Varhaiskasvatuslaki ja
varhaiskasvatussuunnitelman perusteet nostavat leikin keskeiseksi toimintatavaksi
varhaiskasvatuksessa. Lain mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on toteuttaa muun
muassa lapsen leikkiin perustuvaa monipuolista pedagogista toimintaa.
Varhaiskasvatuksessa lapsella on oikeus
leikkiä, oppia leikkien ja iloita oppimastaan sekä rakentaa käsitystä
itsestään, identiteetistään ja maailmasta omien lähtökohtiensa mukaisesti. Leikki
on lasta motivoivaa ja iloa tuottavaa toimintaa, jossa lapset samalla oppivat
monia taitoja ja omaksuvat tietoa. Leikki on yksi tapa toteuttaa oppimisen alueita. Leikillä
varhaiskasvatuksessa on itseisarvo lapselle: lapsi ei leiki oppiakseen, mutta oppii
leikkiessään.
Koska leikillä on iso merkitys varhaiskasvatuksessa, on hyvä miettiä: Kuinka
hyvin kasvattajat tunnistavat leikkiä rajoittavia tekijöitä? Miten leikkiä edistäviä
toimintatapoja ja oppimisympäristöjä kehitetään? Miten lapsia kannustetaan kekseliäisyyteen ja mielikuvien käyttöön?
Miten leikki keskeytyy tai jatkuu arjessa eri tilanteissa? Millaisia leikki- ja
toimintavälineitä on käytössä? Miten kasvattajat itse vaikuttavat leikin syntyyn
ja ylläpitämiseen?
Omaehtoinen ja ohjattu leikki
Varhaiskasvatuksen tehtävä on tarjota
lapsille mahdollisuuksia erilaisiin leikkeihin. Vasu (2016) nostaa esille
omaehtoisen ja ohjatun leikin toiminnallisuutta, luovuutta ja osallisuutta
edistävissä työtavoissa. Omaehtoisesta leikistä puhutaan joskus vapaana
leikkinä, mutta vapaan leikin termi ohjaa leikkiä ehkä väärään suuntaan erityisesti
aikuisia passivoiden. Lasten omaehtoinen leikki ei tarkoita sitä, että
aikuiset voisivat passivoitua näinä hetkinä varhaiskasvatuksen arjessa.
Omaehtoisessa leikissä lapset saavat itse
toteuttaa omia tavoitteitaan sekä suunnitella leikin pala palalta
itse. Lapset päättävät itse, mihin ryhtyvät, kehittelevät leikin sisällön,
mistä leikki alkaa sekä mihin se päättyy, millä välineillä leikkivät ja miten
haluavat leikissä esiintyviä välineitä käyttää. He päättävät siitä, kenen kanssa
leikkivät ja ketkä leikkiin osallistuvat. Ohjatussa leikissä puolestaan leikin
sisällöstä, paikasta ja leikkikaverista on päättämässä kasvattaja.
Kasvattajan ohjaama leikki luo
mahdollisuuksia omaehtoiselle leikille. Leikin ei kuitenkaan pidä aina olla
kasvattajan ohjaamaa, ylhäältä annettua. Jos lapset saavat itse valita
leikkinsä teeman ja ratkaista, osallistuvatko he leikkiin vai eivät, he sitoutuvat
leikkiin sen edellyttämällä tavalla. Jos kasvattaja ratkaisee asiat lapsen
puolesta, leikin henkilökohtainen merkitys lapselle voi jäädä syntymättä.
Vaikka leikki olisi lasten omaehtoista
toimintaa ja heidän suunnittelemaa, se ei tarkoita, että kasvattaja ei voi olla
leikissä mukana ja että kasvattajan pitäisi näissä tilanteissa passivoitua.
Omaehtoisen leikin, kuten ohjatunkin leikin olosuhteet saattavat tuoda
leikkijöiden välisiin suhteisiin epävarmuutta. Lapsi voi kokea tilanteissa
kiusaamista, ulkopuolelle jäämistä, pomottamista tai muita tilanteita epämieluisia
kokemuksia. Kasvattajan vastuulla on seurata lasten välisiä suhteita ja tukea
niiden myönteistä kehitystä, olla läsnä ja tarjota tarvittaessa ohjausta.
Kasvattajan leikissä mukanaolo tai sen pohjan luominen tukee lasten
leikkitaitoja. Lisäksi kasvattajan läsnäolon luo leikkiin turvalliset puitteet.
