Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa on mainittu viisi oppimisen kokonaisuutta: Kielten rikas maailma, ilmaisun
monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan,
liikun ja kehityn. Nämä alueet kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogisen
toiminnan keskeisiä tavoitteita ja sisältöjä. Ne eivät ole toisistaan
irrallisia kokonaisuuksia, vaan niiden aihepiirejä yhdistetään ja sovelletaan
lasten mielenkiinnon kohteiden ja osaamisen mukaisesti. Oppimisen alueiden
tarkoitus on ohjata kasvattajia, yhdessä lasten kanssa, monipuoliseen ja
eheytettyyn pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Toiminnan
keskeisenä lähtökohtana ovat lasten mielenkiinnon kohteet sekä kysymykset. Kasvattajien
havainnointi ja aito läsnäolo ovat oleellisia aiheiden löytämisessä. Leikit,
sadut, retket, erilaiset vuorovaikutustilanteet ovat mitä parhaimpia aiheiden löytämisen
paikkoja. Toiminnassa kasvattajat vastaavat siitä, että pedagoginen toiminta
edistää eri-ikäisten lasten kehitystä ja oppimista. Se ei ole vain lasten
toivepankin toteutusta, vaan yhdessä lasten kanssa suunniteltua, toteutettua ja arvioitua
toimintaa, jossa kasvattaja vastaa tarkoituksenmukaisesta pedagogiikasta. Myös huoltajien näkemyksiä pitää ottaa huomioon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Pedagogisen dokumentoinnin näkökulmasta on tärkeää, että kasvattajilla on kokonaisnäkemys
olemassa oppimisen alueista, sillä lapsilla on oikeus saada monipuolisia
kokemuksia oppimisen eri alueista. On hyvä olla tietoinen, onko kaikkia osa
alueita toteutettu ja onko joku osa-alue jäänyt vähemmälle huomiolle. Tässä kasvattajaa
auttaa pedagogiseen dokumentointiin luodut työkalut, kuten koontilomakkeet.
Myös
lasten huoltajille pitää toimintaa tehdä näkyväksi. Oppimisen alueet olisi hyvä
olla esillä ryhmässä. On hyvä pohtia, miten oppimisen alueita ja niiden
toteutumista esitellään huoltajille. Päivittäinen keskustelu on todella tärkeää.
Monikanavaisuus tässäkin on hyväksi, joten esimerkiksi oppimisen alueita
kuvaava kuva ryhmässä, johon tehtyjä asioita kirjataan, saattaa kertoa enemmän
huoltajille kuin kerrotut asiat tai toisaalta vahvistaa mielikuvaa siitä, mitä toiminta
ryhmässä on. Oppimisen alueista on olemassa valmiita informatiivisia kuvia muun
muassa opetushallituksen sivuilla.
Kuva
voi kuvastaa myös ryhmää ja sen toimintaa esimerkiksi jonkun teeman kautta. Jos
ryhmä käsittelee kulkuneuvoja, oppimisen alueet voivat matkata vaikka junan
kyydissä. Kuvissa opin taloon tai tiedon puuhun voi kirjata alueilla käsiteltyjä asioita. Asioita on voitu vaikka kerätä matkalaukkuun tai vaikkapa sateenvarjoon. Kuvituksessa vain mielikuvitus on rajana ja lapsilla on varmasti hyviä ajatuksia myös tähän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.