Tylsyys voidaan määritellä ristiriitana toiminnan tarpeen ja
stimuloinnin puutteen välillä. Se voi aiheuttaa muun muassa turhautumista ja
tarkoituksettomuuden tunnetta. Toisaalta tylsyys on luovuuden edellytys. Se
aktivoi mielikuvitusta ja luovuutta. Sen kautta voi löytää uusia asioita.
Taiteilijoille, suunnittelijoille ja keksijöille tylsyys on usein sampo, joka
takoo uusia ideoita. Tylsyys on mahdollisuus käynnistää oma mielikuvitus ja mielikuvitus
on yksi ihmisen voimavara. Mielikuvituksen toimiminen vaatii kuitenkin usein pysähtymistä
ja ympäristön tarkkailua.
Tänä päivänä tylsyyden puute haastaa meitä. Nykylaitteet
mahdollistavat tylsien hetkien poiston. On helppo kaivaa puhelin tai tabletti
esiin ja selailla vaikkapa uutisia tai sosiaalista mediaan. Kuitenkin olisi
hyvä muistaa, että aivot kaipaavat myös lepoa ärsyketulvasta ja tylsyydessä
mieli lepää. Tylsyydessä aivot lepäävät, palautuvat ja alkavat yhdistellä
olemassa olevia tietoja.
Tylsyydellä on omat hyvät puolensa, jos sen osaa valjastaa
oikein, mutta jos tylsyyden aiheuttama tunnetta ei saada ratkaistua, tilanne
voi pahentua ja lisätä tylsyyttä ja johtaa apatiaan ja muihin ei toivottuihin
tiloihin. On hyvä havainnoida, onko tylsyys hetkellistä vai onko taustalla muutakin.
Lapset ja tylsyys
Lapselle tylsyys usein tarkoittaa, että hänellä ei ole
tekemistä. Tutut arjen jutut eivät jostain syystä innosta. Lapset ovat toiminnallisempia
kuin aikuiset ja nauttivat tekemisestä. Kuitenkin tänä päivänä lapsille on
tarjolla paljon ärsykkeitä ja myös lapset tarvitsevat ärsyketulvalta suojelemista.
On terveellistä, että huomio ei kiinnity koko ajan johonkin: Mielen pitää saada
levätä.
Myös lasten on annettava ikävystyä, sillä tylsyyden
sietäminen on taito. Pettymykset ja turhautumiset kuuluvat aikuiseksi
kasvamiseen. Kun lasten kanssa harjoitellaan tietoisesti rauhoittumista ja
lapsi joutuu rauhoittumaan, mielelle tulee tilaa käsitellä asioita. Tylsissä
tilanteissa, kun lapselle annetaan aikaa ja tukea, hän yleensä keksii tekemistä,
usein se on jonkin leikki.
Tarjoamalla lapselle ohjelmaa on helppo tapa päästä tylsyydestä eteenpäin, mutta on myös hyvä, että lapset joutuvat sietämään lyhyitä tylsyyden hetkiä miettiessään tekemistään. Varhaiskasvatuksessa leikinvalintataulut ovat yksi apukeino, mutta jos lapsi ei koe niistä löytävänsä tekemistä, on hyvä antaa hetki aikaa miettiä ja kokea lyhyt tylsyys, jotta lapsi voisi rauhassa itse pohtia, mitä oikeasti haluaa tehdä. Valmiiden leikinvalintataulujen sijaan voikin joskus kokeilla, aivomyrskyä ja lisätä leikkien valintaan kaikkia niitä ehdotuksia, joita lapsilta tulee ja vasta ideoinnin jälkeen pohditaan leikin valintaa. Näin lapset keskenään tukevat toistensa leikinvalintaa. "Hitaat syövät nopeat" -leikinvalinta ei tue aina ryhmän toimintaa parhaalla tavalla.
Leikeissä ja muussa tekemisessä on myös hyvä huomoida, että lapsilla, jotka ovat kokeneet paljon ärsyketulvaa, voi olla haastavaa keskittyä, sillä he ovat oppineet jatkuvaan stimulointiin ja ilman ärsyketulvaa voi olla vaikea olla. Esimerkiksi useat digipelit on suunniteltu siten, ettei pelaaja tylsisty: palkinnot, rangaistukset ovat peleissä keskittymisen vuoksi ja pelaajaa ohjeistetaan jatkuvasti, ettei tule turhia katkoja, tylsyyttä.
Tarjoamalla lapselle ohjelmaa on helppo tapa päästä tylsyydestä eteenpäin, mutta on myös hyvä, että lapset joutuvat sietämään lyhyitä tylsyyden hetkiä miettiessään tekemistään. Varhaiskasvatuksessa leikinvalintataulut ovat yksi apukeino, mutta jos lapsi ei koe niistä löytävänsä tekemistä, on hyvä antaa hetki aikaa miettiä ja kokea lyhyt tylsyys, jotta lapsi voisi rauhassa itse pohtia, mitä oikeasti haluaa tehdä. Valmiiden leikinvalintataulujen sijaan voikin joskus kokeilla, aivomyrskyä ja lisätä leikkien valintaan kaikkia niitä ehdotuksia, joita lapsilta tulee ja vasta ideoinnin jälkeen pohditaan leikin valintaa. Näin lapset keskenään tukevat toistensa leikinvalintaa. "Hitaat syövät nopeat" -leikinvalinta ei tue aina ryhmän toimintaa parhaalla tavalla.
