Varhaiskasvatuksella
tarkoitetaan suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja
hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Koska
pedagogiikkaan ja pedagogiseen vastuuseen viitataan Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa ja
varhaiskasvatuslaissa, on hyvä avata, mitä niillä tarkoitetaan.
Pedagogiikalla tarkoitetaan tapaa,
jolla opetus järjestetään, sekä siihen liittyviä näkemyksellisiä, kasvatuksellisia
periaatteita eli miten ja miksi asioita tehdään varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa pedagogiikka perustuu siinä määriteltyyn arvoperustaan, käsitykseen
lapsesta, lapsuudesta sekä oppimisesta.
Pedagogiikalla tarkoitetaan monitieteiseen, erityisesti kasvatus- ja varhaiskasvatustieteelliseen tietoon perustuvaa, ammatillisesti johdettua ja ammattihenkilöstön toteuttamaa suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa lasten hyvinvoinnin ja oppimisen toteutumiseksi. Se näkyy varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa, oppimisympäristöissä sekä kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudessa. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka on tietoista toimintaa lasten oppimisen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi.
Pedagogiikalla tarkoitetaan monitieteiseen, erityisesti kasvatus- ja varhaiskasvatustieteelliseen tietoon perustuvaa, ammatillisesti johdettua ja ammattihenkilöstön toteuttamaa suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa lasten hyvinvoinnin ja oppimisen toteutumiseksi. Se näkyy varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa, oppimisympäristöissä sekä kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudessa. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka on tietoista toimintaa lasten oppimisen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi.
Lastentarhanopettajan pedagoginen
vastuu on kokonaisvastuuta
lapsiryhmän
toiminnan suunnittelusta, toiminnan suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden
toteutumisesta sekä toiminnan arvioinnista ja kehittämisestä. Varhaiskasvatuslaki
määrittää vastuun lasten varhaiskasvatussuunnitelmista lastentarhanopettajalle:
niiden laatimisesta ja toteutumisen arvioinnista. Lapsen vasu tuo pedagogisen
vastuun mukanaan sisällön kautta, sillä siihen kirjataan pedagogiikkaa: sinne
kirjataan tavoitteet varhaiskasvatuksen toteuttamiselle (miten opetus
järjestetään) jotta lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia voidaan tukea sekä
toimenpiteen tavoitteiden toteuttamiselle (miten kasvattajat tätä toteuttavat). Lastentarhanopettajalla pitää myös olla tiedossa lapsen
vasua laatiessa, miksi asioita varhaiskasvatuksessa tehdään (näkemykselliset ja
kasvatukselliset periaatteet -Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet huomioiden).
Pedagogiseen vastuuseen kuuluu tavoitteiden asettaminen. Lastentarhaopettajan vastuulle kuuluu tiedostaa ryhmän jokaisen lapsen kehitys- ja taitotaso, kiinnostuksen kohteet, haasteet. Lapsen vasuun kirjattavat tavoitteet asetetaan kuitenkin pedagogiselle toiminnalle.Tavoitteet asetetaan kasvattajien toiminnalle. Kaikki asetetut tavoitteet pitää pysytä perustelemaan eli miksi jotain tehdään. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa arvioitaessa arviointi kohdistuu erityisesti toiminnan järjestelyihin ja pedagogiikan toteutumiseen.
Pedagogiseen vastuuseen kuuluu tavoitteiden asettaminen. Lastentarhaopettajan vastuulle kuuluu tiedostaa ryhmän jokaisen lapsen kehitys- ja taitotaso, kiinnostuksen kohteet, haasteet. Lapsen vasuun kirjattavat tavoitteet asetetaan kuitenkin pedagogiselle toiminnalle.Tavoitteet asetetaan kasvattajien toiminnalle. Kaikki asetetut tavoitteet pitää pysytä perustelemaan eli miksi jotain tehdään. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa arvioitaessa arviointi kohdistuu erityisesti toiminnan järjestelyihin ja pedagogiikan toteutumiseen.
