Kasvattajan sensitiivisyyttä voi tarkastella ainakin
kahdesta eri tulokulmasta: biologisista ominaisuuksista tai kognitiivista
kyvyistä käsin. Biologisen näkemyksen mukaan herkkyys eli sensitiivisyys on
synnynnäinen hermojärjestelmän reagoivuuteen liittyvä ominaisuus. Biologisesta
näkökulmasta katsottuna voidaan puhua myös temperamentin sensitiivisyydestä,
jolloin sensitiivisyys liittyy temperamenttiin ja persoonaan. Jos
sensitiivisyyttä tarkastellaan kognitiotieteen näkökulmasta, lähestytään
ammatillista herkkyyttä eli pedagogista sensitiivisyyttä. On huomattava, että pedagogisen sensitiivisyyden
määrittely riippuu siitä, kuka sitä määrittelee.
Neuro- ja kongnitiivinen näkemys korostaa sensitiivisyydessä
herkkyyttä tunnistaa lapsen kehitysvaiheita ja niihin liittyviä tarpeita. Ferre Laeversin
mukaan sensitiivisyys on kasvattajan kyky kohdata emotionaaliset tarpeet ja
vastata niihin. Tällöin voidaan puhua tunneälytaidosta, joka on kasvattajan
emotionaalinen kompetenssi, ammattitaito, jota tarvitaan työssä. Tunneälyllä
tarkoitetaan kykyä tunnistaa ja hallita omia ja muiden tunteita. Sensitiivisyys
on siis taito käsitellä sekä omia että muiden tunteita, tehdä tarkkoja havaintoja
ympäristöstä ja toisista ihmisistä sekä mukauttaa omaa toimintaansa havaintojen
perusteella. Se on taito, jota jokainen voi opetella ja kehittää itsessään.
Marjatta Kalliala määrittelee sensitiivisyyden positiivisena
ominaisuutena, taitona jonka avulla kasvattaja ymmärtää vaistomaisesti lapsen
perustarpeita ja eläytyy niihin. Sensitiivinen kasvattaja pystyy vastaamaan
lapsen tunteisiin ja tunnistaa tunnetiloja herkästi. Sensitiivisyys määrittyy
vuorovaikutuksessa: Kasvattaja vastaa lapsen tarpeeseen huomiosta,
turvallisuudesta, emotionaalisesta tuesta, vahvistamisesta ja selkeydestä.
Sensitiivisyyteen liittyy kyky havaita ja tulkita lapsen sanallisia ja
sanattomia eleitä ja aloitteita. Sensitiivisyyteen liittyy myös taito vahvistaa
lapsen aloitteita siten, että ne tukevat lapsen kehitystä.
Sensitiivisyyttä tarvitaan, jotta voidaan tunnistaa
käyttäytymisen taustalla vaikuttavia tekijöitä ja jotta niihin voidaan reagoida
oikein. Max van Manen mukaan pedagoginen sensitiivisyys on yksi hyvän
opettajuuden (kasvattajuuden) tärkeimmistä edellytyksistä. Pedagogiseen
sensitiivisyyteen liittyy kasvattajan kyky toimia eri tilanteissa tilanteen
vaatimalla herkkyydellä. Pedagogisesti sensitiivinen kasvattaja pystyy
aktiivisesti harkitsemaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan omaa toimintaansa eri
tilanteissa ja ymmärtää tekemisensä ratkaisujen vaikutuksia erilaisiin lapsiin
ja lapsiin osana ryhmää. Kasvatukseen valituilla ja siinä käytetyillä metodeilla on merkitystä.
Sensitiivisyys ja
vuorovaikutus
Sensitiivisyyteen kuuluu näön ja kuulon varaisten viestien
havaitsemista ja oman viestinnän sopeuttamista niihin. Sensitiivisyys voidaan
nähdä kasvattajan tapana kohdata ja olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä
tapa nähdä lapsi. Kasvattaja tuo mukanaan vuorovaikutukseen aina koko
kokemusmaailmansa ja ne määrittävät kohtaamisia ja niiden luonnetta.
Vuorovaikutuksessa olennaista on havainnoida toinen osapuoli ja hänen yksilölliset tarpeet. Empatia auttaa vuorovaikutuksessa myötäelämään ja näkemään toinen sellaisena kuin hän on. Empaattisuuteen liittyy tunnetilojen aistiminen, ymmärtävä kuunteleminen ja kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja nämä liittyvät myös hyvään kohtaamiseen, vuorovaikutukseen.
