Ystävänpäivän lähestyessä, ystävyys ja ystävällisyys kulkevat teemoina melko luonnollisesti. Ystävällisyys on yksi 24 luonteenvahvuudesta ja sen käsittely sopii ympärivuotisestikin. Ystävällisyys on positiivinen tunne, joka leviää helposti ympärille vahvistaen hyvinvointia ympärillämme.
Ystävyydestä on paljon lauluja ja loruja. Moni lauluista on toiminnallisia laululeikkejä, joilla voidaan vahvistaa ryhmän yhteenkuuluvuutta kuten ”Liina laulu” (Kierrän, kuljen näin, mis on ystäväin…), ”Tule ystäväksi näin” (Tule ystäväksi näin, kaveriksi nimittäin, meillä hauskempaa on käsikkäin). Myös muita leikkejä ystävyyden ja ystävällisyyden vahvistamiseen on. Leikinlailla -sivustolle Instagramiin on Hanna Niemi, muun muassa koostanut näistä ison laululaukun sisällön.
Ystävänpäivänä voidaan myös toimia toisin kuin muina päivinä ystävyysteman pohjalta. Leikin valinta voi tapahtua vaikkapa yllätyksellisesti pareittain siten, että lorupussista nostetaan sydämen puolikkaita, joissa näkyy osa leikistä ja pariksi leikkiin tulee se, joka saa sydämeen sopivan palan. Päivänä tehtävänä voi olla vaikkapa hyvien tekojen tekeminen ja sovitun ajan jälkeen jokainen saa kertoa, mitä hyviä tekoja on päivän aikana tehnyt. Listasta voi tulla hyvinkin monipuolinen. Ehkä joku on avannut oven toiselle, hymyillyt, kiittänyt... Näistä on hyvä käydä keskustelua lasten kanssa ja kannustaa jatkamaan niitä muinakin päivinä.
Tässä muita ajatuksia ja vinkkejä toiminnan toteuttamiseen.
Sanallisia harjoitteita ystävyyteen:
Minun ystäväni on – jatketaan lausetta ja perustellaan sitä. Idean pohja laulussa ”Minun ystäväni on kuin villasukka” (joka talvella lämmittää). Annetaan lasten leikissä keksiä vertauksia ystävälle ja autetaan tarpeen mukaan perusteluiden keksimisessä. Esimerkiksi: ”Ystäväni on kuin kaunis kukka, joka… ilahduttaa aina, kun hänet näkee.
Ystävät – sananselityspeli – tähän voi käyttää sekä kuvia että sanoja tukena. Kuviksi voi ottaa vaikkapa lasten suosikkihahmoja esimerkiksi Ryhmä Haun koirat. Sanan selityspelissä lapset vuorotellen kuvaavat hahmoa hyvien ominaisuuksien pohjalta. Esimerkiksi ”Ystäväni osaa lentää. Hänellä on kaunis vaaleapunainen asu. Hänellä on iloinen ääni” (Ystäväni on Kaja).
Kerro, kerro peili -harjoitteessa tuolilla istuu yksi lapsista ja hän kääntää peilin itsestään muihin lapsiin päin ja muut lapset kertovat, mitä hyviä asioita näkevät tuolilla istuvassa lapsessa (peili on siis tässä rekvisiitta, jota oikeasti ei käytetä, vaan kuvainnollisesti kertoo sitä, mitä hyviä asioita muut toisessa näkevät).
Kokoryhmän (pienryhmän) kanssa pelattavaksi sopii Värinauttien kaveritaitopeli. Pelin avulla voidaan monipuolisesti keskustella toiminnallisesti yhdessä ystävistä ja ystävyydestä.
Ystävyydenverkko - leikissä, tarvitaan lankakerä. Leikkijöiden kanssa ollaan piirissä. Leikinohjaaja aloittaa leikin sanomalla yhden piirissä olevan lapsen nimen ja heittää lankakerän tälle pitäen itse kiinni langan päästä. Lankakerän saanut lapsi ottaa lankasta kiinni ja sanoo jonkun muun nimen ja heittää kerän pitäen omasta kohtaa lankaa kiinni. Lanka kiertää kerran jokaisen luo ja lopulta langasta muodostuu iso ystävyyden verkko, joka voidaan laskea alas maahan /lattialle yhteiseen ihailuun.
Ystävyyspelejä ilman sanoja:
Ystävyyteen liittyviä pelejä voidaan leikkiä myös ilman sanoja.
Ystävä-miimit pelissä voidaan käyttää lasten ystävinä esimerkiksi eläimiä. Lapset vuorollaan esittävät toisilleen kuka heidän ystävänsä on eläimistä ilman ääntä. Ennen esittämistä lapselle näytetään kuva eläimestä, jota yrittää matkia parhaansa mukaan ensin ilman ääntä ja tarvittaessa äänen kanssa. Muut yrittävät arvata, mikä eläin on kyseessä.
Vaihda paikkaa ystävän kanssa - leikissä, olla piirissä. Paikkaa vaihdetaan sanomatta sanaakaan. Paikan saa kuitenkin vaihtaa vasta, kun on ottanut katsekontaktin toiseen lapseen ja tämä toinen on ottanut katsekontaktin takaisin, jolloin molemmat tietävät vaihtavansa toistensa kanssa paikka ja lähetävät yhtäaikaisesti liikkeelle vaihtaakseen paikat. Leikki on myös hyvä keskittymisharjoitus.
Hyvän tuulen levitys - leikissä tilaan on kiinnitety positiivisia ystävällisyyteen liittyviä kuvauksia kuten "hyväntahtoinen, sydämellinen, ymmärtäväinen, lämpöinen, kiltti, armollinen, huomaavainen, hienotunteinen, auttavainen" leikissä sanat käydään ensin läpi. Leikin idea on löytää oikean sanan luoksen sovitulla tavalla liikkuen eli leikin vetäjä sanoo (kuiskaa, huutaa, puhuu tavallisella äänellä, robotti-äänellä, tavuilla... eli sanontatapaakin voi vaihdella) minkä sanan luokse liikutaan ja miten. Näin leikissä tulee sanoitettua äänen positiivisia sanoja paljon leikin aikana.
Kädentaitoja:
Kädentaidoista ja ystävyydestä tulee monille varmasti mieleen sydämet, mikä toimii monestikin hyvänä symbolina teemalle. Sydämiä voidaan leikata, maalata, piirtää, muovailla... Oman käden maalaaminen ja siihen hyvien asioiden liittäminen on myös itsetuntoa vahvistaa, sillä jokaisessa meissä on hyvää ja tunnistamalla hyvän itsessämme, on myös helpompi jakaa hyvyttää itsestä ulospäin. Kahdesta kädestä saa myös sydämen muodostettu ja koko ryhmän painettujen kädenjälkien yhteenliittämisellä voidaan luoda hieno taideteos seinälle, joka kuvastaa jokaisen merkitystä ja tärkeyttä ryhmässä.
Miten teillä vahvistetaan ystävyyttä ja ystävällisyyttä ryhmässä?
muita vinkkejä:
Trogen, T. 2017. Pieni kirja luonteenvahvuuksista. https://positiivinenkasvatus.com/wp-content/uploads/2017/11/pieni-kirja-luonteenvahvuuksista-2018.pdf
Ryhmärengin sivuilla on myös erilaisia ystävyysvinkkejä https://ryhmarenki.fi/ystavanpaiva/
*******************************************
"Ystävän päivä voi olla joka päivä"
*******************************************
Blogin löydät myös Facebookista - Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen Aikaa
sekä Instagramista - @varhaista.aikaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.