Jotkut projektit kestävät pidempään, jotkut päättyvät
nopeasti ja jotkut heräävät henkiin uudesta. Väriprojektien aikana ulos vietiin sekoitettuja värejä jäätymään ja osa niistä jäi lasten
leikkeihin toimien timantteina ja milloin minäkin leikeissä. Aikaa projektista
on kulunut ja paljon muuta on tehty sen jälkeen, mutta ilman lämpiäminen johti
lapset uudestaan näiden väripalojen luo ulkoilussa.
Osa väreistä oli alkanut sulaa auringon niitä lämmittäessä
ja värit olivat sulaessaan värjänneet lunta. Tämä innosti lapsia uudestaan
leikkimään väreillä. Osa väripaloista oli hautautunut lumeen ja niitä
kaivettiin esiin. Tässä esiin kaivuussa kävi ilmi, että osa paloista lumen
allakin oli sulanut ja niiden alta lumihangesta löytyi värjättyä hileistä
lunta. Tästä lumesta saatiin ravintolaleikkiin curryriisiä, kun osa
leikkijöistä päätti perustaa ravintolan. Osa innostui laskettamaan lunta erilaisissa
kipoissa pitkin lyhyttä mäkeä ja tutkimaan, mikä kulkuneuvo laskee pisimmälle
mäestä. Mäkeen myös kulkeutui kulkuneuvoja, kuten mopo, joka tuli sinne öljyn
vaihtoon. Kaikki tämä leikin antama informaatio olisi voinut jäädä pimentoon,
jos kasvattaja olisi päättänyt tyytyä ”lipputankopedagogiikkaan” ulkopedagogiikan
sijaan.
Mitä on ”lipputankopedagogiikka”? Keijo Tahkokallion mukaan
lipputankopedagogiikka tarkoittaa sitä, että kasvattajat
muistuttavat päiväkodin pihalla lipputankoja ja lapset hyörivät
keskenään maan
tasossa. Marjatta Kallialan määritelmissä se on myös sitä, että
kasvattajat
puuttuvat lasten leikkiin vain, jos sattuu jotain.
Lipputankopedagogiikka liittyykin lasten valvontaan ja
varhaiskasvatusyksiköiden
ulkoilut ovat usein vapaata leikkiä, mikä tapahtuu ennen tai jälkeen
ohjatun
toiminnan ja tässä toiminnassa kasvattajalla on lipputankopedagogiikassa
pasiivinen rooli.
Mitä sitten on ulkopedagogiikka? Se on tavoitteellista,
ohjattua toimintaa ulkona. Kuitenkin esimerkiksi Jyrki Reunamon tekemissä
tutkimuksissa käy ilmi, että ohjatun ulkotoiminnan osuus on todella pieni
suikale kokopäiväpedagogiikasta. Noin 2/3 osa päivästä on sisällä tapahtuvaa,
josta noin 1/3 on ohjattua toimintaa. Ulkoilun osuus on 1/3, josta ohjattua toimintaa
on noin 1/9. Ulkopedagogiikan vahvistamiseksi on olemassa monenlaisia ohjelmia
kuten Metsämörri-toiminta. Ulkopedagogiikan ei kuitenkaa tarvitse edes olla mitään
valmista ohjelmaa. Se voi olla lasten aktiivista havainnoimista, kuuntelua,
keskustelua heidän kanssa ja sen selvittämistä, mikä heitä kiinnostaa ja
millaiset sosiaaliset suhteet heidän leikeissään vallitsee. Se voi olla
innostamista leikkiin tai liikkumiseen kasvattajan kanssa.
Ulkopedagogiikan toteuttaminen on
kasvattajista itsestä kiinni. Se vaatii vahvaa toimijuutta: haluan, pystyn,
teen. On totta, että ulkoiluun voidaan suhtautua kriittisesti sekä kasvattajien
omassa keskuudessa että myös huoltajilta voi tulla kriittisiä näkemyksiä
asiaan. Kyse on kuitenkin omasta tahtotilasta: millaista kokopäiväpedagogiikkaa
me haluamme varhaiskasvatuksessa tarjota ja miten me sen teemme?
Kun on saatu aikaan tahtotila, pienistä asioista kannattaa lähteä
liikkeelle. Iso tavoite voi olla, että ohjattu ulko- ja sisätoiminta sekä vapaa
ulko- ja sisätoiminta saadaan tasapainoon, lapsen kehitystä ja hyvinvointia
tukevaksi kokonaisuudeksi.
On hyvä muistaa, että kehittyäkseen lapsi tarvitsee toisia lapsia ja ohjaavan kasvattajan läsnäoloa. Heidän avullaan lapsi kiinnostuu ympärillä tapahtuvista asioista. Kehitys ei myöskään katso aikaa ja paikkaa, joten ulkotilaa ei pidä unohtaa oppimisessa, vaan nähdä se mahdollisuutena.
On hyvä muistaa, että kehittyäkseen lapsi tarvitsee toisia lapsia ja ohjaavan kasvattajan läsnäoloa. Heidän avullaan lapsi kiinnostuu ympärillä tapahtuvista asioista. Kehitys ei myöskään katso aikaa ja paikkaa, joten ulkotilaa ei pidä unohtaa oppimisessa, vaan nähdä se mahdollisuutena.
Mietittäväksi: Miten sinun varhaiskasvatusyksikössäsi toimii ulkopedagogiikka? Mitä siinä voisi kehittää? Miten kehittämisessä lähdetään liikkeelle? Kuka vastaa kehittämisestä? Mikä on kehittämisen aikataulu? Miten toiminnan kehittämistä arvioidaan?
Blogia voit lukea myös Facebookissa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.