Jos joku
asia varhaiskasvatuksessa herättää keskustelua ja nostaa tunteita, se on
keskustelu päiväunista ja niihin liittyvistä käytänteistä. Vaikka monin paikoin
päiväunet on korvattu termillä lepohetki, keskusteluun nousee yhä uudelleen
nukkuminen ja se, onko pakko nukkua vai ei.
Pakkonukutus
on kamala termi. Vanhemmat liittävät sen siihen, että kasvattajat väkisin
nukuttavat lapsia. Tämä ajatus on sitkeästi iskostunut vanhempiin ja ei tarvita
kuin yksi vanhempi, joka kokee, että lapsensa on väkisin nukutettu, niin
jälleen termi palaa keskusteluun. Kasvattajille termi voi olla päinvastainen.
Lapsille voidaan joutua perustelemaan nukkumista sillä, että vanhemmat toivovat lapsen
nukkuvan, joten pää tyynyyn ja yritetään nukkua. Nukuttaminen tapahtuu tällöin vanhempien toiveista.
Nukkumista
on yritetty varhaiskasvatuksessa korvata termillä lepohetki, mikä kuvaa sitä,
että lepäämistä ja rauhoittumista tarvitaan ja on mahdollista nukkua, jos
siihen on tarve. Lepäämistä ja nukkumista halutaan usein perheiden puolesta
kuitenkin rajoittaa viitaten iltatoimien ja iltaunille käymisen venymiseen.
Ratkaisuiksi vanhemmat esittävät usein erilaisia minuuttimääreitä, montako minuuttia
heidän lapsensa saa nukkua. Avainunet kuvastavat noin vartin mittaisia unia,
jotka ilmeisesti aikuisia virkistävät. Avainunet otetaan siten, että laitetaan
avaimet käteen ja kun ne putoavat kädestä, aikuinen on nukkunut riittävästi ja
voi jatkaa toimiaan. Perheiden määrittämissä minuuttimäärissä on monia
haasteita. Usean lapsen minuutti-kellottaminen on haastavaa. Lisäksi unirytmien
uudelleen asettaminen vie aikaansa. Toisaalta varhaiskasvatuksen ja kodin
toimintarytmit ja niiden intensiteetti vaihtelevat päivittäin. Joten se, mikä
toimi eilen, ei välttämättä toimi tänään.
Ratkaisuja
lepäämiseen on erilaisia. Joissain yksiköissä lepohetkä on ainakin nimellisesti korvattu rentolalla, jolloin sisältönä on ollut esimerkiksi hierontaa ja
rentoutusharjoituksia pareittain tai aikuisen kanssa. Lepohetken
sisällöt ovat myös erilaisia eri yksiköissä riippuen toimintatavoista ja
lapsiryhmistä. Uudessa varhaiskasvatussuunnitelmien perusteissa otetaan kantaa
lepäämiseen seuraavasti: ”Päivittäin toistuvat tilanteet,
kuten ruokailu, pukeminen ja riisuminen, lepo ja hygieniasta huolehtiminen ovat
keskeinen osa lapsen päivää. Oppimisympäristöt tarjoavat lapsille vaihtoehtoja
mieluisaan tekemiseen, monipuoliseen ja vauhdikkaaseen liikkumiseen, leikkeihin
ja peleihin sekä rauhalliseen oleiluun ja lepoon. Lasten hyvinvointia
edistetään antamalla mahdollisuus päivän aikana rauhoittumiseen ja lepoon sekä
tarjoamalla monipuolista, terveellistä ja riittävää ravintoa.
Toimintakulttuurin kehittämisessä huomioidaan yhteisön mahdollisuus toimia
kiireettömässä ja keskittymistä edistävässä ympäristössä.”
Varhaiskasvatussuunnitelmassa ei missään puhuta nukkumisesta, mutta lepo
nostetaan esille tärkeänä osana koko päivää. Koska aihe herättää tunteita ja se
on kirjattu valtakunnalliseen vasuun,on hyvä miettiä omia lepokäytänteitä ja
niille luotuja perusteluja.
Isoissa ryhmissä lapsiaines on moninaista ja
yksilöllisiä tarpeita on erilaisia. Lepäämisen kohdalla se tarkoittaa, että
ääripään lepäilijöitä on varmasti, eli niitä jotka eivät tarvitsisi unta ja
niitä jotka tarvitsevat paljon unta. Jos ryhmässä on yksi joka ei tarvitse unta
ja loput nukkuvat vähintään hetken, miten toimitaan? Tilanne voi myös olla
juuri toisin päin esimerkiksi esikouluiässä, yksi tarvitsisi unta, mutta muut
eivät, joten sitä ei tarjota. Entä ne lapset jotka jäävät tälle välille?
Kysymyksiä, joita myös kannattaa miettiä, ovat : ”Jos lapsi nukahtaa
lepohetken alussa, eikö hän silloin osoita tarvitsevansa unta? Jos lapsi
nukahtaa lepohetken lopulla, onko unirytmi erilainen vai onko kyse siitä, että
ei tarvitse unta? Kuka määrittää levon tarpeen? Entä pituuden?”
Ehkä on hyvä vielä miettiä, mistä kiistely levosta
kumpuaa. Perhe tuntee lapsen. Perheellä on omat tarpeet ja intressit levon
suhteen. Kasvattajat toimivat lapsen kanssa varhaiskasvatuksessa tutustuen
hänen tapaansa olla osa ryhmää. Lapsi on osa ryhmää. Kasvattajat tuntevat
ryhmän ja sen tarpeet. Kasvattajat toimivat yhteisön toimintatapojen mukaan.
Lisäksi keskustelun keskiössä on lapsi omine toiveineen. Tästä kokonaisuudesta
pitäisi yhdessä muodostaa hyvä arki lapselle varhaiskasvatukseen. Kun vanhemmat
kertovat, että eivät saa lasta nukkumaan illalla, kun on nukkunut
varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvattajat kertovat, että eivät saa lasta ylös
lepohetkeltä, koska nukahtaa, niin mitä ajattelee tässä keskiössä lapsi?
Lapsen ajatusten selvittäminen varhaiskasvatuksen
lepohetkiin ei ole huono ajatus. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet esittää,
että lasten kanssa keskustellaan liikkumisen, levon ja hyvien ihmissuhteiden
merkityksestä hyvinvoinnille ja terveydelle. Heidän kanssa käsitellään heidän
hyvinvointiaan edistäviä asioita kuten levon, ravinnon, liikunnan ja mielen
hyvinvoinnin merkitystä. Perusteet keskustelulle on kirjattu vasuun, toimintaa
ohjaavaan, normittavaan, asiakirjaan, joten, kun haasteita lepoasioissa ilmenee
kasvattajien ja perheen välille, ottakaa kiistelyn välikappale ja kohde, lapsi,
myös asian selvittelyyn ja ratkaisujen etsimiseen mukaan. Olkaa rohkeita,
käykää rakentavaa keskustelua, miettikää hyvät käytänteet yhdessä, älkää
pelätkö kokeilla jotain uutta!
Jos haluat pysyä ajantasalla, missä mennään blogissa. Seuraa ja tykkää sivuista myös Facebookissa.
Jos haluat pysyä ajantasalla, missä mennään blogissa. Seuraa ja tykkää sivuista myös Facebookissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.