Uuden
vasun haltuunottaminen vaatii enemmän kuin vain tekstin läpi
lukemisen. Se vaatii muun muassa pohtimista, asioiden pilkkomista osiin ja
näkökulmanottokykyä. Uusi vasu on kuitenkin hyvä teos, se on jokaisen
kasvattajan työopas, se kertoo mitä ja miksi tehdään. Se antaa arvopohjaisia
ohjeita siitä, miten asioita tulisi tehdä, itse toteutustavassa on väljyyttä,
kun se on perusteltavissa vasun pohjalta.
Mitä,
miten, miksi – kysymyksillä kasvattaja pääsee pitkälle vasun toteuttamisessa.
Pedagoginen lähestymistapa asioihin toki tulisi olla toisin päin eli kysyä
ensin miksi, sitten miettiä miten ja mitä. Varhaiskasvatuksessa on kysytty
ennenkin kysymyksiä, pedagoginen syvyys on vain usein saattanut jäädä siihen,
mitä tehdään ja sitten mietitty miten asia toteutetaan. On mietitty, että on
syksy, joten mitä syksyyn liittyviä asioita voitaisiin tehdä. On ehkä päädytty
tekemään askartelemalla syksyinen sieni. Perustelut miksi ovat ehkä olleet,
että ryhmässä ei ole askarreltu eli tehty kädentöitä ja harjoitettu
hienomotoriikkaa lasten kanssa. Nyt miksi kysymys pitää viedä syvemmälle. Miksi
kysymyksen vastaukset pitää löytää ohjaavasta asiakirjasta, vasusta.
Kasvattajan pitää tietää ja ymmärtää, mitä valtakunnallisessa vasussa ja
paikallisessa vasussa määritetään käsillä olevasta asiasta. Lisäksi kasvattajan
pitää huomioida yksikön vasu tai toimintasuunnitelma, jokaisen lapsen vasu ja
niiden pohjalta tehty ryhmävasu. Miksi-kysymykseen ei voi enää vastata ”musta
tuntuu”-näkökulmasta tai että minä kasvattajana näen tämän tärkeäksi, vaan
perustelut on löydettävä vasusta ja siksi sitä pitää pilkkoa itselle
ymmärrettävään muotoon ja käydä siitä keskustelua.
Vasun
haltuunottaminen myös aina välillä nostaa keskusteluun ihmetystä herättäviä
ratkaisuja. Yksi esimerkki tästä on keskustelu isänpäivästä ja siitä, että
muutama varhaiskasvatusyksikkö haluaa kutsua päivää läheistenpäiväksi. Se,
miten tämä liittyy varhaiskasvatukseen, liittyy nimenomaan vasun tulkintaan ja
sen mukaiseen toimintaan, joten perustelut asialle on löydettävä vasusta, ei
siitä, miltä minusta tuntuu. Vasun ymmärtäminen vaatii myös
näkökulmanottokykyä, joten pohditaan hieman tätä asiaa. Miksi viettäisimme
isänpäivää varhaiskasvatuksessa? Miksi nimeäisimme isänpäivän läheisenpäiväksi?
Isänpäivän viettämisen
perustelut vasusta
- Lapsia tuetaan kulttuuri-identiteettien rakentamisessa
- Lapsia ohjataan hyviin tapoihin
- Luontevia tapoja tarkastella katsomuksia ovat esimerkiksi vuodenkiertoon liittyvät juhlat ja ne tarjoavat tilaisuuksia jakaa kokemuksia erilaisista perinteistä ja tavoista
- Varhaiskasvatuksen tarkoitus on kunnioittaa yleistä kulttuuriperinnettä ja edistää sukupuolten tasa-arvoa
- Varhaiskasvatuksen yksi tavoite on siirtää kulttuuriperintöä sekä tärkeinä pidettyjä arvoja ja traditioita seuraavalle sukupolvelle
- Varhaiskasvatuksessa arvostetaan ja hyödynnetään suomalaista kulttuuriperintöä
- Kulttuuri on tärkeä osa lapsen identiteettiä
- Lasten, henkilöstön ja huoltajien aloitteita, näkemyksiä ja mielipiteitä arvostetaan
Läheisenpäivän viettämisen
perustelut vasusta
- Lapsia tuetaan kulttuuri-identiteettien rakentamisessa
- Kulttuuri on tärkeä osa lapsen identiteettiä ja lapsen kulttuurinen tausta tulee huomioida
- Varhaiskasvatuksessa saadut kokemukset, tiedot ja taidot kulttuuriperinnöstä vahvistavat lapsen kykyä omaksua, käyttää ja muuttaa kulttuuria
- Oppimisympäristöjä kehitetään siten, että varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa ja että ne tukevat lasten terveen itsetunnon sekä sosiaalisten ja oppimisen taitojen kehittymistä