Lasten omaehtoiset leikkitilanteet harjoittavat
lapsen kykyä tehdä valintoja ja päätöksiä. Leikkiminen tarvitsee kuitenkin yhteisiä
sopimuksia, suunnitelmia ja pelisääntöjä, näiden laatimisessa kasvattajan apu
on usein tarpeen neuvottelijoiden apuna. Kun lapset itse asettavat ja
hyväksyvät leikin säännön, he sitoutuvat niihin paremmin. Toki kasvattajan tehtävä
on olla selvillä leikistä ja sen rajoista: mikä toiminta on leikkiin kuuluvaa
ja mikä taas ei sekä suojella lapsia vaaroilta ja auttaa hädässä.
Milloin omaehtoiselle leikille on aikaa varhaiskasvatuksen arjessa ja milloin käytetään ohjattua leikkiä? Vaikuttaako eri leikkimuotojen käyttämiseen ajatukset pedagogiikasta? Pedagogisia leikkejä, ohjattuja leikkejä varhaiskasvatuksessa on käytetty, rohkeasti sanottuna, aina. Omaehtoinen leikki ei myöskään aina ole omaehtoista, vaan myös kasvattajien ohjaamaa ja säätämää. Mitkä asiat siis haastavat omaehtoisen leikin syntymistä?
Omaehtoisen leikin haasteita ovat muun muassa aikuisen läsnäolon puute, leikkitila ja -materiaalit, aikaresurssit, toimintakulttuuri siirtymätilanteineen ja arjen struktuureineen. Lapset tarvitsevat aikaa leikin kehittelyyn. Kun leikki virtaa (flow) , lapsi toimii suorituskykynsä korkeimmalla tasolla. Korkeatasoinen leikki on haavoittuvainen ja saattaa tuhoutua, jos tunnelma on väärä tai se keskeytetään ulkopuolelta. Kasvattajien arjen valinnoilla on näin ollen merkitystä omaehtoisen leikin syntymiseen.
Omaehtoisen leikin haasteita ovat muun muassa aikuisen läsnäolon puute, leikkitila ja -materiaalit, aikaresurssit, toimintakulttuuri siirtymätilanteineen ja arjen struktuureineen. Lapset tarvitsevat aikaa leikin kehittelyyn. Kun leikki virtaa (flow) , lapsi toimii suorituskykynsä korkeimmalla tasolla. Korkeatasoinen leikki on haavoittuvainen ja saattaa tuhoutua, jos tunnelma on väärä tai se keskeytetään ulkopuolelta. Kasvattajien arjen valinnoilla on näin ollen merkitystä omaehtoisen leikin syntymiseen.
Kasvattajan roolit leikeissä
Kasvattajien tehtävä on suunnitelmallisesti
ja tavoitteellisesti tukea lasten leikin kehittymistä sekä ohjata sitä joko
leikin ulkopuolelta tai olemalla itse mukana leikissä. Kasvattajan läsnäolo
lapsen leikissä on tärkeää, sillä se tukee lasten välistä vuorovaikutusta ja
ehkäisee ristiriitatilanteiden syntymistä sekä tukee lasten itsetuntoa, kun
kasvattaja osoittaa mielenkiintoa lasten toimintaa kohtaan.
Kasvattajalla on monia eri rooleja
leikeissä: vetäjä, rohkaisija, tukija, innostaja, ohjaaja, havainnoija,
dokumentoija, osallistuja, aloittaja, tukija, leikin ylläpitäjä. Leikkien
kehittyminen ja monipuolistuminen vaatii aikuisten kasvatuksellista panosta:
ammattitaitoista ohjaamista, joka samalla antaa tilaa lasten omalle leikin
kehittelylle. Kasvattajan yksi tehtävä on varmistaa, että leikki on mielekästä.
Kasvattaja voi toiminnallaan tukea ja laajentaa leikkiä. Tässä havainnointi on
ensisijaisessa asemassa.
Kasvattajat voivat rikastuttaa leikkejä olemalla
mallina, ajattelemalla ääneen ratkaisuja, etsimällä tapoja ottaa leikkeihin
mukaan uusia leikkijöitä, olemalla itse leikkiroolissa. Taitavat kasvattajat mahdollistavat
leikkien kehittymisen ja laajentumisen. Kasvattajan mukana olo voi helpottaa
esimerkiksi arempien lasten pääsyä leikkeihin tai niiden lasten, joilla on
erityisen tuen tarpeita.
Aidosti läsnäoleva kasvattaja tarttuu
hetkeen, järjestää aikaa leikille, kunnioittaa lasten omia leikki-ideoita sekä
auttaa lasta pääsemään leikkiin mukaan. Kasvattajan rooli leikissä riippuu
pitkälti hänen asenteesta ja asennoitumisestaan leikkiin. Omaehtoista leikkiä
voidaan tukea ja edistää antamalla leikkiin aineksia ja ideoita eri oppimisen
alueiden kautta kuten satujen ja retkien avulla. Leikkiessään lapsi on kuitenkin
aina asiantuntija, leikin johtaja ja päättää kasvattajan roolin leikissä:
pääseekö kasvattaja mukaan vai ei.
