On olemassa paljon työtä, jonka sisältöön ja tahtiin on työntekijöillä
vain rajalliset mahdollisuudet itse vaikuttaa. Varhaiskasvatus on poikkeus
tästä. Varhaiskasvatuslaki ja Uusi, päivitetty, varhaiskasvatuksen suunnitelmanperusteet (2018) ovat normeja ja niitä on noudatettava, mutta ne jättävät tekijöilleen
erilaisia, luovia mahdollisuuksia toteuttaa niitä. Asioiden aikatauluttaminen
on myös työntekijöiden käsissä ja työn ei tarvitse olla pakkotahtista. Tämä
vaatii kuitenkin työn organisointia ja suunnittelua.
Työn organisointi
Työn organisoinnissa pitää osata tarkastella niin yksilön,
tiimien, työyhteisöjen ja organisaation tasoja. Se miten jokainen taso toimii,
vaikuttaa siihen, millaista työtä ja työn laatua saavutetaan. Jokaisella
tasolla on myös kyse siitä, miten hyvin perustehtävä toteutuu, millaista
osaamista on ja miten vastuut on jaettu.
Moni asia kulminoituu johtamiseen, mutta aina kyse ei ole
siitä henkilöstä, joka kantaa johtajan titteliä, vaan on kyse myös itsensä
johtamisesta: miten minä toimin yksilönä työssäni, millainen olen tiimissä ja
työyhteisössä.
Työn organisointia voi verrata kakun jakamisen.
Työyhteisössä kakku pitäisi jakaa siten, että jokainen saa siitä sopivan palan
suhteessa perustehtäväänsä, vastuisiin ja osaamiseen. Kakun jakamisessa
työyhteisössä ei ole kyse samankokoisten palojen leikkaamisesta ja jakamisesta.
Tämä on asia, mistä pitäisi työyhteisöissä puhua enemmän. Ilmaan heitetään
sanoja kuten tasa-arvoisuus, tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus, mutta ei
avata, mitä niillä kukin tarkoittaa.
Jos puhutaan tasapuolisuudesta töiden jakamisessa, voidaan
ajatella, että kaikilla olisi yhtä paljon työtehtäviä. Se ei kuitenkaan
käytännössä ole useinkaan mahdollista. Parempi käsite töiden tasapuoliseen
jakamiseen on oikeudenmukainen jakaminen. Oikeudenmukaisuuden periaatteen
mukaan tehtäviä ei välttämättä ole samaa määrää jokaisella, mutta niiden jako
on perusteltua. Varhaiskasvatuksessa tehtävien jakoa määrittävät osaltaan laki,
vasun perusteet ja työntekijöiden tehtävänkuvat. Tämän lisäksi arjessa on
paljon tehtäviä, joiden organisointiin jokainen voi osallistua ja joiden mielekkäästä
tekemisestä voidaan käydä keskustelua ja tehdä työnjakoa sen mukaan.
Oikeudenmukaisuuden
tunne
Oikeudenmukaisuus on tunne ja kokemus, joka yksilöille tulee
tilanteista. Se on riippuvainen heidän aiemmista kokemuksista ja on täten aina
subjektiivista. Oikeudenmukaisuuden kokemus rakentuu ihmisten välisessä
vuorovaikutuksessa. Työyhteisöissä oikeudenmukaisuus liittyy sääntöihin ja
sosiaalisiin normeihin, jotka säätelevät miten asioista päätetään
ja miten ihmisiä kohdellaan. Oikeudenmukaisuuden arvioinnissa yksilö peilaa
tapahtumaa aina itseensä ja kokemuksiinsa ensisijaisesti.
Työyhteisöissä olisi hyvä käydä keskustelua oikeudenmukaisuudesta,
siitä mitä se merkitsee, mistä se koostuu ja miten toimimalla se toteutuu. Ja
siltikin, ollaan todennäköisesti tilanteessa, jossa joku ymmärtää oikeudenmukaisuuden
eri tavalla, johtuen sen vahvasta henkilökohtaisuudesta.
Miksi keskustelua pitää käydä? Jos työntekijä kokee
epäoikeudenmukaista kohtelua, hänen sitoutumisensa työhön vähenee, työnsuoritus
heikkenee ja työkavereiden auttaminen vähenee. Kokemus oikeudenmukaisesta
kohtelusta vaikuttaa työtyytyväisyyteen. Tunne epäoikeudenmukaista kohtelusta
aiheuttaa yksilössä sitoutumisen vähenemistä, työskentelystä tulee
ei-rakentavaa ja kommunikointi työyhteisössä yskii. Kokemus epäoikeudenmukaisuudesta
heikentää työn tulosta. Se alentaa työmotivaatiota, sitoutumista, ilmapiiriä ja
työsuoritusta. On hyvä huomioida, että henkilöstön tyytyväisyys on myös yhteydessä asiakastyytyväisyyteen.