- Lasten kanssa harjoitellaan asettumista toisen asemaan, opetellaan tarkastelemaan asioita eri näkökulmista
- Lain mukaan varhaiskasvatuksen tehtävä on edistää sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa yleistä kulttuuriperinnettä sekä kunkin kielellistä, kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
- Lain mukaan varhaiskasvatuksen tehtävä on toimia yhdessä lapsen sekä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä
- Varhaiskasvatuksen tehtävä on mahdollistaa myönteiset oppimiskokemukset
- Lapsilla tulee olla mahdollisuus kehittää taitojaan ja tehdä valintoja esimerkiksi sukupuolesta, syntyperästä, kulttuuritaustasta tai muista henkilöön liittyvistä syistä riippumatta. Henkilöstön tulee luoda moninaisuutta kunnioittava ilmapiiri. Varhaiskasvatus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle, joka muotoutuu edelleen lasten, heidän huoltajiensa sekä henkilöstön vuorovaikutuksessa
- Ammatillinen, avoin ja kunnioittava suhtautuminen monimuotoisiin perheisiin ja perheiden erilaisiin kieliin, kulttuureihin, katsomuksiin ja uskontoihin, perinteisiin sekä kasvatusnäkemyksiin luo edellytyksiä hyvälle kasvatusyhteistyölle. Lasten perheidentiteettiä ja perhesuhteita tuetaan siten, että jokainen lapsi voi kokea oman perheensä arvokkaaksi.
- Inklusiivisessa toimintakulttuurissa edistetään osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kaikessa toiminnassa.
- Lasten, henkilöstön ja huoltajien aloitteita, näkemyksiä ja mielipiteitä arvostetaan. Henkilöstön, huoltajien ja eri kulttuuriyhteisöjen keskinäisellä yhteistyöllä edistetään lasten ja perheiden kulttuuriperinteen jatkumista ja tuetaan lasten mahdollisuutta ilmentää omia kulttuuritaustojaan
- Varhaiskasvatus on sukupuolisensitiivistä. Henkilöstö rohkaisee lapsia tekemään valintoja ilman sukupuoleen tai muihin henkilöön liittyviin seikkoihin sidottuja stereotyyppisiä rooleja ja ennakko-odotuksia. Henkilöstö tunnistaa lasten keskinäisten kohtaamisten eriarvoistavia piirteitä sekä puuttuu niihin hienotunteisesti ja johdonmukaisesti
Molemmat vaihtoehtoina?
Toimintakulttuurin
kehittämisen kannalta on tärkeää, että yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa
koskevista asenteista keskustellaan työyhteisössä. Miksi me vietämme
isänpäivää? Onko kaikilla lapsilla isä? Voidaanko viettää sekä isänpäivää että
läheistenpäivää rinnakkain, jos kaikilla lapsilla ei ryhmässä ole isää? Kulttuuriperintöä
välittäessä pitää muistaa lasten ja perheiden erilaisuus. Kulttuurisissa
asioissa tarvitaan myös taitoa nähdä ja ymmärtää asioita monesta näkökulmasta
ja asettua toisen asemaan.
Vasu
kehottaa: Erilaisista ajattelu- ja toimintatavoista keskustellaan rakentavasti
ja luodaan myös uusia tapoja toimia yhdessä. Samalla edistetään kulttuurisesti
kestävää kehitystä. Se, että nimetäänkö isänpäivä varhaiskasvatuksessa
läheisenpäiväksi on toki eri asia kuin, mitä sisältöjä päivälle annetaan. Mikään
ei kiellä viettämästä lasten kanssa rinnakkain isänpäivää ja läheistenpäivää,
jos ryhmässä on lapsia, joilla ei ole isää ja tukea näin heidän
perheidentiteettiään myös.
Varhaiskasvatuksen tehtävä ei ole tuottaa pettymyksiä vaan myönteisiä kokemuksia. Pettymyksiä matkan varrella lapsille tulee ja niitä käsitellään heidän kanssa, mutta tarkoituksellisesti varhaiskasvatus ei tuota pettymyksiä lapsille, joten on hyvä miettiä, miten kulttuuria välitetään. Varhaiskasvatus tarvitsee sensitiivisiä kasvattajia, jotka tuntevat lapset ja heidän perheensä, jotta myös kulttuuria voidaan välittää arvokkaasti, tukea itsetunnon kehittymistä ja luoda tasa-arvoa.
