Laaja-alaisen osaamisen alueista kielten rikas maailma
linkittyy kaikkiin osa-alueisiin. Kieltä tarvitaan ajatteluun ja oppimiseen,
kulttuuriseen osaamiseen, vuorovaikutukseen ja ilmaisuun, itsestä
huolehtimiseen ja arjen taitoihin, monilukutaitoon ja tieto- ja viestintäteknologiseen
osaamiseen sekä osallistumiseen ja vaikuttamiseen. Kielelliset taidot ja valmiudet
antavat lapsille vaikuttamisen keinoja, mahdollisuuksia osallisuuteen sekä
aktiiviseen toimijuuteen.
Kielellinen
identiteetti
Kielellisten taitojen ja valmiuksien lisäksi kielten
rikkaaseen maailmaan kuuluu kielellisten identiteettien kehittymisen
vahvistaminen. Keskeisiä osa-alueita tässä ovat vuorovaikutustaidot, kielen
ymmärtämisen taidot, puheen tuottamisen taidot, kielen käyttötaidot, muistin ja
sanavarannon kehittäminen sekä kielitietoisuus.
Vuorovaikutus
Vuorovaikutukseen liittyy kokemus kuulluksi tulemisesta ja
aloitteisiin vastaamisesta. Non-verbaaleihin viesteihin reagoiminen ja
vastaaminen ovat keskeisiä. Tämä vaatii kasvattajilta sensitiivisyyttä ja aitoa
läsnäoloa. Lapsia kannustetaan kommunikoimaan keskenään ja kasvattajien kanssa
kielellisesti sekä tuetuin keinoin kuten kuvin, esinein ja tukiviittomin.
Sanavaranto
Kielen kehittyminen vaatii mallintamista. Asioiden
sanallistaminen ja keskusteleminen tukevat sanavarannon kehittymistä. Kielellistä
muistia ja sanavarannon kehittymistä kehitetään tietoisesti. Asioita kuvaillaan
ja käytetään tarkkaa kieltä. Lapsia rohkaistaan puhumaan ja puheen tuottamisen
taitoja seurataan ja ohjataan.
Tilannetietoisuus
Äänensävyihin ja painoihin kiinnitetään taitojen myötä
huomiota ja niiden käyttöä ohjataan. Lapsia ohjataan tilannetietoisen,
sopivaan, kielen käyttöön. Kielen käytöstä keskustellaan ja pohditaan yhdessä
lasten kanssa eri tilanteissa. Kertomista, selittämistä ja puheen vuorottelua
harjoitellaan.
Käyttötaidot
Eläytyminen, huumori ja hyvät tavat vahvistavat lasten
kielen käyttötaitoja. Lorut, laululeikit, kielellä leikittely, nimeäminen sekä
kuvaavien sanojen käyttäminen edistävät lasten kielellisen muistin ja
sanavarannon kehittymistä. Kiireetön keskustelu, lukeminen, tarinoiden kerronta
tarjoavat mahdollisuuksia pohtia sanojen ja tekstien merkityksiä ja opetella
uusia käsitteitä eri asiayhteyksissä. Erilaiset tekstit tukevat kielen
käyttötaitojen kehittymistä ja auttaa lapsia havaitsemaan puhutun ja
kirjoitetun kielen eroja.
Kirjallisuus
Lastenkirjallisuus on tärkeää. Lapsille luetaan ja kerrotaan
tarinoita. Heitä kannustetaan itse keksimään kertomuksia, loruja ja erilaisia
sanallisia viestejä, jotka dokumentoidaan. Visuaaliset, auditiiviset ja
audiovisuaaliset viestit sekä tekstit tukevat puhutun kielen lisäksi
monilukutaito.
Moninaiset kielet
Kansainvälisyys näkyy varhaiskasvatuksen arjessa
erikielitaustaisten lasten ja perheiden kautta. Lapset voivat kasvavat monimuotoisissa
kielellisissä ympäristöissä. Ryhmissä läsnä olevien kielten havainnointi ja
tutkiminen tukevat kielitietoisuuden kehittymistä sekä tukevat lasten
kielellisten identiteettien kehittymistä. Eri kielissä kieli muodostuu eri tavoin
ja kirjoitustapakin vaihtelee. Lasten mielenkiinto eri kieliä kohtaan rikastaa
heidän kielitietoisuuttaan. Yhteistyö eri kielitaustaisten lasten huoltajien
kanssa on tärkeää.
Suullinen ja
kirjoitettu kieli
Kasvattajien pitää, lasten kehityksen myötä, olla valmiita
herättelemään ja lisäämään lasten kiinnostusta
suullista ja kirjoitettua kieltä kohtaan. Tähän sisältyy
myös lukeminen ja kirjoittaminen. Kieltä havainnoidaan ja tutkitaan. Otetaan
kohteeksi sanat, tavut, äänteet. Mitä ne merkitsevät kielen kannalta? Leikisti
lukeminen ja kirjaimien ja sanojen kirjoittaminen vahvistavat
kielitietoisuutta.
