Etiikka ja eettinen ajattelu haastavat pohtimaan arjen
asioita oikein-väärin akselilta. Onko oikein tehdä tai toimia tietyllä tavalla?
Miten pitäisi toimia? Miten asioiden tulisi olla?
Eettisen ajattelun harjoittelu rohkaisee tekemään oikein.
Lasten kanssa voidaan tutkia tekoa tai toimintamallia. Lasten kirjallisuus
tarjoaa tähän laajasti materiaali. Lasten kanssa voidaan pohtia kirjan hahmojen
kautta tekeekö hahmo oikein vain väärin? Miten hahmo voisi toimia oikein?
Oikein-väärin –pohdinnan kautta luodaan myös pohjaa
vuorovaikutusmallien ja syy-seuraussuhteiden hahmottamiseen. Pohtimalla asioita
voidaan luoda malleja, miten toimitaan vastuullisesti.
Eettinen ajattelu ja
arvoperusta
Eettiseen ajatteluun liittyy vasun arvoperusta. Onko
jokainen lapsi minulle kasvattajana ainutlaatuinen ja arvokas juuri sellaisena
kuin hän on? Tuleeko jokainen lapsi kuulluksi, nähdyksi, huomioon otetuksi ja
ymmärretyksi omana itsenään sekä yhteisönsä jäsenenä? Ohjataanko lapsia
toimimaan arvoperustan mukaisesti?
Varhaiskasvatuksessa kiusaamista, rasismia tai väkivaltaa ei
hyväksytä missään muodossa eikä keneltäkään. Saavatko kaikki lapset hyvää
opetusta, huolenpitoa ja kannustavaa palautetta? Saavatko lapset tehdä
valintoja riippumatta sukupuolesta, syntyperästä, kulttuuritaustasta tai muista
henkilöön liittyvistä syistä kuten esimerkiksi kehitysviiveistä?
Luommeko kasvattajina moninaisuutta kunnioittavaa
ilmapiiriä? Toimimmeko ammatillisesti, avoimesti ja kunnioittaen erilaisten ja
monimuotoisten perheiden kanssa? Miten erilaiset kielet, kulttuurit,
katsomukset, uskonnot, perinteet ja kasvatusnäkemykset huomioidaan? Saavatko
kaikki lapset kokea, että heidän perheensä on arvokas?
Kehitetäänkö lasten tunnetaitoja? Huomioidaanko erilaisissa
arjen valinnoissa sosiaalinen, kulttuurinen, taloudellinen ja ekologinen ulottuvuus
kestävän elämäntavan periaatteiden mukaisesti?
Eettinen ajattelu
käytännössä
Eettistä ajattelua toteutetaan arjen askareissa ehkä
huomaamattakin. Kasvattajat ohjeistavat lapsia tekemään oikein ja huomauttavat
väärin tehdyistä asioista. Eettistä ajattelua pitää toteuttaa myös tietoisesti
ja tavoitteellisesti. Tässä muutamia vinkkejä:
Oikein – väärin – kortit: Korteissa on väittämä tai kysymys ja
pohditaanko onko se oikein vai väärin ja miksi näin on. Esimerkiksi ”Saako
toisia töniä?” ”Miksi?” tai ”Saako toista halata?” ”Miksi?”
Tehdään ryhmän säännöt: ”Näin meillä toimitaan” Lapsilta
sääntöjä kysyttäessä usein kuulee niitä sääntöjä, joita ei saa tehdä.
Kasvattajien on hyvä miettiä, millaiset säännöt ryhmään halutaan, jos halutaan
tukea positiivista minäkuvaa ja nostaa vahvuuksia esille. Montako kielteistä sääntöä
kannattaa kirjata? Voivatko säännöt ollakin toimintamalli eli näin meillä
toimitaan?
Lastenkirjallisuuden lukeminen lasten kirjoissa on ääretön
määrä materiaalia eettisen ajattelun kehittämiseen. Tarinoista löytyy hyvää ja
pahaa, hyvää käytöstä ja huonoa käytöstä. Kasvattajan tarvitsee vain pysähtyä
ja käydä keskustelua tutuista ja lapsille läheisistä asioista.
Tunnekasvatus-materiaalien kautta päästään käsiksi
oikein-väärin akseliin ja siihen miltä asiat tuntuvat. Tunnekasvatuksen kautta
eri tunteet kuten pelko, suru, ilo voidaan tehdä lapsille näkyviksi. Muun muussa
Kimochis (tunne- ja vuorovaikutusmateriaali) ja Askeleittain-materiaalit
ovat tutustumisen arvoisia.
Kirjoista ”Mun ja sun juttu!” (Haapsalo,
Kirkkopelto & Repo 2016), ”Molli” (Kirkkopelto 2013), ”Molli
- hyvällä mielellä vai pahalla päällä” (Haapsalo 2013) ja ”Piki”(Kirkkopelto
2016) kannattaa katsastaa läpi.
Ammattikirjallisuudesta ”Kaveritaitoja. Tietoa ja harjoituksia
toimivan ryhmän rakentamiseen varhaiskasvatuksessa” (Laaksonen &
Repo 2016) sekä ”Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy” (Repo 2015) ovat
lukemisen arvoisia kasvattajalle.
Kiusaamisen ehkäisemisen suunnitelma on suositeltavaa tehdä
yksiköihin. Se laittaa kasvattajat pohtimaan mitä kiusaaminen on, miten sitä
ehkäistään ja miten siihen puututaan. Suunnitelmaan on hyvä kirjata miten asia
otetaan puheeksi huoltajien kanssa. Tätä suunnitelmaa seurataan, päivitetään ja
arvioidaan säännöllisesti yksiköissä. Esimerkiksi Mannerheimin
lastensuojeluliitolta löytyy tästä lisää materiaalia.
Joko tykkäsit blogista Facebookissa?
Blogilla on myös oma materiaalipankki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.