Työn jakaminen
Töiden jakamisessa ja organisoimisessa työyhteisöissä ja tiimeissä
on syytä ottaa huomioon, että jaon avulla jokainen voi paneutua omaan työhönsä
ja siihen, mitä on tarkoitus saada aikaan. Jaettaessa töitä ja vastuita pitää
ottaa huomioon, että ammattitaito ja osaaminen vastaa työtehtävää. On hyvä
käydä avointa keskustelua, dialogia, siitä, koetaanko työtehtävät jaetuiksi
oikeudenmukaisesti ja pystytäänkö sovituissa asioissa pysymään. On hyvä
muistaa, että hiljeneminen tulkitaan myöntymiseksi. Jos työn määrä ja laatu
eivät kohtaa ollaan hetken päästä tilanteessa, jossa joku uupuu ja joku
pyörittelee peukaloitaan. Omasta työstä pitää uskaltaa käydä avointa
keskustelua.
Ajanhallinta
Työn määrästä puhuttaessa nostetaan keskusteluun usein
kiire. Jaettaessa työtä pitäisi myös pysähtyä työn hallintaan ja erityisesti
ajanhallintaan: miten oma työ suunnitellaan. Jääkö suunnittelussa kalenteriin
tyhjää aikaa? Onko kalenterissa paikka työn kehittämiselle ja arvioinnille sekä
itsensä kehittämiselle? Ajanhallinnassa eli myös kiireen hallinnassa ja sen poistamisessa
olennaista on suunnittelu. Pitää oppia suunnittelemaan oikein: Teenkö minä
työssäni oikeita asioita ja oikeaan aikaan? Miten minä, tiimimme ja
työyhteisömme voisimme toimia tehokkaimmin ja laadukkaimmin? Tekevätkö kaikki
kaikkea vai onko osaaminen ja aika jaettu tehokkaasti perustehtävän, vastuiden
ja osaamisen kannalta? Koska olemme viimeksi analysoineet toimintaamme työn organisoinnin
kannalta? Mitkä ovat meidän aikavarkaitamme? Puhummeko vaan puhumisen ilosta
kiireestä, sen sijaan, että tekisimme sille itse jotain konkreettista?
Työajanhallinta
Työaikaa voi opetella hallitsemaan. Töiden priorisointi on
yksi keino. Pitää olla aikaa pysähtyä ja tunnistaa perustyön tavoitteen
kannalta tärkeimmät asiat ja keskittyä niihin. Varhaiskasvatuksen tiimissä
niistä pitää puhua myös ääneen: mitkä ovat meidän ensisijaiset tavoitteet,
joita kohti teemme työtä? Mitkä ovat työssämme nyt tärkeimpiä? Mitkä ovat
kiireellisimpiä? Tärkeys-kiireellisyys-asiat pitää saada tasapainoon
suunnittelussa – kiireelliset asiat eivät saa yllättää, vaan niitä on pyrittävä
mahdollisimman tarkasti ennakoimaan. Aikaa vie myös huonot opitut tavat työssä.
Asioita viivytellään ja suunnitellaan lyhytjänteisesti ja pieniä asioita. Aikaa
voi yrittää ottaa haltuun paremmalla työnorganisoinnilla, jota helpottavat muun
muassa kalenterointi ja tehtävälistat. Kalenteriin pitää uskaltaa jättää myös
tyhjää tilaa yllättäville asioille. Tiimitason suunnittelussa kaikki
suunnittelu vaatii sitoutumista jokaiselta, joten ajanhallintaa pitää kehittää
yhdessä koko tiimin kanssa. Jokainen voi myös itse vaikuttaa ajanhallinnan
kokemukseen: mitä vähemmän puhuu kiireestä ja pitää kiirepuhetta yllä, se
vapauttaa oikeasti aikaa työhön: Itse kiireen kokeminen voi olla oikeasti
isompi ongelma kuin työmäärä. Toki kokiessaan kiireettä, on hyvä myös tarkistaa,
onko työn, vapaa-ajan ja levon suhde tasapainossa.
Yksilölliset kokemukset
työstä
Työn organisoinnissa jokainen voi pysähtyä pohtimaan: Mihin koet
itse voivasi työssä vaikuttaa? Mihin haluaisit vaikuttaa? Miten asiassa tulisi
edetä? Töiden prosessit ja työskentelytavat voidaan kuvat organisaatioissa,
mutta niiden muuttaminen vaatii jokaisen yksilön työpanosta ja halua sitoutua
muuttamiseen. Vaikka organisaation tavoissa voi olla paljonkin muutettavaa,
myös jokaisen omasta työstä löytyy varmasti kehittämisen kohteita. Mitä voin
itse tehdä työssäni, jotta se olisi paremmin organisoitua ja työssä tulisi
tehtyä oikeita asioita laadukkaasti, oikeaan aikaan? Mikä on minun perustehtäväni
työssä? Mitkä ovat minun ammatillisia vahvuuksiani?
Henkilökohtaisen työnhallinnan kautta voidaan saavuttaa
parannuksia työn tehokkuuteen, laatuun ja työviihtyvyyteen. Miten hyvin sinun
työsi on organisoitu ja miten olet sitä itse organisoinut?
Blogin löydät myös Facebookista
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.