Useille huoltajille näkyvä osa varhaiskasvatus ovat hetket,
jolloin he tuovat ja hakevat lastaan varhaiskasvatuksesta. Lapsen tulo- ja hakuhetkissä
havaintojen alla ovat muun muassa, kuinka lapsi otetaan vastaan tai mitä päivästä
kerrotaan. Millainen on ilmapiiri tulo- ja hakuhetkellä? Millaista toimintaa on
tarjolla? Huoltajien kokemat tunteet muun muassa näissä tilanteissa vaikuttavat
siihen, miten he arvioivat varhaiskasvatuksen laatua.
Pihassa tapahtuva lipputankopedagogiikka
ei jää huoltajilta huomaamatta. Erityisesti, jos omalle lapselle on sattunut
jotain päivän aikana tai henkilöstö ei osaa kertoa, missä lapsi on tai mitä hänen
päiväänsä on kuulunut. Toimivasta pedagogiikasta, johon kuuluu kiinteästi ulkopedagogiikka,
palaute on positiivista ja näkyy face-to-face palautteessa sekä asiakastyytyväisyyskyselyissä.
Ohjatun ulkotoiminnan, osuuden vähyys on todettu Jyrki Reunamon orientaatioprojekteissa, mutta kuinka
paljon sille on annettu mahdollisuuksia kehittyä myllerryksen alla olevassa
varhaiskasvatuksessa?
Ulkopedagogiikka on asia, johon jokainen varhaiskasvatuksen henkilöstöstä voi
vaikuttaa omassa työyhteisössään. Sen kehittäminen on osa toimintaympäristöjen
kehittämistä. Toiminnan kehittämisessä on kyse pitkälti tahtotilan löytämisestä,
tavoitteen asettamisesta ja sitoutumisesta tavoitteen saavuttamiseen pienin
askelin. Pitää tehdä sopimuksia, miten, milloin ja kuka tekee mitäkin
ulkopedagogiikan kehittämisen osalta.
Pienet askeleet ovat kehittämisessä usein paremmat kuin isot
harppaukset. Yksi askel ulkopedagogiikan kehittämiseen on määrittää, että
työyhteisössä tehdään x määrä ohjattua ulkotoimintaa koko työyhteisön taholta
viikossa, kuukaudessa tai toimintakautena. Sitten määritetään kuka näistä
toiminnoista vastaa ja miten työnjako tehdään. Sitten päästään sisältöihin ja
niistä toisille informoimiseen. Tämän jälkeen päästään itse tekemiseen ja tekemisen jälkeen toimintaa arvioidaan ja kehitetään edelleen.
Jotta itse tekemisen keksiminen ulkotoimintaan ei olisi este, niin tässä on yli 50 tapaa toimia ulkona talvisella säällä (miksei muutoinkin, jos lumeen
liittyvät asiat ohittaa). Niistä voi kehittää omaan ulkopedagogiikkaan sopivia
toiminallisia kokonaisuuksia lasten tavoitteiden mukaan. Ulkopedagogiikassa moni asia
monipuolistuu, kun muistaa, että sisällä toimivat asiat ja välineet voi tuoda
myös ulos.
Lumi:
Lumipallojen pyörityskisa – kuka pyörittää isoimman
Lumipallon vierittäminen – pisimmälle tai reitti x
Lumipallon potkinta – kuinka pitkälle saadaan ennen kuin
hajoaa?
Lumipallojen kuljetus lapioilla paikkaan x
Lumella kirjoittaminen & taiteilu– kirjaimia / kuvia puun
runkoihin suojalumesta
Lumipallojen kasaus torniksi – kuinka iso saadaan, ettei
kaadu?
Jäljet lumeen:
Matkitaan eläinten jälkiä – tehdään eläinten jäljet lumeen
Lumilabyrintit – tehdään lumeen kulkureittejä, joita voidaan
käyttää mm. labyrinttihippaan – vain reittejä pitkin saa mennä karkuun
Umpihanki kävely
Lumienkelialue - montako lumienkeliä saadaan mahtumaan alueelle x - voiko niitä koristella jotenkin?
Lumienkelialue - montako lumienkeliä saadaan mahtumaan alueelle x - voiko niitä koristella jotenkin?
