Varhaiskasvatuksessa työtä tehdään pääsääntöisesti
tiimeissä. Tiimit toimivat sosiaalisesti ja tiimin työ on riippuvainen
sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Sosiaalisen luonteensa vuoksi tiimit
tarvitsevat myös johtamista. Johtajuus on tiimityön ydin ja tiimi tarvitsee
johtajaa toimiakseen.
Varhaiskasvatuksessa tiimin johtajuus on kaksinaista. Tiimin
sisällä pitää olla johtajuutta, mutta tiimi on alisteinen myös oman yksikön
johtajuuteen sekä organisaation johtajuuteen. Johtaminen on ilmiö, jossa
johtajuus on sidoksissa toisiin yksilöihin: johdettavaksi tulemiseen pitää suostua.
Johtaminen vaatii sitä, että toinen osapuoli suostuu johdettavaksi. Tiimin sisäinen
johtajuus voikin olla annettua tai otettua. Se voi olla tehtävään kuluvaa tai
ryhmän yksilölle antamaa tai yksilön ottamaa valtaa. On hyvä pysähtyä
miettimään, kenellä johtamiseen liittyvää valtaa omassa työyhteisössä on ja
miksi. Johtamiseen sisältyy aina valtaa, joten ei ole aivan sama, miten johdetaan. Varhaiskasvatuksen tavoitteellisuuden näkökulmasta ei myöskään ole aivan sama kuka johtaa.
Tiimin johtaja, varhaiskasvatuksen ideologisella tasolla, on
varhaiskasvatuksen opettaja, jolla on pedagoginen vastuu. Mitä tiimin
johtaminen varhaiskasvatuksessa sitten tarkoittaa? Mitä tiimin johtamiseen
kuuluu? Aihetta voidaan lähestyä hyvän johtamisen ja perustarpeiden tyydyttymisen
kautta. Perustarpeiden pohjalta katsottuna ihmiset
haluavat tulla kuulluiksi ja kokea kuuluvansa yhteisöön. Ihmiset haluavat tulla
myös kohdelluksi oikeudenmukaisesti. Näistä koostuu myös usein hyvän
johtajuuden kriteerit: koen, että minua kohdellaan oikeudenmukaisesti, saan
vaikuttaa, koen kuuluvani ryhmään ja että minua arvostetaan. Pelkkä oikeudenmukainen kohtelu tai ryhmään
kuuluminen ei kuitenkaan vielä vie työtä eteenpäin vaan tarvitaan myös kriteereitä
työ tekemiseen. ”Hyvä tyyppi” voi olla ”hyvä tyyppi”, mutta ammatillisessa
työssä tarvitaan ammatillista osaamista ja tavoitteellista ammatillista
toimintaa.
Tiimin työ on tehokasta, kun työ on odotusten mukaisessa
linjassa, annetuissa rajoissa ja se saavuttaa asetetut tavoitteet. Varhaiskasvatuksessa
tämä konkretisoituu varhaiskasvatuslain ja varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden mukaisessa toiminnassa. Varhaiskasvatuksessa tiimin johtamiselta
vaaditaan työn johtamista, jossa pitää ottaa huomioon, että tiimin jäsenten
vuorovaikutus on olennaista. Tiimin johtaja onkin sosiaalisten ongelmien ratkoja,
hänen tehtävänsä on rakentaa ja ylläpitää tiimiä toimivana yksikkönä. Hänen
tehtävänsä on valmentaa, tukea, tarvittaessa vaikuttaa suoraan siihen, että
tiimin prosessit toimivat oikein ja tiimi tekee ydintehtäväänsä. Tiimin
vetäjälle kuuluu vuorovaikutuksen mahdollistaminen tiimissä ja oppimisprosessien
luominen sekä tukeminen. Tiimin vetäjän tehtävänä on motivoida tiimiä ja auttaa
reflektoimaan sen toimintaa. Tiimin vetäjän tehtävä on saada tiimi
reflektoimaan omaa toimintaansa ja opetella kohtaamaan myös vaikeita asioita.
