Ympäristökasvatuksen
tavoitteena on vahvistaa lasten luontosuhdetta ja vastuullista toimimista
ympäristössä sekä ohjata heitä kohti kestävää elämäntapaa. Oppimisen kohteena
ja oppimisympäristöinä toimivat lähiluonto ja rakennettu ympäristö. Oppimista
tapahtuu ympäristössä ja ympäristöstä ja tarkoituksena on oppia toimimaan
ympäristön puolesta.
Retkeily sekä ympäristön tutkiminen
Retkeilyä
ja ympäristön tutkimista on yksinkertaisinta toteuttaa sopimalla ryhmälle oma retkipäivä. Joskus retkipäivän voi toteuttaa myös yksikön sisällä, jolloin ympäristö
antaa jotain toisenlaista tutkittavaa. Retkeillä voi myös tutussa pihapiirissä. Aina ei
tarvitse lähteä pitkälle retkelle, vaikka oma retkipaikka onkin varmasti lapsille mieluisa.
Retkillä
voidaan tutkia luontoa, leikkiä, kuunnella hiljaisuutta. Retkistä voidaan tehdä
aarrematkoja, joihin tehdään omat aarrekartat, joiden mukaan aarteita
lähdetään etsimään. Kaikkea ei tarvitse kerätä itselle mukaan, vaan
aarteista voidaan ottaa vain kuvia.
Luontoleikit ovat mukava lisä luonnossa retkeilyyn. Luontoleikkejä löytää
muun muassa täältä. Vinkkejä mitä kaikkea luontoretkillä voi tehdä löytyy muun muassa materiaalista "Luonto kutsuu seikkailuun! Tekemistä luontoretkelle".
Jos
itselleen haluaa lisää luontokoulutusta, niin Suomen Ladun koordinoimaan Metsämörri-toimintaan kannattaa
tutustua.
Luonnon ilmiöiden havainnointi
Luonto tarjoaa paljon erilaisia
ilmiöitä ihmeteltäväksi, joten lasten havainnointi ja kuunteleminen nousevat arvokkaiksi
vihjeiden antajiksi siitä, mikä lapsia
kiinnostaa ja kiehtoo. Eri
vuodenajat ja eri aistein havainnoiminen tekevät ilmiöistä kiehtovia. Eri
ilmiöistä keskustellaan ja niitä tutkitaan. Sääilmiöt kuten ukkonen ja sateenkaari tarjoavat paljon materiaalia
kasvattajien ja lasten tutkimiseen. Ukkosen
ääntä voidaan tehdä keholla. Sateenkaaren
värejä voidaan tutkia monin tavoin. Veden
eri olomuodot antavat paljon eri vaihtoehtoja tutkimiselle. Luonnon valokuvaaminen esimerkiksi retkillä
voi puolestaan havainnollistaa lapsille, mitä kaikkia muutoksia luonnossa tapahtuu kaiken
aikaa.
Ympäristöön liittyvät käsitteet
Lasten
kanssa opetellaan ympäristöön liittyvien käsitteiden käyttöä. Luonnossa
liikkumiseen liittyy muun muassa käsitteet jokamiehenoikeus
tai rauhoitettu kasvi, joita on
syytä avata lasten kanssa. Käsitteitä voidaan käsitellä aina, kun niitä lapset
tai kasvattajat nostavat esille. Satu-
ja tietokirjat tarjoavat paljon materiaalia käsitteiden käsittelyyn.
Tarina
”Ympäristösalaisuuksia” on Tarina Tomista, joka pääty kaatopaikalle
kuulemaan tärkeitä salaisuuksia yhdessä ystävänsä Lilli-ketun kanssa. Kirjanen
on suunniteltu kasvatuksellisesti herättämään 6–10-vuotiaiden lasten kiinnostus
ympäristökysymyksiin, mutta kirjasta voi käyttää nuorempienkin kanssa, jos aihe nousee
lapsista.
