Varhaiskasvatuksen arjessa on paljon matematiikkaa. Matemaattisen
ajattelun osa yksi käsittelee varhaiskasvatusarjen matematiikkaa, lukukäsitettä,
luokittelua, vertailua, järjestykseen asettamista ja säännönmukaisuutta
Matemaattisen ajattelun tärkein tavoite on luoda lapsille oivaltamisen
ja oppimisen iloa. Lasten kanssa tutustutaan matematiikkaan ja sen osa-alueisiin
havainnollisen ja leikinomaisen toiminnan myötä.
Matemaattinen ajattelu lähtee konkretiasta. Ensin tarvitaan
konkreettinen asia esimerkiksi nalle. Sen jälkeen hahmotetaan kuva nallesta. Sitten
lapsi voi piirtää nallen ja laskea nalleja. Ensimmäisen laskemisessa tulee
suhde konkreettisten lukumäärien ja lukujen välille: Nalle on sama kuin yksi
nalle. Nallet on kaksi nallea tai enemmän.
Varhaiskasvatuksen
tehtävänä on kannustaa lapsia löytämään matematiikkaa arjesta, pohtia sitä,
tehdä päätelmiä ja ratkaisuja. On tärkeää kysellä, miten lapsi ajattelee
matemaattisia asioita – tehdä ajattelua näkyväksi. Matemaattisen ajattelun
kehittyminen vaatii ponnistelua, kasvua ja kypsymistä.
Arjen matematiikkaa on läsnä leikeissä. Lapset voivat leikkiä kauppaa, postia ja pankkia. Leluja
voidaan jakaa ja lajitella leikeissä.
Palapelit
ja pelit sisältävät matematiikkaa. Lasten kanssa käytävät keskustelut ja
rutiinit kuten erilaiset piirit sisältävät matematiikkaa. Lapsilta kysellään heidän ikäänsä, lasketaan päiviä,
mietitään ketä ja montako heidän
perheisiinsä kuuluu. Kuka vanhin ja kuka nuorin. Autoista kiinnostuneet
voivat laskea autoja esimerkiksi yhteisillä
retkillä.
Lapsille
voidaan antaa matemaattisia pähkinöitä mietittäväksi esimerkiksi ”Nalle –tarinoiden muodossa”.
Nalle-tarinat sisältävät arjen matemaattisia päättelytehtäviä lasten
ratkaistaviksi. Tarinoiden tukena voidaan käyttää numeroita ja kuvia. Niiden
avulla voidaan harjoitella lisäämistä, vähentämistä, vertailua ja puuttumista.
Esimerkki: ”Nalle on kutsunut neljä kaveria kylään. Pöydässä on neljä tuolia.
Mahtuvatko kaikki istumaan pöydän ääreen vai tarvitaanko lisää paikkoja? Jos
paikkoja tarvitaan, niin montako paikkaa tarvitaan lisää?” Matemaattiset ”totta vai tarua” väitteet vahvistavat
myös lasten matemaattista ajattelua. Esimerkiksi ”Hämähäkillä on kahdeksan
jalkaa. Totta vai tarua?” Kuvasta, jossa on hämähäkki tarkistetaan väite.
Lukukäsite
Lukukäsite
koostuu lukumäärästä, lukusanasta ja numeromerkinnästä ja näiden
vuorovaikutuksesta ja yhteydestä. Lapsia innostetaan havainnoimaan lukumääriä
ympäristöstä ja taitojen karttuessa liittämään ne lukusanaan ja
numeromerkkeihin taitojensa mukaan. Lukukäsitettä voidaan harjoittaa tutkimalla lähiympäristöstä numeroita ja lukuja. Voidaan tutkia lukumäärää ja lukumäärän säilyvyyttä
sekä harjoitella lukujonoja ja
lukusanoja. Voidaan metsästää pareja
oppimisympäristöistä: Pareista, lukusana-lukumäärä tai numeromerkki-lukumäärä,
aina toinen osa on piilossa ja niitä etsitään toisen avulla. Esimerkiksi
kortissa on numero kaksi ja piilossa on kortti, jossa on kaksi (esim.) autoa. Etsintää
voidaan tehdä myös niin, että pitää etsiä numeromerkin mukainen määrä jotain
esineitä.