Tässä avoin vuorovaikutus ja oman toiminnan reflektointi ovat avain asemassa.
Tiimin johtajan tehtävä on laittaa tiimi ajattelemaan. Tiimin
vetäjän tehtävänä on saada tiimi ymmärtämään, miksi, miten ja mitä tiimissä tehdään:
mikä on tiimin perustehtävä ja miksi ja miten sitä tehdään. Tiimin johtajan
tehtävän on valmentaa muita, antaa struktuurit ja pitää fokus työn tarkoituksellisessa
ja tavoitteellisessa tekemisessä. Tehokas tiimi uskaltaa keskustella työstään
ja keskustelun kautta tiedostaa asiakkaansa, olemassa olevat resurssit,
ulkoiset odotukset sekä osaa linkittää työnsä osaksi laajempaan kokonaisuutta. Tehokas
tiimi osaa rakentaa yhteisen ymmärryksen tehtävänsä tekemiseen. Tiimin johtajan
pitää osata avata työn tavoitteet kaikille, niin että ne ovat selviä.
Tiimin johtaminen ei siis ole pomottamista tai vain annettu titteli. Se on tehtävän
kirkastamista. Se on asioista sopimista ja sovittuihin asioihin palaamista. Se
on myös vaikeiden asioiden käsittelyä yhdessä tiimissä ja reflektoinnin
harjoittelua. Se yhteisen, tavoitteellisen linja etsimistä ja siitä sopimista.
Tiimityö ei ole helppoa ja sen johtaminen ei ole helppoa.
Tiimityön johtamisen tehtävistä on myös hyvä puhua ja sopia tiimissä. Tiimityön
tekemiselle ja sen johtamiselle on rajoitteita. Ensimmäinen rajoite on se, että
johtamiseen pitää jäsenten suostua. Jos johtajuutta ei hyväksytä, tiimi ei myöskään
toimi. Yksilötason panokset ja motivaatio vaikuttavat, erityisesti motivaatio
työskennellä toisten kanssa. Tiimityötä rajoittavat, mutta myös mahdollistavat,
sen jäsenten luonteet, taidot, tiimi kompetenssi, persoonallisuus, edellytykset,
tiedot, itsenäinen työskentely, tehtävä ja konteksti, jossa työtä tehdään. Vahva
tiimityö sisältää vahvaa autonomiaa työn tekemiseen, halua työskennellä toisten
kanssa, tiimityötaitoa, yhteistyötaitoja, kannustamista, aktiivista
kuuntelua, kommunikointia, itsehillintää, luottamusta toisiin, avoimuutta ja
tunnetasapainoa.
Miten sinun yksikössä tiimijohtajuus toimii?
Mihin asioihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota?
Mitä voit itse tehdä tiimityön johtamisen tukemiseksi tai vahvistamiseksi?
Lisää tiimi-lukemista löydät muun muassa täältä:
ja blogin löydät Facebookista: Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen aikaa sekä Instagramista @varhaista.aikaa - Tervetuloa seuraamaan
****************************************************************************
Nämä ovat todella hyviä pohdintoja johtajuudesta varhaiskasvatuksessa. Mielestäni etenkin pedagoginen ote on tärkeä ominaisuus. Onkohan johtamiskoulutuksissa otettu huomioon tällaisia erilaisia johtamisen konteksteja?
VastaaPoistaHei Sami, Kiitos palautteestasi. Elina Fonse´n on vetänyt pedagogisen johtamisen koulutuksia ainakin. Johtamiskoulutuksen konteksti varmasti vaikuttaa siihen, millaisia sisältöjä saa. Olet todella tärkeän asian nostanut esille, sillä johtaminenkin on taito ja sitä pitää harjoittaa ja myös tieteelliselle tutkimukselle on tarvetta sillä saralla, jotta johtaminen saataisiin vastamaan tämän päivän työelämän tarpeita. Pedagogisesta johtamisesta löytyy mm. tällainen aineisto tutkittavaksi "Johda pedagogiikkaa!: https://www.vol.fi/uploads/2019/09/11ef993d-johda-pedagogiikkaa_low.pdf.
Poista