Varhaiskasvatuksessa
liikunnan ja liikkumisen tavoitteena on innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti ja
kokemaan liikunnan iloa. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018)
Liikkumisen ja
liikunnan tukena varhaiskasvatuksessa käytetään paljon erilaisia liikunnan
vuosikelloja, kausisuunnitelmia ja liikuntatarjottimia. Ne tukevat liikkumisen
säännöllisyyttä, suunnitelmallisuutta sekä tavoitteellisuutta. Näiden
erilaisten apuvälineiden käytössä pitää kuitenkin ottaa huomioon lapsen
yksilöllisyys ja pitää ymmärtää, miten lapsen liikunnallinen kehitys kulkee,
jotta toiminta olisi oikeasti tavoitteellista ja tukee lapsen kasvua, kehitystä
ja oppimista.
Liikunnan
vuosikello on yksi apukeino varmistaa liikunnan monipuolisuutta,
säännöllisyyttä ja järjestelmällisyyttä. Liikunnan vuosikelloja voidaan
rakentaa monella tapaa. Lapsen liikkumisen kehittymiseen keskittyvä vuosikello,
tai paremminkin liikunnan portaat, lähtee liikkeelle lapsen motoriikan
kehittymisestä vaiheittain. Vuosikelloja voidaan rakentaa myös painopisteiden
mukaan esimerkiksi syksyllä tutustumisleikkejä, talvella luistelua ja hiihtoa.
Nämä vuosikellot rakentuvat ja palvelevat eri tavoin. Liikunnan
portaat on motoriikan kehittymistä vaiheittain korostava malli ja se antaa vihjeitä
siitä, mitä taitoja lapsen tulisi osata ennen seuraavan osan hallintaa. Puutteet aikaisemmissa motorisissa vaiheissa voivat hidastaa ja vaikeuttaa seuraavien
motoristen taitojen kehittymistä. Jos lapsen motorisia taitoja havainnoidaan ja
huomataan haasteita taidoissa, motoriikan kehittymiseen painottava, liikunnan
portaat voivat auttaa palaamaan takaisin päin ja harjoittamaan edellisiä
taitoja lisää, jotta uusikin taito voidaan hallita paremmin.
Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet nostaa ylös lasten motoristen taitojen suunnitelmallisen havainnoinnin
tärkeyden. Liikunnan portaat voivat toimia tässä apukeinoina. Lapsia
havainnoimalla heidät voidaan asettaa portailla eri tasoille sen mukaan, kuinka
he hallitsevat taidon ja tämän havainnon pohjalta tehdä liikunnan perustaitojen
kehittämisen suunnittelua ryhmään. Jos liikunnan portaita käyttäessä huomaa,
että usealla lapsella on vaikeuksia kieriä tai ryömiä, niin näitä taitoja
voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi siirtymätilanteisiin, jolloin päivän aikana
toistoja tulisi useita. Liikunnan vuosikello, johon kirjataan vuosisuunnittelu,
että elokuussa kieritään, syyskuussa potkitaan palloa, toimii suunnittelun tukena eri tavoin.
Perustaitojen harjoittelussa myös liikkeiden variointi eli muuntelu on tärkeää. Esimerkisi voidaan kävellä eteenpäin, taaksepäin,sivuittain eli eri suuntiin. Voidaan liikkua isossa tilassa tai pienessä tilassa. Voidaan kävellä nopeasti tai hitaasti. Voidaan kävellä hiipien tai tömistellen, Voidaan kävellä pienenä tai isona. Eli liikkeitä voidaan varioida suunnan, tilan, ajan, voiman ja tason kautta.
