Sensorinen integraatio on prosessi, jossa aistitietoa käsittellään ja jäsennetään keskushermostossa. Keskushermosto jäsentää aistitietoa yksilön kehosta sekä ympäristöstä. Tämä mahdollistaa kehon tehokkaan ja tarkoituksenmukaisen käytön arkielämän eri toiminnoissa. Eri aistijärjestelmät ja -elimet vastaanottavat ärsykkeitä, aistimuksia, jotka keskushermosto erottelee, tulkitsee, yhdistää ja yhdenmukaistaa. Aistitieto välittyy lähiaistien eli liike- ja tasapainoaistin (vestibulaarisen järjestelmän), asentotunnon (proprioseptiikan), tuntoaistin (taktiilisen järjestelmä) sekä kaukoaistien kuulo-, näkö- haju- sekä makuaistien kautta. Jean Ayresin kehittämän sensorisen integraation teoria selittää kaikkien aistijärjestelmien keskushermostolle välittämää tietoa. Keskeisimpiä ovat tasapainoelimen (vestibulaarinen), tuntoaistin (taktiilinen) ja syvätuntojärjestelmän (proprioseptiivinen) kautta välittyvä aistitieto ja sen käsittely keskushermostossa. Lapsen motorinen toiminta on tarkoituksen mukaista ja yksilön itsesäätely toimii hyvin, kun näiden kolmen aistijärjestelmän tiedon prosessointi tapahtuu oikein keskushermostossa.
Sensorisen integraation suotuisalle kehitykselle vaaditaan kykyä säädellä iholta tulevia tuntoaistimuksia, erityisesti yllättäviä kevyitä kosketuksia, sekä erotella ja tunnistaa koskettamalla esineiden fyysisiä ominaisuuksia (taktiilinen aisti), lapsen kykyä mukautua kehollaan painovoiman ja asennon muutoksiin sekä mukautua äkillisiin tasapainon muutoksiin (vestibulaarinen aisti), lapsen pitää olla tietoinen oman kehon eri osista ja kyetä liikuttamaan lihaksia ja raajojaan hallitusti eli koordinoidusti (proprioseptiivinen aisti) sekä lapsen kehon oikean ja vasemman puolen pitää toimia moitteettomasti yhteistyössä (bilateraalinen koordinaatio).
Hermoston kyky vastaanottaa ja käsitellä tunto-, liike-,
kuulo-, haju-, maku- ja näköaistimuksia vaikuttaa ihmisen tapaan reagoida
aistimuksiin, hänen kykyynsä säädellä vireystilaansa, tarkkaavaisuuttaan sekä
tunteitaan ja käyttäytymistään. Sensorisen integraation häiriöiden tyypillisiä
oireita ovat yli- tai aliherkkyys kosketukselle, näköärsykkeille, äänille
tai liikkeelle, liiallinen tai riittämätön aktiivisuus, liikekoordinaation ja
liikkeiden sulavuuden puute, heikko hieno- ja karkeamotoriikka, puheen
viivästyminen, käyttäytymisongelmat, opiskelu- ja organisointivaikeudet sekä heikko
minäkuva. Mikään oire ei automaattisesti tarkoita, että lapsella on
sensorisen integraation häiriö, sillä lapset kehittyvät eri tahtiin ja pienet
poikkeamat toiminnassa korjaantuvat usein. Oireita onkin hyvä havainnoida sekä
dokumentoisa ja niiden jatkuessa useita kuukausia on hyvä konsultoida
asiantuntijoita.
Tuntoaistimusten ongelmat, sensorisen modulaation ongelmat,
eli yli- ja aliherkkyydet ärsykkeille tuntuvat lapsesta epämukavilta ja he
hakevat optimaalista tilaa itselleen. Yliherkät välttelevät tiettyjä ärsykkeitä
ja aliherkät hakevat ärsykkeitä. Lapsi voi esimerkiksi hakata päätään seinään,
jotta saa aikaan tuntoaistin tasapainoa. Ääniyliherkät voivat vältellä kovia
ääniä ja eristäytyvät siksi toisten seurasta. Näköhavaintojen häiriöt haastavat
puolestaan havaintokykyä. Lapset voivat hahmottaa yksityiskohtia, mutta kokonaisuudet ovat
vaikeita. Kuulohavaintojen haasteet voivat aiheuttaa lapsille vaikeuksia
ymmärtää tekstiä ja tuotetut sanat voivat olla epätäydellisiä.
