Laadun kannalta arviointi on tärkeää. Uusi Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet (2016) nostaa vahvasti esille arvioinnin osana varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksen arvioinnin
tarkoituksena on turvata varhaiskasvatuslain tarkoituksen toteutumista, tukea
varhaiskasvatuksen kehittämistä ja edistää lapsen hyvinvoinnin, kehityksen ja
oppimisen edellytyksiä. Varhaiskasvatuksen järjestäjät velvoitetaan sisäiseen
ja ulkopuoliseen arviointiin. Varhaiskasvatuksen ulkopuolisen arvioinnin riippumattomana
asiantuntijaorganisaationa toimii Kansallinen koulutuksen arviointikeskus,
Karvi.
Mitä
arviointi on?
Arviointi on tärkeä osa laadunhallintaa ja laadunkehittämistyötä.
Arvioinnin kautta saadaan oleellista tietoa toiminnan eri osa-alueiden nykytilasta,
vahvuuksista ja kehittämisen tarpeista. Arviointi on laadun pohtimista,
määrittelemistä ja arviointitiedon tuottamista sekä sen pohjalta tehtyä
analyysia ja tulkintaa arvioitavasta kohteesta. Toiminnan suunnittelu,
toteutus, arviointi ja kehittäminen muodostavat syklin, jonka kautta
organisaatio saa mahdollisuuden jatkuvaan oppimiseen ja toiminnan laadun
parantamiseen. Varhaiskasvatuksessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on
laadun viitekehys, johon arviointi pohjaa.
Miksi
arvioidaan?
Miksi pitää arvioida? Arvioinnin takana on erilaisia
motiiveja. Tiedollisella motiivilla halutaan tietoa toiminnasta ja lisätä
tietoisuutta. Kehittämis- ja oppimismotiivin takana on tarve saada näkemystä
siitä, miten toimintaa voidaan kehittää. Niiden kautta voidaan saada selville,
mikä toimii, mikä ei ja miten asioita voisi tehdä paremmin.
Mitä
arvioidaan?
Mitä pitää arvioida? Mitkä asiat ovat olennaisia asiassa
arvioinnin kannalta? Ei ole tarkoituksenmukaista tehdä arviointia vain
arvioinnin vuoksi. Arvioinnin merkitys pitää avata työyhteisöissä, jotta
voidaan ymmärtää arvioinnin tarkoitus ja vaikutus toiminnalle ja toimintaa.
Milloin
arvioidaan?
Arviointiin vaikuttaa arvioinnin aikataulut ja ajankohdat. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittaa säännölliseen arviointiin, joten arvioinnin
pitää olla aikataulullisesti suunniteltua ja sovittua.
Arvioinnissa voidaan tehdä alku-, väli- ja loppuarviointia. Kehittämisnäkökulmasta
katsottuna lähtötason arvioiminen on tärkeää, jotta voidaan tietää, mitä
kehitystä on tapahtunut ja mitä lähdetään kehittämään. Väli- ja loppuarviointi
suuntaavat kehittämisen katseita tulevaisuuteen.
Mihin
arviointia käytetään?
On tärkeää tietää, mihin arviointia ja siitä saatuja
tuloksia käytetään ja mitä hyötyä niistä on arvioinnin eri osapuolille. Jos
tuloksia ei hyödynnetä toiminnan kehittämiseen ja jatkosuunnitteluun,
arviointiin käytetty aika menee hukkaan.
Kenen
näkökulma näkyy arvioinnissa?
Pitää pysähtyä myös miettimään, kuka arvioinnin tekee, kenen
näkökulma halutaan tuoda esille ja kenelle arviointia tehdään? Tällöin
pohdintaan nousee myös arvioinnin eettisyys. Toimintaa voidaan arvioida, mutta
persoonan arvioiminen ei ammattieettisesti ole sopivaa.
