Suunniteltu kesätoiminta kirvoitti blogin postiin useita viestejä. Osassa niistä
kiiteltiin suunnitelmallisuuden huomioimista, osassa pohdittiin, miten
käytännössä asian voisi hoitaa ja osassa kritisoitiin suunnitelmallisuutta.
Päädyimme vastaamaan näihin posteihin ”usein kysyttyä
kesätoiminnasta”-tyyliin poimien teemoja esiin nostetuista asioista.
***
Minkä vuoksi kesäpäivystystä pitää suunnitella? Kesällä pitää vaan voida olla niin lasten kuin henkilöstönkin.
Suunnitelmallinen
kesäpäivystys antaa oikeastaan aikaa ja tilaa toiminnalle. Kun asioita on
mietitty etukäteen ja valmistauduttu erilaisin keinoin, on helpompi aloittaa
toiminta kuin vain olemalla ja vetämällä hatusta. Tätä voi verrata esimerkiksi
eskarin tai ekaluokan aloitukseen uuden ryhmän kanssa: Suunnitelmia tarvitaan,
jotta toiminnasta tulee sujuvaa uusien lasten ja aikuisten kesken. Suunnitelmien
avulla voidaan luoda turvallisuutta niin aikuisille kuin lapsille. Tämän päivän varhaiskasvatus on normitettua ja suunnitelmallisuus nousee noudatettavista asiakirjoista.
Kesällä oleilu
ei henkilöstön kohdalta oikein toimi, koska työnantaja on heidän palkannut toteuttamaan varhaiskasvatusta ja nykyisten ohjeiden mukaan se on suunnitelmallista,
arvioitu ja edelleen kehittävää ja kesäaikaa ei ole siitä rajattu pois. Lomalla
henkilö on omalla ajallaan ja loma on akkujen lataamista varten. Jokaisen työntekijän
olisi hyvä tarkistaa oma lomasuunnittelunsa – tuleeko työhön taukoja vuoden
aikana tasaisin väliajoin vai kertyykö lomat ja stressi kesään?
Lasten
oleilu on mielenkiintoinen asia. Leikki on lapselle ominainen tapa ja arvo
sinänsä ja se on kirjattu varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Aikuisen
tehtävä on mahdollistaa leikki. Leikki sinänsä toimii oppimisen rikastajana ja
moni asia opitaan leikin kautta. Jos oleilulla viitataan leikkiin, niin
ehdottomasti leikille pitää suunnitella tilaa ja aikaa niin kesäpäivystyksessä kuin
muulloinkin. Toiminnallinen opetus huomioi leikin luonnollisesti oppimisen eri
osa-alueilla laaja-alaista osaamista kehittäen.
***
Jos kesällä pitää suunnitella koko ajan uutta toimintaa, niin milloin on
aikaa valmistella uutta kautta?
Kesäpäivystyksen
toiminnan suunnittelu on osa normaalia toiminnan suunnittelua. Uuden kauden
valmisteluun tulisi jokaisessa organisaatiossa luoda omat rakenteensa.
Toteutetaanko uuden kauden suunnittelua kesä-elokuussa, on ratkaistava oman organisaation
ohjeiden mukaan. Kesän suunnittelu ei ole pois uuden toimintakauden
suunnittelusta, jos sille luodaan rakenteet.
***
Mihin kesäpäivystyksessä tarvitaan huoltajien osallisuutta, kun huoltajia ei
kiinnosta toiminta?
Huoltajien
osallisuus on kirjattu normittaviin asiakirjoihin. Kesätoiminta ei poista tätä.
Hyvä yhteistyö huoltajien kanssa helpottaa arjen sujumista. Heiltä saa
näkemystä lapsen eri elinympäristöistä, jos huoltajat ovat valmiita niistä
jakamaan ajatuksiaan henkilöstön kesken. Aito dialogisuus on osa
varhaiskasvatusta ja vastuu dialogin käynnistämisestä on henkilöstöllä.
Henkilöstön kuuluu olla aktiivinen huoltajiin päin: Vähintäänkin kertoa lapsen
kuulumisista tuonti-ja hakutilanteissa. Nämä ovat myös niitä tilanteita, joissa
voidaan avata varhaiskasvatuksen merkitystä ja lapsen vasua arjessa
huoltajille. Ns. ”vasupuhe” on hyvä opetella keskusteltaessa huoltajien kanssa,
jotta oman työn arvostustakin voidaan nostaa. Vasupuheella viitataan
tavoitteellisuuden avaamiseen, sen että kerrotaan miksi jotain asioita on tehty
päivän aikana tai tullaan tekemään.