Kivi-peli – montako kiveä on
kädessä? ->ravistus –>arvaus. Tämä peli liittyy lukumäärän arviointiin ja arvaamiseen. Myös Kilipukki-leikki (”Kili-kili-pukki.
Vanha vuohiukki. Kuinka monta sarvea pukilla on tallella?”) ja ”Arvaa mitä lukua ajattelen?”perustuvat
lukumäärän arvaamiseen.
Lukukäsitettä
voidaan harjoittaa liikuntaleikkien avulla kuten ”Kapteeni käskee hyppimään kolme kertaa” ja ”Ryhmien numeromuodostus” – muodostetaan
ryhmiä joissa on kolme lasta/ viisi kättä maassa/ neljä jalkaa/ jne...
Lautapeleihin liittyy usein numeroita ja nopat. Lotto-pelit toimivat jo pienillä lapsilla ja Lotto-pelejä voi
helposti tehdä itse ja sisällyttää siihen matemaattisia sisältöjä. Myös Bingoa voidaan soveltaa eri-ikäisten matematiikan
harjoitteluun. Lasten kanssa voidaan pelata Siilin piikit peliä, johon tarvitaan noppa , hammastikkuja ja
muovailuvahaa Lapset saavat laittaa tikkuja nopan luvun osoittaman määrän mukaan
muovailuvahasta tehtyyn siiliin. Nopan avulla voidaan myös kasata torneja ja legoja. Kuinka iso
torni saadaan ennen kuin se kaatuu. Kuinka pitkä legopötkö ryhmässä saadaan
kasattua, kun kaikki ovat heittäneet noppaa?
Nopeaa nimeämistä voidaan tehdä isompien lasten
kanssa, jolloin lapsille näytetään nopeasti kuva, jossa on tietty määrä
esimerkiksi eläimiä tai esineitä ja lapsilta kysytään, montako näkivät kuvassa.
Lopuksi tarkistetaan laskemalla kuvasta, montako asiaa siinä nopeasti vilahti
lasten silmien edessä.
Lukujonotaidot
Lukujonotaitoja ja nimeämistä voidaan kehittää
esimerkiksi lorujen ja riimien avulla. Lukujonoja harjoitellaan leikin kautta etuperin ja takaperin. Osaavatko lapset
luetella lukuja järjestyksessä etuperin ja takaperin ja mihin asti? Osaako
lapsi jatkaa lukujonoa eteenpäin annetusta luvusta keskeltä lukujonoa? Osaako lapsi
jättää luvun välistä laskematta ja laskea parillisia tai parittomia lukuja?
Loruja, riimejä ja lauluja on paljon lukujonotaitojen
vahvistamaan. ”Viisi pientä ankkaa”-
laulu yhtenä esimerkkinä takaperin laskemisesta, kuinka viidestä ankasta
tullaan nollaan ankkaan.
Tavujen laskeminen taputtamalla
tai tömistämällä
on yksi keino vahvistaa lukujonotaitoja. Piireillä lasketaan lapsia, päiviä ja ehkä merkitään lukuja helmillä tai numeroilla. Eri aisteja voidaan ottaa käyttöön lukujonon
vahvistamiseen: kolikoita voidaan
tiputtaa purkkiin ja pyytää lapsia hiljaa mielessään laskemaan montako
tipahti (Montako kuulet?). Selkään voidaan
piirtää viivoja tai naputella
sormenpäillä tuntona montako kosketusta
tunsit?
Parittomia ja parillisia lukuja voidaan harjoitella lukujonossa kuiskaus laskemisen avulla. Tällöin parilliset/parittomat
kuiskataan laskiessa tai ei sanota ollenkaan ääneen. Lasten kanssa voidaan myös
metsästää kadonnutta lukua, jolloin
lukujonosta jää joku luku puuttumaan tai etsiä ylimääräinen luku, jolloin joku luku on sanottu kahteen kertaan tai
väärää paikkaa, jolloin joku luku
tulee jonossa väärässä kohdassa. Voidaan myös pohtia, mikä on seuraava numero, jota ei sanottu.
