Osallisuudesta
puhutaan paljon, joten olennaista on määrittää mitä osallisuus on. Osallisuus on
nähdyksi ja kuulluksi tulemista sekä asioihin vaikuttamista. Osallisuus perustuu neuvotteluihin, vapaaehtoisuuteen,
yhdenvertaisuuteen ja yhteistoiminnallisuuteen. Se ei ole vain toiveiden toteuttamista eikä lasten yksin jättämistä vaan lapset oppivat
yhdessä ja aikuisten turvassa.
Se on yhteisössä toimimista ja siinä vaikuttamista kuten yhteistä
toiminnan suunnittelua ja ideointia. Olennaista osallisuudessa on, että yksilöllä
on mahdollisuus vaikuttaa siihen toimintaan, johon hän kulloinkin osallistuu sekä
olla mukana toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Osallisuus edellyttää lapselta valintojen tekoa ja
päätöksiin osallistumista, tietynlaista vastuun ottamista, joten osallisuus on
myös vastuuseen kasvamista.
Osallisuus perustuu vapaaehtoisuuteen. Se voi olla aktiivista
osallistumista tai passiivista toimintaa esimerkiksi toiminnan tarkkailua. Joku
lapsi voi tarvita paljonkin aikuisen tukea ja apua tullakseen kuulluksi.
Osallisuus on sekä tunne yksilössä että tietoisuutta omasta
osallisuudestaan: lapsi kokee olevansa tärkeä ja huomioitu ja että hänen
toiminnallaan on merkitystä ja sitä arvostetaan. Lapsella on oikeus osallistua
mutta myös oikeus kieltäytyä osallistumisesta.
Osallisuus kumpuaa
perustarpeista: lapsi
haluaa olla kiinnostava, tulla ymmärretyksi, tulla kohdelluksi reilusti,
kokemus hallinnan tunteesta, tunne edistymisestä ja siitä nouseva oppimisen riemu,
toiminnan mielekkyys ja siitä nouseva motivaatio.
Kasvattajan
rooli
Osallisuus
yhdistää lasten ja aikuisten maailmat: aikuinen kuuntelee lasten
ajatuksia ja auttaa heitä kehittämään ideoitaan sekä mahdollistaa niitä. Osallisuus
ei poista kasvattajien pedagogista ammatillisuutta ja pedagogista tarvetta
arjessa. Kasvattaja on aina se joka loppuviimeinen päättää ja kantaa
kasvattajan pedagogisen vastuun. Osallisuus ei poista varhaiskasvatuksen
tavoitteellisuutta. Kasvattajien tehtävä on pitää huolta siitä, että
varhaiskasvatuksessa toteutuu osallisuus ja pedagoginen tavoitteellisuus. Osallisuus
ei ole varhaiskasvatuksen arjessa ”joskus ja jouluna” toteutettavaa toimintaa,
vaan sitä pitäisi ilmetä päivittäin lasten arjessa.
Osallisuuden perustana on toimiva työyhteisö, jossa asioita
on käyty pedagogista keskustelua. On hyvä huomata, että kasvattajat toimivat osallisuudessa
joko mahdollistajina tai rajoittajina. Kasvattaja voi mahdollistaa osallisuutta
huomioimalla ja aktivoimalla lasta. Kontrolloimalla tai passivoimalla lasta
kasvattaja rajoittaa osallisuutta. Lapsen nostaminen passiivisesta
osallistujasta aktiiviseksi toimijaksi tuottaa lapselle osallisuuden
kokemuksia, jotka puolestaan vahvistavat lapsen toimijuutta yhteisöissä. Tämä vaatii,
että kasvattajien pitää
olla aktiivisia ja läsnäolevia, jotta lasten ääni saadaan kuuluville ja
mahdollistetaan osallisuus.
Tunteiden merkitys osallisuuteen
Osallisuus
on tunnetta, kokemusta ja tietoa omasta osallisuudesta. Osallisuus on aina
henkilökohtaista. Lapsi voi tuntea olevansa osallinen, vaikkei hän olisi
kasvattajan mielestä aktiivinen. Lapsi tuntee olevansa osallinen, kun hän
kokee, että hänen ryhmällään ja hänen ryhmään kuulumisellaan on merkitystä. Jokaisella
lapsella on oikeus iloita
itsestään ja kokea toimijuutta: osaan, pystyn, haluan. Osallisuutta arvostavassa
työyhteisössä jokainen lapsi kokee olevansa tärkeä ja huomioitu ja lapsi
kokee, etä hänen toiminnallaan on merkitystä ja sitä arvostetaan.
Lapset tarvitsevat kasvattajilta mahdollisuuksia valita omaa
osallistumistaan, saada tietoa tilanteesta, vaikuttaa päätöksentekoprosessiin,
ilmaista näkemyksensä ja ajatuksensa, saada tukea ja apua osallistumiseen sekä
mahdollisuuksia itsenäisiin päätöksiin oman ikätasonsa mukaan.
Osallisuuden
toteutuminen
Osallisuus tarvitsee ympärilleen ryhmän. Varhaiskasvatuksessa
osallisuus on tunnetta yhteisöön kuulumisesta, jossa tulee kuulluksi ja saa
vaikuttaa varhaiskasvatukseen ja oppimisen polkuun. Osallisuuden toteutuminen
edellyttää lasten toiveiden ja mielipiteiden selvittämistä sekä lapsen äänen
kuulemista. Osallisuutta tulee harjoitella yhdessä aikuisen kanssa, etteivät
vaatimukset kasva lapselle liian suuriksi. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse,
sitä suurempi on kasvattajan rooli. Osallisuuteen kuuluu varhaiskasvatuksessa osallistumisen
ilo, tarpeiden täyttyminen, oppiminen aikuisen turvassa, omatoimisuus,
valitsemisen kokemukset, vastuuseen kasvaminen sekä maailman yhteinen
tulkitseminen.
