keskiviikko 9. elokuuta 2017

Kiusankappaleet – vahvuuksien ja positiivisen pedagogiikan alkeet



Lasten osallisuus ja mielenkiinnon kohteiden selvittäminen on yksi osa uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa. Kun pieni käsi ojentaa Nalle Puh -kirjaa käteen sanoen ”Luetaan”, niin siihen on helppo vastata ”Luetaan vain”. Nalle Puhilla on tunnetusti viisaita sanoja ja kirja sopii hyvin yhteiseen lukuhetkeen. Näin ollen alamme yhdessä lukea ja tutkia tarinaa ”Nalle Puh ja Kiusankappaleet ”

Kirjassa Kanin kotona on aina siistiä ja kellari järjestyksessä, kasvimaa ojennuksessa ja ei tietoakaan rikkaruohoista. Mutta…kaikki Puolenhehtaarin metsän asukkaat eivät ole yhtä säntillisiä. Tiikeri pomppii Kanin kasvimaalla, saaden sen sekasorron valtaan. Kanin korjatessa aiheutuneita vahinkoja, Puh saapuu pyytämään yhtä hunajapurkkia. Harmistunut Kani on kuitenkin sitä mieltä, että Puhilla on mielessä koko varaston tyhjennys ja Kanin mitta tulee täyteen ”Tulette aina häiritsemään ja sotkemaan paikat” Kani toteaa, jonka seurauksena Puh ja Tiikeri poistuvat apeina paikalta ja Kani saa työrauhan kasvimaalleen. 

Lukiessa tekstiä mieleen tulee, että kuinka usein aikuisen (Kanin) ja lasten (Puh ja Tiikeri) maailmat eivät kohtaa. Kodin pitää olla siisti ja leikin jälkiä ei saa näkyä. Työ vie aikaa lapsilta. Joskus näin voi olla varhaiskasvatuksessakin. Aikuiset luovat toiminta- ja leikkiympäristöjä, jotka eivät ole lasten näköisiä. Paperi tai muiden töiden annetaan viedä aikaa aidolta läsnäololta lasten kanssa. Varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa kuitenkin kasvattajia tunnistamaan leikkiä rajoittavia tekijöitä ja kehittämään leikkiä edistäviä toimintatapoja ja oppimisympäristöjä. Kaikkia pitäisi kannustaa varhaiskasvatuksessa kekseliäisyyteen, mielikuvituksen käyttöön, omaan ilmaisuun ja luovuuteen. Leikin pitää saada näkyä ja kuulua. Uuden vasun myötä leikkialoitteille, kokeiluille ja elämyksille pitää löytää tilaa, aikaa ja rauhaa leikkiä. Aidolle läsnäololle pitää löytää aikaa.

Kirja jatkuu…Hetken päästä Tiikeri ja Nalle Puh kuitenkin palaavat pyytämään anteeksi ja lupaavat korjata jälkensä. Kani antaa anteeksi, mutta kasvimaalle ei ole asiaa. Kielloista huolimatta Tiikeri ja Nalle Puh rientävät apuun, saaden aikaan uuden kaaoksen. Kani kiukustuu ja ilmoittaa vihaisena että Tiikerin ja Nalle Puhin pitää pysyä poissa. Hämmentyneet Tiikeri ja Nalle Puh poistuvat paikalta pahoillaan. 

On ihailtavaa kuinka Tiikeri ja Nalle Puh osaavat käytöstapoja ja haluavat korjata aiheuttaneensa vahingon. Aina toisen auttaminen ei tuota kuitenkaan toivottua tulosta. Autettavalla voi olla selkeä näkemys ja odotus siitä, miten asia hoidetaan tai korjataan. Kun näin ei käy, ristiriitatilanne on valmis. Entä, jos Kani olisi ottanut avun heti vastaan ja auttanut Tiikeriä ja Nalle Puhia tilanteessa? Olisiko tilanne pahentunut? Kanin omalla panostuksella ja avulla tästäkin olisi varmasti selvitty toisella tapaa. Yhdessä tekemisessä on voimaa.

