Kun varhaiskasvattajat viestittävät riittämättömyyden tunnetta, on aika pysähtyä ja ottaa aikalisä, jotta päästään selville, mistä tunteessa on kyse.
Vaatimukset
ja muutokset
Varhaiskasvattajien
työn ja osaamisen vaatimukset ovat olleet muutoksessa muun muassa laki
muutoksien, yhteiskunnan rakennemuutoksien, kulttuuristen ja taloudellisten
muutoksien, kansainvälistymisen, lapsiperheiden elämäntilanteiden sekä
perherakenteiden muutoksien kautta. Varhaiskasvatuksen työ on vuosien varrella
muuttunut rajoiltaan epämääräisemmäksi ja työn vaativuus on lisääntynyt.
Varhaiskasvattajien työtehtävät ovat laajentuneet ja monimuotoistuneet
pedagogisesti, teknologisesti, sosiaalisesti ja yhteiskunnallisesti.
Varhaiskasvatuksen
muutokset ovat liittyneet muun muassa lakeihin ja asetuksiin, asiakkuuksiin, palveluihin
ja palvelurakenteisiin, asiantuntijuuteen, teknologiaan ja
kansainvälistymiseen. Asiakkaat ovat monimuotoistuneet ja kansainvälistyneet. Palvelujen
sisällöt ovat moninaistuneet. Teknologian määrä on lisääntynyt koneiden ja
sovellusten myötä. Viimeisimmät selvät muutokset varhaiskasvatuksessa liittyvät
voimakkaasti varhaiskasvatuslain voimaan tuloon 1.8. 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden voimaan tuloon 1.8.2017. Kaikkien näiden muutosten myllertäessä
varhaiskasvattajilta odotetaan uusiutuvaa osaamista, joten ei tarvitse
ihmetellä, jos kasvattaja kokee riittämättömyyttä.
Jatkuvien muutosten vaikutukset
Kun tapahtuu
muutoksia, pitää pohtia työn sisältöä ja järjestelyjä uudestaan: Pysyykö
työmäärä samana? Mitkä ovat yksittäisen työntekijän mahdollisuudet vaikuttaa
työhön? Ovatko tavoitteet selkeitä kaikille? Miten työ kehittyy? Luoko uusi
tilanne epävarmuutta työhön?
On
muistettava, että jatkuvat muutokset haastavat kasvattajien toimijuutta: Haluanko? Pystynkö? Teenkö? Toiset toimivat muutostilanteissa
nopeammin, lähtevät toimimaan. Toisilla muutos tapahtuu hitaammin. Jos tavoitteet
muutokselle eivät ole selviä, ne laskevat motivaatiota, tuovat epäselvyyttä
osaamiseen ja saavat ihmiset kieltäytymään tekemisestä tai he vain jättävät
tekemättä asioita. Näin ollen muutokset haastavat myös työilmapiiriä. Sitoudutaanko
työhön? Koetaanko yleistä työtyytyväisyyttä? Koetaanko, että voidaan vaikuttaa
omaan työhön ja sitä kautta saadaan luotua työtyytyväisyyttä.
Kokemus resurssien puuttumisesta aiheuttaa stressiä ja levottomuutta. Perustyö
saattaa myös hukkua ylimääräisenä koettujen tehtävien alle. Epäselvät työnkuvat hukkaavat lisäksi
arvokasta aikaa, kun työntekijät eivät tiedä, mitä heidän kuuluisi tehdä tai
tekevät samaa työtä päällekkäin. Kun kasvattaja tietää ja hallitsee oman
työnkuvansa ja siihen liittyvät vaatimukset, on omaa työtä ja työaikaa helpompi
hallita.
Keinoja muutoksista selviytymiseen
Keinoja selvitä
muutoksista on erilaisia niin yleisiä kuin yksilöllisiä. Säätämällä lakeja,
luodaan linjoja, miten pitää toimia. Uudistamalla rakenteita, toiminta- ja
työtapoja, voidaan luoda toimivampia kokonaisuuksia. Prosessiajattelulla ja
prosessijohtamisella voidaan saada perusprosessit kuntoon ja asioita voidaan
viedä tehokkaasti maaliin saakka. Toimiva teknologia on apu muutoksiin,
toimimattomana se toki haastaa ja hukkaa tehokasta työaikaa. Toisaalta uudistamalla
ja päivittämällä osaamista ja ammattitaitoa lisätään pystyvyyden tunnetta
toimijuudesta.
Muutoksessa toiminnan priorisointi, keskittyminen perustyön
tekemiseen, tavoitteelliseen toimintaan ja keskittymällä tietoisesti
ajankäyttöön, vievät eteenpäin. Vähemmän hyvin kuin paljon huonosti, on
parempi. Antamalla lapselle äänen ja osallisuuden myös kasvattajan aika
perustyöhön voi kasvaa! Joskus yksinkertainen, osallisuuden mahdollistava arki
tuo laatua ja kiireettömyyttä lisää. On suositeltavaa keskittyä yhteen
asiaan kerralla. Mikä on se asia, mihin kannattaa antaa aikaa? Mikä on
tärkeintä juuri nyt?