Arviointimenetelmät
ja arviointien analysointi
Arviointiin liittyy lisäksi arviointimenetelmien valinta ja
tuloksien analysointi. Suunniteltaessa arviointia pitää miettiä arviointia
kokonaisvaltaisesta näkökulmasta ja tehdä arviointisuunnitelma, jossa
määritellään arviointikohteet, kysymykset ja millä menetelmillä niihin haetaan
vastauksia. Vasu (2016) velvoittaa varhaiskasvatuksen järjestäjiä julkaisemaan keskeiset
arviointitulokset.
Arviointia
eri tasoilla
Arviointi kohdistuu varhaiskasvatuksessa eri tasoille. Varhaiskasvatuksen
toimintaa arvioidaan ja kehitetään kansallisen tason sekä järjestäjä-, yksikkö-
ja yksilötason näkökulmista. Lisäksi arviointia voidaan tehdä kansainvälisellä
tasolla
Yksilötasolla arviointi kohdistuu lapsen vasun toteutumisen
arviointiin. Yksikkötasolla arvioinnin tarkastelukohteena on pedagoginen
toiminta. Järjestäjätason arviointiin kuuluu arvioida
varhaiskasvatussuunnitelmia ja niiden toteutumista. Kansallisesta arvioinnista
vastaa Karvi. Sen tarkoituksena on tehdä pitkän aikavälin arviointisuunnitelma
ja tukea järjestäjiä arvioinnissa ja laadunhallinnassa. Näitä arviointitietoja
voidaan hyödyntää kansainvälisissä vertailuissa. Ulkopuolista arviointia
voidaan järjestää myös muiden tahojen suorittamana.
Järjestäjän
arviointivastuu ja -velvollisuudet
Järjestäjä- ja yksikkötason arviointi on keskeinen osa
varhaiskasvatuksen johtamista ja kehittämistä paikallisesti. Varhaiskasvatuksen
järjestäjän velvollisuuksiin kuuluu seurata ja arvioida säännöllisesti
varhaiskasvatussuunnitelmia ja niiden toteutumista eri toimintamuodoissa.
Varhaiskasvatuksen järjestäjä päättää järjestäjä- ja
yksikkötason arvioinnissa käytettävistä menettelytavoista. Järjestäjän pitää
mahdollistaa lasten ja heidän huoltajien säännöllinen osallistuminen varhaiskasvatuksen
arviointiin. Huoltajille pitää järjestää mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa
lapsensa varhaiskasvatuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin sekä
mahdollisuus osallistua säännöllisesti paikallisen ja yksikkökohtaisen
varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja arviointiin.
Järjestäjätaholle kuuluu keskeisten arviointitulosten
julkaiseminen, jotta paikallisilla päättäjillä, huoltajilla sekä
varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on ajantasaista tietoa varhaiskasvatuksen
toteutumisesta ja sen laadusta.
Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat ohjaavat järjestäjiä
arvioinnin suhteen. Ne ovat velvoittavia ja niitä pitää arvioida ja kehittää. Varhaiskasvatuksen
järjestäjän pitää tarkistaa varhaiskasvatussuunnitelmaansa ja parantaa sen
laatua ja toimivuutta. Paikallisen kehittämistyön tulokset ohjaavat arviointia.
Varhaiskasvatuksen järjestäjän pitää lisäksi osallistua ulkopuoliseen
toimintansa arviointiin. Kansallisella tasolla ulkopuolisen arvioinnin hoitaa
Karvi.
Arviointi yksikkötasolla
Varhaiskasvatuksen järjestäjä päättää järjestäjä- ja
yksikkötason arvioinnissa käytettävistä menettelytavoista. Yksikkö ja
ryhmätasolla arviointi liittyy pääsääntöisesti pedagogiikan arviointiin. Pedagogisen
toiminnan arvioinnin tarkoitus on varhaiskasvatuksen kehittäminen sekä lasten
kehityksen ja oppimisen edellytysten parantaminen.
Arvioinnin kohteena yksikkötasolla ovat muun muassa johtaminen,
kasvattajien itsearviointi, ryhmien toiminta, lasten ja huoltajien osallisuus
suunnitteluun, toimintaan ja arviointiin. Arviointi yksikkötasolla pohjaa
pääsääntöisesti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja varhaiskasvatuslain
toteuttamiseen.