Tiikerin ja Nalle Puhin lähdettyä, paikalle saapuu Kengu ja Ruu. Kani kertoo heille, että on kyllästynyt Tiikerin ja Nalle Puhin sotkuihin. Kengu ymmärtää Kanin harmistuksen sotkusta. Hän kuitenkin muistuttaa, että Nalle Puhilla on Puolen hehtaarin metsän suurin sydän ja saa Kengun aina hyvälle tuulelle. Ruu puolestaan sanoo, että Tiikerin kanssa on hauskaa, koska hän ei koskaan väsy leikkimiseen ja antaa Ruun päättää mitä leikitään. Kengun ja Ruun sanat saavat Kanin miettimään. Kengu neuvoo Kania olemaan kärsivällisempi. Kani toteaa kuitenkin, ettei osaa olla kärsivällisempi, jolloin Kengu vakuuttaa Kania, että kyllä hän osaa. Kengun viisaat sanat auttavat Kania. Mietittyään asiaa Kani tulee tulokseen, että Tiikeri on joskus hieman rasittava, mutta pohjimmiltaan hyvä. Seuraavan kerran hermostuessaan Tiikerin sotkuihin, Kani nostaa rauhallisesti esille Tiikerin taidon, hyvän hyppimisen ja käyttää sitä hyväkseen tilanteessa. Nalle Puhin kohdalla Kani muistaa, että Puhin vatsa tarvitsee hunajaa, joten maailma ei kaadu, jos Puh saa hunajansa. Positiivisen ja kärsivällisen ajattelun kautta Kania ei enää harmita, vaikka Nalle Puh söisi kaikki hunajat tai ei menetä malttiaan Tiikerin pomppimiseen sinne tänne. 

Kärsivällisyyttä ja positiivista ajattelua tarvitaan niin lasten kuin aikuisten välille. Kärsivällinen ja positiivinen ajattelu vie myös pidemmälle. Positiivinen pedagogiikka ammentaa voimansa vahvuuksista. Siihen kuuluu vahvuuksien esille nostaminen. Se vaatii arjen tapojen muokkaamista ajattelun, puheen ja tekojen tasolla. Aina ei ole helppoa muuttaa omia toimintatapojaan. Vanhat totutut tavat voivat olla sitkeässä. ”Älä sitä, älä tätä”. Kuulostaa tutulta. Positiivista pedagogiikkaa voi lähteä työstämään arjessa pienin askelin: Miten voisin ohjeista ilman kieltosanoja? Miten negatiivisen voisi nostaa tai kääntää positiiviseksi ilmaisuksi? Minkälaisia vahvuuksia toisella on heikkouksien sijaan?

Tässä pieni vahvuusharjoite: Lue adjektiivilista, vahvuussanastoa. Mieti joku henkilö jonka kanssa et ole ehkä samaa mieltä tai jonka tekeminen tai olemus häiritsee sinua. Voisiko listasta löytää tälle henkilölle vahvuus negatiivisten mielikuvien sijaan? Tähän listaan voi myös aina palata, kun kaipaa positiivista näkökulmaa henkilöiden olemukseen ja sitä voi itse jatkaa. 

Vahvuussanastoa: myötätuntoinen, syvällinen, vilpitön, avarakatseinen, ennakkoluuloton, suvaitsevainen, avoin, persoonallinen, omaperäinen, erottuva, näyttävä, sovitteleva, hyvänsuopa, rauhaa rakastava, diplomaattinen, oikeudenmukainen, rauhantahtoinen, johtaja, lahjomaton, objektiivinen, puolueeton, oikeudenmukainen, järjestyksenhaluinen, tasapuolinen, demokraattinen, neutraali, reilu, sopuisa, rakentava, luottavainen, uudistaja, visionääri, riippumaton, idealistinen, avarakatseinen, virallinen, asiallinen, hermostumaton, lempeä, rakastava, rauhallinen, tyyni, lauhkea, kiitollinen, lämmin, läsnäoleva, tunteellinen, hallittu, hillitty, levollinen, sovitteleva, anteeksiantava, rauhallinen, tyyni, vakaa, järkähtämätön, tasapainoinen, lempeä, myötätuntoinen, armelias, lähimmäisiään rakastava, hellä, auttavainen, hyväksyvä, hyväntahtoinen, ymmärtäväinen, ystävällinen, maltillinen, tyytyväinen, tyyni, lahjakas, sinnikäs, joustava, innokas, innostuva, kannustava, muiden kanssa toimeentuleva, monitaitoinen ,taiteellinen, liikunnallinen, musikaalinen…

Kuten tästä kaikesta voi huomata, lapsen toiveen toteuttaminen voi ohjata aikuisen ajattelun aivan muualle, mutta myös luoda yhteisestä hetkestä molempia hyödyttävän kokemuksen. Positiivisen ajattelun ja vahvuuksien kautta seuraavaan hetkeen…


Kirja – Disney: Nalle Puh ja ystävyyden värit (sisältää kolme erillistä tarinaa, joista yksi on Kiusankappaleet, joka on tässä lähteenä ja ajatusten herättäjänä).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Epäonnistumisen tilat vaiko onnistumisen tilat?

  Uusi kausi tuo aina mukanaan haasteita. Työkavereiksi on voinut tulla uusia ihmisiä. Lapsiryhmät ovat voineet muuttua ja lasten haasteet o...