Aika monesta varhaiskasvatusyksiköstä sekä lasten kotoa
löytyy erikokoisia ja erilaisia legoja: pienemmille suunnattuja duploja, pikkulegoja,
tekniikkalegoja, legopelejä. Moni lapsi leikkii mielellään legoilla vapaan
leikin aikana, mutta legoista on moneksi myös ohjatun pedagogiikan
näkökulmasta.
Kielten rikas maailma
Legoja
voi käyttää riimiparien opetteluun
liimaamalla kuvan tai sanan riimiparista legon kylkeen. Lapsi nostaa kuvan tai
sanan ja etsitään sille oikea pari legojen joukosta. Legoihin voidaan liimata
myös kirjaimia ja tehdä lyhyitä sanoja
kuten auto tai lasten nimiä kuten Urho.
Legoista
voidaan rakentaa kirjaimia.
Auditiivista päättelyä voi käyttää tekemällä kolmesta
erivärisestä legosta tornin ja kyselemällä selvittää, millainen torni on
rakennettu. esim. onko siinä punainen ylimpänä? Onko siinä vihreä keskellä?
Onko siinä keltainen alimmaisena? Tai toisin päin, kerrotaan, että tornissa ei
ole vihreä keskellä. Tornissa on keltainen alimmaisena. Voidaan myös pohtia, mikä on samanlainen?
Legoista
voidaan kertoa tarinoita ja legojen
avulla voidaan saduttaa. Lapset
saavat esimerkiksi valita hahmoja, joita haluavat tarinaan ja rakentaa näille
ympäristön samalla sanallistaen tekemisen tarinaksi.
Ilmaisun monet muodot
Legoja voi käyttää muun muassa maalamisessa. Kuulamaalausta voi kokeilla kuulien
sijaan legoilla.
Roiskemaalausta voi
kokeilla täyttämällä matala astia lähes piripintaan vesiliukoisella värillä ja
tiputtelemalla siihen legoja eri korkeuksilta ja samalla ihailla värin loiskumista
astian alla olevaan paperiin ja myös tutkien vaikuttaako tiputus korkeus värin
loiskahdukseen.
Legoja voidaan käyttää äänimaailmaan
tutustuminen ja havainnointiin. Legojen rakentelun ropinaa (kun etsitään Legoja
laatikosta) voi nauhoittaa. Legoja voidaan
tiputella eri materiaalien päälle ja kuulostella, miltä äänet kuulostavat.
Tutkin ja toimin ympäristössäni
Matemaattisen ajattelun avaamiseen legot antavat monta
keinoa. Legoilla voidaan pelata erilaisia noppapelejä.
Yksinkertaisimmillaan tarvitaan noppa ja legoja. Sovitaan, montako heittokierrosta pelataan, esimerkiksi kolme. Heitetään omilla vuoroilla noppaa ja kasataan omaan legotorniin sen verran legoja, mitä noppa näyttää, esimerkiksi jos heitot ovat 3, 1 ja 5, tornista tulee 9 palan kokoinen. Valmistuneita torneja voidaan vertailla ja jos halutaan määrittää voittajaksi se, kenellä on korkein torni.
Yksinkertaisimmillaan tarvitaan noppa ja legoja. Sovitaan, montako heittokierrosta pelataan, esimerkiksi kolme. Heitetään omilla vuoroilla noppaa ja kasataan omaan legotorniin sen verran legoja, mitä noppa näyttää, esimerkiksi jos heitot ovat 3, 1 ja 5, tornista tulee 9 palan kokoinen. Valmistuneita torneja voidaan vertailla ja jos halutaan määrittää voittajaksi se, kenellä on korkein torni.
Legoilla voidaan pelata lisäys
ja vähennyspelejä plus- ja miinuskorttien avulla. Lapset nostavat plus- ja
miinunkorttipakasta kortin ja joko lisäävät legoja torniin tai ottavat siitä
pois. Korttipakan voi tehdä esimerkiksi alueelle -1, -2, +1, +2, +3.
Legoista voi alustan päälle rakentaa risti-nolla -pelin tai pelata kahdella alustalla laivan upotusta.
Legojen avulla voidaan arvioida
esimerkiksi kahdesta ryhmästä, kummassa
on enemmän tai kumpi legokasa painaa enemmän.
Legoista voi piirtää palapelipohjia
täytettäväksi erilliselle paperille.
Muistipeliin, sieni-
ja Kim-leikkiin legot sopivat erinomaisesti myös. Muistipeliä voi pelata esimerkiksi
piilottamalla mukien alle samanlaisia legoja piiloon.
Legoja voidaan käyttää mittarina,
niistä voidaan rakentaa mittatikkuja,
laittamalla monta legoa päällekkäin ja näiden mittausvälineiden avulla mitata
eri asioita. Henkarin, legojen, pikku ämpärien ja narun avulla voidaan tehdä puntari, mihin toiseen päähän henkaria
ripustetaan naurulla ämpäriin punnittava asia esimerkiksi pehmonalle ja toiseen
päähän naruun kiinnitetään ämpäri, johon laitetaan legoja ja punnitaan, montako
legoa nalle painaa.
Legoista voi piirtää symmetria-kortteja
(valmiita löytynee myös netistä), jossa lapsi rakentaa toisen puolen samanlaiseksi
kuin kortissa on.
Legojen avulla voidaan myös leikkisästi tutkia esimerkiksi eläinten elinympäristöjä ja käyttää ympäristöjen
rakentamiseen legoja.
Kasvan, liikun ja kehityn
Legojen avulla on helppo tehdä liikuntaa soveltuvia leikkejä.
Legoja voidaan lajitella siten, että
ne levitetään tilaan ja lapset keräävät ne esimerkiksi hiekkalapioiden avulla noudetun legon kanssa samanvärisen lattiamuodon päälle.
Legoista voidaan rakentaa puhallusjalkapallopöytäpeli, jossa pelataan puhaltamalla pillillä
pientä palloa rakennetun radan maaleihin vuorotellen.
Rakentamalla torneja legoista voi pelata keilausta tai renkaan heittoa. Legoista voidaan myös rakentaa tunneleita, joihin palloja yritetään
saada ja joihin voidaan lisätä myös pisteenlasku mukaan.
Legoista voidaan myös
rakentaa mini-golf -rata.
Ruokakasvatukseen ja leikkiin legoista voidaan rakentaa
erilaisia kasviksia ja hedelmiä esimerkiksi porkkanoita oransseista legoista ja
vihreistä kukkalegoista. Nämä voidaan ottaa myös mukaan esimerkiksi kauppa- ja
kotileikkiin.
Minä ja meidän
yhteisömme
Mediakasvatusta voidaan Legojen kautta toteuttaa tekemällä
pieniä animaatioita. Legot jo itsessään
ovat osa mediakasvatusta, koska ne ovat tuote, joka löytyy mediasta.
Koodaamiseen legot soveltuvat myös.
Legohahmoja voidaan laittaa koodausruudukkoon etsittäviksi tai lego voi kulkea koodausradalla
ohjeiden mukaan.
Nautinnollisia hetkiä legojen parissa.