Oppimisen
alueet kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeisiä tavoitteita
ja sisältöjä. Niiden tarkoitus on ohjata kasvattajia, yhdessä lasten kanssa, monipuoliseen
ja eheytettyyn pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Oppimisen
alueiden tehtävänä on edistää lasten laaja-alaista osaamista, joka muodostuu
tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon kokonaisuudesta. Oppimisen
alueita tarvitaan laaja-alaisen osaamisen edistämisen lisäksi monipuolisen
toiminnan takaamiseksi, lasten kehityksen ja oppimisen edistämiseen, pedagogiseksi
tueksi ja pedagogiikan näkyväksi tekemiseen.
Jotta lasten
kehityksen ja oppimisen edistämistä voi tapahtua, tarvitaan yksilöllistä ja
yksilöityä tietoa lapsista. Lapset toimivat kuitenkin ryhmässä, joten myös
ryhmä vaikuttaa niin yksilöiden kuin ryhmänkin kehittymiseen. Lasten mielenkiinnon
kohteet ja vahvuudet ovat toiminnan suunnittelussa olennaisia, mutta myös
kasvattajien ammattitaito tuoda vasun sisältöä arkeen on tärkeää, jotta voidaan
taata monipuolinen laaja-alaisen osaamisen kehittyminen.
Tekemällä
näkyväksi oppimisen alueita, tehdään näkyviksi pedagogiikkaa. Kasvattajien tehtävä
on tuoda lasten mielenkiinnon kohteisiin syvyyttä ja monipuolisuutta erilaisin
pedagogisin keinoin, kuten oppimisen alueiden kautta. Jotta voidaan arvioida
toimintaa monipuolisesti, pitää myös arvioida, millaista pedagogiikkaa olemme
toteuttaneet. Oppimisen alueiden arviointi on osa pedagogiikan arviointia.
Jotta voidaan jotain arvioida, pitää ensin näyttää toteen, mitä on tehty, joten
asiaa pitää mitata jotenkin. Yksi keino mitata on kartoittaa, mitä kaikkea on
tehty päivä, viikko, kuukausi tai projektitasolla. Pidemmän aikavälin
tarkastelu vaatii väliaikatietoja, joten kuukautta pidemmällä tehtävät
arvioinnit ilman väliarviointeja jäävät helposti ”musta tuntuu” näkemykselle,
joten lyhyen välin arvioinnit ovat suotavia. Kartoituksella päästään selville
kuinka paljon on asioita tehty ja saada tuotua esille, jos jokin alue on jäänyt
vähemmälle huomiolle lyhyen ajan tarkastelussa. Määrän kartoituksen jälkeen
oleellista on pohtia laatua: Olemmeko saavuttaneet toiminnalle asetettuja
tavoitteita? Ovatko lasten vasuihin kirjatut asiat toteutuneet? Miten ryhmävasu
on toteutunut arjessa? Miksi olemme toteuttaneet asioita näin? Arvioinnin
jälkeen pitää pohtia, miten tästä edetään seuraavaksi. Mitä asioita pitää ottaa
seuraavaksi huomioon? Mitkä ovat ryhmämme tavoitteet nyt? Miten toimintaa
kehitetään ja mistä jatketaan?
Pedagogisen
toiminnan kartoituksessa auttavat erilaiset toiminnan suunnittelun ja
toteutuksen koonnit. Oppimisen alueiden toteutusta voidaan tarkastella lapsen,
pienryhmän tai koko ryhmän tasolta. Oppimisen alueiden toteutus voidaan koota
koontilomakkeeseen, jossa on kaikki osa-alueet ja rastittaa ne osa-alueet jotka
ovat toteutuneet päivä, viikko, kuukausi tai projektitasolla. Oppimisen alueen
koontilomakkeen täyttö vaatii kasvattajia pysähtymään ja miettimään toiminnan
sisältöjä ja sitä, mihin oppimisen alueeseen asiat kuuluvat. Lisäksi kannattaa
pysähtyä miettimään muun muassa, miten lasten ja huoltajien osallisuus on
näkynyt, millaisia oppimisympäristöjä on ollut käytössä ja millaista
arvoperustaa olemme välittäneet toiminnassamme.
Vasun
näkyväksi tekeminen on hyvä aloittaa oppimisen alueista, koska se on
kasvattajien ammattiosaamista. Uuden vasun myötä osaaminen ei ole kadonnut, se
vain pitää tehdä näkyväksi ja tietää, mitä osaamista vasu kasvattajilta vaatii.
Oppimisen alueiden näkyväksi tekeminen auttaa kasvattajia ottamaan osa-alueet
haltuun ja se opettaa näkemään, mitä kaikkea kasvattajat tuovat päivän aikana
lapsille tarjottavaksi. On myös tärkeää, että oppimisen alueita tuodaan huoltajille
esille, että he näkevät mitä kaikkea toiminta on päivän aikana ja mikä sen
toiminnan tarkoitus on. Tuomalla toimintaa esille huoltajille voidaan vahvistaa
huoltajien osallisuutta, kun he näkevät, mitä lasten arki on ja he pystyvät
paremmin hahmottamaan, miten voisivat olla osallisina varhaiskasvatuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.