sunnuntai 9. helmikuuta 2020

Lumiukko-seikkailu



Leikki on varhaiskasvatuksen keskeinen toimintatapa. Lapsella on oikeus leikkiä, oppia leikkien ja iloita oppimastaan sekä rakentaa käsitystä itsestään, identiteetistään ja maailmasta omien lähtökohtiensa mukaisesti. Vaikka leikki on keskeinen työvälinen, aikuisten voi olla vaikea leikkiä. Sosiaalinen ympäristö ja leikillisyyden kadottaminen haastavat aikuisia. Monesti vedotaan myös aikaan, ei ole aikaa suunnitella kunnollisia leikkejä ja leikkiympäristöjä. Nämä ovat selityksiä ja pakokeinoja. Leikkejä ja leikkiympäristöjä voidaan suunnitella lasten kanssa leikkimällä ja leikin aikana. Koska leikki on perustyöväline, se pitää myös hallita ja sitä pitää ammattilaisten harjoitella. Usein leikki lähtee pienestä, kun sille antaa aikaa tulla esille. 

Tarina:
Lumiukko-seikkailu on vuorovaikutteinen leikki, jossa haastetaan lapsia eri taitojen harjoitteluun. Seikkailu lähtee Lumiukkokylästä, jossa asuu kuusi lumiukko sisarusta. Heillä jokaisella on oma taitonsa. Yksi heistä on rauhallinen ja jaksaa olla paikallaan pitkiäkin aikoja. Toinen heistä on taitava ryömiä ja konttaaja ja pääsee aina pieniinkin paikkoihin sisälle. Kolmannella on pomppimisen taito. Neljäs tykkää pyöriä. Viides osaa laukata kuin hevonen ja matkia erilaisia eläimiä. Kuudes on taitava kävelemään ja juoksemaan.

Eräänä päivänä lumiukko sisarukset päättävät pitää juhlat lumiukko ystävilleen. Yhdessä he miettivät, mitä kaikkea pitää tehdä, jotta juhlat voidaan järjestää. Ensiksi pitää miettiä aika ja paikka, jossa juhlat pidetään ja laatia juhlakutsut. Lapsilta kysytään apua lumiukoille: mitä kaikkea heille tulee mieleen. Tietenkin kutsuilla pitää olla jotain tarjottavaa ja ohjelmaa. Kutsuja varten pitää tehdä kutsukirjeet osallistujille ja toimittaa ne perille. Kaikki nämä ja lasten lisäämät muut tehtävät kirjataan paperille ja järjestys tarkistetaan lasten kanssa, mitä tehdään ensin, mitä sitten. 


Lumiukkojen ensimmäinen tehtävä on lähteä etsimään ystäviään Lumiukkokylän eri puolilta ja toimittaa heille kutsut juhlia varten. Päästäkseen ystäviensä luokse lumiukkojen pitää käyttää omia taitojaan. Matkan varrella on mm. erilaisia polkuja, lumitunneleita, jäälohkareita. Lasten kanssa pohditaan matkalla, kuka lumiukoista olisi taitavain suorittamaan minkäkin matkan ystäviensä luokse ja lasten kanssa autetaan matkan etenemistä valitulla taidolla (kuten konttaamalla, hyppimällä…). Matkatessaan lasten pitää olla tarkkaavaisia, mistä lumiukkojen ystävän löytyvät matkan varrelta. Joku voi olla kotonaan, joku vaikkapa kalassa. Kun kaikki (14 - määrä pitää määrittää suhteessa lapsiryhmään) ystävää on löydetty ja heille toimitettu kutsukirjeet, voidaan lasten kanssa siirtyä seuraavaan tehtävään: ohjelman suunnitteluun (voidaan valita lasten listan mukaan, toki jokin toinen). 

Ennen siirtymistä seuraavaan tehtävään on hyvä tarkistaa, että kaikki lumiukot on löydetty. Viimeistään tässä vaiheessa löydetyille lumiukoille ja myös kuudelle sisarukselle voidaan keksiä nimet ja lyhyet tarinat, jolloin seikkailu saa syvyyttä. 

Juhlan ohjelman suunnittelussa kaikki ideat kirjataan jälleen ylös lapsilta ja mietitään, ottako ohjelma huomioon kaikki kutsutut lumiukkovieraat. Kun laadittu idealista on valmis, mietitään mitä niistä toteutetaan ensin ja mitä sitten. Jokaisen ohjelman kohdalla kirjataan missä ja mitä ohjelmaa varten tarvitaan, jotta asiat muistetaan. Juhlissa voi olla myös vaikkapa pukeutumisteema. Listalta voi löytyä leikkejä, musiikkia, askartelua, ihan sitä mitä lapset toivovat. Ohjelmaa voidaan järjestellä usealle päivälle ja juhlista voi muodostua, vaikka koko viikon festivaalit eri ohjelmilla. Yksi juhlan ohjelma varmasti on ruokailu, joten sitä on hyvä miettiä lasten kanssa yhdessä ja järjestää vaikkapa nyyttikestit, johon jokainen lapsi tuo yhteiseen pöytään jotain pientä ja pakkohan ei toki ole tuoda. 


