Sensitiivisyyden
haasteita
Biologinen herkkyys saattaa uuvuttaa kasvattajan. Erityishenkkiä
ihmisistä on noin viidesosa. Erityisherkkyyden eri puolia kuvaavat Elaine
Aronin mukaan niin sanottu EVÄS-malli: emotionaalisuus ja empaattisuus (E), herkkyys ympäristön
vivahteille (V), liiallinen ärsykkeiden saaminen (Ä) ja asioiden syvällinen
käsittely (S). Kun erityisherkkä saa liikaa ärsykkeitä ja käsittelee
syvällisesti ympäristön vihvahteita hän helposti uupuu ja ylivirittyy. (Omaa tai lapsen erityisherkkyyttä voi testata täältä.)
Myös erilaisuus haastaa kasvattajia. Erilaiset lapset, eri
tahtiin oppiminen, erilaiset tavat oppia, voivat tuntua raskailta ja etukäteen
suunnitellusta toiminnasta poikkeaminen erilaisten lasten vuoksi saattaa
turhauttaa. Tästäkin syystä lapsen osallisuus on tärkeää. Kasvattajien tehtävä on
mukautua erilaisiin oppijoihin ja taata kaikille yhtäläiset
mahdollisuudet oppia. Jos ongelmatilanteissa lapsen lähettämät viestit jäävät
huomaamatta, lapsi voi turhautua ja ongelma laajenee. Jos lapsella on korkea
viritystila, sekä emotionaalisesti että fysiologisesti, siitä aiheutuu stressiä, joka
haittaa suoritusta ja lapsi ei kykene suoriutumaan tilanteen vaatimalla
tavalla. Tällöin tarvitaan kasvattajan apua.
Kasvattajan
ylikuormittuminen
Sensitiivinen pedagogiikka haastaa kasvattajia. Tempperamentti on yksi vaikuttava tekijä siihen, mitkä asiat ihminen kokee
stressitekijänä.Ympäristön vaatimusten ja temperamenttipiirteiden joko
hetkellinen tai pysyvä yhteensopimattomuus vaikuttaa stressin määrään. Stressiherkkyys puolestaan määräytyy sen mukaan, kuinka emotionaalinen ihminen on ja kuinka intensiivisesti ihminen reagoi.
Lisäksi ympäristön tarjoama turva määrittelee stressiherkkyyttä.
Kasvattajan ylikuormittuminen, kiire ja epävarmuuden keskellä eläminen vie toimintaa selviytymiseen ja tiukasti rutiineissa pysymiseen. Väsynyt kasvattaja ei jaksa kohdata lapsen tarpeita ja purkaa oloaan helposti lapsiin. Jos kasvattaja ei kykene tunnistamaan jatkuvasti energiaa vieviä tunteitaan, alttius työstä kuormittumiselle kasvaa. Tästä syystä emotionaalinen itsetietoisuus on tärkeää työssäjaksaminen näkökulmasta. Työssä jaksamiseen tarvitaan kykyä tunnistaa ja tiedostaa omia tunteitaan ja niiden vaikutuksia työsuoriutumiseen.
Kasvattajan ylikuormittuminen, kiire ja epävarmuuden keskellä eläminen vie toimintaa selviytymiseen ja tiukasti rutiineissa pysymiseen. Väsynyt kasvattaja ei jaksa kohdata lapsen tarpeita ja purkaa oloaan helposti lapsiin. Jos kasvattaja ei kykene tunnistamaan jatkuvasti energiaa vieviä tunteitaan, alttius työstä kuormittumiselle kasvaa. Tästä syystä emotionaalinen itsetietoisuus on tärkeää työssäjaksaminen näkökulmasta. Työssä jaksamiseen tarvitaan kykyä tunnistaa ja tiedostaa omia tunteitaan ja niiden vaikutuksia työsuoriutumiseen.
Työhyvinvoinnista on tärkeää huolehtia, koska kasvattajan uupumus ja väsymys
heijastuvat lapsiin. Itsestä huolehtiminen on osa työhyvinvointia. Jokaisen kasvattajan pitäisi huolehtia terveyden peruspilareista: levosta, monipuolisesta ravinnosta, liikunnasta. Päivä pitäisi myös osata tasata kolmijakoisesti: levon,
työn ja vapaa-ajan suhden pitäisi olla tasapainossa.