Proprioseptiivisen aistin eli syvätunnon häiriöt voivat
ilmetä kömpelyytenä, sotkuisena syömisenä, huonoina hienomotorisina taitoina, rajuna
leikkinä, impulsiivisuutena, aggressiivisuutena, hyperaktiivisuutena. Syvätuntoon ja siihen liittyvään koordinaatioon
kuuluvat lihakset ja nivelet, joiden avulla tiedostamme, miten kehomme on. Esimerkiksi
tiedämme, missä nenä on, vaikka emme sitä näe. Koordinaation tukemista auttaa
vahvat nostamiset, vetämiset, työntämiset, venyttelyt, syvä tuntemukset.
Eläinkävelyt, painopeitot ja trampoliinilla hyppely ovat esimerkiksi hyviä
keinoja. Stressipallojen puristaminen, purkan jauhaminen tai pillillä smoothien
juominen ovat toimivat apukeinoina.
Tasapainoaistin toimintahäiriöissä lapsella on vaikeuksia
tasapainon pitämisessä ja kehon tasapainottamisessa. Tasapainoelin sijaitsee
korvassa. Tasapainoaisti on yhteydessä näköön, kuuloon, koordinaatioon. Tästä
johtuen, sillä on vaikutusta silmä-käsiyhteistyöhön sekä
kehon tuntemukseen. Erityisesti kehon hahmottamisen
harjoittelu on tärkeää. Tasapainoaistin toimintahäiriöt
voivat esiintyä levottomuudessa istua rauhassa paikallaan, lapsi on koko ajan
liikkeessä, lapsi toimii impulsiivisesti, leikkiminen on vauhdikasta tai rajua,
käsiala on heikkoa, keskittyminen on heikkoa, lapsi istuu epätavallisissa asennoissa
tuolissa kuten jalat ilmassa, sivuttain, ylös-alaisin, w-asennossa, keskivartalon
hallinta on heikkoa, lapsella onhuono tasapaino, törmäilee asioihin ja ihmisiin, lapsella
voi olla vaarantaju hukassa ja esimerkiksi kiipeilee liian korkealle, keinuu
lujaa, ei tunnu ymmärtävän omaa voimaansa ja voi tahattomasti satuttaa muita.
Tasapainoaistin haasteet näkyvät liikkeiden kömpelyytenä hieno- ja karkeamotoriikassa. Vestibulaarisen järjestelmän häiriöt voivat ilmetä myös pää
alaspäin roikkumisena sohvalta. Pää alaspäin oleminen on yksi vahvimmista
tavoista stimuloida vestibulaarista järjestelmää.
Lapsilla voi olla myös vaikeuksia motorisen toiminnan
suunnittelussa. Tätä toimintahäiriötä kutsutaan dyspraksiaksi. Dyspraksiasta
kärsivät lapset eivät kykene suunnittelemaan liikkeitä alusta loppuun. Esimerkiksi
kengännauhojen sitominen voi olla vaikeaa tai pallon heittäminen koriin. Lapsen
organisointi- ja ongelmanratkaisukyky on heikkoa.
Sensorisen integraation tukemisen ensimmäinen askel on pohtia omaa suhtautumista lapseen ja havainnoida arkea. Mitä lapselta vaaditaan? Uskotaanko hänen kokemuksiaan ja tuntemuksiaan? Missä tilanteissa lapsella esiintyy poikkeavaa toimintaa? Jotta lasta voidaan tukea kokonaisvaltaiseksi, tarvitaan yhtenäisiä tapoja niin varhaiskasvatuksen henkilöstön kesken kuin kodin kanssa. Lapsen kotia tarvitsee tukea näiden haasteiden kanssa ja keskustella toimivista tavoista eri ympäristöissä. Ympäristön havainnointi on yksi tapa lähteä liikkeelle. Onko meillä tarvittavia välineitä esimerkiksi painopeittoja, tunneleita, sensorisia leluja? Onko meillä liikaa ärsykkeitä, värejä, valoja, hajuja, ääniä? Havainnoinnin tarkoituksena on huomata, mitä pitää lisätä tai vähentää ympäristöistä, jotta lapsen kehitystä voidaan tukea. Työskentely on pitkäkestoista ja aina tuloksia ei tule heti näkyviin, mikä haastaa aikuisten kärsivällisyyttä.