Koska
lastentarhanopettajalle on määritetty pedagoginen kokonaisvastuu, on hänelle
myös määritetty työehtosopimuksissa erillistä aikaa toiminnan suunnitteluun,
arviointiin ja kehittämiseen. Tämän lisäksi lastentarhanopettajat,
lastenhoitajat ja muu varhaiskasvatuksen henkilöstö suunnittelevat ja
toteuttavat toimintaa yhdessä. Yhteisessä suunnittelussa lastentarhanopettajan pedagogiseen
vastuuseen kuuluu osata perustella pedagogisesti toiminta eli miksi
asioita tehdään ja perustelut pitää liittyä vasuun. Lastentarhanopettajan
työnkuvaan ja pedagogiseen vastuuseen kuuluu ymmärrys tavoitteisuudesta
toiminnan lähtökohtana: lasten yksilölliset tavoitteet, ryhmän tavoitteet ja
vasun asettamat tavoitteet ja hänen tehtävä on pitää toiminta tavoitteellisena koko tiimissä.
Lastentarhanopettajan pedagoginen vastuu koostuu vastuuna lapsista, tiimistään, toiminnasta, työstään sekä yhteistyöstä eri verkostojen kanssa. Lastentarhanopettajalta odotetaan taitoa suunnitella, arvioida, kehittää toimintaan. Hänen pitää hallita vasu ja teoreettista tietoa omasta substanssialastaan. Lastentarhanopettajan pitää tiedostaa kokonaisvastuunsa pedagogiikan toteutumisesta. Hänen pitää ottaa huomioon lapsilähtöisyys ja yksilöllisyys, kasvatustietoisuus. Lastentarhanopettajan pitää hyväksyä työn tuoma vastuu sekä vasun asettamat tavoitteet ja sitoutua niihin. Arjessa lastentarhanopettaja joutuu tekemään jatkuvasti pedagogisia ratkaisuja siitä, miten toimia ja näiden toimintojen pitäisi olla aina pedagogisesti perusteltuja. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet toimivat näissä hetkissä kompassina ja siksi se pitää tuntea ja ymmärtää.
Lastentarhanopettajan pedagogiseen vastuuseen kuuluu myös ohjata muita vasun hengen mukaiseen toimintaan, koska hänellä on kokonaisvastuu. Lastentarhanopettaja vastaa opetuksellisuudesta ja siitä, että arjen tilanteista osataan muodostaa oppimista tukevia ja edistäviä hetkiä. Tavoitteiden asettaminen, niiden seuraaminen, arvioiminen ja kehittäminen ovat lastentarhanopettajan pedagogista vastuuta. Lastentarhanopettajan vastuu on tuoda esille havaintojaan lapsista ja keskustella niistä tiimin kanssa. Pedagogiseen vastuuseen kuuluu myös nähdä tiimin vahvuudet ja ottaa ne yhteiseen käyttöön. Myös tiimin jäsenten haasteet pitää uskaltaa ottaa esille vähintään oman esimiehen kanssa.
Koska
lastentarhanopettajalle on annettu kokonaisvastuuta pedagogiikasta sitä, on
hyvä tarkastella myös pedagogisen johtajuuden näkökulmasta.
Toimintakulttuurin kehittäminen edellyttää pedagogiikan johtamista, joka on
varhaiskasvatuksen kokonaisuuden tavoitteellista ja suunnitelmallista
johtamista, arviointia ja kehittämistä. Se sisältää toimenpiteitä, joilla
luodaan edellytykset henkilöstön hyville työolosuhteille, ammatillisen
osaamisen ja koulutuksen hyödyntämiselle ja kehittämiselle sekä pedagogiselle
toiminnalle. Pedagoginen johtajuus voidaan tiivistetyimmillään tiivistää kolmeen
osioon: arvoihin, ammattitaitoon ja ammatillisuuteen. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet määrittävät varhaiskasvatuksen arvopohjan. Ammattitaitoa on jokaisen
koulutuksen ja kokemuksen myötä saatu tieto, jota pitää ohjata normitetun vasun
mukaiseksi. Ammatillisuus on työelämätaitoja ja niitä tapoja, joilla toimimme
työssä ja vaikutamme muun muassa toiminta- ja oppimisympäristöön. Miten
toimimme työyhteisössä? Miten jaamme tietoa? Miten kehitämme toimintaa? Miten
annamme ja vastaanotamme palautetta? Kuinka hyvin toimimme yhteisten
pelisääntöjen mukaan?