Omien elämäntapojen tarkastelun lisäksi työhyvinvointia voidaan lisätä muun muassa työnohjauksella, mentoroinnilla ja ammatillisella koulutuksella.Työnohjaus perustuu itsereflektioon, eli omien tunteiden, ajatusten sekä toiminnan käsittelemiseen ja pohtimiseen yhdessä työnohjaajan kanssa. Oman alan mentorin kanssa työssä ilmenneitä haasteita voi purkaa ja etsiä yhdessä pedagogisia tai muita ratkaisuja niihin sen sijaan että vain vatvottaisiin ongelmia. Koulutuksista puolestaan voi saada lisää työkaluja omaan ammatilliseen työkalupakkiin.
Toimiessasi tai pyrkiessäsi sensitiiviseksi kasvattajaksi muista, että sensitiivinen kasvattaja pitää huolen omasta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan: Pidä huolta itsestäsi, jotta jaksat pitää huolta muista!
Omien elämäntapojen tarkastelun lisäksi työhyvinvointia voidaan lisätä muun muassa työnohjauksella, mentoroinnilla ja ammatillisella koulutuksella.Työnohjaus perustuu itsereflektioon, eli omien tunteiden, ajatusten sekä toiminnan käsittelemiseen ja pohtimiseen yhdessä työnohjaajan kanssa. Oman alan mentorin kanssa työssä ilmenneitä haasteita voi purkaa ja etsiä yhdessä pedagogisia tai muita ratkaisuja niihin sen sijaan että vain vatvottaisiin ongelmia. Koulutuksista puolestaan voi saada lisää työkaluja omaan ammatilliseen työkalupakkiin.
Toimiessasi tai pyrkiessäsi sensitiiviseksi kasvattajaksi muista, että sensitiivinen kasvattaja pitää huolen omasta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan: Pidä huolta itsestäsi, jotta jaksat pitää huolta muista!
Keinoja kehittää pedagogista
sensitiivisyyttä
Oman toiminnan videointi ja reflektointi
Rimm-Kaufmanin ym. tutkimuksessa sensitiivisyyttä on kehitetty
neljässä vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kasvattajat kirjaavat lyhyesti omat
vuorovaikutustaitonsa ja tapansa toimia vuorovaikutustilanteissa. Toisessa
vaiheessa kasvattajia videoitiin aidoissa kohtaamisissa. Jälkikäteen videot
katsottiin läpi käyttäen apuna sensitiivisyyden tarkistuslistaa: miten
toimittiin lapsiryhmän kanssa, miten erityistä tukea tarvitsevien kanssa ja
miten sensitiivisyys, äänenpainot, nonverbaalinen viestintä, kuunteleminen,
puheenvuorot, puhuminen, huomioiminen responsiivisuus, toteutuivat. Kolmannessa
vaiheessa keskusteltiin, missä kasvattajat olivat onnistuneet tai epäonnistuneet
omasta mielestään, mitkä siihen vaikuttivat ja miten omaa toimintaa voisi
kehittää vastaavissa tilanteissa. Neljännessä vaiheessa, seminaarissa
kasvattajat pääsivät yhdessä keskustelemaan miten sensitiivinen, responsiivinen
vuorovaikutuksen tapa oli yhteydessä laadun paranemiseen.
Suomessa Helsingin yliopiston varhaiserityiskasvatuksen LASSO- tutkimushankkeen PedaSens-interventiotutkimuksessa tutkitaan voiko lyhyellä (viiden kerran) interventiolla vähentää lasten päiväkodissa kokemaa stressiä vahvistamalla siellä työskentelevien aikuisten pedagogista sensitiivisyyttä. 2016 julkaistu pilottitutkimus on osoittanut tämän intervention vaikuttaneen myönteisesti varhaiskasvatuksen ammattilaisten emotionaaliseen saatavillaoloon.
Suomessa Helsingin yliopiston varhaiserityiskasvatuksen LASSO- tutkimushankkeen PedaSens-interventiotutkimuksessa tutkitaan voiko lyhyellä (viiden kerran) interventiolla vähentää lasten päiväkodissa kokemaa stressiä vahvistamalla siellä työskentelevien aikuisten pedagogista sensitiivisyyttä. 2016 julkaistu pilottitutkimus on osoittanut tämän intervention vaikuttaneen myönteisesti varhaiskasvatuksen ammattilaisten emotionaaliseen saatavillaoloon.