Sensorisen integraation tukemisen ensimmäinen askel on pohtia omaa suhtautumista lapseen ja havainnoida arkea. Mitä lapselta vaaditaan? Uskotaanko hänen kokemuksiaan ja tuntemuksiaan? Missä tilanteissa lapsella esiintyy poikkeavaa toimintaa? Jotta lasta voidaan tukea kokonaisvaltaiseksi, tarvitaan yhtenäisiä tapoja niin varhaiskasvatuksen henkilöstön kesken kuin kodin kanssa. Lapsen kotia tarvitsee tukea näiden haasteiden kanssa ja keskustella toimivista tavoista eri ympäristöissä. Ympäristön havainnointi on yksi tapa lähteä liikkeelle. Onko meillä tarvittavia välineitä esimerkiksi painopeittoja, tunneleita, sensorisia leluja? Onko meillä liikaa ärsykkeitä, värejä, valoja, hajuja, ääniä? Havainnoinnin tarkoituksena on huomata, mitä pitää lisätä tai vähentää ympäristöistä, jotta lapsen kehitystä voidaan tukea. Työskentely on pitkäkestoista ja aina tuloksia ei tule heti näkyviin, mikä haastaa aikuisten kärsivällisyyttä.
Aistisäätelyn häiriöitä arvioidaan olevan noin 5-10 %:lla
lapsista. Neuropsykiatrisista haasteista kärsivillä kuten autisminkirjoissa tai
tarkkaavaisuuden ja keskittymisen häiriöissä esiintyvyys on suurempaa.
Aistisäätelyn häiriöt voivat näkyä käyttäytymisen hallinnan vaikeuksina,
ongelmina vireystilan ja tarkkaavuuden säätelyssä (keskittymisvaikeudet,
yliaktiivisuus, impulsiivisuus, vetäytyvä ja välttelevä käytös), tunne-elämän
vaikeuksina (voimakkaat tunnereaktiot, voimakas ärtyvyys, vaikeus rauhoittua,
heikko itsetunto ja minäkuva, turhautumisherkkyys), oppimisvaikeuksina (esim.
vaikeus noudattaa ohjeita, oppia uusia taitoja), pulmina sosiaalisissa
taidoissa ja tilanteissa (esim. vaikeus luoda ystävyyssuhteita, sietää
ryhmätilanteita ja oppia leikkimään), ongelmina karkea-, hieno- ja
visuomotoristen valmiuksien ja taitojen oppimisessa (esim. kömpelyys
liikunnassa, vaikeus oppia kädentaitoja ja piirtämistä) sekä päivittäisissä
toiminnoissa kuten nukkumisessa, syömisessä, ruokailussa, pukeutumisessa ja
siistiksi oppimisessa. Sensorisen intergraation häiriöt
voivat aiheuttaa myös sen, että lapsi ei hahmota aikaa tai paikkaa.
Vestibulaarisen eli tasapainoaistin tukemista auttaa esimerkiksi
pää alaspäin oleminen (lapsilla, jotka hakevat vahvoja aistimuksia - vahvoja
aistimuksia välttäville tämä ei toimi). Se voi auttaa raivokohtausten
hillitsemiseen ja keskittymiseen, sillä hermosto tasapainottaa aistimuksia. Lasten
joogan avulla voidaan harjoitella erilaisia asentoja ja liikkumista eri
tavoin, esimerkiksi eläinliikkuminen on helppo tapa tähän. Tasapainopuomit
ja tasapainokävelyt tukevat aistin kehittymistä. Jäätymisleikit, pyörällä
ajaminen, keinuminen, liukumäkeä laskeminen ja ylöspäin kiipeäminen, syli
hyppyyttely, trampoliinilla pomppiminen, lakanalla keinuttaminen tai lakanan
kyydissä vetäminen, keskikehon ylittämisen harjoitukset ja leikit, pyöriminen,
kieriminen, vahvat tömistelyt, nopea juokseminen paikalla, seinän, sohvan tai lastissa
olevan ison rekka-auton työntäminen, keinutuolissa keinuminen, ison
jumppapallon päällä istuminen, pomppupallolla pomppinen, soutaminen, mahalautailu, kärrynpyörät, hyppynaru hypyt, tunnelista kulkeminen. Perusliikuntamuotoja ja pysähtymistä voidaan harjoitella esimerkiksi laululeikin "Kävelen, kävelen, kävelen, stop" - avulla, johon liikemuotoja vaihdetaan esimerkiksi pyörimiseen, juoksemiseen, hyppäämiseen, kierimiseen. Tässäkin leikissä on hyvä huomioida suunnan vaihdot esimerkiksi pyörimisessä ja kierimisessä. Liikaa pyörimistä kannattaa välttää ja erityisesti samaan suuntaa pyörimistä.
