Lasten lelut ilmentävät lelukulttuuria ja lasten kulttuuria:
mikä juuri nyt on in, mikä lapsia kiinnostaa. Lasten lelut voivat myös toimia
kasvattajien inspiraatioina, joten lelujen tuominen varhaiskasvatuksen arkeen ei
ole sinänsä huono asia. Se, toteutetaanko lelujen tuominen lelupäivän kautta
vai jotenkin toisin, on eri asia.
Piti lastenkulttuurista tai ei, se on osa
varhaiskasvatusta ja siihen kuuluvaa mediakasvatusta. Se näkyy muun muassa lasten vaatteissa, heidän puheissaan ja
leluvaloinnoissaan. Ryhmä Hau on yksi tämän ajan varhaiskasvatus ilmiö. Tämänkin
pelivariaatio - tekstin inspiraationa toimi Ryhmä Hau –peli, joka tuotiin
varhaiskasvatusyksikköön. Tätä peliä lapset ihastelivat ja tutkailivat ja
hakivat aikuista mukaan peliin. Pelin ohjeista löytyi kolme eri variaatiota
pelin pelaamiseen, mikä mahdollisti monen tasoisten pelaajien pelit. Aikuiselle
peli tarjosi uusia ajatuksia. Pelissä oli muun muassa valmis pelipohja, mihin muistipelikortit asetetaan, joka sinänsä
helpottaa asioiden muistamista, kun korteilla on selkeät paikat eivätkä ne ole
lattialla tai pöydälle, miten vaan. Muistipelivariaatiossa kaikki etsivät samoja Ryhmä Hau- hahmoja,
joita piti löytää kuusi erilaista. Itselleen hahmon sai, kun löysi parin
muistipelipöydästä. Parin löydettyä toinen
puoli parista nostettiin omalle paikalle merkiksi löydetystä hahmosta ja toinen käännettiin nurin takaisin omalle
paikalleen pelipöytään ja vuoro siirtyi seuraavalle. Pelissä oli täten
mukana aina viisi samanlaista hahmokorttia ja yhteensä 30 korttia. Peli päättyi, kun ensimmäinen pelaaja oli löytänyt kaikki kuusi etsittäävää hahmoa.
Se, että tämä Ryhmä Hau -peli tarjosi uuden tavan pelata
muistipeliä, se tarjosi myös mahdollisuuden tehdä itse samantyylinen peli. Jos
tätä muistipelityyppiä haluaa pelata, pitää
valita ensin teema, mistä kortit muodostetaan. Teemana voi olla esimerkiksi
supersankarit, eläimet tai vaikka kasvit. Valitusta aiheesta etsitään tai luodaan esimerkiksi piirtämällä kortit. Jos etsittäviä erilaisia
hahmoja on neljä ja halutaan, että neljä henkilöä pelaa peliä tarvitaan viisi kopioita jokaisesta hahmosta eli yhteensä 20 korttia. Kopioitavien
korttien määrä liittyy pelaajien määrään, eli niitä pitää olla yksi enemmän
kuin pelaajia, jotta jokainen voi löytää parin. Esimerkiksi neljä pelaajaa ja viisi hahmoa,
tarkoittaa 25 korttia.
Muita
Muistipelivaraatioita
Noo-muistipeli:
Jokainen pelaaja saa kääntää vuorollaan yhden pelissä olevan
kortin esiin pelipöydälle (kortti käännetään samaan paikkaan esiin). Kortit jätetään esille kääntämisen jälkeen. Jos
pöydällä on jo esiin käännetyn kortin pari näkyvillä, pelaaja saa parin
itselleen, mutta vuoro siirtyy seuraavalle.
Muistipeli
vastakohdilla
Vastakohta - muistipelissä ei ole kahta samaa korttia, vaan
parin muodostavat vastakohdat esim. kylmä jäätelö ja kuuma aurinko. Pelaajan
pitää täten muistaa ja yhdistää asioista eli osata vastakohdat ja muistaa,
mistä ne löytyvät.
Etsi
pari
Etsi pari – muistipeliä voi pelata monella tapaa. Yksi tapa
on jakaa muistipelikorttien parit kahteen eri pinoon. Toinen pino sekoitetaan
pelipöydälle ja toinen pino jaetaan tasan pelaajien kesken. Pelaajilla on näin
ollen toinen pari kädessä ja toinen on piilossa pöydällä. Pelissä käännetään
vuorotellen yksi kortti esiin ja kääntänyt pelaaja tarkistaa, onko hänellä
sille kortille paria. Jos on hän saa parin itselleen. Jos ei, kortti käännetään
nurin takaisin pöytään ja on seuraavan pelaajan vuoro nostaa yksi kortti esiin.
Se jolta kortit loppuvat ensin kädestä, on voittaja.
Etsi pari – peliä voi pelata myös joulukorttien
puolikkailla, jolloin toinen puoli korteista levitetään lattialle, saliin tms.
tilaan ja pelaajat pyrkivät mahdollisimman nopeasti löytämään omat parinsa
tilasta. Nopein voittaa.
Etsi pari peliä voidaan pelata ilman voitto-elementtiäkin
esimerkiksi siten, että toinen osa parista on piilotettu tilaan ja aikuisella
on toinen osa pareista ja lapset saavat yhden parin kerralla esittäväksi. Kun
pari on löytynyt tilasta, lapsi saa uuden aikuiselta.
Heitä noppaa
Muistipeleissä voi käyttää myös noppaa. Heittämällä noppaa
ennen omaa vuoroa määritetään, montako korttia saa kääntää muistipelissä esiin.
Muistaminen on tärkeää, etenkin jos saa vain numero yhden nopasta. Se vaatii
myös jo vähän miettimistä, mikä kortti kannattaa nostaa. Kääntämällä puolestaan
kuusi, voi saada montakin paria nostettua. Noppa-muistipelissä, pelivoro menee
seuraavalle, kun on nostanut nopan määrittämän määrän kortteja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.