tiistai 24. lokakuuta 2017

Liikkuminen





Liikunnan vuosikellot, kausisuunnitelmat ja liikuntatarjottimet ovat hyvä apukeino varmistamaan liikunnan monipuolisuutta varhaiskasvatuksessa. Ne tukevat myös siinä, että toiminnasta saadaan säännöllistä, kun on olemassa apuväline, mistä voi asioita tarkistaa ja mihin voi palata. Näissä apuvälineissä pitää ottaa huomioon vasun velvoitteet ja ymmärrys lapsen liikkumisen kehittymisestä. Ymmärrys tavoitteellisuudesta lähtee siitä, että tiedetään miten lapsen liikunnallinen kehitys kulkee ja missä kukin lapsi on tällä hetkellä liikunnallisessa kehityksessään. Lasten yksilölliset tavoitteet ja ryhmän kokonaistavoitteet liikkumisen suhteen ohjaavat apukeinojen käyttöä, sitä mistä lapsen ja ryhmän kanssa kulloinkin lähdetään liikkeelle, joten vuosikellojen tai muiden apuvälineiden pitää olla joustavia ja antaa mahdollisuuden edetä lasten tarpeiden ehdoilla. Niiden pitää mahdollistaa myös lapsilähtöisyys.


Monipuolinen päivittäinen liikunta

Vasu velvoittaa toteuttamaan liikkumista monipuolisesti päivittäin, joka on sekä ohjattua että omaehtoista. Varhaiskasvatuksen arjessa tämä on helppoa, jos kasvattajat sitoutuvat siihen. Arjen siirtymätilanteet voidaan suorittaa erilaisten liikuntatehtävien kautta. Voidaan hyppiä käsipesulle, kontata koirina vessaan, kävellä takaperin pukemaan jne. Mikäli päivän aikana syntyy odottelutilanteita, niissä voidaan leikkiä erilaisia liikuntaleikkejä kuten ”kapteeni käskee” tai käyttää laululeikkejä, jotka sisältävät liikkumista kuten ”Jumppalaulu” (pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat…). Isommat lapset osaavat oma-aloitteisesti aloittaa liikunnalliset odotteluleikit, jos aikuinen on alkuun antanut heille mallin ja sallii lasten omaehtoisen toiminnan näissä tilanteissa. 

Ulkoilussa lapset liikkuvat omaehtoisesti muun muassa keinussa, liukumäessä, työntäessään isoja rekkoja, pyöräillessään, kantaessaan hiekkaämpäreitä paikasta toiseen. Monipuolisuuden takaamiseksi ulkoilussa kasvattaja voi opettaa lapsille perinneleikkejä kuten polttopalloa, värikuningasta, peiliä ja erilaisia hippoja. Kasvattajat voivat myös rakentaa ja ottaa lapsia mukaan rakentamaan liikuntaratoja pihamaalle. ”Liikuntatunneilla” kasvattaja on voinut suunnitella osan toiminnasta juuri lasten tavoitteiden mukaisesti, mutta jos kasvattaja uskaltaa jättää lasten omalle ideoinnille tilaa, liikuntahetkistä voi tulla todella monipuolisia ja lapsia innostavia. ”Viikon lapsi” voi esimerkiksi saada suunnitella liikuntatunnin osion tai ainakin toivoa omaa suosikkileikkiään näille hetkille.


Eri ympäristöt liikuttajina sisällä ja ulkona

Pieni sisätila ei ole este liikkumiselle. Rajut ja isoa liikettä vaativat toiminnot voidaan tehdä jossain muussa tilassa, esimerkiksi liikuntasalissa tai pitkillä käytävillä, mutta tilan koko ei ole este monipuoliselle liikunnalle. Sisätiloissa voidaan jumpata laululeikkien avulla. Keholiikunta onnistuu pienessä tilassa. Lasten kanssa voidaan piilottaa kehon osia (”varpaamme me piilotimme, varpaita ei lain… 1-2-3 tässä meidän varpaat on, juksasimme vain”) ja harjoitella liikkumaan tietyt kehonosat maassa esim. kuljetaan peppu maassa.

Ulkona tuttua pihapiiriä voidaan muokata liikkumisessa siten, että sovitaan lasten kanssa erilaisista liikunnallisista pihasäännöistä – tänään juostaan vain takaperin pihalla tai nurmikolla saa liikkua vain hyppien. Lähimetsä on oiva paikka liikkua niin ohjatusti kuin omaehtoisesti. Kannot, juuret ja kivet ovat oivia tasapainon harjoittajia.