***
Miksi lapselle pitäisi laatia
"kesävasu" ja millä ajalla?
"Kesävasu" ei ole
varhaiskasvatuslain vaatima lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja sitä ei ole
pakko laatia. "Kesävasu" kokoaa tärkeää tietoa lapsesta sille
henkilöstölle, joka hänen kanssa toimii kesäpäivystyksessä. Se on tiedonsiirron
apuväline, jonka täytössä voidaan osallistaa huoltajia. "Kesävasu"
voidaan siis täyttää yhteistyössä huoltajien kanssa. Henkilöstö kirjaa siihen
tavoitteita ja menetelmiä pedagogiselle toiminnalleen ja lapsen vahvuuksia
varhaiskasvatuksessa. Huoltajat voivat täydentää lomaketta ja kirjata siihen
erikseen omia toiveita tai huomioita lapsesta. Henkilöstön kirjaukset pitäisi
perustua lapsen vasuun kirjattuihin ja arvioituihin asioihin ja siihen, miten
henkilöstön tämän lapsen kanssa toimii. Esim. toiminnan ohjauksessa käytetään
kuvia, mitä tullaan tekemään, korostetaan käsitteitä ensin ja sitten tai
arjessa harjoitellaan oman toiminnan ohjaamisen tukemiseksi viiden säännön
leikkiä: 1. ollaan paikalla 2. ollaan hiljaa 3. korvat kuulee 4. silmät seuraa
ja 5. käsi kertoo. Aikaa kirjaaminen vie muutaman minuutin lapsen kohdalta, kun
pedagogiikka on kirkkaana ryhmässä ja näitä tavoitteita on jo toteutettu
lapsessa omassa toimintaympäristössä varhaiskasvatuksessa. Opettajien SAK-aika
on yksi aika, joka tähän soveltuu. Parhaimman hyödyn kirjaamisesta saa, kun
tiedon siirtää suoraan esimerkiksi palaverissa sellaisille henkilöille, jotka
tulevat lapsen kanssa toimimaan kesällä, jolloin voidaan tarkentaa kirjaamisia
kysymällä suoraan. "Kesävasu" on lapsen etu ja tekee hänestä yksilön ryhmään, johon on kesäpäivystyksessä menossa. Kesälläkin pitäisi olla aikaa kohdata lapset yksilöinä, siksi "kesävasujen" tekemistä suositellaan kaikille kesäpäivystykseen osallistuville.
***
Lapset ansaitsevan laadukasta varhaiskasvatusta kesällä(kin), miten tämä ajatus saataisiin iskostumaan henkilöstöön?
Muutos
ajatuksissa tapahtuu hitaasti. Jos kesäpäivystys on ollut vuosikausia oleilua
ja lasten säilöä, sen muuttaminen suunnitelmalliseksi kestää. Toisaalta myös
se, mitä tarkoitetaan suunnitelmallisuudella, on käsite, mikä voidaan ymmärtää
monin tavoin. Pedagoginen johtajuus sekä pedagogisen keskustelun käyminen
aiheesta ovat keinoja avata ajatuksia ja saada uutta näkemystä siitä, mitä on
laadukas varhaiskasvatus (myös kesällä).
Laadukkuus
läpi vuoden tarkoittaa myös sitä, että saadaan motivoinutta ja koulutettua
henkilöstöä kentälle läpi vuoden ja tarpeen mukaan. Tässä on omat haasteensa.
Toisaalta henkilöstön motivaatio on niin sisäistä kuin ulkoista, että siihen
tarvitaan niin yksilön, työyhteisön, johtajan kuin organisaation tuki, jotta
työ jaksaa motivoida vuodenajasta riippumatta.
***
Mitä tarkoitetaan kesäpäivystyksen suunnitelmallisuudella?
Kesäpäivystyksen
suunnitelmallisuus on monitasoista. Organisaation tasolla se muun muassa on avointen
ja suljettavien yksiköiden valintaa, kesäpedagogiikan näkemyksiä, johtajien
valintaa. Johtamisen tasolla se on muun muassa valitun pedagogiikan johtamista sekä
valittujen ja saatujen puitteiden organisointia. Työntekijän tasolla se on
etukäteen valmistautumista työtehtäviin ja ”ammatillisen työtakin ylle pukemista”.