Pedagogisessa arvioinnissa yksikkötasolla voidaan pysähtyä
erilaisten kysymysten äärelle pohtimaan, miten pedagoginen toiminta on niiden
valossa suunniteltu, toteutettu ja arvioitu: Miksi toiminta toteutettiin? Mikä sen
tavoite ja tarkoitus oli? Mitkä periaatteet ohjasivat (teoria, arvot,
käsitykset, asiakirjat) sitä? Miten toteutettiin vuorovaikutus, havainnointi, suunnittelu,
toteutus, dokumentointi, arviointi, kehittäminen, oppimis- ja toimintaympäristö
ja pedagogiikan johtaminen? Mikä oli tulos? Saavutettiinko tavoitteet? Miten
lasten oppiminen, kasvaminen, kehittyminen ja kokonaisvaltainen hyvinvointi
lisääntyi? Miten lasten itsenäisyys, omatoimisuus, toimijuus, osallisuus
näkyivät? Millaisia kehittämisehdotuksia heräsi jatkoa ajatellen?
Johtajien tehtävät
Yksikkötasolla arviointi kohdistuu myös johtajiin. Varhaiskasvatuksen
järjestäjän ja varhaiskasvatusta johtavien henkilöiden tehtävänä on luoda
edellytykset jatkuvasti muuttuvan toimintakulttuurin kehittämiselle ja
arvioinnille varhaiskasvatuksen eri toimintamuodoissa ja yksiköissä. Johtaja
vastaa siitä, että yhteisiä työkäytäntöjä tehdään näkyväksi ja että niitä
havainnoidaan ja arvioidaan säännöllisesti.
Kasvattajien tehtävät
Varhaiskasvatuksen toiminnan arvioinnin tulee olla
oma-aloitteista, suunnitelmallista ja säännöllistä. Henkilöstön tavoitteellinen
ja suunnitelmallinen itsearviointi on keskeisessä asemassa varhaiskasvatuksen
laadun ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Arvioinnin kohteena voivat olla muun
muassa henkilöstön vuorovaikutus lasten kanssa, ryhmässä vallitseva ilmapiiri,
pedagogiset työtavat, toiminnan sisältö tai oppimisympäristöt.
Jatkuvan kehittämisen perusedellytys on, että henkilöstö
ymmärtää oman toimintansa taustalla vaikuttavien arvojen, tietojen ja
uskomusten merkityksen sekä osaa arvioida niitä. Henkilöstöä kannustetaan
itsearviointiin, tiedon ja osaamisen jakamiseen ja samalla ammatilliseen
kehittymiseen. Yhdessä sovittujen tavoitteiden ja tehtävien pohdinta, oman työn
säännöllinen arviointi sekä huoltajilta ja muilta yhteistyökumppaneilta saatu
palaute edistävät yhteisön oppimista. Oppimista edistää myös kehittämistyöstä,
arvioinneista ja tutkimuksesta saadun tiedon hyödyntäminen.
Oman toiminnan arviointi pitäisi olla kiinteä osa kasvattajan
toiminnan suunnittelua, toteutusta ja jatkuvaa parantamista. Itsearvioinnin
kautta voidaan saadaan esille kasvattajien omia mielipiteitä kehittämistarpeista:
niistä asioista mitkä koetaan tärkeiksi. Työyhteisön itsearvioinnin kautta
voidaan nostaa asioita esille, joista ollaan yhtä mieltä ja mistä ollaan eri
mieltä. Itsearvioinnin kautta voidaan lähestyä ymmärrystä kokonaisvaltaisesta
kehittämisestä, saada kasvattajia sitoutumaan kehittämiseen ja haastaviin
tavoitteisiin ja vahvistaa tunnetta jokaisen mielipiteen arvostamisesta. Itsearviointi
voi käynnistää uutta ajattelua, oppimista ja muutosta.
