lauantai 30. kesäkuuta 2018

Musiikillinen ilmaisu – itse tehdyt soittimet



Musiikillisen ilmaisun voi viedä ulkotiloihin. Musiikkia voidaan tuottaa omalla keholla. Musiikillisen ilmaisun tavoitteena on tuottaa musiikillisia kokemuksia ja vahvistaa lasten kiinnostusta ja suhdetta musiikkiin. Mutta, oikeiden soittimien antaminen lapsille kohtaa usein keskustelun siitä, että soittimet ovat kalliita, niiden käyttöä pitää harjoitella ja niitä pitää olla riittävästi. Jotta tämä keskustelu ei päätyisi lopputulemaan, että soittimia käytetään vain harvoin ja valittujen kanssa, soittimia voi tehdä itsekin lasten kanssa ja antaa heidän kokea eri äänimaisemia omien soittimiensa kautta.



Erilaisia rytmisoittimia on helppo tehdä itse tai löytää suoraan luonnosta. Kivillä ja kepeillä on helppo harjoitella rytmin antamista. 



Marakassit, shakerit ja rytmimunat valmistuvat helposti erilaisista purkkeista ja valittavista täytteistä kuten pikkukivet, hiekka, riisi, makarooni, helmet. Sadekepin voi kokeilla tehdä pienistä kuivista kepeistä ja riisistä laittamalla ne läpinäkyvään purkkiin tai pitkään pahviputkeen kuten springlespurkkiin.

Rumpuja voi tehdä pienistä peltipurkeista ja ilmapalloista. Valtamerirummun voi askarrella pahvilautasesta ja riisistä.



Näppäiltäviä sormisoittimia valmistuu kierrätysmateriaaleista helposti.”Afrikkalainen sormipiano” valmistuu pinneistä ja muovimukista/puun palasta/ styrokista. Kuminauhasoittimia saa kuminauhoista ja pahvilaatikoista tai vaikkapa pilttipurkin kansista.




Puhallinsoittimia saa pilleistä yhteen teippaamalla. "Kazoo" tarvitsee valmistuakseen talouspaperirullan, silkkipaperia ja kuminauhaa. Oma ”saksofoni” vaatii aikuisen apua jonkin verran, mutta ilmentää äänen syntymistä lapsille, jos sitä jaksetaan yhdessä tutkia. Saksofoniin tarvitaan juomapilli, kumihanska, kuminauhaa ja pahvia.


Mitä kaikkea itse tehdyillä soittimilla voi sitten tehdä? Oikeastaan niillä voi antaa lapsen tutustua äänimaisemaan rauhassa ja kokeilemalla itse. Yksinkertainen tavoite lapsille voi olla erilaisiin soittimiin tutustuminen, vapaa kokeilu ja vastapainona rytmin toistaminen ja rytmiaiheen keksiminen.

Omilla soittimilla voidaan myös tehdä kuunteluharjoitteita kuten yritetään arvata mikä soitin soi: ensin kuunnellaan soittimien äänet läpi ja yksi kerrallaan saa piilosta soittaa yhtä soitinta ja toiset arvaavat. Kuuntelua voidaan harjoitellan myös erilaisten musiikillisten taukoleikkien avulla: yksi soittaa ja kun soitto loppuu tapahtuu jotain esim. jähmetytään paikalle. Soittimien avulla voidaan myös harjoitella vuorottelua ja oman vuoron odottamista erilaisin kapellimestari leikein – jolloin kapellimestari antaa vuorollaan eri lapsille soittamisvuoron.

Omat soittimet luovat myös hienoja äänimaisemia esimerkiksi lasten itse tekemiin animaatioihin. Äänikokeiluja onkin hyvä nauhoittaa ja se onnistuu pääsääntöisesti perusälypuhelimien nauhoitustoiminnolla tai ipädin nauhoitusohjelmilla.


Mitä soittimia olet lasten kanssa itse tehnyt ja miten niitä on hyödynnetty lasten arjessa?



Blogin löydät myös Facebookista. Tervetuloa lukemaan.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Epäonnistumisen tilat vaiko onnistumisen tilat?

  Uusi kausi tuo aina mukanaan haasteita. Työkavereiksi on voinut tulla uusia ihmisiä. Lapsiryhmät ovat voineet muuttua ja lasten haasteet o...