Lasten liikuttaminen varhaiskasvatuksessa ei toki ole vain perustaitojen harjoittamista, mihin liikunnan portaat keskittyvät. Perustaitojen harjoittelua tukee lasten hyvä kehotuntemus ja sen tukeminen on äärettömän tärkeää. Kehotuntemuksen tukemisessa auttaa keholiikunta (esim. laitetaan nenä paikanmerkille), aistileikit (mistä löytyy jotain pehmeää tai tunnustellaan esineitä silmät kiinni), runot (”varpaamme me piilotimme, varpaita ei lain… 1-2-3 tässä meidän varpaat on, juksasimme vain”) musiikkileikit (pää-olkapää-peppu-polvet-varpaat).
Lasten liikuttaminen varhaiskasvatuksessa ei toki ole vain perustaitojen harjoittamista, mihin liikunnan portaat keskittyvät. Perustaitojen harjoittelua tukee lasten hyvä kehotuntemus ja sen tukeminen on äärettömän tärkeää. Kehotuntemuksen tukemisessa auttaa keholiikunta (esim. laitetaan nenä paikanmerkille), aistileikit (mistä löytyy jotain pehmeää tai tunnustellaan esineitä silmät kiinni), runot (”varpaamme me piilotimme, varpaita ei lain… 1-2-3 tässä meidän varpaat on, juksasimme vain”) musiikkileikit (pää-olkapää-peppu-polvet-varpaat).
Perustaidot,
jotka liikunnan portaista löytyvät, pohjaavat myös lapsen tasapainotaitoihin. Tasapainotaidot
kehittyvät lapsella muutaman kuukauden iästä aina neljään ikävuoteen saakka Tasapainotaidot
liittyvät sekä paikalla olevaan kehoon että pyörimiseen ja asennon ylläpitämiseen.
Se voi olla joko staattista tai dynaamista, riippuen onko keho paikalla vai liikkeessä.
Tasapainossa on yksinkertaistettuna kyse kehon painopisteen ja tukipinnan
sijainnista. Staattista tasapainoa on esimerkiksi istuma- tai seisoma-asennossa
pysyminen. Tätä voidaan harjoittaa esimerkiksi seisomalla yhdellä jalalla tai
esimerkiksi Faaraon Kissa laulussa konttausasennossa jalan nostamisella ilmaan.
Nassikkapainissa esimerkiksi Pantterin kaadossa pyritään myös pitämään
tasapaino, kun toinen pyrkii kaatamaan. Dynaamista tasapainoa on kehon asennon
hallinta liikkeessä, kuten pysähtyminen, kurkottaminen, eri maastoissa
liikkuminen. Dynaamista tasapainoa voidaan harjoittaa muun muassa liikkumalla
eri maastoissa – metsässä, pihalla, puistoissa, sisällä. Sisälle voidaan tehdä
esimerkiksi erilaisia möykkyratoja patjoista ja sileitä ratoja liikuntapenkeistä.
Pysäytysleikit toimivat tässä myös hyvin, esimerkiksi musiikki seis tai STOP!
leikki (Kävelen, kävelen, kävelen, kävelen, kävelen, kävelen, STOP liikutaan
eri tavoin ja harjoitellaan pysähtymistä). Tasapainotaidoiksi luokiteltavia
taitoja ovat kehon taivuttaminen, ojentaminen, heiluminen, kääntyminen,
väistäminen, pyöriminen, kieriminen, alastulot ja pysähtyminen. Kaatuminen on alastuloihin
liittyvä taito, joka on äärimmäisen tärkeä perustaito, jota muun muassa
luistelussa pitää aina muistaa myös harjoitella.
Säännöllisellä
ja ohjatulla liikunnalla on tärkeä merkitys lasten kokonaisvaltaiselle
kehitykselle ja motoriselle oppimiselle. Tämän vuoksi lasten motoristen
taitojen suunnitelmallinen havainnointi on tärkeää ja tässä liikunnan portaat
voivat toimia yhtenä tukikeinoja ja apuvälineenä.
Millaisia liikunnan suunnittelun tukikeinoja sinulla on käytössä?
Lisää lukemista liikunnasta:
Blogin löydät Facebookista: Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen aikaa sekä Instagramista @varhaista.aikaa - Tervetuloa seuraamaan
****************************************************************************