lauantai 24. helmikuuta 2018

Lego-pedagogiikkaa




Aika monesta varhaiskasvatusyksiköstä sekä lasten kotoa löytyy erikokoisia ja erilaisia legoja: pienemmille suunnattuja duploja, pikkulegoja, tekniikkalegoja, legopelejä. Moni lapsi leikkii mielellään legoilla vapaan leikin aikana, mutta legoista on moneksi myös ohjatun pedagogiikan näkökulmasta.



Kielten rikas maailma

Legoja voi käyttää riimiparien opetteluun liimaamalla kuvan tai sanan riimiparista legon kylkeen. Lapsi nostaa kuvan tai sanan ja etsitään sille oikea pari legojen joukosta. Legoihin voidaan liimata myös kirjaimia ja tehdä lyhyitä sanoja kuten auto tai lasten nimiä kuten Urho.

Legoista voidaan rakentaa kirjaimia.



Auditiivista päättelyä voi käyttää tekemällä kolmesta erivärisestä legosta tornin ja kyselemällä selvittää, millainen torni on rakennettu. esim. onko siinä punainen ylimpänä? Onko siinä vihreä keskellä? Onko siinä keltainen alimmaisena? Tai toisin päin, kerrotaan, että tornissa ei ole vihreä keskellä. Tornissa on keltainen alimmaisena. Voidaan myös pohtia, mikä on samanlainen?



Legoista voidaan kertoa tarinoita ja legojen avulla voidaan saduttaa. Lapset saavat esimerkiksi valita hahmoja, joita haluavat tarinaan ja rakentaa näille ympäristön samalla sanallistaen tekemisen tarinaksi.



Ilmaisun monet muodot

Legoja voi käyttää muun muassa maalamisessa. Kuulamaalausta voi kokeilla kuulien sijaan legoilla.

Roiskemaalausta voi kokeilla täyttämällä matala astia lähes piripintaan vesiliukoisella värillä ja tiputtelemalla siihen legoja eri korkeuksilta ja samalla ihailla värin loiskumista astian alla olevaan paperiin ja myös tutkien vaikuttaako tiputus korkeus värin loiskahdukseen. 

Legoja voidaan käyttää äänimaailmaan tutustuminen ja havainnointiin. Legojen rakentelun ropinaa (kun etsitään Legoja laatikosta) voi nauhoittaa. Legoja voidaan tiputella eri materiaalien päälle ja kuulostella, miltä äänet kuulostavat.



Tutkin ja toimin ympäristössäni

Matemaattisen ajattelun avaamiseen legot antavat monta keinoa. Legoilla voidaan pelata erilaisia noppapelejä.


Yksinkertaisimmillaan tarvitaan noppa ja legoja. Sovitaan, montako heittokierrosta pelataan, esimerkiksi kolme. Heitetään omilla vuoroilla noppaa ja kasataan omaan legotorniin sen verran legoja, mitä noppa näyttää, esimerkiksi jos heitot ovat 3, 1 ja 5, tornista tulee 9 palan kokoinen. Valmistuneita torneja voidaan vertailla ja jos halutaan määrittää voittajaksi se, kenellä on korkein torni. 

Legoilla voidaan pelata lisäys ja vähennyspelejä plus- ja miinuskorttien avulla. Lapset nostavat plus- ja miinunkorttipakasta kortin ja joko lisäävät legoja torniin tai ottavat siitä pois. Korttipakan voi tehdä esimerkiksi alueelle -1, -2, +1, +2, +3. 

Legoista voi alustan päälle rakentaa risti-nolla -pelin tai pelata kahdella alustalla laivan upotusta.

Legojen avulla voidaan arvioida esimerkiksi kahdesta ryhmästä, kummassa on enemmän tai kumpi legokasa painaa enemmän.


Legoista voi piirtää palapelipohjia täytettäväksi erilliselle paperille. 

Muistipeliin, sieni- ja Kim-leikkiin legot sopivat erinomaisesti myös. Muistipeliä voi pelata esimerkiksi piilottamalla mukien alle samanlaisia legoja piiloon. 

Legoja voidaan käyttää mittarina, niistä voidaan rakentaa mittatikkuja, laittamalla monta legoa päällekkäin ja näiden mittausvälineiden avulla mitata eri asioita. Henkarin, legojen, pikku ämpärien ja narun avulla voidaan tehdä puntari, mihin toiseen päähän henkaria ripustetaan naurulla ämpäriin punnittava asia esimerkiksi pehmonalle ja toiseen päähän naruun kiinnitetään ämpäri, johon laitetaan legoja ja punnitaan, montako legoa nalle painaa. 

Legoista voi piirtää symmetria-kortteja (valmiita löytynee myös netistä), jossa lapsi rakentaa toisen puolen samanlaiseksi kuin kortissa on. 

Legoista voidaan tehdä myös mallikortteja ja lapsen tehtävä on rakentaa samanlainen.



Legojen avulla voidaan myös leikkisästi tutkia esimerkiksi eläinten elinympäristöjä ja käyttää ympäristöjen rakentamiseen legoja.



Kasvan, liikun ja kehityn

Legojen avulla on helppo tehdä liikuntaa soveltuvia leikkejä. Legoja voidaan lajitella siten, että ne levitetään tilaan ja lapset keräävät ne esimerkiksi hiekkalapioiden avulla noudetun legon kanssa samanvärisen lattiamuodon päälle

Legoista voidaan rakentaa puhallusjalkapallopöytäpeli, jossa pelataan puhaltamalla pillillä pientä palloa rakennetun radan maaleihin vuorotellen.


Rakentamalla torneja legoista voi pelata keilausta tai renkaan heittoa. Legoista voidaan myös rakentaa tunneleita, joihin palloja yritetään saada ja joihin voidaan lisätä myös pisteenlasku mukaan. 

Legoista voidaan myös rakentaa mini-golf -rata

Ruokakasvatukseen ja leikkiin legoista voidaan rakentaa erilaisia kasviksia ja hedelmiä esimerkiksi porkkanoita oransseista legoista ja vihreistä kukkalegoista. Nämä voidaan ottaa myös mukaan esimerkiksi kauppa- ja kotileikkiin.



Minä ja meidän yhteisömme

Mediakasvatusta voidaan Legojen kautta toteuttaa tekemällä pieniä animaatioita. Legot jo itsessään ovat osa mediakasvatusta, koska ne ovat tuote, joka löytyy mediasta.  

Koodaamiseen legot soveltuvat myös. Legohahmoja voidaan laittaa koodausruudukkoon etsittäviksi tai lego voi kulkea koodausradalla ohjeiden mukaan. 


Nautinnollisia hetkiä legojen parissa.



Tiesithän, että voit seurata blogia myös Facebookissa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Epäonnistumisen tilat vaiko onnistumisen tilat?

  Uusi kausi tuo aina mukanaan haasteita. Työkavereiksi on voinut tulla uusia ihmisiä. Lapsiryhmät ovat voineet muuttua ja lasten haasteet o...