sunnuntai 17. syyskuuta 2017

Sanallinen ilmaisu




Sanallisen ja kehollisen ilmaisun tavoitteet ja toteutusmuodot on uudessa vasussa kirjattu samoiksi: lapsia rohkaistaan ja heille mahdollistetaan monipuolinen kielellinen kokeminen, ilmaisu ja viestintä. Lisäksi suunnittelu-, toteutus- ja arviointiprosessissa korostuu lapsen osallisuus. Lastenkirjallisuus, sanataide, teatterin eri muodot, tanssi ja sirkus ovat mainittu esimerkkeinä toteuttaa sanallista ja kehollista ilmaisua. 

Materiaalia sanallisen ilmaisun toteutukseen voi ammentaa kielten rikkaasta maailmasta ja peilata, mitä kaikkea sanallista ilmaisua sillä osa-alueella on tehty. Eri kulttuurituottajien vierailuja ja taidepajoja ei pidä myöskään unohtaa vaan rohkeasti käyttää asiantuntijoita apuna arjessa. 

Erilaiset tarinatehtävät ovat hyviä. Valmiiseen tarinaan voidaan pyytää lapsilta sanoja aukkojen täyttämiseen. Noppaa heittämällä voidaan myös tehdä tarinoita. Tähän tarvitaan lista, jossa on kuusi henkilöä, kuusi aika määrettä milloin sekä missä ja mitä tapahtui. Sanakoneella voidaan tehdä lauseita. Sanakoneeseen tarvitaan kolmenlaisia kortteja: kuka-mitä-missä. Nostamalla sanakoneesta kortteja saadaan aikaiseksi lauseita, joita voidaan jatkotyöstää esimerkiksi kehollisen ilmaisun keinoin vaikkapa pieninä esityksinä esimerkisi tiikeri nukkui autossa. Lisäksi lasten saduttaminen ja tarinoiden tuottaminen arjessa ja arjen asioista tai mielenkiinnon kohteista on yksi keino toteuttaa sanallista ilmaisua. 

Kielellisen ajattelun herättelyyn kyllä-ei-harjoitusmateriaali on hauska. Se vaatii miettimään onko väitteet ja niihin yhdistetyt kuvat totta. Runoarvuuttelut ovat myös mukavia ja niihin voi lisätä ääniä tai eleitä. Eli kerrotaan runo esimerkiksi eläimestä, mutta eläintä ei nimetä runossa vaan annetaan vinkkejä. "Se on ihana nöpö, jolla on häntä töpö. Pitkät korvat on, eläin metsien on. Mikä se on?" Näitä runoarvuutteluja voidaan tehdä yhdessä riimipareja hyväksi käyttäen.

Hyvää sanataide materiaalia tuottaa muun muassa Värinautit Mona Paalanen ja Anni Pöyhönen. Värinauttien blogi ja ilmaiset materiaalit muun muassa taidekasvatuksesta, numeroista, aakkosista sekä joulukalenteri on saatavilla Värinauttien nettisivuilta. Kirjallisuuslähtöistä sanataidekasvatusta ja sanataideharjoituksia on puolestaan Kulttuuritalo Valven sivuilla.
 
Musiikin yhdistäminen sanalliseen ilmaisuun onnistuu räppirunojen kautta. Riimitellään ja räpätään tuttuja tai itse tehty runoja. Räppi omista suosikkihahmoista esimerkiksi televisio-ohjelmista tai kirjoista voi innostaa lapsia Risto Räppääjänkin jalanjäljille. 

Lastenkirjallisuus ja lastenkulttuurista pitää myös olla tietoinen ja siihen kannattaa yhdessä lasten kanssa tutustua. Satupäivää vietetään 18.10. Siihen löytyy materiaalia satupäivän sivuilta. Saduista voidaan tehdä pieniä teatteriesityksiä ja kertoa sadun sanomaa toisille omin sanoin, nukke- tai varjoteatterina tai kehollisena ilmaisuna. 

Sanallista ilmaisua on helposti yhdistettävissä kuvalliseen ilmaisuun. Muovailuvahalla tai muovailuvahaan kirjoittaminen on hauskaa. Materiaalina myös jauhot, hiekka, muta ja lumi ovat kiehtovia kirjoitusalustoja. Magneettikirjaimilla voi jättää (salaisia)viestejä toisille. Sanoma- ja aikakausilehdistä voidaan leikata sanoja, kirjaimia, kuvia, värejä. Oman nimen voi taiteilla eri väreillä kirjaimia opetellen siten, että joka kirjaimelle on oma väri ja tätä kirjainta kirjoitetaan valitun väriselle suorakaiteelle niin monta kuin mahtuu ja suorakaiteet yhdistetään kirjain kerralla koko nimeksi. Kuvallistetuilla sanoilla on hauskaa leikkiä erilaisia sanaleikkejä, jolloin sanasta Visa tulee savi ja Isa. 




Joko tutustuit blogiin ja materiaalipankkiin Facebookissa? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Epäonnistumisen tilat vaiko onnistumisen tilat?

  Uusi kausi tuo aina mukanaan haasteita. Työkavereiksi on voinut tulla uusia ihmisiä. Lapsiryhmät ovat voineet muuttua ja lasten haasteet o...