Kuvallisen
ilmaisun tavoite on kehittää lasten suhdetta kuvataiteeseen, erilaisiin
visuaalisiin kulttuureihin, kulttuuriperintöön, nauttia kuvien tekemistä sekä
saada esteettisiä elämyksiä ja kokemuksia.
Lasten
kanssa harjoitellaan kuvallista ajattelua, havainnointia sekä kuvien tulkintaa.
Kuvien tekemistä kehitetään moniaistisesti: havainnoidaan tehtyjä kuvia,
taideteoksia, mediasisältöjä, esineitä, rakennetun ja luonnon ympäristön
kohteita. Kuuntelu, katselu ja käsin koskeminen ovat voimakkaasti esillä kuvallisessa
ilmaisussa.
Kuvallista ilmaisua on helppo yhdistää muihin ilmaisun
muotoihin. Musiikkia kuuntelemalla voidaan tuottaa kuvallinen näkemys kuullusta
maalaamalla, piirtämällä, muovailemalla eri materiaaleista. Sanallisten
viestien yhdistäminen kuviin monipuolistavat kuvallista sanomaa. Mediaesitykset
tuovat liikkuvan kuvan lasten ulottuville.
Olennaista on, että lapset saavat monipuolisia kokemuksia.
Erilaiset tavat toteuttaa kuvallista ilmaisua, monipuoliset välineet ja
materiaalit ovat tärkeitä. Materiaalien pitäisi olla lasten saatavilla
vähintään kuvien avulla. Kun lapsi tietää, mitä materiaalivaihtoehtoja on,
vaikka vain kuvien kautta, hän voi niitä pyytää ja yhdessä aikuisen kanssa
harjoitella niiden käyttöä.
Lapsia pitää kannustaa kertomaan ajatuksiaan ja tulkitsemaan
kuvallisia viestejä. Millaisia tunteita ne herättävät? Mitä niissä tapahtuu?
Miksi näin tapahtuu? Kuka on teoksen tehnyt? Mitä materiaaleja on käytetty?
Millaisia muotoja teoksista löytyy? Mitä ja miten värejä on käytetty? Miltä
sinusta tuntui?
Lehtihakkaus: kuvallisen
ilmaisun esteettisiä elämyksiä etsimässä
Lehtihakkaus yhdistää toimintana monta asiaa: leikin,
kuvallisen ilmaisun, tieteen, matematiikan ja myös motoriikan harjoittamisen. Se
luo esteettisiä elämyksiä ja kokemuksia. Lehtihakkausta varten tarvitaan vasara
/ nuija, valkoista puuvillakangasta, lehtivihreitä lehtiä (myös muut lehdet,
kasvit ja kukat käy) sekä alusta hakkaamiselle.
Lehtihakkaus aloitetaan laittamalla alustan päälle
puuvillakangas, lehti kankaan päälle ja taitetaan puuvillakangas myös lehden
päälle, jolloin lehti jää kankaan väliin. Erilaisten kokeilujen kautta
toimivimmaksi keinoksi on havaittu lehden laittaminen taitetun valkoisen
puuvillakankaan väliin, jolloin saadaan kaksi symmetristä kuvaa. Kankaan päältä
vasaroidaan niin kauan, että alkaa näkyä, että lehti päästää väriä kankaaseen
ja koko lehti on saatu hakkaamalla esiin kankaaseen. Kangas avataan ja lehden
kuva pitäisi olla siirtynyt kankaaseen. Tämä perustuu lehtivihreän,
klorofyllin, siirtymiseen pois lehdestä vasaroinnin ansiosta. Syysvärisiäkin
lehtiä voi kokeilla, tällöin irtoava väri ei ole klorofylliä vaan kasvien
sokerivarantoa. Myös värilisiä kukkia voi kokeilla. Kukista väri irtoaa
pienemmällä voimalla kuin lehdistä. On hyvä muistaa, että liiaksi kuivuneista
lehdistä tai kasveista ei irtoa väriä.
Kokeilun jälkeen keskustelu tehdystä on olennaista, vaikka
usein toiminnan aikana jo saa suoraa palautetta. ”Vau, voidaanks me tehdä tätä
kotona?” ”Tää on vaikeeta”. Kokemukset ovat erilaisia. Se mitä on opittu voi
olla vaikea pukea sanoiksi ja siksi sitä on hyvä harjoitella yhteisen
keskustelun ja arvioinnin kautta toiminnan päätteeksi. Joku toiminta voi olla
hyvinkin koukuttavaa lapsille ja sitä toiset tekisivät pitkään, toisilla
mielenkiinto loppuu lyhyeen.
Blogin jutut ja materiaalit myös Facebookissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.