Kehollisen ilmaisun toteutus voi olla spontaania tai lapsen
osallisuutta korostava yhdessä suunniteltu, toteutettu ja arvioitu luova prosessi.
Tavoitteena on rohkaista lapsia ilmaisemaan itseään. Toiminnassa heille
mahdollistetaan monipuolinen kielellinen kokeminen, ilmaisu ja viestintä. Draama, tanssi, leikki ovat osa kehollista ilmaisua. Kehollinen ilmaisu linkittyy myös kasvan, liikun, kehityn – osa-alueeseen
liikkumisen osalta.
Draama ja leikki
Eläinten matkiminen on yksinkertainen tapa yhdistää draamaa, leikkiä ja kehollista ilmaisua. Valitaan lapsia kiinnostavia
eläimiä. Mietitään, miten ne liikkuvat ja lähdetään kokeilemaan sitä. Tähän voi
myös lisätä eläinten ääniä. Mietitään miten iso ja pieni eläin liikkuvat. Entä
matalat tai korkeat eläimet tai eläin isät, äidit ja lapset? Eläinliikkumisessa
voidaan käyttää myös kahta toiminta noppaa, joihin toisen eri sivuille on
laitettu eläinten kuvia ja toiseen erilaisia tapoja liikkua. Noppien heitto
määrittää mikä eläin ollaan ja miten liikutaan.
Perinteisistä leikeistä ”Kapteeni käskee” puolestaan haastaa erilaisiin kehollisiin
suorituksiin sekä harjoittaa keskittymistä.
Draamaharjoitukset
Pantomiimit ovat hyviä kehollisen ilmaisun harjoituksia.
Juniori Alias-peli, jossa on kuva ja sana, toimii helppona valmiina materiaalina
pantomiimien esittämiseen. Lapset ilmaisevat pelikorteissa olevia asioita kehollisesti, ilman sanoja, muille osallistujille, jotka yrittävät arvata mistä
on kyse. Eläimet ovat helppo aihepiiri aloittaa. Kokeilla kannattaa myös
tekemisiä kuten pianon soittaminen tai maalaaminen. Pantomiimien onnistuminen
vaatii alkuun harjoittelua, mallia ja rohkaisua kasvattajalta. Asioiden
omakohtainen kokemus myös vahvistaa lapsen omaa näkemystä kehollisesti
esitettävästä asiasta. On vaikeaa esittää robottia tai dinosaurusta, jos
lapsella tai aikuisella ei ole käsitystä siitä, mikä esitettävä kohde on ja
miten se toimii. Pantomiimi-kortteja voi tehdä itse ja niihin kannattaa kerätä
lapsilta ideoita, erityisesti niitä asioita kannattaa kuvata kortteihin, joita
lapset ovat nähneet ja kokeneet.
Tanssiminen
Toisten matkiminen on myös osa kehollista ilmaisua. Tässä
voidaan käyttää hyväksi kuvia, kasvattajan antamaan mallia tai digimateriaalia
kuten youtube-sivustoa. Tanssin matkiminen on yksi keino ja Do the "Prunella" on hauska esimerkki tästä.
Tanssiminen haastaa myös kehon hahmottamista. Muodoilla tanssimista voidaan toteuttaa siten, että lattialla on paljon
eri muotoja ja lapsille annetaan yksi tai kaksi muotoa, joiden päällä saavat
liikkua tanssimusiikin soidessa. Tämä haastaa miettimään, miten oman kehon saa liikutettua muodolta toiselle. Haastetta voi lisätä määrittämällä tanssimistavan kuten tanssitaan hitaasti, nopeasti, alhaalla, ylhäällä.
Välineet
Erilaisia välineitä voidaan myös käyttää. Nenäliina on yksi
yksinkertaisin väline. Tähän sopivat toki huivitkin. Nenäliina-tanssissa
nenäliina laitetaan pään päälle. Musiikki lähtee soimaan ja kaikki tanssivat
tietyllä sovitulla tavalla ja yrittävät estää nenäliinan putoamista lattialle.
Sääntönä voi käyttää että nenäliinan saa nostaa tai sitten tanssija istuu lattialle, kun
nenäliina on tippunut ja laittaa nenäliinan pään päälle ja istuu rauhoittumaan
nenäliinan alle.
Liput, viirit, huivit, nauhat, pienet pallot, hernepussit ja
hula-vanteet ovat hyviä välineitä. Ne sopivat tanssimiseen ja sirkusteluun.
Esimerkiksi huiveja ja vanteita voidaan liikutella eri tavoin ja harjoitella
heittoja sekä kiinniottamista. Leikkivarjon avulla voidaan harjoittaa
kehollista ilmaisua monin tavoin. Esimerkiksi voiman käyttöä voidaan
harjoitella heiluttamalla varjoa hitaasti tai nopeasti. Varjon alla tai päällä
voidaan myös esiintyä.
Puhaltaminen
Puhaltaminen
wc-paperiputkilla, erilaisilla pilleillä, silkkipaperien, pallojen ja höyhenten
liikuttaminen soveltuva keholliseen ilmaisuun. Voidaan harjoitella puhaltamaan lujaa ja hiljaa ja tutkia miten se vaikuttaa eri kohteisiin kuten höyheniin tai miltä erilainen puhaltaminen tuntuu kehossa.
Keho- ja draamakortit
Kehokorttien avulla voidaan harjoitella oman kehon
hahmottamista ja kehon haluttuun liikkeeseen ja asentoon saamista. Draamakorttien
avulla voidaan tutkia, miten jotain asiaa voi esittää oman kehon avulla
esimerkiksi annetaan ohje: sula kuin jäätelö tai lämmitä kuin aurinko.
Aistit
Eri aistien yhdistämistä keholliseen ilmaisuun kannattaa
harjoittaa myös. Valot ja varjot kiehtovat ja saattavat myös pelottaa lasta.
Varjoteatterin avulla voidaan tutkia, miten tuttu asia muuttuu erilaiseksi, kun
valon määrä on eri. Omasta kehosta saa valojen ja varjojen avulla hyvin
erilaisia asioita esitettyä.
Aistiradat sokkona esineitä tunnustellen on
haastavaa lapsille tai sokkopallon pelaaminen haastavat näkeviä lapsia oman
kehon hahmottamiseen ja aistien hyväksi käyttöön eri tavoin. Aistiradan
käveleminen paljain jaloin eri materiaalien yli aktivoi myös kehollista
kokemusta.
Joko tykkäsit blogista?
Blogin ja sen materiaalipankin löydät myös Facebookista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.