Oodi on lyyrinen runo tai ylityslaulu. Kolmen o:n ooodi on
puolestaan varhaiskasvatuksen suunnitteluun tarkoitettu, monipuolisesti suunnittelua avaava ja tukeva työkalu.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018,13) mukaan kokonaisvastuu lapsiryhmien toiminnan suunnittelusta, toiminnan suunnitelmallisuudesta ja tavoitteellisuudesta ja niiden toteutumisesta sekä toiminnan arvioinnista ja kehittämisestä on varhaiskasvatuksen opettajilla. Mutta opettaja ei suunnittele ja toteuta yksin, vaan varhaiskasvatuksen opettajat, erityisopettajat, sosionomit, lastenhoitajat ja muu varhaiskasvatuksen henkilöstö, suunnittelevat ja toteuttavat toimintaa yhdessä. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018,13.) Varhaiskasvatuksen opettajille tämän vastuun kantamiseksi on työehtosopimuksessa sovittu keskimäärin 13% osuus viikkotyöajasta suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin, niin kutsuttu noin viiden tunnin SAK-aika viikossa. Se tarkoittaa, että heidän työajastaan noin viisi tuntia viikossa ei ole lapsiryhmätyötä verrattessa esimerkisi varhaiskasvatuksen lastenhoitajien työhön, joka on kokonaisuudessaan lapsiryhmätyötä, toki pois lukien sovitut toimintatavat ja rakenteet kuten palaverit, joita eri toimintayksiköihin on luotu.
Käsitys siitä, mitä opettajat suunnittelevat ei aina ole selvää varhaiskasvatuksessa eikä myöskään se, mitä suunnitellaan yhdessä tiiminä tai työyhteisönä. OOODI on tähän suunnittelun avaamiseen tarkoitettu työkalu, jonka avulla voidaan päästä paremmin kiinni yhteiseen suunnitteluun ja avata sitä, mitä kaikkea suunnittelu oikein on ja mihin suunnittelussa pitäisi kiinnittää huomiota.
OOODI-suunnittelutyökalun tarkoitus on saada aikaan konstruktivistisesti sekä pedagogisesti linjakasta vasun mukaista suunnittelua. Työkalun tarkoituksena on koota tietoa ja taitoja mahdollisimman hyvän oppimisen takaamiseksi ryhmässä ja osallistaa kaikki ammattilaiset yhteiseen vasun mukaiseen suunnitteluun. Työkalu tähtää suunnittelun perspektiivin laajentamiseen, jotta varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan kokonaisvaltaisuus voisi toteutua ja toiminnassa voitaisiin edistää vasun mukaisesti lasten oppimista ja hyvinvointia sekä laaja-alaista osaamista.
OOODI – suunnittelutyökalu koostuu viidestä osa-alueesta:
- oppijat
- oppimisympäristö
- osallisuus
- dokumentointi
- ideointi, innovointi, innostaminen
Työkalu ei ole perinteinen, "mitä tehdään, miksi tehdään, miten tehdään", mutta se sisältää perinteiseen suunnitteluun kuuluvat kokonaiselementit. OOODI:ssa keskitytään ensin perustan luomiseen, ennen kuin aletaan pohtia mitä oppimisen aluetta valitaan toimintaan ja miten ja miksi tämä valinta tehdään. Itse asiassa sisällöllinen osuus tulee mallissa vasta viimeisenä.
Työkalu painottaa ensin oppijoita: Millaisia lapsia meillä
on ryhmässä? Mitkä ovat heidän tarpeet ja mielenkiinnon kohteet? Mitä
tavoitteita pedagogiselle aikuisten toiminnalle on heidän vasuihinsa kirjattu?
Oppijoiden jälkeen mielenkiinto kohdistuu oppimisympäristöön. Millaisia ovat meidän fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset, pedagogiset ja teknologiset oppimisympäristöt? Usein arjessa voidaan pohtia tiloja: millaisia leikkitiloja meillä on ja järjestellä huoneita huonekaluinen sen mukaan, Toimintaa suunniteltaessa usein myös mietitään missä toimintaa toteutetaan: ollaanko sisällä vai ulkona ja missä ulkona ollaan. Fyysisiä oppimisympäristöjä olemme ehkä oppineet eniten muokkaamaan ja huomioimaan arjessa osa suunnittelua. Mutta oppimisympäristö on käsitteenä paljon laajempi. Muun muassa psyykkisellä ja sosiaalisella ympäristöllä on paljon merkitystä siihen, millaista oppimista tapahtuu: kohdataanko jokainen lapsi yksilönä, kuinka sensitiivisiä ja läsnäolevia aikuiset ovat.