Suunnittelu auttaakin tehokkaampaan
työskentelyyn. Lyhyellä aikavälillä voi pohtia esimerkiksi: Mitkä ovat tulevan
viikon 1-3 tavoitetta? Mitä asioita on tulevalla viikolla työlistalla? Onko niille
varattu aika? Onko tulossa palavereja? Ovatko ne suunniteltu etukäteen? Mitä ne
sisältävät? Vastaako joku, että palaverit eivät ole aikasyöppöjä vaan ne ovat
oikeasti tarpeellisia ja tehokkaita? Mikä on olennaisinta työssäni? Mitä voisin
karsia työstäni tai onko jotain, jonka joku toinen osaisi tehdä tehokkaammin,
laadukkaammin ja nopeammin?
Muutoksissa kannattaa pysähtyä myös itse luotuihin
rakenteisiin. Millaista
ajankäyttöä, aikataulutusta ja keskustelukulttuuria on työyhteisössä rakennettu?
Millaisia yhteisiä sopimuksia ja pelisääntöjä meillä on?
Mitkä ovat yhteisen keskustelun foorumit? Miten voidaan keskustella ja
reflektoida eri ammattiryhmien kesken? Mitä asioita pitää priorisoida? Ovatko
työnkuvat selkeitä? Miten toteutamme suunnitelmallista ja tavoitteellista
toimintaa osallisuuden huomioiden? Millaiset arviointi- ja kehittämiskäytännöt
meillä on? Sallivatko nämä käytänteet moniulotteisen osallisuuden?
Johtajuus muutosten keskellä
Työtyytymättömyys
nostaa usein esille myös palkkauksen ja palkkausjärjestelmät, viestinnän ja
johtamisen. Muutoksissa ongelmiksi nousevat muun muassa resurssien
puute, voimien loppuminen, suunnitelmattomuus, osaamisen puute, asenteet,
muutosvastarinta, välinpitämättömyys, se että tehdään asioita muiden töiden
ohella. Näiden lisäksi johtaminen voi olla heikkoa.
Muutos haastaakin aina johtajuuden. ”Strategista viisautta
on tehdä oikeita asioita. Operatiivista viisautta on, että tehdään asiat
oikein.” Aina ei kuitenkaan pystytä toimimaan sekä strategisesti että
operatiivisesti oikein. Muutoksissa tarvitaan aina johdon tukea: tarvitaan
aikaa sopeutua muutoksiin, tarvitaan oikeaa tietoa, riittävää taitoa ja halua
toimia muutoksessa. Hyvä tiedottaminen tukee muutosta ja on hyvä muistaa, että
muutoksen johtaminen on myös tunteiden johtamista.
Johtajuuden laatu vaikuttaa toimintaan. Varhaiskasvatuksessa
vaihteleva pedagoginen johtajuus tuottaa laadun vaihtelua varhaiskasvatukseen. Pedagogiselle,
hyvälle varhaiskasvatuksen johtajalle, ei riitä, että vastaa toiminnasta, vaan
henkilöstöä pitää kuulla, osallistaa ja pitää huolta heidän
työhyvinvoinnistaan. Tähän tarvitaan aikaa ja rakenteita ja ne pitää luoda!
Johtajuus ei kuitenkaan tarkoita vain johtaa, vaan johtajuus kuuluu kaikille. Jokaisen tulisi johtaa
ainakin itseään. Johtaaksemme muita meidän on johdettava ensin itseä. Itsensä
johtamista voi tutkia esimerkiksi oman ajankäytön kautta. Miten jaan oman
aikani? Jos ajan jakaa tasaisesti, siitä menee työhön, uneen ja vapaa-aikaan
kaikkiin kahdeksan tuntia. Tasapainoinen jako työn, vapaa-ajan ja levon
kannalta on tärkeää. Jos työ vie liikaa aikaa, vapaa-aika ja lepo alkavat ennen
pitkään kärsimään. Samoin jos uni jää liian lyhyeksi siitä kärsii vapaa-aika ja
työ. Itsensä johtamista voi tarkastella myös siltä kannalta, mihin käyttää
työaikaansa. Kuluuko se perustyön tekemiseen ja kuinka tehokkaasti ja
suunnitelmallisesti sitä tekee?
Laadun parantaminen
Parantamalla laatua
parannetaan ja helpotetaan omaa työtä. Laadun parantaminen ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että olemassa oleva tieto ja osaaminen hukataan, vaan ne pitää
löytää ja valjastaa oikein käyttöön. Lisäksi henkilöstöä pitää osallistaa ja
antaa heidän kokea aitoa osallisuutta. Kasvattajatkin kaipaavat tunnetta siitä,
että heidän mielipiteillään on merkitystä ja ne oikeasti vaikuttavat asioiden eteenpäin viemiseen. Kehittämällä henkilöstöään organisaatio kasvattaa
tulevaisuuden toimintamahdollisuuksiaan, uuvuttamalla henkilöstönsä
organisaatio menettää tulevaisuuden toimintamahdollisuuksiaan.
Positiivisuuden kautta