Eri vuodenajat

Eri vuodenajat tuovat vaihtelua liikuntaan. Keväästä syksyyn voidaan yleensä keinua ja pyöräillä ja vaikka haravoida. Lumisina talvina voidaan pihalla luistella, hiihtää, laskea mäkeä. Lumettomuus toki ei estä luistelemassa hallissa tai harjoittelemasta luistelua sisätiloissa esimerkiksi lattiamerkkien avulla (huopa puoli alaspäin). Kesällä lämpimällä säällä vesileikit kahluualtaissa tuovat veden liikuntaelementtinä ulkona mahdolliseksi, sisätiloissa vesileikkejä toki voidaan harrastaa vuoden ympäri. Hipat sisällä, lumessa, nurmella, hiekalla, metsässä antavat lapsille monipuolisen kokemuksen, että samaa liikuntaleikkiä voi leikkiä eri ympäristöissä ja eri vuoden aikoina.


Riittävästi laadukkaita liikuntavälineitä lasten saatavilla

Vasun mukaan liikuntavälineet kuuluvat olla lasten käytettävissä omaehtoisen liikunnan ja leikin aikana. Vasun määrittää myös, että lasten käytössä tulee olla riittävästi monipuolisia ja turvallisia leikki- ja toimintavälineitä, ja niissä on tarvittaessa huomioitava lasten yksilölliset tuen tarpeet. Jos lasten kanssa harjoitellaan välineen käsittelytaitoja esimerkiksi pallolla, on hyvä huomioida, että pallojen ominaisuuksissa on eroja. Se, että potkaiseeko lapsi koripalloa, jalkapalloa, pehmopallo vai pientä tennispalloa, antaa lapselle erilaisen käsityksen potkusta. Jos jokaista eri palloa on vain yksi, on hyvä pohtia millaisia harjoituksia palloilla teettää tai jos niitä on lasten käytössä vain yksi, kuinka moni voi välineellä harjaannuttaa omia taitojaan omaehtoisessa toiminnassa. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti sekä kokemaan liikunnan iloa, joten myös välinevalinnoilla, niiden määrällä ja laadulla on merkitystä.


Suunnitelmallinen havainnointi

Motoristen taitojen suunnitelmallinen havainnointi on tärkeää, jotta saadaan tietoa lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä ja motorisesta oppimisesta. Havainnointia varten on olemassa paljon valmiita testejä, jotka kartoittavat sitä, missä lapsen taidot kulloisellakin hetkellä ovat.
KTK-testi (Körperkoordinationstest für Kinder) 5 vuotiaille. Testi sisältää tasapainoilua, yhdellä jalalla hyppäämistä, tasajalkahyppäämistä ja sivuttaissiirtymistä.
Ketteräksi on opinnäytetyö, jossa on tehty arviointimenetelmä lasten karkeamotoristen perustaitojen havainnointiin.
KUMMI 7 Loikkisella ketteräksi sisältää tietoa motorisen oppimisen vaikeuksista ja taitojen oppimisen teorioista, havainnointiin suunnitellusta menetelmästä sekä antaa välineitä motorisen oppimisen tukemiseen.


Hyviä vinkkejä liikunnan sisältöalueiden, kehontuntemus ja –hallinta, tasapainotaidot, liikkumistaidot ja välineenkäsittelytaidot, toteuttamiseen

Eri ympäristöissä toteutettavaa liikuntaa voi tutkia näistä Valon Varpaat vauhtiin  korteista.
Suunnittelen liikuntaa - palvelu helpottaa kasvattajaa löytämään leikkejä ja harjoituksia.
Moto-taituri opas antaa monipuolisia vinkkejä kehontuntemukseen ja hallintaan sekä tasapainotaitoihin.
Neuvokkaan perheen sivusto motoristen taitojen vahvistamiseen on hyvä linkki myös vanhemmille jaettavaksi. Se antaa kasvattajille myös vinkkejä liikkumisen havainnointiin.
Skillilataamossa varhaiskasvatukselle suunnattua omaa materiaalia liikkumiseen.
Liikkumis- ja hyvinvointiohjelma; Ilo kasvaa liikkuen ja sen materiaaleihin kannattaa tutustua ja jos ovat jo tuttuja, tarkistaa missä oma yksikkö on menossa ohjelmassa. 
Vauhtivarpaan valmiit liikuntavinkit on hyvä materiaalin lähde

Kasvattajan liikkujatyyppi

Kaikki kasvattajat eivät ole luonnostaan aktiivisia lasten liikuttajia ja voivat kokea lasten liikuttamisen haastavaksi, kun ei ole ominta vahvuusaluetta. Neuvokas perhe on julkaissut Jaana Karin liikkujatyypit , joita kannattaa käydä vilkaisemassa ja samalla miettiä, millainen liikkuja minä olen kasvattajana ja millainen haluan olla.



Seuraamalla blogia Facebookissa ja liittymällä materiaalipankkiin saat aina ajantasaista tietoa uusimmista kirjoituksista ja materiaalilisäyksistä.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Epäonnistumisen tilat vaiko onnistumisen tilat?

  Uusi kausi tuo aina mukanaan haasteita. Työkavereiksi on voinut tulla uusia ihmisiä. Lapsiryhmät ovat voineet muuttua ja lasten haasteet o...