Omien sääntöjen tekeminen kesken pelin – tuttua toimintaa
lasten kesken. Kukapa ei haluaisi voittaa peliä? Pelien sääntöjen ja
merkityksen ymmärtämiseksi omien pelien tekeminen on oivaa toimintaan. Miten
pelit suunnitellaan, tehdään ja miten niitä voi kehittää?
Muistipelikortit
Omat muistipelikortit on helppo tehdä lasten kanssa. Lapset
tekevät yhdet kuva kappaleet ja aikuinen kopio niistä toisen version.
Väritulostimilla värittääkään ei tarvitse kahdesti. Muistipelikortit voi toki
tehdä paperiversioiden (ehkä kannattaa myös kiinnittää pahviin ja jopa
laminoida) lisäksi muistipelin voi tehdä muun muassa pilttipurkkien
sisäkansiin, jolloin myös purkkien ulkopuolet voi koristella – toki keskenään samanlaisiksi.
Muistipelivariaatioita voi tutkailla lisää täältä.
Ristinolla
Ristinolla – pelin valmistaminen eri materiaalein on
helppoa. Siihen soveltuu paperi/pahvi/puu – lähes mikä tahansa tasainen pohja,
johon voi ruudukon tehdä. Pelinappulat saadaan myös monista mateiaaleista,
kuten pullon korkeista, kivistä, napeista… Pelin ymmärtäminen saattaa viedä
oman aikansa.
Domino
Mikäli löytyy suorakaiteen muotoisia paloja esim, foam- tai
puupalat, joihin voi piirtää, saadaan luotua domino-paloja. Isot
(keskikokoiset) puiset dominopalat sopivat myös ulkotoimintaan.
Kalapeli
Kalapeli, jossa ongitaan magneettisesti kaloja, onnistuu
myös lapsilta. Klemmari ja magneettinapit riittävät magneettisuuden aikaan
saamiseen. Onkeen klemmari ja kaloihin magneettinapit. Omat kalat on mukava
värittää tai askarrella erilaisiksi.
Laivan upotus
Laivan upotus pelin tekeminen onnistuu esimerkiksi
legoalustoilla tai piirtämällä paperiin. Pelaaminen ja sääntöjen hahmottaminen
vaatinevat aikuisen apua.
Peruslautapelit
Erilaisia peruslautapelejä on helppo tehdä lasten kanssa.
Näissä pelissä on alku ja loppu, nappulat jotka liikkuvat, noppa ja rata, jota
kuljetaan.
Väripeli
Jos värit ovat lapsille mielenkiinnon kohteina tai
tavoitteina harjoitella niitä, niin Itsetehdyn väripelin tekemiseen löydät
ohjeita täältä.
Legopelit
Mikäli legot innostavat lapsia. Legopelin tekemiseen löydät
yhden ohjeen täältä. Lisää Lego-pedagogiikasta voit lukea täältä.
Uuden pelin suunnittelu
Mikäli haluat syventyä paremmin (lauta)pelien tekemiseen,
näillä ohjeilla pääsee alkuun suunnitelmalliseen työskentelyyn lasten kanssa. Huomioitavaa työskentelyssä on, että pelin suunnitteluun ja toteutukseen kuluva aika
riippuu pelistä ja tekijöistä.
Pelin perusasiat:
- Keksi aihe pelille – onko luontopeli? aarrepeli? Lego-peli? Muistuttaako jotain jo olemassa olevaa peliä?
- Mitä pelissä yritetään? – Mikä on pelin idea ja säännöt? Onko tarkoituksena päästä ensimmäisenä maaliin? Kerätä eniten tai nopeiten aarteita? Miten pelissä voitetaan vai voittavatko kaikki? Kuinka monta voi sitä pelata? Kenelle peli on tarkoitettu?
- Miten pelissä toimitaan? Onko noppa? Kortteja? Pyöritettävä nuoli? Tiimalasi? Onko pelissä selvä reitti jota kuljetaan?
- Suunnittele ja tee pelilauta. Käytätkö pahvia, luonnonmateriaaleja, Legoja, tarroja? Kuinka iso pelilauta on? Pelilauta kannattaa luonnostella ensin paperille. Laminointi tai kontaktointi lisää laudan kestävyyttä, jos on paperinen. Jos haluat taitella paperisen pelilaudan kasaan: teippaa paperit takapuolelta yhteen siten, väliin jää pari milliä tilaa. Maalaa, piirrä, tulosta lauta.
- Mitä oheistarvikkeita tarvitaan? Pelinappulat? Noppa? Kortteja? Rahaa? Käytetäänkö pelissä valmiita esineitä kuten muovieläimiä, valmiita nappuloita, pullonkorkkeja?
- Miten peliä pelataan? Kirjaa pelin säännöt ja ohjeet ylös.
- Missä peliä säilytetään? Laatikossa? Muovipussissa?
- Kun peli on valmis- pelaa ja nauti omasta pelistäsi.
- Jos jotain pitää pelin kokeilun jälkeen muuttaa, muuta ja tee pelistä vielä parempi.
Peli-innostuksen iskiessä, myös monet matemaattiset alueet
ja tavoitteet tulevat täyttymään. Mikäli haluat kehittää vielä tietoisemmin matemaattista
ajattelua lasten kanssa, kannattaa vilkaista matemaattista ajatteluun liittyvät
jutut: Matemaattinen ajattelu osa 1 ja Matemaattinen ajattelu osa 2.
****************
Pelaamisen riemua
****************