Pohtimalla
lähiyhteisön menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnataan lasten
mielenkiintoa historiaan sekä hyvän tulevaisuuden rakentamiseen. Eri
aikakausien tarkastelun avulla on mahdollista vahvistaa lasten aikakäsityksiä:
ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Tarkastelun avulla voidaan päästä käsiksi myös
syy- ja seuraussuhteisiin. Esimerkiksi kun tarvitaan taloja perheille,
ympäristö voi muuttua metsämaisemasta asuinyhteisöksi.
Tarkastelemalla
lasten lähiympäristöä, kasvuympäristöä, kiinnitetään huomiota ympäristöjen moninaisuuteen.
Lapset voivat tulla hyvin moninaisista kulttuurisista taustoista ja heidän
kotiympäristönsä voi olla hyvinkin erilainen. Yhden perheeseen kuuluu vain
lapsi ja yksi vanhempi, toisen perheessä voi olla useita sisaruksia,
kolmannella on etä- ja lähivanhempia. Yksi asuu kerrostalossa, toinen
omakotitalossa. Variaatioita lapsien lähiympäristöistä löytyy useita.
Lähiyhteisön menneisyys
Tarkastelemalla
menneisyyttä, lapsille luodaan mahdollisuuksia eläytyä menneisyyden tapahtumiin
ja tilanteisiin. Lasten oma historia vauvasta tähän päivään ja tästä tulevaisuuteen
tuo jokaiselle oman henkilökohtaisen historiaperspektiivin aiheeseen.
Perheiden
tarkastelu tekee perhehistoriaa ja kulttuuria näkyväksi lapselle ja
lapsiryhmälle.
Esineitä
tarkastelemalla
voidaan selvittää, onko nykyisyydestä löytyviä vastaavia esineitä ollut ennen
ja mitä ne voisivat olla tulevaisuudessa. Esimerkiksi lasten leluja voidaan
tarkastella historia perspektiivistä. Löytyykö lasten kotoa vanhoja leluja?
Miten ne eroavat nykyisistä? Entä millaisia lapset luulevat lelujen olevan
tulevaisuudessa?
Lähiympäristön
historiaa
voidaan tutkia kartoista ja vanhoista valokuvista. Miltä varhaiskasvatuspaikka on
näyttänyt viisi, kymmenen tai 50 vuotta sitten? Kuinka vanhoissa taloissa lapset
asuvat ja mitä niiden tilalla on ennen ollut?
Huoltajia voidaan
haastatella
esimerkiksi kyselylomakkeiden avulla ja selvittää, mikä heille on ollut tärkeää
lapsuudessa? Lastenkulttuurissa voi olla
yhtenäisyyksiä nykypäiväänkin. Näin voidaan saada yksinkertaisin keinoin
selville huoltajien kulttuuriperintöä.
Lapsien isovanhemmat ovat myös oiva
tiedon lähde. Yksiköissä voidaan viettää Isovanhempien päivää. Päivän aikana
voidaan tutustua isovanhempien lapsuuden leikkeihin ja musiikkiin ja jakaa
vastavuoroisesti isovanhemmille tämän päivän lastenkulttuuria leikkien ja musiikin
kautta.
Lähiyhteisön nykyisyys
Nykyisyyden
tarkastelulla kiinnitetään lasten huomiota heitä mietityttäviin ja
kiinnostaviin ajankohtaisiin asioihin. Tarkastelemalla omaa lapsiryhmää
vahvistetaan lasten yhteenkuuluvuuden tunnetta ja opetetaan lapsia hyväksymään
ihmisten moninaisuutta ja erilaisuutta. Nykyisyyden tarkasteluun voidaan ottaa
se, missä
jokainen on hyvä nyt ja kirjata jokaisen tämän hetkinen vahvuus
ryhmän vahvuustauluun esille. Vahvuuksien kautta lapsia voidaan
opettaa ymmärtämään, että ihmiset ovat erilaisia mutta samanarvoisia ja
jokaisella on joku vahvuus. Jokainen ryhmässä on ainutlaatuinen ja tärkeä,
näyttivätpä he miltä tahansa tai oli heidän perheensä millainen tahansa.
Jokaisen
perheen tarkastelu ja arvostaminen on myös yksi keino tutkia nykyisyyttä: Ketä sinun perheeseesi kuuluu?
