sunnuntai 24. kesäkuuta 2018

Ulkotilat musiikillisen ilmaisun oppimisympäristönä




Musiikillisen ilmaisun  tavoitteena on tuottaa musiikillisia kokemuksia ja vahvistaa lasten kiinnostusta ja suhdetta musiikkiin. Tätä voi toteuttaa eri oppimisympäristöissä. 

Varhaiskasvatuksessa oppimisympäristön on oltava kehittävä, oppimista edistävä. Laaja-alaisen osaamisen kehittymiseen vaikuttaa muun muassa se miten varhaiskasvatuksessa toimitaan ja miten eri oppimisympäristöjä käytetään. Varhaiskasvatuksessa oppimisympäristöillä tarkoitetaan tiloja, paikkoja, yhteisöjä, käytäntöjä, välineitä ja tarvikkeita, jotka tukevat lasten kehitystä, oppimista ja vuorovaikutusta. Oppimisympäristöjen tulee tukea lasten luontaista uteliaisuutta ja oppimisen halua sekä ohjata leikkiin, fyysiseen aktiivisuuteen, tutkimiseen sekä taiteelliseen ilmaisuun ja kokemiseen. Lapsilla pitää olla mahdollisuus tutkia maailmaa kaikilla aisteillaan ja koko kehollaan.


Sisätilojen lisäksi oppimisympäristöinä toimivat luonto, pihat, leikkipuistot ja muut rakennetut ympäristöt. Oppimisympäristönä luonto tarjoaa musiikilliseen ilmaisuun aitoja ja luonnollisia, elämyksellisiä kokemuksia, ääniympäristön havainnoimiseen ja kuuntelemiseen. Luonnosta löytyy myös erilaisia asioita, joita voidaan käyttää soittimina: kepit, kivet, kävyt. Metsäretkillä voidaan kerätä eri mittaisia ja muotoisia keppejä soittimiksi. Kepeillä voidaan harjoitella yhdessä myös rytmityksiä muun muassa kaikusoittamisen avulla – yksi antaa rytmin, jota muut matkivat. Keppejä voidaan myös yhdistää narulla toisiinsa ja tehdä niistä ”ksylofoneja”, joita soitetaan kepeillä tai kepeistä tehdyillä malleteilla (pehmeää vaahtomuovia tikun päähän kumilangalla kiinni). Kiviä ja käpyjä voidaan maalata. Niitä voidaan soittaa toisiaan vasten tai laittaa astian sisään ja soittaa astiassa, kuten pienessä kannellisessa ämpärissä


Keppejä voidaan hyödyntää myös musiikillisissa leikeissä. Taikasauva tai voimistelusauva voidaan tehdä kepeistä koristelemalla keppi kulkusilla, jolloin tuloksena voi olla keijun taikapölyä levittävä hieno sauva, joka innostaa tanssimiseen. Kulkussauvan lisäksi voidaan tehdä tähän leikkiin lisäksi kulkusnilkkakoru, joka helisee nilkassa tanssiessa. Kulkuskorua varten tarvitaan kuminauhaa, helmiä ja kulkusia. Taikasauva, kulkuskoru nilkkaan ja keijunsiivet selkään ja tanssirekvisiitta on valmis. Tanssia voi valmiin musiikin tai luonnon- ja kierrätysmateriaalin rytmien tahdissa. Valmismusiikki voi innostaa vaikka koko yksikön lapset tanssimaan ja ”discoilemaan” ulkona. 

Piha tarjoaa monipuolisen mahdollisuuden toteuttaa musiikillista ilmaisua, koska koviakin ääniä voidaan kokeilla ilman, että korvat helisevät. Hiekkakakun rummutus lapiolla ämpäriin on osa normaalia soitinmaisemaan päiväkodin pihoissa tai leikkipuistoissa. Rummutuksen voi myös ottaa tavoitteelliseksi leikiksi ja kehittää ulos sopivia rumpuja ja rumpusettejä. Rumpuja saa muun muassa ämpäreistä, kattiloista, peltipurkeista. Rumpuja voi soittaa lapiolla, tiskiharjoilla, kepeillä, itsetehdyillä pihamalleteilla. Pienistä pelipurkeista voi tehdä rumpuja myös virittämällä ilmapallon kalvoksi aukinaiseen osaan kuminauhalla. Piharummutusta voidaan harjoitella erilaisten rytmien avulla ja kehitellä parhaita tapoja soittaa eri soittimia ja keksiä lisää soittimia pihan tavaroista kuten palloista. Miltä pallo kuulostaa, jos sitä rummuttaa sormen päillä, koko kädellä, kepillä?



Elämysten ja kehollisten kokemuksien lisäksi itsetehtyjen soittimien kuten ”ksylofonin” ja rumpujen avulla voidaan tutkia sointiväriä. Miltä soittimet kuulostavat kepeillä soitettaessa tai malleteilla soitettaessa tai eri kohtaan soitinta soittaessa? Sointivärit eri rummuissa, kepeissä ja palloissa ovat erilaiset. 


Millaista on teidän musiikillinen ilmaisu ulkotiloissa?


Tiesithän, että tekstit löydät myös Facebookista. Tervetuloa lukemaan :)  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Joulukalenteri 2023

Vuoden loppu kiihdyttää tapahtumilla vauhtia varhaiskasvatuksen arkeen. Halloween on löytänyt tietään varhaiskasvatukseen loka-marraskuun va...