Eri kasvi- ja eläinlajien
tunnistaminen
Lasten kanssa harjoitellaan tunnistamaan eri kasvi- ja
eläinlajeja ja opetellaan etsimään
tietoa niistä yhdessä. Luonnossa liikkuminen ja kasvien ja eläinten havainnoiminen on luonnollinen tapa harjoitella tunnistamaan eri lajeja. Myös piirtämällä, lukemalla
ja katsomalla kuvia voidaan opetella tunnistamaan eri lajistoa. Luontoliitto
tarjoaa monenlaisia materiaaleja muun muassa lasten suurpeto opas ja kevätseuranta. Jalanjäljet ovat myös yksi lapsia kiehtova tapa
tutkia ympäristöä ja siinä liikkuvia eläimiä. Lähimetsään voidaan tehdä
erilaisia tutkimus- ja löytämistehtäviä. Luonnossa voi olla esineitä ja asioita, jotka sinne eivät
kuulu. Löytävätkö lapset ne?
Luonnon kunnioittaminen ja tiedon
hakeminen
Lapsia ohjataan kunnioittamaan luontoa, sen kasveja ja
eläimiä. Lasten kanssa keskustellaan,
miksi luonnossa pitää liikkua ja toimia tietyllä tapaa. Lasten kanssa opetellaan
etsimään tietoa lasta kiinnostavista asioista. Tietoa voidaan etsiä kirjoista, kirjastosta, kotoa huoltajien
kanssa tai internetistä yhdessä kasvattajan ja toisten lasten kanssa. Aikuisten arvomaailma tulee myös näissä keskusteluissa ja tiedon haussa esille ja arvojen merkitystä ympäristökasvatuksessakaan ei voi ohittaa.
Kestävä elämäntapa
Lasten kanssa harjoitellaan
kestävään elämäntapaan kasvamista ja opetellaan siinä tarvittavien taitoja.
Retkillä ei roskata. Roskat kuuluvat roskikseen
ja ne lajitellaan. Lasten kanssa
voidaan pohtia, mitä kaikkea tarvitaan ja onko meillä kaikilla jotain tarpeetonta
tavaraan. Mitä tarpeettomille tavaroille voi tehdä? Lasten kanssa voidaan
vierailla kirpputorilla tai kierrätyskeskuksessa tai järjestää oma tavaranvaihtotori. Tarkoitetaanko
säästäväisyydellä vain sitä, että käydään kirpputorilla, vai mitä muuta voidaan säästää? Miten toimitaan vastuullisesti ruokailussa? Miten energiaa voidaan säästää? Entä
vähentää jätteitä? Voiko kaiken kierrättää? Mitä tavaroita korjataan? Mitä
asioita voi käyttää uudestaan?
Heli Konivuoren ”Vihreää draamaa lelumaassa" tarjoaa
draamaharjoituksia ja leikkejä ympäristökasvatukseen. Eko-Elmeri materiaali on puolestaan jäteneuvontaan tarkoitettu
oppimateriaalikokonaisuus, josta
löytyy aiheeseen leikkejä, lauluja, runoja. Kestävä
kehityksen ohjelmaan ”Vihreä lippu” kannattaa myös tutustua ja ulkona oppimisen,
ympäristökasvatuksen ja kestävän elämäntavan materiaalipankkiin Mappaan.
Materiaaleja:
Ympäristökasvatuksen vinkkirepusta löytää erilaisia materiaaleja
toteutuksen tueksi.
LUMA-keskus Suomi
-verkoston aineistoihin kannattaa myös tutustua.
Suomi-Vihonen, Kiiveri, Vaajakallio: Majan salaisuudet.
Luonnontutkijan väijykirja. Lasten keskus 2011
Pitkäranta: Lasten oma metsäkirja. Karisto 2017
Kuisma, Nevakivi: Lapsen oma luontoretki. Seikkailuja mökkimaisemissa. Minerva Kustannus Oy 2014.
Pitkäranta: Lasten oma metsäkirja. Karisto 2017
Kuisma, Nevakivi: Lapsen oma luontoretki. Seikkailuja mökkimaisemissa. Minerva Kustannus Oy 2014.
Seuraamalla blogia Facebookissa ja liittymällä materiaalipankkiin saat aina ajantasaista tietoa uusimmista kirjoituksista ja materiaalilisäyksistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.