Nykyisyyttä
voidaan tarkastella lapsihaastatteluilla, joihin kirjataan lasten kirjaushetken
ajatuksia esimerkiksi siitä, mitkä asiat ovat kivoimpia varhaiskasvatuksessa,
mistä leikeistä he pitävät tai mitkä ovat heidän suosikkilastensarjoja. Nykyisyyden
kirjauksiin voidaan palata tulevaisuudessa esimerkiksi
varhaiskasvatustoimintavuoden päättyessä ja tarkastella millaisia lasten
vastaukset silloin ovat ja vertailla vastauksia keskenään.
”Ikkunapiirustukset”
ovat yksikeino tutkia miltä lähiyhteisö näyttää nyt. Lapsille annetaan kehys,
jonka he laittavat esimerkiksi ryhmän ikkunaan ja piirtävät erilliselle paperille, mitä näkevät
kehyksen läpi. Tehtävän voi tehdä siten, että piirretään mitä näkyy ryhmän ikkunan ulkopuolella tai ryhmän
sisällä. Ryhmän ulkopuolen ja sisäpuolen kuvista on hyvä käydä keskustelua.
Mitä ikkunasta on näkynyt? Näkevätkö kaikki saman?
Lähiyhteisön tulevaisuus
Tulevaisuuden pohtiminen ja sen, miten voimme vaikuttaa
suotuisan tulevaisuuden toteutumiseen on tärkeää. Lähtökohtaisesti jo pelkän tulevaisuus
käsitteen pohtiminen lasten kanssa on tärkeää. Nykypäivän hektinen
elämän tapa näkyy osassa lapsia ja ”kaikki mulle heti nyt” – mentaliteetin
kanssa tulevaisuus voi olla käsillä jo seuraavan viiden minuutin päästä, ei
huomenna tai saati kuukauden päästä.
Aikakäsitteitä menneisyys –
nykyisyys –tulevaisuus
voidaan koota ryhmän omaan tauluun, jolloin käsitteisiin
voidaan yhdessä palata ja vahvistaa ajantajua.
Suotuisaa
tulevaisuutta voidaan lasten kanssa pohtia kestävän kehityksen ja kierrätyksen
näkökulmasta. Lasten kanssa voidaan kasvattaa kukkia ja kasveja ja
tutkia miten ne kasvavat ja tehdä ennusteita tästä. Maatumiskokeiden
avulla voidaan havainnollistaa lapsille kierrätystä – mikä maatuu – mikä ei.
Rakentamalla
lasten kanssa aikakone voidaan leikin ja draaman kautta matkustaa menneeseen
tai tulevaisuuteen. Leikissä voidaan kehittää kohde, mihin tehdään aikamatka ja
mitä siellä voidaan ehkä kohdata.
Tulevaisuuskaupunkien
suunnittelu ja rakentaminen yhdessä lasten kanssa tuo esille heidän omaa ajatteluaan. Mitä
tulevaisuuskaupungissa on? Miksi?
Lasten
omat valokuvat
vauva-ajalta ja nykyisyydestä auttavat hahmottamaan ajan kulkua ja lasten
kanssa voidaan pohtia millaiselta he näyttävät tulevaisuudessa. Tulevaisuuden
omakuvia voidaan toteuttaa muun muassa kuvallisen ilmaisun keinoin. Tulevaisuuden
minä aiheeseen voidaan myös yhdistää pohdinnat tulevaisuuden ammateista ja mitä
lapsista tulee isona.
Lähitulevaisuutta
voidaan tutkia ympäristön muutoksien kautta. Lasten leikkipaikkoja voidaan
kuvata syksyllä, talvella ja keväällä. Ensimmäisellä kuvakerralla
tehdään arvioita, miltä paikka näyttää esimerkiksi kahden kuukauden päästä,
jolloin seuraava kuva otetaan samasta paikasta. Toisen kuvan jälkeen tarkastellaan
miltä paikka näytti. Osuiko arvio kohdalleen ja miksi näin kävi?
Koko ryhmän
leikiksi
voidaan ottaa ”kaupunki ennen vanhaan”, jolloin ryhmänä leikitään sitä, mitä
ajatellaan kaupungissa ennen olleen, millaisia rooleja lapset ja aikuiset
saavat. Toisena isona vastaleikkinä tälle ”tulevaisuus kaupunki” mitä
ajatellaan kaupungissa olevan, millaisia rooleja lapset ja aikuiset saavat.
Seuraamalla blogia Facebookissa ja liittymällä materiaalipankkiin saat aina ajantasaista tietoa uusimmista kirjoituksista ja lisäyksistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.