Itsetehdyillä nopilla voidaan varioida ja monipuolistaa
tuttuja pelejä sekä kehitellä uusia. Omatekoiset nopat motivoivat lapsia
yleensä pelaamaan. Ne myös luovat ymmärrystä pelien maailmaan kuten sääntöihin
ja niiden muodostumiseen.
Noppia voi valmistaa monin tavoin kuten valmiista tulostepohjista,
maitopurkeista tai ompelemalla sellaisen itse. Valmiita tulostepohjia perusnoppaan
löytää muun muassa Vahvikkeen sivuilta. Sivuilla on mustavalko-noppa,
pastellisävyinen ja tyhjä pohja. Yksinkertaisen ohjeen maitopurkista tehtävään noppaan löydät Hääräämöstä.
Lasten kanssa huovasta ommeltavat nopat pysyvät parhaiten
muodossaan. Tähän tarvitaan kuusi saman kokoista huopaneliön palaa, täytevanua,
lankaa ja neulaa. Ompelutekniikkana voi käyttää muun muassa etu- tai
pykäpistoja. Nopat voi rakentaa myös multilinkeistä, erityisesti jos haluaa valmiit
värinopat. Tyhjäsivuisia puisia noppia myydään valmiina myös. Ja jos ei halua
itse askarrella, niin erilaisia valmiita noppia löytyy paljon, myös taskullisia
noppia, joihin voi vaihtaa noppaohjeita.
Noppien käyttäminen
Noppia voi käyttää tarinan kertomiseen. Valmiita
tarinanoppia on olemassa, mutta niitä voi tehdä joka kerta tilanteeseen sopiviksi
tekemällä uudet kuvat noppiin. Tarinanoppia voi käyttää useita tarinan
tekemiseen. Yhdelläkin heitolla saadaan tarina käyntiin. Jos heitetään useampi
noppa kerralla, niiden kuvat pitää yhdistää samaan tarinaan. Tarina voi olla
vain ajatuksien aukipuhumista kuvista – mitä ne tuovat mieleen tai keksitään
suoraan juonellista tarinaa, joka kannattaa kirjata ylös myös. Itse tehdyissä
tarinanopissa toimivat paremmin isommat nopat, jotta kuvista on helpompi saada
selvää. Vahvikkeen sivuilla on yksi valmis noppatarina pohja: Mitä noppasi kertovat?
Noppatarinoita voidaan tehdä myös valmiin listauksen
pohjalta, johon jokaiselle nopan lukumäärälle määritetään asia, joka tarinassa
tulee olla. Asia sisällöt voivat olla hahmo, paikka ja mitä tapahtuu tai mitä
tekee. (Kuka, mitä, missä -tarinat) – noppaa heitetään kolme kertaa, jotta
tarina voidaan muodostaa näistä kokonaisuuksista. Esimerkiksi lumiukko - juoksee - sauna = Lumiukko juoksee saunassa. Näitä lyhyitä tarinoita voidaan myös esittää muille.
Liikkumiseen ja liikuttamiseen nopat sopivat hyvin. Liikuntanopat
voidaan tehdä tekstillä tai/ ja kuvalla. Nopissa voi olla esimerkiksi liikekuvia,
värejä, muotoja, numeroita käyttötarkoituksen mukaan. Nopilla voidaan liikkua
esimerkiksi muotorata läpi siten, että liikkuja heittää muotonoppaa ja liikkumistapanoppaa
ja liikkuu noppien määräämällä tavalla radan läpi. Esimerkiksi hyppää yhdellä
jalalla kaikkien kolmioiden päälle radan alusta loppuun.
Muotonopilla voidaan pelata ”Muotobingoa”, johon
osallistujan merkitsevät tyhjään bingopohjaan nopasta löytyviä kuvioita (tai
annetaan valita valmiista pohjista) ja nopan heitto määrittää kuka saa ensin
bingon. Tässä bingossa sama kuva voi olla useaan kertaan laudalla.
Nopilla voidaan harjoitella piirtämistä. Jokaiselle noppaluvulle määritetään piirettävä asia. Hassuja hahmoja, avaruusolioita tai vaikkapa lumiukkoja voidaan piirtää siten, että noppa kertoo mitä piirrustukseen tulee. Esim. 1 = pää, 2 = vartalo, 3 = jalka, 4 = silmä, 5 = käsi ja 6= suu. Nopilla voidaan samaan tapaan piirtää myös maisemaa, jolloin numeroiden taakse tulee asioita, mitä maisemassa voi olla esim. talo, kukka, puu, pilvi, mäki, pensas.
Nopat sopivat luonnollisesti myös matemaattisiin harjoitteisiin. Nopilla voidaan muun muassa kasata esineistä torneja, kerätä "rahaa"ja edetä lukujonojanalla eteen- tai taaksepäin. Helppoja versioita Jatzystä voi myös kehitellä.
Nopilla voidaan harjoitella piirtämistä. Jokaiselle noppaluvulle määritetään piirettävä asia. Hassuja hahmoja, avaruusolioita tai vaikkapa lumiukkoja voidaan piirtää siten, että noppa kertoo mitä piirrustukseen tulee. Esim. 1 = pää, 2 = vartalo, 3 = jalka, 4 = silmä, 5 = käsi ja 6= suu. Nopilla voidaan samaan tapaan piirtää myös maisemaa, jolloin numeroiden taakse tulee asioita, mitä maisemassa voi olla esim. talo, kukka, puu, pilvi, mäki, pensas.
Nopat sopivat luonnollisesti myös matemaattisiin harjoitteisiin. Nopilla voidaan muun muassa kasata esineistä torneja, kerätä "rahaa"ja edetä lukujonojanalla eteen- tai taaksepäin. Helppoja versioita Jatzystä voi myös kehitellä.
Noppia voi käyttää myös kirjainten ja alkuäänteiden
hahmottamiseen. Heittämällä noppaa etsitään nopan näyttämä kirjain tai asia
joka alkaa sillä.
Ulkopedagogiikkaan nopat voi ottaa mukaan tekemällä niistä säänkestäviä. Isot (keskikokoiset) puiset nopat sopivat tähän hyvin. Ulkonopilla erilaisten pelit sujuvat myös ulkotiloissa.
Ulkopedagogiikkaan nopat voi ottaa mukaan tekemällä niistä säänkestäviä. Isot (keskikokoiset) puiset nopat sopivat tähän hyvin. Ulkonopilla erilaisten pelit sujuvat myös ulkotiloissa.
******************************
Hauskoja noppaleikki
ja -peli hetkiä
******************************
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.