Aarteiden etsintä:
Erilaisia aarteita piilotetaan alueelle x – löytäjät etsivät
niitä vapaasti
Etsitään aarteita kartan mukaan
Etsitään aarteita kuvavihjeiden perusteella (kuvasuunnistus)
Etsitään aarteita sanavinkkien perusteella
Leikitään piilottajat ja etsijät leikkiä – jossa piilottajat
vievät aarteet ja etsijät etsivät – vaihdetaan rooleja
Mäessä:
Liukurilla laskeminen
Pulkalla laskeminen
Kelkalla laskeminen
Kieriminen alas mäkeä
Köyttä pitkin ylös kiipeäminen
Mäen juoksu ylös
Mäen juoksu alas
Kelkat:
Kelkan työntörata – kisat, tavaroiden kuljetukset, tyhjä
kelkka tai joku /jotain kyydissä
Pulkat:
Tavaroiden kuljetukset pulkkaradoilla
Hula-vanteet ulkona:
Vanteiden vieritys tasamaalla
Vanteiden vieritys mäkeä alas
Vanteiden pyörittäminen eri kehon osilla
Hyppyratojen muodostaminen vanteista
Esteet:
Ylitykset ja alitukset, pujottelu
Erilaiset radat
Tavaroiden kuljetukset ylityksin ja alituksin paikasta x
paikkaan y
Leikkivarjo:
Ympyrän ja piirin harjoittelu
Tavaroiden haku alta
Paikan vaihdot alta (esim. heldelmäsalaatti)
Narut ulkona:
Tasapainoilu naruja pitkin
Kulkureittien merkintä kahden narun väliin
Aarrereittien merkintä naruilla
Tiskiharjat:
Alueiden harjaus
Tiskiharjoilla lumeen kirjoittaminen ja ”maalaus”
Keilat ja kartiot:
Vuorenvalloitus - kuka vie keilansa ensin vuoren päälle?
Vuorenvaltaus joukkuekisana - joukkueella keilat väriltä x, jotka kerätään yksitellen ja viedään vuoren päälle - kenen keilat on ensin viety vuorelle?
Lumimyrsky ja siivoajat joukkuekisa - lumimyrskyt kaatavat keilat nurin ja siivoajat nostavat pystyyn
Keilat ja kartiot:
Vuorenvalloitus - kuka vie keilansa ensin vuoren päälle?
Vuorenvaltaus joukkuekisana - joukkueella keilat väriltä x, jotka kerätään yksitellen ja viedään vuoren päälle - kenen keilat on ensin viety vuorelle?
Lumimyrsky ja siivoajat joukkuekisa - lumimyrskyt kaatavat keilat nurin ja siivoajat nostavat pystyyn
Pehmopallot ulkona:
Tarkkuusheitto ämpäriin, renkaaseen
Pituusheitto
Isot pallot:
Keilan kaato isolla pallolla
Pallon kuljetus kuljetusradoilla käsin, vierittämällä,
jaloin
(huom. pallot kovenevat pakkasessa)
Pelit ulkona:
Muistipeli - laminoidut isot muistipelikuvat pienellä alueella tai isolle alueelle levitettynä
Osien etsintä - kokoa kokonaisuus (esim. lumiukko - etsi osat ja kokoa kasaan)
Leikit ulkona:
Hipat
Polttopallo pehmopallolla
Sadut ulkona:
Oudot tavarat pihalla viestivät (esim. pihaan jäänyt lapanen
tai saapas, jonka tarkempi tutkiminen paljastaa salaisen tarina esineen sisältä,
josta yhteinen satuseikkailu voi alkaa)
Lasten ideat:
Suunnitellaan ja toteutetaan ulos lasten oma temppurata
Lasten talvilolympialaiset: mitä lajeja kuuluu, mitä otetaan, pidetäänkö hassut olympialaiset?
Lasten talvilolympialaiset: mitä lajeja kuuluu, mitä otetaan, pidetäänkö hassut olympialaiset?
Laaditaan lasten kanssa ryhmän ulkotoimintabingopohja –
asioita, joita ulkona voidaan tehdä
*********************************
Miten teillä on toteutettu ulkopedagoiikka?
*********************************
Tervetuloa seuraamaan blogia Facebookin sivulle Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen aikaa
Hei! Ovatko Blogissa esitetyt mahtavat ideat vapaasti käytettävissä ja muokattavissa sopiviksi omiin tarpeisiin? Saako materiaalia käyttää ja jakaa?
VastaaPoistaHei!
PoistaKiitos viestistäsi. Blogin ideat ovat käytettävissä, muokattavissa ja jaettavissa. Hienoa, jos tulevat arjen työkaluiksi. Lähdeviitteisiin kannustamme, jotta muutkin voivat löytää alkuperäiset materiaalit ja kuvissa lähdeviitteet tarvitaan.