Pedagoginen
johtaminen on arjen toimintaa, jonka tavoitteena on laadukas varhaiskasvatus ja hyvinvoiva
työyhteisö. Siihen kuuluu arvojen johtaminen, ammattitaidon johtaminen ja
ammatillinen johtaminen. Se on opetuksen johtamista ja yksilöiden oppimispolkujen
johtamista. Se on oppimisympäristöjen ja toimintatapojen kehittämistä. Tässä
pedagogisen johtamisen maastossa voi pohtia toteutuuko vasun henki ja kenen
vastuulla se on?
Koska pedagoginen
johtajuus on varhaiskasvatuksen perustehtävän laadusta vastaamista ja sen
kehittämistä, jokainen ammattiryhmä vastaa pedagogisesta johtajuudesta oman
vastuualueensa ja oman ammattiroolinsa mukaisesti. Pedagogiseen
vastuuseen kuuluu vastuu itsestä ja ammatillisesta kasvusta: Sitoutumista omaan
perustehtävään ja omaa toimintaa pitää arvioida säännöllisesti. Kuinka hyvin toteutan vasun arvoja arjessa? Kuinka hyvin olemme toteuttaneet lapsiryhmän toimintaan asetettuja tavoitteita? Miten meidän työyhteisömme toimii? Jokainen ammattiryhmästä riippumatta on vastuussa työyhteisön toiminnasta. Arjessa ryhmävasu
puolestaan toimii tiimitason pedagogisen johtamisen työvälineenä. Se on ”ryhmän
käyttöohje”: mitä aiotaan tehdä ja miten.
Lastentarhanopettajan yksi tehtävä on johtaa pedagogista
keskustelua tiimissä ja valmistella asiat tiimipalavereihin. Eri ammattiryhmillä
ja henkilöillä voi olla omaan osaamiseen liittyviä erityistehtäviä ja vastuualueita,
joilla tuetaan pedagogiikan toteutumista arjessa. Kokonaisvaltaisesta lasten
hyvinvoinnista ja ryhmän toimivuudesta päävastuu on opettajalla. Lastentarhanopettajalta
odotetaan taitoa ohjata tiimin toimintaa ja huolehtia tavoitteiden toteutumisesta.
Yhteissuunnittelu ja vastuu toiminnan ohjauksesta ovat positiivisia
työntekijöitä aktivoiva toimintaa. Pedagoginen vastuu liittyykin arjen
toimivuuteen – laadukkaan oppimisympäristön luominen ja vuorovaikutuksessa
toimiminen työyhteisössä. Pedagoginen vastuu on kasvatuksellista vastuuta ja
oppimisen tukemista tavoitteiden mukaisesti. Se ei automaattisesti poissulje
työtehtäviä, mutta sen tarkoitus on kohdentaa työtä arjessa työtehtävien, koulutuksen
ja osaamisen mukaan. Monialaisessa työyhteisössä tulisikin tunnistaa ja
tunnustaa jokaisen työntekijän osaaminen, sekä toteuttaa sen perusteella
vastuunjakoa ja toiminnansuunnittelua. Kasvattajilla pitää olla yhteinen ymmärrys siitä, miten lasten oppimista
ja hyvinvointia voidaan parhaalla tavalla edistää. Arjessa toimintaa
selkeyttävät ja sujuvoittavat sovitut ohjeet ja toimenkuvat, henkilökunnan
työmoraali sekä työhön sitoutuneisuus.
Tervetuloa lukemaan blogia myös Facebookiin.