Vapaa
leikki - Osallisuuden toteuttamista arjessa?
Lapsilähtöisyyden ja osallisuuden kuvitellaan kukoistavan
lasten vapaassa, omaehtoisessa leikissä. On hyvä pysähtyä miettimään, mitä
keinoja vapaan leikin toteuttamiseen käytetään. Onko käytössä leikinvalintataulu?
Kuka valitsee leikit tai toimintavaihtoehdot? Kuka määrittää mitä tiloja saa
käyttää ja montako henkeä tilaan mahtuu? Mitä tavaroita voidaan käyttää? Ja kun
leikit ovat käynnissä – missä ovat aikuiset, erityisesti jos leikit aikuiset
näkökulmasta sujuvat? Tietävätkö aikuiset, mitä lapset leikkivät ja mitä
oikeasti haluavat leikkiä?
Erilaisia tapoja osallisuuden
toteuttamiseen
Tiukoista varhaiskasvatuksen
rutiineista luopuminen antaa tilaa
uusille mahdollisuuksille ja osallisuuden toteutumiselle. Lapsilta voidaan
kysyä mielipiteitä ja kuulla heidän ajatuksia monin tavoin. Sadutus ja lauseen täydennykset varhaiskasvatuksen arjesta voivat
tuoda esille erilaisia näkökulmia. Lapsilta ja huoltajilta voidaan pyytää kuvausta unelmien päiväkodista.
Lapsilta voidaan myös kysyä millaisen
päiväkodin taikoisitte.
Säännölliset lasten
kokoukset, joissa keskustellaan lapsille ja aikuisille tärkeistä asioista,
luovat yhden rutiinin osallisuuden näkymiselle ja kuulumiselle. Kokouksissa
voidaan esimerkiksi sopia erilaisia sopimuksia tai sääntöjä, voidaan kartoittaa
erilaisia tarpeita, epäkohtia, hyviksi koettuja asioita ja kiinnostusten
kohteita, voidaan suunnitella oppimisympäristöä tai voidaan pohtia tavaroiden
hankkimista yhteiseen käyttöön.
Vallan antamista lapsille erilaisten hetkien
pitämiseen on hyvä pohtia, esimerkiksi voiko lapsi pitää aamupiirin.
Suunnittelukäytännöt
vaativat myös lasten osallistamista. Mistä asioista lapset saavat tuoda
mielipiteitään suunnitteluun? Voivatko lapset suunnitella yhdessä kasvattajien
kanssa jumppahetkiä, yhdessä leikittäviä
leikkejä tai mitä ja minkälaisia juhlia vietetään. Lasten ja aikuisten
tasavertainen neuvottelu toimintojen suunnittelusta ja asioiden organisoinnista
voi tuoda mukanaan paljon uutta.
Miten oppimisympäristöjä
voitaisiin suunnitella lasten
kanssa? Voidaanko kysyä lapsilta miten
tiloja voitaisiin käyttää? Missä lapset haluaisivat vierailla? Retkeilläänkö
ja minne?
Antamalla kameran lapsille
voidaan myös tukea lasten osallisuutta. Annetaan heidän kuvata muun muassa arkea
ja käydä sen jälkeen keskustelua kuvista tai jatko työstää niitä yhdessä.
Toivepuut tai
postilaatikot toimivat yhtenä välineenä kuulluksi tulemiseen. Toiveiden
puihin (tai muihin visuaalisiin toteutuksiin) tai postilaatikoihin voi jättää
nimettömästikin omia toiveita.
Matkalaukut,
reseptikirjat, pehmolelu tai esimerkiksi puuhapussit voivat kiertää
kaikkien halukkaiden kotona ja tuoda takaisin tullessaan viestejä erilaisista
kodeista muiden kuultaviksi.
Lapsen osallistuminen
omaan varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluun on myös osallisuutta. Osallisuuden
kautta voidaan myös löytää lapselle tavoitteet vasuun. Lapsilta voidaan kysyä, mitä he haluaisivat oppia varhaiskasvatuksessa ja näitä vastauksia voidaan
käyttää tavoitteiden asetteluun, ei
vain kasvattajien ja huoltajien ajatuksia.
Osallisuusmittari
Osallisuutta
on hyvä pohtia ja mitata eli tehdä sitä näkyväksi. Osallisuutta voi pohtia esimerkiksi
Hartin, Shierin tai Turjan mallin pohjalta. Osallisuusmittarin avulla
jokainen kasvattaja voi kirjata oman tuntumansa siitä kuinka paljon kokee
toteuttavansa osallisuutta päivässä asteikolla 1-10, jossa yksi on erittäin vähän
ja 10 erittäin paljon. Samaan mittariin myös kirjataan ylös, mitä se osallisuus
on mitä on toteutettu ja mistä annettu arvosana. Mittarin tarkoitus on
kiinnittää kasvattajien huomiota osallisuuteen, sen eri muotoihin ja laatuun ja
käymään yhteistä keskustelua työyhteisöissä siitä, mitä osallisuus yksikössä
on. Osallisuusmittari voi toimia apukeinona, jos yksikössä ollaan
suunnittelemassa ”meidän yksikön osallisuuden portaita” eli suunnitelmaa siitä,
missä ollaan nyt ja mitä yksikkönä tavoitellaan osallisuudesta eli mihin ollaan
menossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.