Varhaiskasvatuksessa käytetään rikkaita ja vaihtelevia
tekstejä.
Oppimisen kohde ja
väline
Kieli on lapsille sekä oppimisen kohde että väline. Kielen
avulla lapsi ottaa haltuun erilaisia tilanteita ja asioita sekä toimii
vuorovaikutuksessa muiden kanssa, ilmaisee itseään ja hankkii tietoa.
Kasvattajien tehtävä on lisätä lasten uteliaisuutta ja kiinnostusta kieliin,
teksteihin ja kulttuureihin.
Käytännön
sovelluksia:
Vuorovaikutustaidot: Leikki! Roolileikkien
leikkiminen. Kannustetaan osallistumaan yhteisleikkeihin. Aikuinen mukana leikeissä.
Kielen ymmärtämisen taidot: Jutellaan
kirjojen hahmoista, tapahtumista, kuvista. Laiva on lastattu. Etsitään…jotain
punaista. Paikan käsitteet – laita hiiri tuolin alle. Puheen kuuntelu: kumpi
lyhyempi/pidempi sana? Odotteluleikit – Talonpoika, myrkkysieni, vanha
maalipurkki. Kim leikki (mikä esine puuttuu – nimetään aina esineet ennen
piilotusta), Tuo minulle… Loogiset
kuvasarjat – mitä tapahtuu ensin, mitä sitten – kerrotaan kuvasarjasta
Puheen tuottamisen taidot: Suun
motoriikan liikkeiden harjoittelu leikeillä – saippuakupla, imeminen,
puhaltaminen pillillä, irvistely. Äännelautapelit - den, den… Hiljainen ja kova
ääni. Kyselytaito. Esiintyminen. Roolileikit. Kuvakerronta. Sadutus. Laulut eri
tavuilla esim. ukko nooa. Puhuminen – show and tell – tilanteet, joissa lapsi
voi kertoa itsestään, lelustaan jne tai kaverit kertovat positiivisia asioita
toisesta lapsesta esim. syntymäpäiväsankarin parhaat puolet. Omasta piirustuksesta kertominen. Lasten omat
esitykset esim. nukketeatteri. Ohjeiden antaminen muille (kylmää-kuumaa).
Kielen käyttötaidot: Kysymisleikit:
oletko sinä pieni vai iso? Arvuuttelut – sillä on pitkät korvat? Nimeäminen. Nopea nimeäminen. Lajittelu –
ylä- ja alakäsitteet. Toisille esiintyminen
Kielellinen muisti ja sanavaranto: Laululeikit, lorut. Loru- ja laulupussit. Sananselityspelit.
Riimittely, riimikortit (riimien täytöt). Kuuntele ja tee. Muistiharjoitus –
kerrotaan tarina – tarinan jälkeen oikein, väärin väittämiä. Muistipelit
kirjaimilla, sanoilla, kuvilla – vahvistetaan käsitteitä. Onkimisleikit. Mikä
ei kuulu joukkoon? Painovirhe leikki: ”jänis istui haassa (maassa). Yhdyssana leikit – jalka – pallo , mikä sopisi
yhteen kahvi_?_ Kuningas / kapteeni käskee. Omien tarinoiden ja
kokemusten kertominen. Arvoitukset.
Totta vai ei? Kuvaparit - mitkä kuuluvat yhteen ja miksi. Kuva kiertää –
kun musiikki loppuu, nostetaan hatusta kuva – mikä tuli? esim. eläin – mitä
sanoo jne? Tarinan tekeminen kuvasta
Kielitietoisuuden kehittyminen: Kiinnostus
kirjoihin. Katsotaan ja luetaan kuvakirjoja. Leikisti lukeminen. Kuvalukeminen.
Tavutus-taputus-laskeminen. Lauseiden teko osista – subjekti, predikaatti,
objekti. Sanastokortit. Kuva Alias. Leikkikirjoittaminen. Kirjaimiin
tutustuminen – hiekkaan piirto, muovailu, kirjainlotto, jäljentämällä
kirjoittaminen, oman nimen kirjoittaminen, nimien tunnistaminen, aakkoset. Robottipuheen
korjaaminen. Ylimääräinen sana lauseessa. Kirjain – äänne vastaavuus. Sanojen
kuuntelu – alku- ja loppuäänteet. Lukussuunnan vahvistaminen leikeissä ja
pelissä, arjen toiminnoissa. Pikkuvihkot kirjoittamista varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.