Teknologiakasvatus liittyy teknologiseen, ihmisen
rakentamaan, maailmaan kasvamiseen ja kasvattamiseen. Teknologiseen maailmaan
kuuluvat kaikki ihmisen tuottamat esineet yksinkertaisista monimutkaisiin
huippu-teknologian tuotteisiin, myös lasten omat teknologiset tuotokset
esimerkiksi leikkipuhelimet langoista ja
purkeista.
Teknologiakasvatuksen tavoitteena on kasvattaa ymmärtämään
teknologiaa. Tästä johtuen varhaiskasvatuksen teknologiakasvatuksen tavoitteena
on kannustaa lapsia tutustumaan tutkivaan ja kokeilevaan työtapaan. Ympäristön
teknologian havainnoiminen ja omien luovien ratkaisujen keksimiseen pitää
kannustaa ja ohjata. Tekemällä kysymyksiä ja etsimällä niihin yhdessä
vastauksia sekä tekemällä päätelmiä kehitetään lasten ymmärrystä teknologiasta
ja siitä, että teknologia on ihmisen toiminnan aikaansaamaa.
Arjessa esiintyvät
tekniset ratkaisut
Mistä teknologiakasvatuksessa voi lähteä liikkeellä omassa
yksikössä? Lasten kanssa voidaan tehdä oman yksikön laitekartoitus. Mitä kaikkia teknologisia ratkaisuja ja –laitteita
meiltä löytyy omasta varhaiskasvatuspaikasta, entä sen lähiympäristöstä? Mitä
laitteita lapsilta löytyy kotoa?
Laitekartoituksen jälkeen voidaan syventyä aiheeseen ja pohtia mihin laitteita tarvitaan. Lasten kanssa voidaan pohtia ja tutkia laitteiden toimintaa turvallisesti aikuisen avulla. Lasten kanssa on syytä käydä keskustelua myös koneiden ja laitteiden turvallisesta käytöstä.
Laitekartoituksen jälkeen voidaan syventyä aiheeseen ja pohtia mihin laitteita tarvitaan. Lasten kanssa voidaan pohtia ja tutkia laitteiden toimintaa turvallisesti aikuisen avulla. Lasten kanssa on syytä käydä keskustelua myös koneiden ja laitteiden turvallisesta käytöstä.
Teknologiakasvatuksessa on hyvä lähteä liikkeelle tutuista
ympäristöistä ja tutkia esimerkiksi teknologisia kodinkoneita.
Teknologiarakentelu
ja -askaltelu
Teknologia-askartelu ja -rakentelu ovat yksi keino toteuttaa
teknologiakasvatusta. Erilaiset rakennussarjat,
kuularadat, legot ja peruspalikkasarjat
kehittävät lasten kokeilu-, ajattelu-, oivallus- ja ongelmanratkaisukykyä. Kun
teknologia-askartelut ja – rakentelut liittyvät arkielämään ja lapsen
kokemusmaailmaan ja nousevat lapsen omasta ihmettelystä, ollaan asian ytimessä.
Käsityöllisen toiminnan kautta lapset oppivat suunnittelemaan työnsä ja ennakoimaan mitä tulee tehdä ja mitä tarvikkeita tarvitsevat. Kokeilemalla ja aikuisen avulla lapsi oppii pohtimaan ja ymmärtämään, miten perustornista voidaan saada korkea ilman että se kaatuu tai miten voidaan rakentaa autoille silta, jota pitkin voi ajaa kuilun yli.
Peruskodinkoneiden toiminnan ymmärtämistä voidaan harjoitella arjessa, laittamalla johtoja pistorasiaan ja painamalla virtanapista ja havainnoimalla tapahtuuko jotain ja jos ei, niin miksi. Myös lasten leluissa on paljon teknologiaa, joten ne ovat hyviä tutkimuskohteita.
Käsityöllisen toiminnan kautta lapset oppivat suunnittelemaan työnsä ja ennakoimaan mitä tulee tehdä ja mitä tarvikkeita tarvitsevat. Kokeilemalla ja aikuisen avulla lapsi oppii pohtimaan ja ymmärtämään, miten perustornista voidaan saada korkea ilman että se kaatuu tai miten voidaan rakentaa autoille silta, jota pitkin voi ajaa kuilun yli.
Peruskodinkoneiden toiminnan ymmärtämistä voidaan harjoitella arjessa, laittamalla johtoja pistorasiaan ja painamalla virtanapista ja havainnoimalla tapahtuuko jotain ja jos ei, niin miksi. Myös lasten leluissa on paljon teknologiaa, joten ne ovat hyviä tutkimuskohteita.
Lapset oppivat teknologiasta myös vapaassa leikissä,
rakentelussa ja kirjoista. Tietokirjoissa ja internetissä on helposti saatavilla tietoa lapsia askarruttavista
asioista, koneista, mekanismeista ja rakenteista. Oppiakseen teknologiasta
lapset tarvitsevat aikuisen turvallista opastusta ja turvallisia omakohtaisia
kokemuksia.
Ideoita
toteutukseen
Ideat toteutukseen olisi hyvä lähteä lapsista käsin. Tässä
kuitenkin muutama vinkki, mitkä saattavat myös omassa arjessa nousta esille:
Vietetään ”vanhan tekniikan"- päivä, jolloin yksikköön saa
tuoda vanhoja teknologisia esineitä. Päivä voidaan yhdistää myös isovanhempien
päivään ja pyytää heitä tuomaan mukanaan jonkun vanhemman teknisen esineen.
"Rakennetaan"- päivä – rakennetaan eri materiaaleista erilaisia
teoksia. Tehdään torneja, rakennetaan siltoja, kokeillaan, mitkä pystyvät
kulkemaan sillalla jne.
Tutkitaan tuulta teknologian apuna – tehdään tuuliautoja
pikkuautoista pillin ja ilmapallon avulla.
Siirretään
vesiväriä purkista
toiseen veden kapillaarisen siirtymisen avulla, jolloin väri siirtyy
esimerkiksi langan tai nenäliinan avulla purkista toiseen.
Lasten kanssa voidaan askarrella omat robotit tai muut hahmot, jotka liikuttavat
raajojaan esimerkiksi haaraniittien ja narujen avulla. Lasten kanssa
voidaan myös leikkiä robottileikkiä,
jossa toinen on robotti ja toinen ohjelmoija, joka antaa robotille
liikkumisohjeet.
Vakoilu- ja salapoliisiteemaan voidaan yhdistää paljon
teknologisia ratkaisuja. Lasten kanssa voidaan vaikka tehdä periskooppeja, ottaa sormenjälkiä, rakentaa puhelimia.
Materiaalia tutkittavaksi
Tekniikan tarinamatolla tarjoaa hyvää materiaalia varhaiskasvatukseenkin herättelemään sitä, mitä on
teknologiakasvatus.
STEM (Science, tecnology, engineering, math)
tehtäviä on mielenkiintoista tarkastella ajatusten herättäjäksi. Niiden kautta voi tutkailla, mitä kaikkea lasten kanssa voisi koko "Tutkin, toimin
yhteisössäni" - oppimisen alueella tehdä
Seuraamalla blogia Facebookissa ja liittymällä materiaalipankkiin saat aina ajantasaista tietoa uusimmista kirjoituksista ja materiaalilisäyksistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.