Tarvikkeet:
Lumiukko seikkailua varten tarvitaan kuvia lumiukoista. Tarinan kuusi lumiukkoa ovat ”jumppaavat lumiukot”, joita on käytetty liikuntahetkillä vuosien varrella. Lumiukkojen ystävät voi piirtää itse tai käyttää avukseen internetin ilmaisia kuvapankkeja, kuten pixabay ja unsplash, joista voi ladata kuvia. Kuvien tekoon menee riippuen siitä onko niitä valmiina ja kuinka hyvät konetaidot on, noin 30 minuuttia tulostuksineen.

Liikunnallisia tehtäviä varten, jossa lumiukot etsivät ystäviään ja vievät kutsukortteja, käytetään olemassa olevia välineitä, kuten ryömintätunneleita, hallaharsoa, valkoisia vilttejä, tyynyä, lattiamuotoja. Hallaharsolla saa aikaiseksi helposti lumista maisemaa. Siitä voidaan myös leikata pienempiä paloja, joita voidaan heitellä ilmaan ja ottaa kiinni ”lumihiutaleita” tai puristaa niitä käsien sisään ja avata niistä ”lumikukkasia”. 

Hallaharsosta ja tunnelista saa myös luotua avannon, josta voi onkia kaloja. Ystävät on jätetty tämän liikunnallisen radan varrelle löydettäviksi. Jokaiseen löytö hetkeen voidaan myös erikseen pysähtyä ja keksiä hetikin, kuka löydetty lumiukko on, mikä hänen nimensä on. Tarkoitus ei ole kilpailla rataa läpi mahdollisimman nopeasti ystävät löytäen, toki siitä voi kokeilla, vaan luoda leikillisyyttä aikuisen ja lasten välille. Liikunnalliset radat voidaan valmistella edellisenä päivänä tiloihin, joita ei heti aamusta käytetä, aamulla, jos siihen on aikaa tai vaikkapa lasten lepohetkellä. Valmistelu pitää sopia ja kalenteroida, koska ja kuka tekee. Itse valmisteluun menee suunniteltuna noin 30 minuuttia. Tehtävät voivat olla yksikössä sisällä tai ulkona tai vaikkapa molemmissa ja eritiloja ja tasoja hyväksi käyttäen. 


Aikuisen pedagoginen valmistelu ryhmän tarpeiden mukaan
Seikkailun tarkoituksena on auttaa aikuista toimimaan leikillisesti lasten kanssa ja tukea lasten osallisuutta. Tämä ei poista aikuisen pedagogista valmistautumista toimintaan. Ammattilaisen pitää tietää, mitkä ovat lasten tavoitteita ja miten vasu toteutuu toiminnassa. Juhlaohjelmaa voi olla lumilaulut, lumikkojen askartelu, temppuradat, lumiukon kokoaminen osista, kirjojen lukemista. Näihin tarvitaan aikuiselta varautumista ja tarvittaessa ohjausta ja vinkkausta lapsille. Aikuinen saa myös esittää juhliin toimintaa kuultuaa lapsia. Ammattilainen tietää, mikä on mahdollista totetuttaa ja millä aikataululla. Ammattilainen voi varautua pohtimalla vaihtoehtoisia toimintoja, jotka tukevat lasten kasvua, kehittymistä ja oppimista. Aikaa ideariihen ei kannata aikuisen antaa itselleen liikaa, ettei ylimieti asioita valmiiksi nopeat ideat maximissa 30 minuutin aikana kirjataan ylös. Helpoista asioista kannattaa lähteä liikkeelle esin, koska muutoin toiminta jää tekemättä vedoten aikapulaan. Suunniteltaessa leikkejä onkin tärkeää tehdä ideaalisen toiminnan suunnittelun lisäksi fyysisiä valmisteluja, jotta toiminta saadaan toteutettua. 


Vinkkejä pedagogiseen valmisteluun:
Lumiukon kokoaminen voi olla leikki, johon yritetään laittaa esimerkiksi porkkananenä lumiukon päähän oikeaan kohtaan kuten aasinhäntä – leikissä aasille häntä. Lumiukkoa voidaan koota myös valmiista osista, joiden takana on erilaisia tehtäviä tai lauluja, joita juhlissa lauletaan. 

Lumiukko aiheisia kirjoja ovat mm. Guido Van Genechten: Pikku lumiukko, Cathrine Walters & Alison Edgson: Lumottu lumiukko, Jukka Laukkanen: Lumiakka Amalia, Margaret Nash: Paras lumiukko. Lasten kanssa voidaan tehdä myös retki kirjastoon hakemaan lempikirjoja, jolloin aihepiirit voivat olla muutakin.

Lumiaiheisia leikkejä löytyy blogista ulkopedagogiikan kehittämistä koskevasta tekstistä sekä veden eri olomuotoja käsittelevästä jutusta.  

Lumiukkojen juhlat voivat olla myös jokin muun teeman toteuttamista esimerkiksi Merirosvojuhlat, jolloin suunnittelu alkaa tästä. Toiminnassa lapset voivat aina yllättää ja se on leikillisyydessä ehkä parasta, yksi seikkailu voikin johtaa aivan toiseen.


*** Leikin riemua ***



Blogin löydät myös Facebookista  "Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen aikaa" 
sekä Instagramista  @varhaista.aikaa  

- Tervetuloa seuraamaan - 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Epäonnistumisen tilat vaiko onnistumisen tilat?

  Uusi kausi tuo aina mukanaan haasteita. Työkavereiksi on voinut tulla uusia ihmisiä. Lapsiryhmät ovat voineet muuttua ja lasten haasteet o...