sunnuntai 20. lokakuuta 2019

Hämäränhyssy



- Varhaista Aikaa - 

Ennen vanhaan kalenteria ja aikaa määrittivät auringon lasku, kuun nousu, kevään eteneminen sekä syksyn tulo. Suomalaisessa maatalousyhteiskunnassa luonto määräsi, mitä töitä tehtiin ja milloin. Hämäränhetki oli se aika, kun näki vielä tehdä töitä. Silloin kokoonnuttiin yhteen tupiin ja pimeässä tai päreen valossa tehtiin muun muassa puu- ja käsitöitä sekä kerrottiin tarinoita. Tarinoita ja satuja kerrottiin oikeasta ja satumaailmasta, joskus tarinat olivat jopa hieman pelottavia. Nämä hetket olivat yhteisen kulttuurin välittämistä.

Hämäränhyssy on yksi määritelmä auringon laskusta alkavalle hämärälle. Jotkut kutsuvat aikaa myös siniseksi hetkeksi. Hämäränhetki pystytään määrittämään tarkasti auringonlaskun mukaan. Hämärän aikana valaistus tulee ilmakehästä sirottuvasta valosta ja isoimmat planeetat ja tähdet voi silloin jo erottaa taivaalta. Hämärän pituus on aamulla ja illalla päivittäin sama, mutta se vaihtelee paikan ja vuodenaikojen mukaan. Auringon nousun, laskun ja hämärän keston Suomessa voi laskea ilmaisen ohjelman avulla netissä

Hämäränhyssyn viettäminen varhaiskasvatuksessa sopii kulttuurin ja historian välitykseen. Se on taustaltaan neutraalimpi kuin halloween, kekri, pyhäinpäivä tai joulu. Oppimisen osa-alueista se linkittyy ”Minä ja meidän yhteisömme ” -osa-alueeseen. Tämä osa-alue painottuu eettiseen ajatteluun, katsomuskasvatukseen, lähiyhteisön menneisyyteen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen sekä mediakasvatukseen. Minä ja meidän yhteisömme linkittyy vahvasti ajattelun ja oppimisen osa-alueeseen ihmettelyn, maailman tutkimisen, eri ilmiöiden, kysymisen ja kyseenalaistamisen, erilaisten ratkaisujen keksimisen sekä yhteiseen pohdinnan kautta.

Keinoja toteuttaa Hämäränhyssyä ovat muun muassa sadut, musiikki, kuvataide, leikki, draama, erilaiset mediasisällöt. Se sopii hyvin pimeän ajan teemaksi tai projektiksi. Pimeän ajan teemana se sopii tunteiden käsittelyyn, erityisesti pelkojen ja ilojen käsittelyyn: mitkä asiat tuottavat iloa, mitkä asiat pelottavat. 

Musiikissa voidaan kuunnella ja tehdä erilaisia ääniä ja pohtia, millaisia tunteita ne herättävät. Musiikin avulla voidaan tehdä tästä myös tunnepiirtämistä tai – maalaamista, jolloin äänien tai musiikin kuulemisen jälkeen piirretään tai maaltaan paperille, miltä äänet tuntuivat. Äänien teossa voidaan käyttää oikeita soittimia ja harjoitella niiden käsittelyä samalla, kehosoittimia tai esimerkiksi luonnosta löydettäviä soittimia tai ääniä. Äänien nauhoittaminen ja kuunteleminen puhelimella tai iPadillä on lapsille kiehtovaa tekemistä. Näitä ääniä voi yhdistää myöhemmin vaikkapa itsetehtävään animaatioon. Hämäränhyssyyn voidaan viritellä muun muassa Ellan ja Aleksin ”Hämärän hyssy” – kappaleella. Aija Leinosen Saahinkaisen samettiviitasta voi myös poimia tunnelmaa sopivaa musiikkia.
-Varhaista Aikaa - 

Kuvataiteessa, askartelussa, kädentaidollisissa töissä voidaan työstää pelkoja: mitkä asiat pelottavat lapsia? Näitä pelkoja voidaan käsitellä kädentaitojen kautta. Voidaan muun muassa askarrella hämähäkkejä ja niiden verkkoja tai askarrella kilttejä mörköjä. Hamahelmillä voidaan harjoittaa hienomotoriikkaa ja hahmottamista tekemällä kummituksia tai hämähäkin verkkoja. Hämähäkille voidaan rakentaa verkkoja myös verkkopalloista, joita voi käyttää myöhemmin muuhunkin koristeluun. Hämähäkin verkot syntyvät helposti myös leikkaamalla paperista kuten paperitähdet. 

