sunnuntai 9. kesäkuuta 2019

Varhaiskasvatuksen suunniteltu kesätoiminta





Juhannuksen jälkeen usea varhaiskasvatusyksikkö aloittaa vähitellen kesäsulkunsa, jolloin varhaiskasvatusta tarvitsevat lapset ohjataan päivystäviin yksiköihin, kesäpäivystykseen tai kesätoimintayksikköihin. Tämä ei tarkoita, että varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet tai lapsen varhaiskasvatussuunnitelma olisivat tauolla. Kesälläkin lapsella on oikeus suunniteltuun, tavoitteelliseen, arvioituun ja edelleen kehittävään varhaiskasvatukseen. 

Edeltävässä lauseessa olennaisin tuli ensin – hyvin suunniteltu kesäsulku, on puoliksi tehty.

Kesäpäivystyksen suunnittelu ei ole vain päivystyksestä vastaavan johtajan tehtävä, vaan jokaisen, joka näiden toimintaan osallistuvien lasten kanssa tekee töitä arjessa. Suunnitteluun pitää osallistua niiden, jotka työskentelevät lasten kanssa arjessa, heiltä odotetaan tiedonsiirtoa lapsesta, hänen vahvuuksistansa, kiinnostuksen kohteista, tarpeista ja tavoitteista. Jokaisella lapsella on oikeus saada tavoitteellista varhaiskasvatusta. Tiedonsiirrot kesäpäivystykseen eivät koske vain erityisen tuen tarpeisia, vaan niihin on oikeus jokaisella lapsella. 

Viime vuonna julkaisimme yksinkertaisen version lapsen ”kesävasusta”, lyhyestä tiedonsiirrosta, kesätoiminta – jutussamme. EU:n tietosuoja-asetuksen ja huoltajien osallisuuden hengessä hioimme tätä ajatusta edelleen tälle vuodelle. Tänä vuonna ”kesävasu” huomioi lapsen vasuun kirjatut tavoitteet ja menetelmät pedagogiselle toiminnalle. Siihen kirjataan lapsen vahvuudet. Huoltajat saavat kirjata samaan lomakkeeseen omia odotuksia ja huomioita toimintaa ajatellen ja allekirjoittavat tämän tiedonsiirron kesäpäivystykseen. Tämä lomake niin henkilöstön kuin huoltajien näkemyksillä, toimii lapsen tavoitteellisen toiminnan lähtökohtana.



Ryhmän tavoitteellisen toiminnan lähtökohtina toimii varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Kesän aikana vaihtuvalle ryhmälle voidaan luoda kevennetty ryhmävasu, johon kootaan lasten vasuista tavoitteet ja henkilöstön yhdessä sopimat toimintatavat. Tämä tarkoittaa sitä, että kesäpäivystyksen henkilöstön pitäisi päästä kokoontumaan ennen kesäpäivystyksen alkua, jotta näitä asioita voidaan auki puhua. Myös kesäpäivystysyksikköön pitäisi päästä tutustumaan, näkemään tiloja, jotta oppimisympäristöjä voidaan ottaa huomioon toiminnan suunnittelussa.

Kesäpäivystysjohtajalle vastuuksi toiminnan suunnitelmallisuudessa jää suunnitelmallisuuden mahdollistaminen ja sen vaatiminen. Kesäpäivystykseen on voitu luoda etukäteen raameja muun maussa teemojen kautta tai korostamalla oppimisen eri alueita. Suunnitelmallisuuden takaamiseksi myös SAK-ajoista on huolehdittava ja mahdollistettavat opettajien sekä koko henkilöstön yhteiset kokoontumiset ja suunnitelmien hiominen ja arvioiminen. Suunnitelmallisuuden johtamista auttavat suunnitelmarunkopohjat, joihin kirjataan lasten vasuista nousevia tavoitteita pedagogiselle toiminnalle sekä alustavia suunnitelmia esimerkiksi teeman työstöön. Yhdessä kesätiimin ja kesäpäivystyksen muiden opettajien kanssa näitä suunnitelmia voidaan suunnitelmarungosta nostaa esiin arvioitaviksi ja kehitettäviksi sekä kirjata tehtyä arviointia niihin.



Tässä kohtaa lukemista, joku varmasti jo pohtii, että on liikaa työtä, ei kesällä tarvitse tehdä tuota, lapsetkin haluavat vain olla. Niin… alussa todettiin jo, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Lapset varmasti nauttivat toiminnasta, johon aikuiset ovat innostuneita ja osaavat innostaa mukaan. Jos aikuiset kokevat pääsevänsä helpolla tekemättä mitään, vain oleilemalla ja toivomalla auringonottokesää, niin tulee pitkä päivystys aikuisille kuin lapsillekin. Hyvin suunniteltu ei tarkoita sitä, että koko kesä pitää olla suunnitelmallisesti minuutilleen aikataulutettu. Pitää kuitenkin olla suunniteltua runkoa, johon aidosti läsnäolevat aikuiset rakentavat suunnitelmallista, tavoitteellista ja arvioitavaa varhaiskasvatusta huomioiden lasten ja huoltajien osallisuuden. 

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Miten teillä kesäpäivystys hoidetaan?
Mitä pitäisi parantaa?
Mikä toimii todella hyvin?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kesäpäivystykseen joutuminen voi tuntua jostain tylsältä - mutta tylsyydessäkin on voimaa.
Jos kesätekemisen keksiminen haastaa, niin vinkkejä löydät muun muassa kesätekemistä -tekstistä. 



*****************************************************************************
Blogi löytyy myös Facebookista - Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen aikaa
                   - Tervetuloa seuraamaan ja tykkäämään sivustosta -
*****************************************************************************


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Epäonnistumisen tilat vaiko onnistumisen tilat?

  Uusi kausi tuo aina mukanaan haasteita. Työkavereiksi on voinut tulla uusia ihmisiä. Lapsiryhmät ovat voineet muuttua ja lasten haasteet o...