PACE-asenne
Tunneyhteyden ylläpitämistä ja lapsen sisäisen tasapainon
kannattelua tukee kasvattajan ns. PACE-asenne: leikkisyys (Playfulness), hyväksyntä
(Acceptance), uteliaisuus (Curiosity), empatia (Empathy). PACE-asenteen
taustalla on psykologi Daniel Hughes. Suomeen menetelmän on tuonut psykologi
Pirjo Tuovila. Menetelmässä kasvattaja pysyy tuomitsemattomana ja tukee lapsen
kokemusta tapahtumasta, arvostaa lapsen itsemääräämisoikeutta. Kasvattaja ottaa
lapsen kokemuksen vastaan, ymmärtää tilannetta ja osoittaa empatiaa lapsen
tunnetilaa kohtaan. Tarvittaessa kasvattaja auttaa lasta sanoittamaan tunnetta.
Kasvattaja auttaa aktiivisesti lasta luomaan yhdessä hänen kanssaan uuden
kokemuksen tapahtumasta ja yhdessä säädellään tapahtumaan liittyviä tunteita. Kasvattaja
välittää lapselle iloa, avointa ja lämmintä sekä rohkaisevaa suhtautumista
asioihin. PACE- asenteella pyritään intersubjektiiviseen vuorovaikutukseen,
jossa kyetään yhteisessä toiminnassa ymmärtämään ja jakamaan subjektiivisten
kokemusten sisältöä, tunteita, havaintoja, ajatuksia, kielellisiä tai muita
merkityksiä. PACE- asenteella ei pyritä ongelmanratkaisuun vaan huomio
kiinnittyy nimenomaan yksilön kokemusten ymmärtämiseen. Menetelmällä pyritään
tarjoamaan turvallisuutta sekä mahdollisuutta oppia uusia asioita ilman pelkoa,
häpeää tai pakkoa. Sanattomilla viesteillä (eleet, ilmeet, äänenpainot, koskettaminen
jne.) on suuri vaikutus dialogiin. Dialogi perustuu aitoon hyväksyntään, ilman tuomitsemista,
asiaa tutkitaan yhdessä, luodaan yhteistä käsitystä tilanteesta.
Vuorovaikutuksessa yksilön ainutkertaisuus kehittyy ja samalla turvallinen
kiintymys syventyy.
ICDP-ohjelma vastaavasti painottaa läheisten ja turvallisten suhteiden merkitystä. Aikuisen sensitiivisyys ja kyky tunnistaa lapsen aikeita ja tarpeita, mahdollistaa lapsen oikeuden olla osallinen ja aktiivinen toimija omassa elämässään. Ohjelma pohjautuu kannustavaan vuorovaikutukseen.
ICDP-ohjelma vastaavasti painottaa läheisten ja turvallisten suhteiden merkitystä. Aikuisen sensitiivisyys ja kyky tunnistaa lapsen aikeita ja tarpeita, mahdollistaa lapsen oikeuden olla osallinen ja aktiivinen toimija omassa elämässään. Ohjelma pohjautuu kannustavaan vuorovaikutukseen.
Positiivinen pedagogiikka
Oma asenne vaikuttaa tapaan suhtautua asioihin, tilanteisiin
ja ihmisiin. Nähdäkseen positiivista muissa on hyvä oppia ensin näkemän
positiivisuus itsessä. Kun kiinnitämme huomiomme hyvään, näemme
kehittymismahdollisuuksia, toivoa ja etsimme ongelmiin ratkaisuja. Hyvä
vahvistuu ja vaikuttaa tunteisiimme sekä toimintaamme positiivisesti. Positiiviseen
pedagogiikkaan kannattaa panostaa.
AES -mittari
Marjatta Kallialan AES-mittarin avulla jokainen voi mitata
omaa sensitiivisyyttään, aktivoinnin tasoa ja lapsen autonomian sallimista.
Mitkä ovat sinun keinosi kehittää sensitiivisyyttä pedagogisena työkaluna? Miten pystyt säilyttämään sensitiivisyyden pedagogiikassa?
Voit lukea blogia myös Facebookissa!
Mitkä ovat sinun keinosi kehittää sensitiivisyyttä pedagogisena työkaluna? Miten pystyt säilyttämään sensitiivisyyden pedagogiikassa?
Voit lukea blogia myös Facebookissa!
Hyvä kirjoitus. Vaitettavasti se eniten kuormitava asia on varmaan muillakinn se mihin emme voi itse vaikuttaa: ylisuuret ryhmäkoot. Pienryhmät eivät ole ratkaisu iltapäivisin kun pienten ryhmässä on 13 lasta jäljellä ja kaksi aikuista. Itsestä huolehtiminen auttaa jaksamaan, mutta loputtomiin sekään ei auta.
VastaaPoistaHarmittaa kun oma vahvuus on juuri se sensitiivisyys, mutta kiireessä sille ei ole tilaa. :(