Kädentaitojen töitä voidaan käyttää myös muilla ilmaisun alueilla kuten varjoteatterissa rekvisiittana tai yleisesti tarinan kerronnan tai sadutuksen pohjana. Myös loruttelua ja riimittelyä voidaan toteuttaa teeman mukaisesti. Pimeään aikaan ja pimeän pelkoon luettaviksi kirjoiksi sopii esimerkiksi Anneli Kannon ”Paavo Virtanen ja Pimeys” tai Norbert Landan ja Tim Warnes:in ”Suuri hirviöjahti”.


Varjoteatterin avulla voidaan tutkia valoa ja varjoa ja tarkastella millaisia varjoa tavalliset arjen esineet saavat tai miltä lasten omat varjot näyttävät. Kuvaamalla varjoteatterin esitykset nähtyihin varjoihin voidaan palata myöhemminkin. 

Hämäränhyssyn perinteisiin kuulunut sadunkerrontaa kannattaa käyttää myös hyväksi. Tarinoiden sankarit voidaan myös kutsua hämäränhyssyn juhlaan, jolloin lapset saavat pukeutua sankariensa tavalla tai muulla haluamallaan tavalla ja näitä pukeutumisia käytetään hyväksi leikin eteenpäin viemiseen ja satujen uudelleen kirjoittamiseen. Pukeutumisleikit ovat monelle tärkeitä ja satujen kautta niitä voidaan liittää varhaiskasvatuksen arkeen muutoinkin kuin kalenteriin kirjattujen juhlien kuten halloweenin, pääsiäisen tai vapun kautta. 

Pimeää voidaan käyttää hyväksi myös leikeissä. Pimeän aikaan pihalle tai pimennettyyn tilaan sisällä voidaan luoda heijastinrata, joka kuljetaan läpi taskulampuilla heijastimien viitoittamaan polkua pitkin. Toinen vaihtoehto on piilottaa heijastimet rajatulle alueelle ja niitä etsitään yhteiseen koriin taskulamppujen avulla. Heijastinrata toimii myös esimerkiksi joulunpolun neutraalina korvaajana. Heijastin kankaasta ja huovasta voidaan tehdä myös omia heijastimia.

Jotkut yhdistävät hämäränhyssyn myös tanskalaiseen ”hyggeilyyn” eli leppoisaan kotoiluun, jolloin hämäränhyssyä voidaan viettää myös ”pyjamabileiden” avulla eli pukeutumalla yöasuihin päivän ajaksi ja kehittämällä teemaan tämän ympärille. Sisältöinä voi olla vaikkapa villasukkaluistelua, ”tyynysotaa”, löhöilyä ja kirjojen lukemista isossa ”laiskan linnassa” eli isossa tyynykasassa. 
Hämärässä ja pimeässä on monta ainesta varhaiskasvatuksen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Tässä suunnittelussa lapset on helppo ottaa mukaan. Se vaatii toki ajan järjestämistä lasten havainnointiin sekä kuunteluun. Aikaa tällaiseen projektiin kannattaa antaa ja vaikkapa ottaa koko kuukauden teemaksi. Tiukalla aikataululla projektista tulee vain suorittamista ja oppiminen jää toisarvoiseksi.

”Hä-hä-hämärä. Hämärässä hämähäkki.
Pi-pi-pimeässä. Piilossa verkossansa.
Pe-pe-pelottaa. Pieni hämähäkki.
Ku-ku-kutittaa. Verkko hämähäkin.
Hö-hö-höpötys. Se oli vain villalanka.”
- Varhaista Aikaa-  


--------------------------------------------------------------------------------------------------
Blogin löydät myös Facebookista "Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen aikaa" 
sekä Instagramista @varhaista.aikaa

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.

Erityisen tavallinen, tavallisen erityinen

Inkluusion voidaan käsittää monella tapaa. Inklusiivisen kasvatuksen tavoitteena on edistää kaikkien lasten oppimista ja hyvinvointi...