Miksi lapsi leikkii?
Leikin itseisarvo tulee, siitä, että
siihen ryhdytään sen itsensä vuoksi. Lapsi ei leiki oppiakseen, mutta oppii
leikkiessään. Kokemukset, jotka herättävät lapsissa tunteita, uteliaisuutta ja
kiinnostusta, virittävät leikkiin. Leikissä yhdistyvät keskeiset oppimista
edistävät elementit: innostus, yhdessä tekeminen ja omien taitojen haastaminen.
Tina Bruce - Leikin kaksitoista
ominaispiirrettä:
- Lapset käyttävät leikissä todellisesta elämästä saamiaan kokemuksia.
- He luovat omia sääntöjään leikin edetessä ja hallitsevat sitä.
- Lapset tekevät leikkivälineitä ja esittävät asioita. Leikki on prosessi. Se virtaa, mutta kun se loppuu ja katoaa, mitään varsinaista tuotosta ei jää jäljelle.
- Lapset päättävät leikkiä itse. Heitä ei voi pakottaa leikkimään.
- He harjoittelevat roolileikeissä tulevaisuutta varten.
- Lapset kuvittelevat ja esittävät erilaisia tapahtumia ja rooleja leikkiessään.
- Joskus lapset leikkivät yksin.
- Lapset ja aikuiset voivat leikkiä yhdessä kaveruksina, yhteistyössä pareina tai ryhmissä.
- Jokaisella leikkijällä on oma suunnitelmansa leikille, vaikkei sitä aina tiedosteta.
- Lapsi voi leikkiä niin keskittyneesti, että hänen huomiotaan on vaikea kääntää pois leikin flow-tilasta, jossa tapahtuu syväoppimista. Lapsi uppoutuu leikissä oppimiseensa.
- Lapset harjoittavat leikeissä uusimpia oppejaan, taitojaan ja valmiuksiaan. He näyttävät nauttivan taidoistaan ja tiedoistaan.
- Leikissä yhdistyvät lasten ajatukset ja tunteet. Suhteet perheeseen, ystäviin ja yhteisöön saavat selityksen. Kun leikki on koordinoitua, se virtaa esteettä ja vaimentumatta.
Passiiviset ja kiireiset kasvattajat
Suomalaisessa varhaispedagogiikka on
luonut vuosien varrella mallia, jossa aikuiset tehtävä on etäältä turvata
kaikkien lasten toiminta. Aikuinen katsoo ja seuraa, mutta ei osallistu ja
heittäydy mukaan toimintaan, jos olosuhteet eivät siihen aja. Tämä on vuosien
varrella passivoinut kasvattajia ottamaan ulkopuolelta havainnoivan roolin.
Kasvattajilla saattaa päivän aikana olla
monta rautaa tulessa ja myös leikkiin keskittyminen sitoutuminen voivat
aiheuttaa sen, että niin kasvattajat kuin lapsetkaan eivät sitoudu mihinkään
toimintaan muutamaa minuuttia kauempaa.
Varhaiskasvatuksessa puhutaan kokopäiväpedagogiikasta, joten on aika ottaa koko päivä haltuun ajankäytännöllisesti ja jäsentää päivää uudestaan kokonaisuudesta käsin. Keskeisenä toimintatapana leikille on raivattava tietoisesti tilaa päivän sisälle ja suunnattava katse oppimis- ja toimintaympäristöihin. Miten eri ympäristöt mahdollistavat, tukevat ja edistävät leikin kehittymistä?
Varhaiskasvatuksessa puhutaan kokopäiväpedagogiikasta, joten on aika ottaa koko päivä haltuun ajankäytännöllisesti ja jäsentää päivää uudestaan kokonaisuudesta käsin. Keskeisenä toimintatapana leikille on raivattava tietoisesti tilaa päivän sisälle ja suunnattava katse oppimis- ja toimintaympäristöihin. Miten eri ympäristöt mahdollistavat, tukevat ja edistävät leikin kehittymistä?
Leikkiympäristöt
Leikkiympäristöjen rakentaminen,
ylläpitäminen ja jatkuva kehittäminen kuuluu keskeisiin pedagogisiin tehtäviin varhaiskasvatuksessa.
Pysähdy ja tarkkaile leikkiympäristöjä. Näkyykö niissä, mitä kasvattaja tekee
tai jättää tekemättä leikin ja leikkiympäristöjen hyväksi? Onko käytössä
leikkitauluja, lelulaatikoita, leikkialueita? Miten ne rajaavat tai
mahdollistavat leikkiä? Kuka määrittää leikit, niiden sijainnit ja niihin
osallistujat? Mikä määrittää leikkien ajallisen keston tai leviämisen?