Toimintoja valitessa pitää huomioida onko lapsella kysessää yli- vai
alivirittyneisyys. Vestibulaaristen harjoitusten tekeminen voi rauhoittaa lasta
ja kehittää hänen koordinaatiotaan. Lapsi, joka pelkää tasapainoaistimuksia voi
kieltäytyä keinumisesta, kiipeilystä. Näiden lasten kanssa on hyvä lähteä
liikkeelle liikkeistä, joissa he ovat maan tasalla ja liike aktivoi heidän pään
liikuttamisen kuten esimerkiksi laululeikki ”Pää-olkapää-polvet, varpaat”. Ison
jumppapallon päällä istumisessa tai trampoliinilla on tärkeää tukea näitä
lapsia käsien avulla esimerkiksi pallon päällä tukemalla lantiosta. Tuki antaa
turvaa ja paineen tunteen, mikä aktivoi hermostoa.
Kaikessa toiminnassa pitää tarkkailla vaikutuksia.
Aloitettaessa aistityöskentelyn tukeminen ensin on syytä tehdä lista kellonajoista
ja ympäristöistä, milloin lapsella on aistitiedon haasteita. Yksinkertaisesti
kirjataan missä tilanteissa lapsi saa raivokohtauksen, ei jaksa olla paikalla
tai koet lapsen käytöksen poikkeavana. Seuraavaksi tarkastele, missä tilanteissa
voisit tukea lasta paremmin. Esimerkiksi lapsella on vaikeuksia pukemisessa, istuminen
on vaikeaa yhteisissä kokoontumissa, saa raivokohtauksen, kun pitäisi siirtyä
toiseen asiaan. Kolmannessa vaiheessa valitaan keino, jolla pyritään
ennakoimaan haastavat tilanteet. Neljännessä tarkastellaan, oliko keino toimiva
vai ei. Tässä vaiheessa voidaan kysyä myös lapselta – mikä toiminnassa oli
mukavaa ja mikä ei.
Välineitä sensorisen integraation tukemiseen varhaiskasvatuksen arjessa on paljon. Apua toiminnan suunnitteluun kannattaa pyytää mahdollisuuksien mukaan toimintaterapeutilta, joka on aiheeseen perhetynyt, sillä heillä on vahvinta osaamista asiasta. Arjessa vestibulaarisen
aistijärjestelmän eli tasapainon tukemiseen soveltuvat muun muassa leikkitunneli,
keinut, tasapainovälineet, kiipeilyseinä, liukumäet, pomppupallot, isot
jumppapallot, pallomeripallot, tasapainolaudat, isot pehmo kuutiot, lakanakeinut,
ilmapallot, purkkijalat. Taktiiliseen eli tuntoaistien tukemiseen soveltuvat taikahiekka,
oobleeg, sormivärit, puristeltavat sensorilelut, hiuspompulat, nystyrätyynyt, piippurassit, jumppakuminauhat,
nystyräpallot, taktiiliharjat, isot maalipensselit ja -telat, kynätuet, painopeitot. Kuuloaistin
tukemiseen soveltuvat erilaiset soittimet, kuulopelit, kuulosuojaimet. Oraaliseen aistin
harjoittamiseen sopivat purulelut, saippuakuplat puhaltamiseen, pillit, eri ruoka-aineet,
purkka. Näköaistia voidaan stimuloida erivärisillä ledivaloilla, hohtavilla
tikuilla, sensoripulloilla, tasapainoleluilla ja -puomilla, palapeleillä, saksiharjoituksilla,
piippurasseilla, hakka- ja pikkunaulausleluilla, kalastuspeleillä. Aisteja
voidaan tukea myös rauhoittumishuoneella, missä on esimerkiksi säkkituoli,
muovailuvahaa, rauhoittavaa musiikkia, painopeittoja.
Lisää aisteista ja sensorisesta integraatiosta mm.:
Papunet
Sensorisen intergraation terapian yhdistys ry
Aivoliitto
Lisää aisteista ja sensorisesta integraatiosta mm.:
Papunet
Sensorisen intergraation terapian yhdistys ry
Aivoliitto
- rohkein mielin aistien aallokkoon-
Blogin löydät myös Facebookista "Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen aikaa"
sekä Instagramista @varhaista.aikaa
sekä Instagramista @varhaista.aikaa
- Tervetuloa seuraamaan -