Tunteet kulkevat mukanamme. Tunteet ovat meidän
kokemustemme tulkkeja. Ne vaikuttavat meidän toimintaamme ja työpaikalla meidän
suoritukseemme ja suorituskykyymme. Työpaikoilla negatiivisuus heikentää työn laatua,
ilmapiiriä ja työhyvinvointia.
Negatiiviset tunteet ovat osa meitä ja niistä ei
pääse irti. Negatiivisten tunteiden käsittelystä työpaikalla on kuitenkin hyötyä,
jotta negatiivisuus ei pääse valtaamaan tilaa. Negatiivisten tunteiden käsittely on osa tunneälyä. Negatiivisuus
työpaikalla saattaa kuvastaa asiakkaan tai työntekijän tyytymättömyyttä palveluun tai
työhön. Nämä ovat oppimisen paikkoja: mitä voisimme tehdä toisin niissä
puitteissa, joita meillä on tai jotka me voimme ehkä saada?
Negatiivisten
tunteiden käsittely ei tarkoita kuitenkaan sitä, että työpaikasta tehdään
asiakkaiden tai työntekijöiden valituskaatopaikka vaan mieluummin
kierrätyskeskus, jossa palaute otetaan vastaan, se käsitellään ja siitä
annetaan palaute tai tehdään toimintamuutossuunnitelma, jonka mukaan aletaan
toimia. Joku työntekijä voi kertoa vihaavansa jotain työyhteisön toimintatapaa.
Tällöin voidaan esittää vastakysymys: mitä sinä tekisit toisin? Kaikkia
toimintatapoja ei voi kumota, sillä osa on lakiin perustuvia, mutta monia voi
hienosäätää tarkoituksenmukaisemmiksi. Hankalat asiakaskokemukset kumpuavat
tunteista ja vuorovaikutuksesta, jossa usein osapuolet kokevat, että heitä ei
ole kuultu. Nämä ovat tilanteita, joissa avoimilla kysymyksillä ja tunteiden
sanoittamisella voidaan päästä eteenpäin. Aina toisen tunnetilaan ja odotuksiin
ei pääse kiinni, jolloin ohjaaminen keskustelemaan toisen ihmisen kanssa voi avata
tilanteen paremmin.
Negatiivisuuden taustalta voi nousta esiin muun muassa huoli,
halu määräillä muita, pessimistisyys, herkkyys, sulkeutuneisuus, opittu tapa
valittaa, tarve pysyä omalla mukavuusalueella, muutosvastaisuus, alisuorituminen.
Negatiivisesti käyttäytyvä ihminen ei välttämättä edes itse tunnista olevansa
kielteinen, pessimistinen tai alavireisyyteen taipuvainen. Negatiivisuus on voinut
toisilla muuttua lähes luonteenpiirteeksi. Negatiivisuus voi kummuta tarpeesta
tuntea olonsa turvalliseksi: muutokset ahdistavat ja luovat turvattomuutta. Negatiivisuus
voi kertoa yksilön heikosta itsetunnosta. Henkilö voi olla neuvomassa ja
arvostelemassa toisia, jotta häneen tai hänen suoritukseensa ei kiinnitettäisi niin
paljoa huomiota. Kun asiat eivät onnistu, ne ovat jonkun toisen syy, mutta
korjausehdotuksia negatiivisesti käyttäytyvä henkilö ei kuitenkaan nosta
keskusteluun. Työyhteisön muutokset nostava esille pakene-taistele-jäädy-reaktion, johon pitäisi päästä kiinni ratkaisukeskeisesti, jotta reaktio sammuu.
Negatiivisuus on energiasyöppö, se syö energiaa ympäriltään,
joten mitä sille voi tehdä? Negatiiviset tunteet eivät ole huonompia kuin
positiivisiksi luokitellut tunteet. Oikeastaan tunteita ei kannattaisi edes
luokitella, koska niille kaikille on paikkansa. Se miten toimii tunnetiloissaan,
on asia, johon voi vaikuttaa. Se, että joku toteaa olevansa vain tällainen, ei
oikeuta häntä vaikuttamaan negatiivisesti toisen hyvinvointiin. Jokainen
varmasti tunnistaa ympäriltään negatiivisen energian, jolloin et ehkä toimi
tilanteessa omana itsenäsi tai et uskalla sanoittaa tunteita tai
mielipiteitäsi. Kritiikkiä ja valitusta voi olla ympäristössä, mutta ei pyrkimyksiä
tai halua muuttaa asioita paremmaksi.
Mitä siis jokainen voi tehdä?
- Opettele tunnistamaan ja nimeämään omat tunteesi. Tarkkailemalla omia
tunteita ja tapoja reagoida niihin, voi vaikuttaa omaan vuorovaikutukseen
erilaisissa tunnetiloissa.
- Ole tietoinen ympärilläsi vallitsevasta ilmapiiristä. Kun
tunnistaa ympäristön energian, siihen voi vaikuttaa, vaikka se voi olla välillä
haastavaa ja vie aikaa. Älä jää uhriksi. Sanoita asioita. Näillä
keinoilla huolehdit itsestäsi, vaikka muutosta ei toisessa tai asioissa
tapahtuisi heti.
- Älä uppoudu negatiivisuuteen. Opettele tietoisesti ottamaan
negatiivisuus sisään toisesta korvasta ja työnnä se kohti ratkaisukenttää. Jos
et voi ratkaista ongelmaa, onko se sinun ongelmasi, vai jonkun muun
työstettävä.
- Pohdi mihin tarvitset negatiivisia ihmisiä tai negatiivisia
tilanteita? Ota etäisyyttä. Älä saata itseäsi negatiivisiin tilanteisiin enempää
kuin on tarve. Elämä ei kuitenkaan ole ruusuilla tanssimista ja epämukavuusalueella
vierailu virkistää ja opettaa uusia asioita.
- Mieti, mikä sinulle on tärkeää. Tuo sitä esille muille, näin
pääsette parempaan yhteisymmärrykseen asioista ja muutos voi mahdollistua. Ajatustenlukijat
ovat harvassa, vaikka monesti kuvittelemme toisten lukevan ajatuksiamme, joten
emme kerro heille, omista ajatuksistamme ja odotuksistamme.
- Negatiivisuuden purkuun auttaa myös armollisuus itseä
kohtaan: kaikkea ei voi osata ja hallita. Sen takia me toimimme yhteisöissä.
Jakamalla omaa taakkaa ja osaamista voimme saada hyviä tuloksia aikaan, joista
voidaan riemuita yhdessä.
Jos negatiivisuus on vallannut ihmisen kokonaisvaltaisesti,
on jo kyse muusta, kuten masennuksesta, jolloin hoitokeinoja ja apua on syytä
hakea terveydenhuollon ammattilaisilta. Tämänkin tunnistaminen työyhteisössä on
varhaista puuttumista ja työyhteisön hyvinvoinnista yhdessä huolehtimista, työkaverista
välittämistä.
Negatiivisten tunteiden kokeminen on inhimillistä, mutta
niihin ei pidä jäädä vellomaan. Älä kaiva kuoppaa itsellesi liian syväksi, jos
et ota tikkaita ylös kiipeämiseen mukaan. Tunteita ei pidä sivuttaa, mutta
miten niitä ilmaiseen, on harjoiteltava taito. Jos tunteet ohitetaan, ne odottavat
pintaan nousua ja aalto voi tällöin olla isokin. Uskalla olla oma itsesi, unohtamatta muita ympäriltäsi. Tuomalla positiivista energiaa tilaan astumalla, tuet muidenkin hyvinvointia.