Millaisia on ympäristöjen siivouskulttuurit? Jos aina pitää siivota ja leikkiä
vain tietyillä leluilla tietyllä alueella, voiko lapsi yritä rakentaa
pitkäkestoisia leikkejä? Onko lasten vaeltelu leikistä toiseen lapsen haaste
vain merkki kasvattajille leikkiympäristön ja kasvattajien haasteista?
Ovatko leikkiympäristöt liian valmiita ja
aikuisen esteettisen silmän muodostamia? Millaisia leikkivälineitä ja tiloja
leikeille on? Jos leikkivälineitä on liian vähän tai liikaa, mitä se aiheuttaa?
Houkuttelevatko ulko- ja sisätilat samanlaisille leikeille tai pääseekö leikki
jatkumaan tilasta toiseen, myös ulos? Onko ulkotilojen kehittämistä mietitty
samoin kuin sisätiloja? Onko ulkona muutakin kuin lapioita, ämpäreitä, autoja,
kolmipyöräisiä ja pulkkia? Jaksetaanko ulkonakin ottaa esille, laittaa pois,
vaihdella ja yhdistellä leikkivälineitä ja leikkipaikkoja?
Leikkitila määrittelee leikin laatua:
rakenteluleikki tarvitsee työskentelytilaa, liikkuva leikki neliöitä,
juoksuleikit avaran tilan. Tilan valinnassa valittu leikki pitäisi olla ratkaiseva
tekijä. Vasun mukaan oppimisympäristöjen tulee joustaa leikkien mukaan, sillä
leikit eivät välttämättä pysy paikallaan niille nimetyissä tiloissa.
Leikkimateriaalit riippuvat leikistä.
Roolileikeissä materiaaleilla on merkitystä: kuka minä leikissä olen. Niukka
välineistö on myös yksi ristiriitojen synnyttäjä. Toimivia leikkejä varten kiinnostavimpia
samanlaisia tai vastaavia välineitä olisi hyvä olla useita ja välineillä
pitäisi olla tietty vastaavuus lasten elämänpiirin kanssa. Vanhat lankapuhelimet
eivät välttämättä avaudu lapsille leikeissä samoin kuin kännykät. Leikkivälineiden
pitäisi olla lasten ulottuvilla, heillä pitää olla mahdollisuuksia käyttää ja
hallita eri tiloja. Tilojen ja materiaalien pitäisi mahdollistaa erilaiset
leikit kuten esineleikit, liikuntaleikit, roolileikit.
Leikkitiloja tarkastelemalla on hyvä miettiä
millaisia oppimis- ja toimintaympäristöjä ne ovat. Suosivatko ne tietyntyyppisiä
lasten ikään liittyviä leikkejä? Miten leikkirauha on turvattu? Onko aikuinen
läsnä ja kiinnostunut leikeistä? Missä määrin aikuiset kontrolloivat ja
hallitsevat lasten leikkiympäristöä? Missä määrin kunnioitetaan lasten omia
valintoja?
Dokumentointi
Vasu velvoittaa, että lasten leikkiä
tulee havainnoida ja dokumentoida. Kasvattaja ei voi ulkoistaa itseään lasten
leikeistä, sillä havainnoidessa lapsen leikkiä, tulevat lapselle
merkitykselliset asiat nähdyiksi ja kuulluiksi. Leikin dokumentointi on tärkeää
pedagogiikan kehittämisen vuoksi sekä pedagogiikan näkyväksi tekemiseksi. Leikin
havainnointi lisää kasvattajien ymmärrystä lasten ajattelusta ja kiinnostuksen
kohteista sekä heidän tunteistaan ja kokemuksistaan. Jos kasvattajat eivät ole
panostaneet leikkiin eivätkä ole sitoutuneet sen edistämiseen, osaavatko he
antaa tarkkaa arviota yksittäisten lasten mielenkiinnon kohteista, kehityksestä
ja oppimisesta tai keskustella leikin merkityksestä ja lasten leikkeihin
liittyvistä havainnoista huoltajien kanssa?
Millä käytännöillä sinä tuet lasten
leikkiä? Miten omaehtoinen ja ohjattu leikki toteutuvat varhaiskasvatuksen arjessa? Mitä asioita pitäisi vielä kehittää?
Hei!
VastaaPoistaKuka on tämän kirjoittanut.
On ajatus käyttä koulutuksessa.
Hei!
PoistaKaikki tekstit kirjoittaa ja viimeistee Varhaista Aikaa - tiimi.Tarkempia tietoa eri teksteistä saa lähettämällä sähköpostia tiimille: varhaista.aikaa@gmail.com :)