torstai 19. lokakuuta 2017

Teknologiakasvatus





Teknologiakasvatus liittyy teknologiseen, ihmisen rakentamaan, maailmaan kasvamiseen ja kasvattamiseen. Teknologiseen maailmaan kuuluvat kaikki ihmisen tuottamat esineet yksinkertaisista monimutkaisiin huippu-teknologian tuotteisiin, myös lasten omat teknologiset tuotokset esimerkiksi leikkipuhelimet langoista ja purkeista.

Teknologiakasvatuksen tavoitteena on kasvattaa ymmärtämään teknologiaa. Tästä johtuen varhaiskasvatuksen teknologiakasvatuksen tavoitteena on kannustaa lapsia tutustumaan tutkivaan ja kokeilevaan työtapaan. Ympäristön teknologian havainnoiminen ja omien luovien ratkaisujen keksimiseen pitää kannustaa ja ohjata. Tekemällä kysymyksiä ja etsimällä niihin yhdessä vastauksia sekä tekemällä päätelmiä kehitetään lasten ymmärrystä teknologiasta ja siitä, että teknologia on ihmisen toiminnan aikaansaamaa.


Arjessa esiintyvät tekniset ratkaisut

Mistä teknologiakasvatuksessa voi lähteä liikkeellä omassa yksikössä? Lasten kanssa voidaan tehdä oman yksikön laitekartoitus. Mitä kaikkia teknologisia ratkaisuja ja –laitteita meiltä löytyy omasta varhaiskasvatuspaikasta, entä sen lähiympäristöstä? Mitä laitteita lapsilta löytyy kotoa?

Laitekartoituksen jälkeen voidaan syventyä aiheeseen ja pohtia mihin laitteita tarvitaan. Lasten kanssa voidaan pohtia ja tutkia laitteiden toimintaa turvallisesti aikuisen avulla. Lasten kanssa on syytä käydä keskustelua myös koneiden ja laitteiden turvallisesta käytöstä.

Teknologiakasvatuksessa on hyvä lähteä liikkeelle tutuista ympäristöistä ja tutkia esimerkiksi teknologisia kodinkoneita.


Teknologiarakentelu ja -askaltelu

Teknologia-askartelu ja -rakentelu ovat yksi keino toteuttaa teknologiakasvatusta. Erilaiset rakennussarjat, kuularadat, legot ja peruspalikkasarjat kehittävät lasten kokeilu-, ajattelu-, oivallus- ja ongelmanratkaisukykyä. Kun teknologia-askartelut ja – rakentelut liittyvät arkielämään ja lapsen kokemusmaailmaan ja nousevat lapsen omasta ihmettelystä, ollaan asian ytimessä. 

Käsityöllisen toiminnan kautta lapset oppivat suunnittelemaan työnsä ja ennakoimaan mitä tulee tehdä ja mitä tarvikkeita tarvitsevat. Kokeilemalla ja aikuisen avulla lapsi oppii pohtimaan ja ymmärtämään, miten perustornista voidaan saada korkea ilman että se kaatuu tai miten voidaan rakentaa autoille silta, jota pitkin voi ajaa kuilun yli. 

Peruskodinkoneiden toiminnan ymmärtämistä voidaan harjoitella arjessa, laittamalla johtoja pistorasiaan ja painamalla virtanapista ja havainnoimalla tapahtuuko jotain ja jos ei, niin miksi. Myös lasten leluissa on paljon teknologiaa, joten ne ovat hyviä tutkimuskohteita. 
Lapset oppivat teknologiasta myös vapaassa leikissä, rakentelussa ja kirjoista. Tietokirjoissa ja internetissä on helposti saatavilla tietoa lapsia askarruttavista asioista, koneista, mekanismeista ja rakenteista. Oppiakseen teknologiasta lapset tarvitsevat aikuisen turvallista opastusta ja turvallisia omakohtaisia kokemuksia.


Ideoita toteutukseen

Ideat toteutukseen olisi hyvä lähteä lapsista käsin. Tässä kuitenkin muutama vinkki, mitkä saattavat myös omassa arjessa nousta esille:
Vietetään ”vanhan tekniikan"- päivä, jolloin yksikköön saa tuoda vanhoja teknologisia esineitä. Päivä voidaan yhdistää myös isovanhempien päivään ja pyytää heitä tuomaan mukanaan jonkun vanhemman teknisen esineen. 
"Rakennetaan"- päivä – rakennetaan eri materiaaleista erilaisia teoksia. Tehdään torneja, rakennetaan siltoja, kokeillaan, mitkä pystyvät kulkemaan sillalla jne. 

Tutkitaan tuulta teknologian apuna – tehdään tuuliautoja pikkuautoista pillin ja ilmapallon avulla.
Siirretään vesiväriä purkista toiseen veden kapillaarisen siirtymisen avulla, jolloin väri siirtyy esimerkiksi langan tai nenäliinan avulla purkista toiseen. 

Lasten kanssa voidaan askarrella omat robotit tai muut hahmot, jotka liikuttavat raajojaan esimerkiksi haaraniittien ja narujen avulla. Lasten kanssa voidaan myös leikkiä robottileikkiä, jossa toinen on robotti ja toinen ohjelmoija, joka antaa robotille liikkumisohjeet. 

Vakoilu- ja salapoliisiteemaan voidaan yhdistää paljon teknologisia ratkaisuja. Lasten kanssa voidaan vaikka tehdä periskooppeja, ottaa sormenjälkiä, rakentaa puhelimia.


Materiaalia tutkittavaksi

Tekniikan tarinamatolla tarjoaa hyvää materiaalia varhaiskasvatukseenkin herättelemään sitä, mitä on teknologiakasvatus.  

STEM (Science, tecnology, engineering, math) tehtäviä on mielenkiintoista tarkastella ajatusten herättäjäksi. Niiden kautta voi tutkailla, mitä kaikkea lasten kanssa voisi koko "Tutkin, toimin yhteisössäni" - oppimisen alueella tehdä




Seuraamalla blogia Facebookissa ja liittymällä materiaalipankkiin saat aina ajantasaista tietoa uusimmista kirjoituksista ja materiaalilisäyksistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Epäonnistumisen tilat vaiko onnistumisen tilat?

  Uusi kausi tuo aina mukanaan haasteita. Työkavereiksi on voinut tulla uusia ihmisiä. Lapsiryhmät ovat voineet muuttua ja lasten haasteet o...