Musiikillisen ilmaisun tavoitteena on tuottaa musiikillisia kokemuksia ja vahvistaa lasten kiinnostusta
ja suhdetta musiikkiin. Tätä voi toteuttaa eri oppimisympäristöissä.
Varhaiskasvatuksessa
oppimisympäristön on oltava kehittävä, oppimista edistävä. Laaja-alaisen
osaamisen kehittymiseen vaikuttaa muun muassa se miten varhaiskasvatuksessa
toimitaan ja miten eri oppimisympäristöjä käytetään. Varhaiskasvatuksessa oppimisympäristöillä
tarkoitetaan tiloja, paikkoja, yhteisöjä, käytäntöjä, välineitä ja tarvikkeita,
jotka tukevat lasten kehitystä, oppimista ja vuorovaikutusta. Oppimisympäristöjen
tulee tukea lasten luontaista uteliaisuutta ja oppimisen halua sekä ohjata
leikkiin, fyysiseen aktiivisuuteen, tutkimiseen sekä taiteelliseen ilmaisuun ja
kokemiseen. Lapsilla pitää olla mahdollisuus tutkia maailmaa kaikilla
aisteillaan ja koko kehollaan.
Sisätilojen
lisäksi oppimisympäristöinä toimivat luonto, pihat, leikkipuistot ja muut rakennetut ympäristöt. Oppimisympäristönä luonto
tarjoaa musiikilliseen ilmaisuun aitoja ja luonnollisia, elämyksellisiä
kokemuksia, ääniympäristön havainnoimiseen ja kuuntelemiseen. Luonnosta löytyy
myös erilaisia asioita, joita voidaan käyttää soittimina: kepit, kivet, kävyt. Metsäretkillä voidaan kerätä eri mittaisia ja
muotoisia keppejä soittimiksi.
Kepeillä voidaan harjoitella yhdessä myös rytmityksiä muun muassa kaikusoittamisen avulla – yksi antaa
rytmin, jota muut matkivat. Keppejä voidaan myös yhdistää narulla toisiinsa ja
tehdä niistä ”ksylofoneja”, joita soitetaan kepeillä tai kepeistä tehdyillä
malleteilla (pehmeää vaahtomuovia tikun päähän kumilangalla kiinni). Kiviä ja käpyjä voidaan maalata. Niitä voidaan
soittaa toisiaan vasten tai laittaa
astian sisään ja soittaa astiassa, kuten pienessä kannellisessa ämpärissä.
Keppejä
voidaan hyödyntää myös musiikillisissa leikeissä. Taikasauva tai voimistelusauva voidaan tehdä kepeistä koristelemalla keppi kulkusilla, jolloin tuloksena voi
olla keijun taikapölyä levittävä hieno sauva, joka innostaa tanssimiseen. Kulkussauvan
lisäksi voidaan tehdä tähän leikkiin lisäksi kulkusnilkkakoru, joka helisee
nilkassa tanssiessa. Kulkuskorua varten tarvitaan kuminauhaa, helmiä ja
kulkusia. Taikasauva, kulkuskoru nilkkaan ja keijunsiivet selkään ja tanssirekvisiitta
on valmis. Tanssia voi valmiin musiikin tai luonnon- ja kierrätysmateriaalin rytmien tahdissa. Valmismusiikki
voi innostaa vaikka koko yksikön lapset tanssimaan ja ”discoilemaan” ulkona.
Piha
tarjoaa monipuolisen mahdollisuuden toteuttaa musiikillista ilmaisua, koska koviakin
ääniä voidaan kokeilla ilman, että korvat helisevät. Hiekkakakun rummutus
lapiolla ämpäriin on osa normaalia soitinmaisemaan päiväkodin pihoissa tai leikkipuistoissa.
Rummutuksen voi myös ottaa tavoitteelliseksi leikiksi ja kehittää ulos
sopivia rumpuja ja rumpusettejä. Rumpuja saa muun muassa ämpäreistä, kattiloista, peltipurkeista. Rumpuja voi soittaa lapiolla, tiskiharjoilla, kepeillä,
itsetehdyillä pihamalleteilla. Pienistä pelipurkeista voi tehdä rumpuja
myös virittämällä ilmapallon kalvoksi
aukinaiseen osaan kuminauhalla. Piharummutusta voidaan harjoitella erilaisten
rytmien avulla ja kehitellä parhaita tapoja soittaa eri soittimia ja keksiä
lisää soittimia pihan tavaroista kuten palloista. Miltä pallo kuulostaa, jos sitä rummuttaa sormen päillä, koko kädellä,
kepillä?
Elämysten
ja kehollisten kokemuksien lisäksi itsetehtyjen soittimien kuten ”ksylofonin” ja
rumpujen avulla voidaan tutkia sointiväriä. Miltä soittimet kuulostavat
kepeillä soitettaessa tai malleteilla soitettaessa tai eri kohtaan soitinta
soittaessa? Sointivärit eri rummuissa, kepeissä ja palloissa ovat erilaiset.
Millaista
on teidän musiikillinen ilmaisu ulkotiloissa?
Tiesithän, että tekstit löydät myös Facebookista. Tervetuloa lukemaan :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.