Opettajilla SAK-aikaa on muun muassa kesäpäivystystoiminnan pedagogisten ratkaisujen
pohtimiseen – millainen ryhmä on, miten asioita pitäisi tämän ryhmän kanssa
toteuttaa, onko joku teema, johon voi valmistella ideoita, joiden toteutus määräytyy
lapsiryhmän mukaan. Opettajille kuuluu toki SAK-ajan ajatusten jakaminen muulle
tiimille, jotka voivat jakaa omia ajatuksiaan opettajan valmistelun pohjalta.
Yhdessä tiimeinä olemme enemmän, eli ajatusten jakaminen on osa suunnitelmallisuutta
myös.
Kesäpäivystyksen
suunnitelmallisuutta voidaan toteuttaa sekä etukäteen laatimalla ajatusrunkoa ns.
ajatusriihi siitä, mitä voitaisiin juuri kesäpäivystysryhmän kanssa tehdä, että
suunnittelua itse toiminnan aikana. Suunnitelmallisuutta helpottaa, jos kesätoimintaan
osallistuva henkilöstö, edes osa, voi kokoontua yhteen ennen kesäpäivystyksen alkua ja
jakaa omia ajatuksiaan lapsiryhmästä ja toiminnasta. Näissä kokoontumissa myös
veoilla olisi annettavaa, erityisesti tuen takaamiseksi erityisen tuen
tarpeessa oleville lapsille ja näin jakaa osaamistaan henkilöstön käyttöön.
Etukäteissuunnitelmallisuuteen
kuuluu myös struktuurin miettiminen, millaisia tiloja on käytössä, montako
niitä käyttää, millaista pedagogiikkaa meistä jokainen näissä tiloissa käyttää.
Olemmeko samoilla linjoilla siitä, mitä on vasun mukainen toiminta ja mikä on
tärkeää?
Toiminnan
aikana tärkeä osa suunnittelua ja suunnitelmallisuutta on reflektointi.
Millaista pedagogiikkaa toteutamme ja millaista meidän pitäisi toteuttaa. Onko
jotain, mikä toimii tämän ryhmän kanssa ja jotain mikä ei. Kesäpäivystyksen
toiminnan aikaista suunnittelua voidaan tehdä myös yhdessä tiimipalaverissa,
opettajien tiimeissä sekä koko päivystysyksikön palavereissa.
Suunnittelu
ei ole vain koneella olemista. Se on muun muassa arjessa havaintojen tekemistä
ja niiden pohjalta toiminnan suuntaamista. Suunnittelu on olemassa olevien puitteiden kuntoon
laittamista. Se on tilojen miettimistä. Se on ryhmäkoostumusten miettimistä. Se
on aikataulun miettimistä. Se on pedagogiikan miettimistä. Se on etukäteispäätösten tekemistä - esimerkiksi päätös, että annan aikaani jokaiselle lapselle, kohtaan jokaisen sensitiivisesti.
Suunnitelmat ovat mahdollisuus: mahdollisuus kokeilla, mahdollisuus onnistua, mahdollisuus epäonnistua ja mahdollisuus yrittää uudestaan.
Toiset kokevat, että
kesäpäivystys vie mehut, koska se on liian tiivisti suunniteltua. Toiset kokevat, että juuri suunnittelemattomuus uuvuttaa, kun ei ole selkeää suuntaa, johon seilata. Henkilöstö
kuitenkin laatii itse aikataulun pääsääntöisesti lapsiryhmän mukaan ja omien
suunnitelmien pohjalta (pois lukien mahdollisesti määritetyt ruokailuajat). On
hyvä miettiä mitä suunnitellaan, miten ja miksi. Vaikka teema kesäpäivystykseen
olisi annettu valmiina voidaan sitä aina peilata lapsiin ja ottaa huomioon
lasten osallisuus toiminnan suunnittelussa. Suunnitelmien ydin pitää kirkastaa - miksi teemme tätä työtä? Ydin ei katoa, vaikka sitä olisi raamitettu teemoilla tai muilla etukäteissuunnitelmilla, vaan ne voidaan yhdistää. Jos puolestaan mitään ei ole suunniteltu - mihin ollaan matkalla?
Kaikilla lapsilla ei ole lomaa
kesällä ja hekin ansaitsevat laadukasta, suunniteltua toimintaa, joka luo heille positiivisia
muistoja, oleilua heillä voi olla jo kotonakin. Kesäpäivystys voi olla juurikin näiden lasten loma, jos siihen panostetaan ja tehdään alustavia suunnitelmia, luodaan heille elämyksiä ja seikkailuja arjessa.
***
Kiitos kaikille postia laittaneille. Kesän sulkuaika ja varhaiskasvatuksen toteutus päivystävissä taloissa on selkeästi aihe, jota pitää pohtia ja edelleen kehittää. :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.