Kolmas o työkalussa viittaa osallisuuteen. Osallisuus-terminä nousee vasusta,
mutta mitä sillä tarkoitetaan varhaiskasvatuksen arjessa. Millaisia keinoja
meillä on osallisuuden toteutumiseen? Missä tilanteissa osallisuus ilmenee?
Keitä osallisuus koskettaa?
Oppijoiden, oppimisympäristön ja osallisuuden lisäksi
tarvitaan dokumentointia, jotta meillä olisi aineistoa, johon reflektoida
toimintaa. Vasu toteaakin, että pedagoginen dokumentointi on varhaiskasvatuksen
suunnittelun, toteuttamisen, arvioimisen ja kehittämisen keskeinen
työmenetelmä. Olennaista dokumentoinnissa on keskittyä olennaisiin
dokumentteihin. Tämä vaatii ajoittain pysähtymistä ja dokumentoinnin tarkastelua
kuten, millaista dokumentointia ryhmässä käytetään ja miksi. Miten
dokumentointi tukee lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja sen tukemista
varhaiskasvatuksessa?
Vasta viimeiseksi sukelletaan perinteisiin suunnittelun
pariin: mitä asioita oppijat juuri nyt tarvitsevat? Mikä haastaisi heitä oppimaan?
Mikä vastaisi heidän tarpeisiinsa ja mielenkiinnon kohteisiin vasun sisällöistä
ja tavoitteista? Ideointi, innovointi ja innostaminen pohtivat sitä, mikä olisi sisällöllisesti juuri se, mihin meidän pitäisi lasten kanssa painottaa sisällöillistä toimintaa. Pohdinnassa tulevat olennaiseksi oppimisen osa-alueet, jotka auttavat monipuolisen ja eheytetyn
pedagogisen toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa yhdessä lasten vasuista nousevien pedagogisten tavoitteiden kanssa.
OOODI-työkalulla pyritään
oppimisen edistämisen suunnitteluun: pedagogisten tavoitteiden suunnittelua,
rakenteiden hahmottelua ja toiminnan monipuolista suunnittelua, jotta
pedagogisiin tavoitteisiin voidaan päästä. Suunnittelun taustalla ja
päähenkilöinä ovat lapset ja heidän yksilölliset tarpeet, joita jatkuvasti
selvitetään muun muassa havainnoimalla, dokumentoimalla, keskustelemalla
huoltajien kanssa. Ensin suunnittelussa tulisi luoda perusta, rakenteet: keitä
meidän lapset ovat, millaisia toimintatapoja meillä aikuisilla on, mihin me
aikuiset sitoudumme työssä, miten osallisuus mahdollistetaan sekä lapsille,
että henkilöstölle tiimissä. Suunnittelu, arviointi ja kehittäminen vaatii
myös dokumentointia ja jatkuvaa reflektointia ennen toiminnan toteuttamista,
sen aikana ja sen jälkeen. Dokumentointi ja reflektointi on jatkuva prosessi. Suunnittelun tulisi myös yksittäisten hetkien sijaan
ulottua kokopäivään ja myös perushoidollisiin tilanteisiin, joissa
oppimisympäristön eri ulottuvuuksilla on suuri merkitystä.
Miten teillä suunnitellaan? Mitä teillä suunnitellaan?
teksti: Outi Moilanen, kuvat: Varhaista Aikaa
Ooodin sisältöjä tullaan avaamaan vielä tarkemmin blogissa, joten pysy matkassa. Mikäli sinulla heräsi jotain ajatuksia, ideoita tai kysymyksiä liittyen työkaluun, niin toivomme, että jättäisit meille viestiä. Viestin voit jättää blogin kommentointikenttää. Työkalua voit kommentoida myös aiheeseen liittyvissä postauksissa Facebookissa sekä Instagramissa.
**************************************
Löydät blogin myös:
Facebookista Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen Aikaa
ja Instagramista @varhaista.aikaa
Tervetuloa lukemaan ja seuraamaan
**************************************
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.