Yksilötason arviointi
Yksilötason arviointi perustuu varhaiskasvatuslakiin ja kohdistuu
lasten varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumisen arviointiin. Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmaa arvioitaessa arviointi kohdistuu erityisesti
toiminnan järjestelyihin ja pedagogiikan toteutumiseen. Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman arviointi on osa lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin
tukea.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinnasta ja toteutumisen
arvioinnista päiväkodeissa vastaa henkilö, jolla on lastentarhanopettajan
kelpoisuus. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista on arvioitava, ja
suunnitelma on tarkistettava vähintään kerran vuodessa. Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista on tärkeää arvioida aina ennen sen
laatimista tai päivittämistä. Arvioinnin yhteydessä lapsi, huoltaja ja
henkilöstö pohtivat omalta osaltaan, miten yhdessä kirjatut toiminnan
tavoitteet ja sopimukset on huomioitu ja miten ne ovat toteutuneet.
Mitä muta varhaiskasvatuksessa pitää
arvioida?
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet nostaa arvioinnin
kohteeksi myös seuraavat asiat:
Varhaiskasvatuksessa turvallisuuden
edistämisen tulee olla suunnitelmallista ja säännöllisesti arvioitua.
Lapset ja huoltajat ovat mukana toimintakulttuurin kehittämisessä ja arvioinnissa.
Lasten hyvinvoinnin sekä kehityksen ja oppimisen sujuvuuden
vuoksi siirtymävaiheet, kuten lapsen
siirtyminen esiopetukseen, suunnitellaan ja niitä arvioidaan.
Lapset
suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat
toimintaa yhdessä henkilöstön kanssa.
Tuen
suunnittelu pitää perustua riittävän monialaisen asiantuntemuksen
arvioon. Tuen toteutumista arvioidaan ja suunnitelma tarkistetaan vähintään
kerran vuodessa. Annetun tuen vaikuttavuutta tulee arvioida säännöllisesti ja
suunnitelmaa tulee muuttaa tarpeen mukaan.
Erilaisia
välineitä ja tapoja arviointiin
Arvioinnissa voi olla erilaisia näkökulmia. Voidaan arvioida
formatiivisesti esimerkiksi prosesseja ja tehdä ns. kehittämisarviointia tai
arvioida summatiivisesti ja arvioida vaikutuksia. Prosessien arvioinnin kautta
voidaan saada vastauksia siihen mitä ja miksi jotain tapahtuu. Niiden avulla
saadaan tietoa toiminnan luonteesta tai palvelun laadusta. Vaikutusten
arvioinnissa haetaan vastausta, oliko toiminnalla tavoiteltuja vaikutuksia ja
mitä toiminnasta seuraa. Itsearviointi, vertaisarviointi, osallistavat
arviointimenetelmät, verkostoarviointi, projektiarviointi, lomakkeet ja kyselyt
ovat eräitä keinoja arvioinnissa.
Varhaiskasvatuksen näkökulmasta arvioinnin pitäisi olla
suunnitelmallista, jotta se on myös tehokasta työajankäytön kannalta.
Suunnittelematon arviointi vie hukkaan kasvattajien kallista työaikaa.
Innokylän sivuilta löytyy paljon materiaalia arviointien suunnitteluun ja muun
muassa pohja arviointisuunnitelman tekemiseen.
Varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteuttamisen, arvioimisen
ja kehittämisen keskeinen työmenetelmä on pedagoginen dokumentointi.
Arviointiin ja laadunhallintaan on olemassa erilaisia
laadunarviointimalleja. Kuntaliiton sivuilta löytyy esimerkiksi tietoa julkisen
sektorin yhteisestä laadunarviointimallista, CAF-mallista.
Järjestöille suunnatusta Artsi-työkalusta voi olla hyötyä
myös varhaiskasvatuksen arviointiin ja arviointisuunnitelmien tekemiseen.
Erilaisiin arviointityökaluihin pääsee tutustumaan lisäksi täältä.
Tiesithän, että voit seurata blogia myös Facebookissa?