisiin suorituksiin sekä harjoittaa keskittymistä. 

Draamaharjoitukset
Pantomiimit ovat hyviä kehollisen ilmaisun harjoituksia. Juniori Alias-peli, jossa on kuva ja sana, toimii helppona valmiina materiaalina pantomiimien esittämiseen. Lapset ilmaisevat pelikorteissa olevia asioita kehollisesti, ilman sanoja, muille osallistujille, jotka yrittävät arvata mistä on kyse. Eläimet ovat helppo aihepiiri aloittaa. Kokeilla kannattaa myös tekemisiä kuten pianon soittaminen tai maalaaminen. Pantomiimien onnistuminen vaatii alkuun harjoittelua, mallia ja rohkaisua kasvattajalta. Asioiden omakohtainen kokemus myös vahvistaa lapsen omaa näkemystä kehollisesti esitettävästä asiasta. On vaikeaa esittää robottia tai dinosaurusta, jos lapsella tai aikuisella ei ole käsitystä siitä, mikä esitettävä kohde on ja miten se toimii. Pantomiimi-kortteja voi tehdä itse ja niihin kannattaa kerätä lapsilta ideoita, erityisesti niitä asioita kannattaa kuvata kortteihin, joita lapset ovat nähneet ja kokeneet. 

Tanssiminen
Toisten matkiminen on myös osa kehollista ilmaisua. Tässä voidaan käyttää hyväksi kuvia, kasvattajan antamaan mallia tai digimateriaalia kuten youtube-sivustoa. Tanssin matkiminen on yksi keino ja Do the "Prunella" on hauska esimerkki tästä.

Tanssiminen haastaa myös kehon hahmottamista. Muodoilla tanssimista voidaan  toteuttaa siten, että lattialla on paljon eri muotoja ja lapsille annetaan yksi tai kaksi muotoa, joiden päällä saavat liikkua tanssimusiikin soidessa. Tämä haastaa miettimään, miten oman kehon saa liikutettua muodolta toiselle. Haastetta voi lisätä määrittämällä tanssimistavan kuten tanssitaan hitaasti, nopeasti, alhaalla, ylhäällä.



Välineet
Erilaisia välineitä voidaan myös käyttää. Nenäliina on yksi yksinkertaisin väline. Tähän sopivat toki huivitkin. Nenäliina-tanssissa nenäliina laitetaan pään päälle. Musiikki lähtee soimaan ja kaikki tanssivat tietyllä sovitulla tavalla ja yrittävät estää nenäliinan putoamista lattialle. Sääntönä voi käyttää että nenäliinan saa nostaa tai sitten tanssija istuu lattialle, kun nenäliina on tippunut ja laittaa nenäliinan pään päälle ja istuu rauhoittumaan nenäliinan alle. 

Liput, viirit, huivit, nauhat, pienet pallot, hernepussit ja hula-vanteet ovat hyviä välineitä. Ne sopivat tanssimiseen ja sirkusteluun. Esimerkiksi huiveja ja vanteita voidaan liikutella eri tavoin ja harjoitella heittoja sekä kiinniottamista. Leikkivarjon avulla voidaan harjoittaa kehollista ilmaisua monin tavoin. Esimerkiksi voiman käyttöä voidaan harjoitella heiluttamalla varjoa hitaasti tai nopeasti. Varjon alla tai päällä voidaan myös esiintyä.

Puhaltaminen
Puhaltaminen wc-paperiputkilla, erilaisilla pilleillä, silkkipaperien, pallojen ja höyhenten liikuttaminen soveltuva keholliseen ilmaisuun. Voidaan harjoitella puhaltamaan lujaa ja hiljaa ja tutkia miten se vaikuttaa eri kohteisiin kuten höyheniin tai miltä erilainen puhaltaminen tuntuu kehossa. 

Keho- ja draamakortit
Kehokorttien avulla voidaan harjoitella oman kehon hahmottamista ja kehon haluttuun liikkeeseen ja asentoon saamista. Draamakorttien avulla voidaan tutkia, miten jotain asiaa voi esittää oman kehon avulla esimerkiksi annetaan ohje: sula kuin jäätelö tai lämmitä kuin aurinko. 

Aistit
Eri aistien yhdistämistä keholliseen ilmaisuun kannattaa harjoittaa myös. Valot ja varjot kiehtovat ja saattavat myös pelottaa lasta. Varjoteatterin avulla voidaan tutkia, miten tuttu asia muuttuu erilaiseksi, kun valon määrä on eri. Omasta kehosta saa valojen ja varjojen avulla hyvin erilaisia asioita esitettyä. 

Aistiradat sokkona esineitä tunnustellen on haastavaa lapsille tai sokkopallon pelaaminen haastavat näkeviä lapsia oman kehon hahmottamiseen ja aistien hyväksi käyttöön eri tavoin. Aistiradan käveleminen paljain jaloin eri materiaalien yli aktivoi myös kehollista kokemusta. 



Joko tykkäsit blogista?  
Blogin ja sen materiaalipankin löydät myös Facebookista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Epäonnistumisen tilat vaiko onnistumisen tilat?

  Uusi kausi tuo aina mukanaan haasteita. Työkavereiksi on voinut tulla uusia ihmisiä. Lapsiryhmät ovat voineet muuttua ja lasten haasteet o...