Kasvatuksessa aito vuorovaikutus viestii lapselle että kasvattaja välittää hänestä aidosti omanan itsenään, eikä ole kiinnostunut vain hänen suorituksistaan. Aidossa kohtaamisessa lapsi on subjekti ei objekti. Aito kohtaaminen vaatii kasvattajalta asennetta, jossa lapsi nähdään arvokkaana sellaisena, ei käytöksensä kohteena. Aitoon kohtaamiseen liittyy dialogisuus ja kiireetön läsnäolo. Se on myös halua olla dialogissa toisen kanssa. Kiireettömyys auttaa kohtaamaan lapsen itsenä, yksilöllisenä subjektiivina. Sensitiivisessä vuorovaikutuksessa painottuuvat kuunteleminen ja viesteihin vastaaminen, positiivinen äänensävy, eleet ja katsekontakti. Fyysinen, hyvä kosketus, myös viestii vuorovaikutuksessa hyväksytyksi tulemista ja myötätuntoa.
Vuorovaikutuksessa olennaista on havainnoida toinen osapuoli ja hänen yksilölliset tarpeet. Empatia auttaa vuorovaikutuksessa myötäelämään ja näkemään toinen sellaisena kuin hän on. Empaattisuuteen liittyy tunnetilojen aistiminen, ymmärtävä kuunteleminen ja kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja nämä liittyvät myös hyvään kohtaamiseen, vuorovaikutukseen.
Kasvatuksessa aito vuorovaikutus viestii lapselle että kasvattaja välittää hänestä aidosti omanan itsenään, eikä ole kiinnostunut vain hänen suorituksistaan. Aidossa kohtaamisessa lapsi on subjekti ei objekti. Aito kohtaaminen vaatii kasvattajalta asennetta, jossa lapsi nähdään arvokkaana sellaisena, ei käytöksensä kohteena. Aitoon kohtaamiseen liittyy dialogisuus ja kiireetön läsnäolo. Se on myös halua olla dialogissa toisen kanssa. Kiireettömyys auttaa kohtaamaan lapsen itsenä, yksilöllisenä subjektiivina. Sensitiivisessä vuorovaikutuksessa painottuuvat kuunteleminen ja viesteihin vastaaminen, positiivinen äänensävy, eleet ja katsekontakti. Fyysinen, hyvä kosketus, myös viestii vuorovaikutuksessa hyväksytyksi tulemista ja myötätuntoa.
Miten sensitiivinen
kasvattaja toimii?
Sensitiiviselle kasvattajalle tärkeää on lapsen hyvinvointi ja hän omaa
lapsen kehitystä tukevan asenteen. Kasvattajan äänensävystä, eleistä ja
katsekontaktista heijastuu lapselle myönteisyys. Sensitiivinen kasvattaja pystyy
antamaan lapselle eläytyvää ymmärrystä. Neuro-kognitiotieteen mukaan
kasvattajan antama katse lapselle vaikuttaa peilisolujärjestelmän kautta lapsen
tuntemuksiin tilanteesta. Hyväksyvä ja rohkaiseva katse auttaa lasta saamaan
oppimisen kannalta myönteisiä tunteita, jotka edistävät oppimista.
Sensitiivinen kasvattaja kohtelee lasta kunnioittavasti ja osoittaa
arvostavansa lasta. Lapsi on kasvattajalle subjekti ei objekti. Hän osoittaa
lapselle kiintymystään, on lämmin, tunnistaa lapsen huolenaiheita sekä
rohkaisee ja kehuu lasta. Sensitiivisellä kasvattajalla on aikaa pysähtyä, kuunnella
ja vastata lapselle.
Sensitiivinen kasvattaja on herkkä tunnistamaan lapsen perustarpeita ja
emootioita eli tunnetiloja ja pyrkii vastaamaan ja selkiyttämään niitä.
Sensitiivisellä kasvattajalla on kyky havaita lasten tarpeita ja taitoja niin
yksilö kuin ryhmätasollakin.
Sensitiivinen kasvattaja ymmärtää lapsen tarpeen kuulua osaksi yhteisöön
ja osaa säädellä ryhmän ilmapiiriä myönteiseksi huomaamalla lasten aloitteet sekä
viestit ja vastaa niihin lapsille mielekkäällä tavalla. Kasvattaja suunnittelee
ohjatun toiminnan huomioiden lasten tarpeet ja tukee kutakin ryhmän lasta
toimimaan oman lähikehityksensä vyöhykkeellä sekä tukee ryhmää toimimaan
kokonaisuutena.
Miten sinä näet sensitiivisyyden? Onko se biologinen ominaisuus? Onko se taito? Onko se sekä biologinen ominaisuus että kehitettävä taito? Vai onko se jotain muuta?
Blogia voit lukea myös Facebookissa!
Miten sinä näet sensitiivisyyden? Onko se biologinen ominaisuus? Onko se taito? Onko se sekä biologinen ominaisuus että kehitettävä taito? Vai onko se jotain muuta?
Blogia voit lukea myös Facebookissa!
Hyvänä välineenä kasvattajan, niin huoltajan kuin ammattikasvattajan sensitiivisyyden kehittymisen tukemisessa toimii ICDP - Kannustava vuorovaikutus -ohjelma. Lisää tietoa ohjelmasta: www.icdp.fi
VastaaPoista