Leikeissä ja muussa tekemisessä on myös hyvä huomoida, että lapsilla, jotka ovat kokeneet paljon ärsyketulvaa, voi olla haastavaa keskittyä, sillä he ovat oppineet jatkuvaan stimulointiin ja ilman ärsyketulvaa voi olla vaikea olla. Esimerkiksi useat digipelit on suunniteltu siten, ettei pelaaja tylsisty: palkinnot, rangaistukset ovat peleissä keskittymisen vuoksi ja pelaajaa ohjeistetaan jatkuvasti, ettei tule turhia katkoja, tylsyyttä.
Lapsille on ihan ok, että tylsääkin on joskus. He eivät mene
rikki. Usein vähemmän on enemmän, mikä on hyvä muistaa suunniteltaessa varhaiskasvatuksenkin
toimintaa. Mielenkiintoinen havainto on, että viemällä lapset metsään, missä ei
ole valmiita leluja tai digivälineitä, leikit onnistuvat ja luontaista
tutkimisen intoa löytyy suurimmalta osalta ja mitä useammin metsää käytetään
oppimisympäristönä, myös ne lapset, joille siellä käyminen on ensin haastavaa,
innostuvat metsäretkistä. Metsällä on terapeuttista voimaa ja se on oppimisympäristö, joka ottaa huomioon eri oppimisen alueet.
Työ ja tylsyys
Aikuiset voivat tylsistyä myös työssä. Tylsyys on sukua
työuupumukselle. Se aiheuttaa samoja asioita: tyytymättömyyttä,
sairauspoissaoloja, irtisanoutumisaikeita ja alentunutta suorituskykyä. Kun
virikkeitä ja haasteita on liikaa, uuvutaan. Kun työntekijän kyvyt ovat vajaakäytöllä,
tylsyysriski kasvaa. Tylsyyttä voidaan kokea työelämän kaikilla tasoilla, se ei
ole riippuvaista työtehtävistä.
Kun työssä on tylsää, työntekijät tekevät omia asioitaan ja
työteho laskee: työaikaa käytetään väärin. Tylsyys ja motivaatio liittyvätkin
työssä toisiinsa. Jos työssä ei ole kontrollia tekemisen tasosta ja laadusta,
ei koeta arvostuksen tunnetta, tehtävät ovat liian helppoja ja merkityksettömiä,
ne johtavat stressiin ja huonoon itsetuntoon sekä huonoon työn laatuun. Virikkeinenkin
työ voi johtaa tylsyyteen, jos se on järjetöntä, suunnatonta ja merkityksetöntä.
Työelämässä tylsyys voi johtaa luovuuteen tai se voi pahimmillaan aiheuttaa
työtapaturmia ja onnettomuuksia.
Työn sisältö sinänsä ei ole selittävä tekijä tylsyyteen,
sillä toiset nauttivat toistotyöstä, toiset haasteista. Koko ajan tekeminen ei
kuitenkaan ole tehokasta, sillä tekeminen ilman ajattelua on sama kuin vain ajattelu
ilman tekemistä. Jos kokee työssään tylsyyttä, on hyvä pohtia, miksi on tylsää
ja mitä sille voi itse tehdä. Tylsyyttä pitää oppia tuntemaan ja käyttämään
hyödyksi. Kun mitään ei tunnu tapahtuvan, aivot saavat tilaa luoda ja oivaltaa.
Tylsyydessä aivot alkavat työstää olemassa olevaa materiaaliaan. On hyvä
hyväksyä, että usein parhaat ideat syntyvät jossain muualla kuin työmaalla työn
ääressä.
Mihin tylsyyttä
tarvitaan?
Nykyajan teknologistuneessa ajassa voi pohtia, onko tylsyys
kuolemassa sukupuuttoon ja mitä se tarkoittaa meille. Tyhjiä hetkiä tarvitaan asioiden
katsomiseen eri näkökulmista. Eri näkökulmien katsomista voidaan toki
harjoitella tietoisesti erilaisten ajattelun harjoitteiden kautta kuten
esimerkiksi Bonon kuuden ajattelun hatun kautta. Tylsyys on kuitenkin yksi tapa
itseensä tutustumiseen: Kuka minä olen? Tyhjä hetki antaa mahdollisuuden
kuunnella ja kuulla aidosti itseään. Tylsistyminen antaa aivoille aikaa
prosessoida asioita. Tylsyys on toki myös henkilön sisäinen tekijä: toiset tarvitsevat
enemmän virikkeitä kuin toiset. Toisille tylsät hetket ovat harvinaisempia kuin
toiselle.
Kun koittaa hetki, ettei ole mitään tekemistä voisi nostaa
jalat ylös ja nauttia hetkestä, elämyksestä. Luonnossa liikkuminen on yksi
keino nollata ajatuksiaan ja nauttia erilaisista virikkeistä. Toisille auttaa
tyhjän seinän tuijottaminen tai keskittyminen johonkin kiintopisteeseen, kunnes
ajatus tulee kuin itsestään omaan mieleen. Dialogiset keskustelut auttavat oman
mielen tyhjentämisessä ja mahdollistavat uudet ajatukset, mutta myös dialogissa
olennaista on sietää hiljaisia hetkiä, hetkellistä tyhjyyttä ja tylsyyttä,
koska ne ovat oivalluksen paikkoja. Aivot tarvitsevat rauhaa luovuuteen.
Mikä on sinun tapasi nollata ajatukset ja nauttia tyhjyydestä, jopa tylsyydestä?
Mikä on sinun tapasi nollata ajatukset ja nauttia tyhjyydestä, jopa tylsyydestä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.