Sekä isänpäivälle että läheistenpäivälle on perustelut vasussa löydettävissä, se vietetäänkö niitä rinnakkain marraskuussa isänpäivän tienoolla vai ovatko ne kaksi eri tapahtumaa, on yksiköiden pohdittavissa. Jo nyt on yksiköitä, joissa vietetään isän- ja äitienpäivän lisäksi tärkeän ihmisen päivää, tämäkin on yksi vaihtoehto. Tärkeän ihmisen päivälle onkin varmasti tarvetta, sillä isä ja äiti ovat rooleja ja miten ne näkyvät perheissä on hyvin moninaista. Jokainen lapsi tarvitsee niin miehen kuin naisenkin sukusolun, mutta isyys ja äitiys syntyvät vasta roolin oton tai antamisen kautta. Joku ottaa tai saada sen jo lapsen ollessa sikiövaiheessa, joku ei koskaan. Silti lapsella voi olla muita tärkeitä ihmisiä elämässään.
Varhaiskasvatuksen tehtävä ei ole tuottaa pettymyksiä vaan myönteisiä kokemuksia. Pettymyksiä matkan varrella lapsille tulee ja niitä käsitellään heidän kanssa, mutta tarkoituksellisesti varhaiskasvatus ei tuota pettymyksiä lapsille, joten on hyvä miettiä, miten kulttuuria välitetään. Varhaiskasvatus tarvitsee sensitiivisiä kasvattajia, jotka tuntevat lapset ja heidän perheensä, jotta myös kulttuuria voidaan välittää arvokkaasti, tukea itsetunnon kehittymistä ja luoda tasa-arvoa.
Sekä isänpäivälle että läheistenpäivälle on perustelut vasussa löydettävissä, se vietetäänkö niitä rinnakkain marraskuussa isänpäivän tienoolla vai ovatko ne kaksi eri tapahtumaa, on yksiköiden pohdittavissa. Jo nyt on yksiköitä, joissa vietetään isän- ja äitienpäivän lisäksi tärkeän ihmisen päivää, tämäkin on yksi vaihtoehto. Tärkeän ihmisen päivälle onkin varmasti tarvetta, sillä isä ja äiti ovat rooleja ja miten ne näkyvät perheissä on hyvin moninaista. Jokainen lapsi tarvitsee niin miehen kuin naisenkin sukusolun, mutta isyys ja äitiys syntyvät vasta roolin oton tai antamisen kautta. Joku ottaa tai saada sen jo lapsen ollessa sikiövaiheessa, joku ei koskaan. Silti lapsella voi olla muita tärkeitä ihmisiä elämässään.
Aineettomat ja ekologiset lahjat
Isänpäivän
perusteluissa on kohta, että lapsia ohjataan hyviin tapoihin. Juhlien kohdalla
tämä usein mielletään, niin, että juhlan kohteena olevalle viedään joku lahja.
Lahjaperinnettä varhaiskasvatuksessa on toteutettu pitkään. Uuden vasun myötä
on myös hyvä pysähtyä lahjakulttuurin kohdalla. Vasun mukaan kaikessa
toiminnassa huomioidaan ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja
taloudellisesti kestävän elämäntavan välttämättömyys. Lahjakulttuurissa tämä
voisi tarkoittaa sitä, että tuotetaan aineettomia lahjoja tai muuten ekologisia
lahjoja. Tässä muutamia vinkkejä aineettomista ahjoista, joita voi tehdä niin isälle
kuin muullekin läheiselle:
Mediaviesti puhelimen tai jonkun
sovelluksen kautta isälle / läheiselle. Sisältönä esimerkiksi haastattelu,
missä kerrotaan miksi henkilö on tärkeä lapselle. Myös ryhmän yhteinen elokuvailta, johon isät / läheiset
kutsutaan katsomaan lasten tuotosta, on mediaa ja teknologiaa hyväksikäyttävä
aineeton lahja.
Yhteinen liikunta- tai pelihetki yhdessä isän/ läheisen kanssa
on hyvä aineeton lahja. Varhaiskasvatusyksikkö voi valmistella yhdessä lasten
kanssa liikunnallisia tehtäviä yksikköön tai sen läheisyyteen tai isät/läheiset
voidaan kutsua yksikköön viettämään aikaa lapsen kanssa ja vaikka pelaamaan
pelejä.
Lahjakortti isälle / läheiselle johonkin
asiaan, mihin lahjan saaja kaipaa apua esimerkiksi pallohierontaa kipeille lihaksille tai kodin siivouksessa auttamista.
Risti-nolla-peli kierrätys- tai
luonnonmateriaaleista antaa
mahdollisuuden yhteiselle ajalle.
Ovikyltti, jonka toisella puolella on
onnitteluviesti isälle /läheiselle ja toisella puolella ”minun ja isän/läheisen
yhteistä aikaa, ei saa häiritä” antaa mahdollisuuden huomioida yhteinen aika
kotona.
Blogia voit seurata myös Facebookissa tai liittymällä blogin materiaalipankkiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.