Luokittelu
ja vertailu
Matemaattiseen ajatteluun kuuluu luokittelu ja vertailu. Luokittelua ja vertailua voidaan tehdä eri
ominaisuuksien mukaan. Tässä auttaa esimerkiksi ominaisuusluettelo: samanlainen, erilainen, yhtä suuri, eri suuri, suuri,
suurempi, suurin, pieni, pienempi, pienin, samanpituinen, eripituinen, pitkä,
pitempi, pisin, lyhyt, lyhyempi, lyhyin, yhtä painava, eri painava, painava,
painavampi, painavin, kevyt, kevyempi, kevyin. Vertailua voidaan tehdä kappaleiden ja muotojen mukaan: pallo, kuutio, ympyrä, neliö, kolmio, suorakulmio.
Määrä voi olla määrittävä tekijä
myös: yhtä paljon paljon, enemmän, eniten, vähän, vähemmän, vähiten, kokonainen,
puoli, puolikas. Käytännössä luokittelua voidaan tehdä niin, että lapsi järjestää samoja esineitä, muotoja, määriä
ja lukumääriä luokkiin eri tavoin ja harjoittelee perustelemaan luokittelua sanallisesti. Tavoitteena on luokittelu
loogisen periaatteen mukaan.
Asioiden
vertailussa kiinnitetään huomiota ominaisuuksiin,
määriin ja lukumääriin ja ohjataan lapsia käyttämään mahdollisimman
tarkkoja ilmaisuja. Lukumääriä
voidaan tarkastella esimerkiksi onko jotain yhtä monta, eri määrä, monta, enemmän, eniten, yksi enemmän,
yksi vähemmän, kaksi enemmän, kaksi vähemmän, puolet. Lasten kanssa voidaan
pohtia Mitä yhteisiä
ominaisuuksia esineillä on? Mikä ei kuulu joukkoon?
Järjestykseen
asettaminen ja säännönmukaisuus
Lasten
kanssa harjoitellaan asettamaan järjestykseen
asioita ja esineitä sekä löytämään
ja tuottamaan säännönmukaisuuksia. Tätä voidaan harjoitella säännöllisen
kuvion ja sarjan jatkamisella ja keksimisellä. Lapset päättelevät kuinka säännöllinen kuvio tai sarja jatkuu.
Yksi lapsi voi aloittaa säännöllisen kuvion tai sarjan, jota toinen lapsi
jatkaa ja yhdessä pohditaan millainen sääntö tähän liittyy. Tähän liittyy myös koodaamisen alkeet.
Lasten
kanssa voidaan tutkia esineiden järjestämistä: Järjestä kolme esinettä riviin eri tavoin? Montako erilaista riviä voi
tehdä? (3 x 2 x 1). Järjestyksessä olevista asioista voidaan miettiä, mikä tulisi järjestyksessä seuraavaksi?
Mikä esine, muoto, väri? Voidaan myös tutkia, kuinka monella eri tapaa voidaan pukea
nallelle kolme eriväristä paitaa ja housua. Montako erilaista yhdistelmää voidaan saada?
Säännönmukaista
tuottamista voidaan harjoitella rakentamalla
samanlaisia esineitä esimerkiksi erilaisista palikoista, rakennussarjoista,
legoista. Säännönmukaisuuden tarkasteluun kuuluu erilaisuuden tarkastelu: Mikä ei kuulu joukkoon ja
vastavuoroisesti mitkä kuuluvat yhteen?
Säännönmukaisuutta voidaan tarkastella symmetrian kautta esimerkiksi
peilileikin avulla, jossa toinen tekee liikkeen ja toinen matkii. Voidaan myös rakentaa puolikas ja toinen rakentaa
symmetrisen puolikkaan tai leikellä
muotoja puoliksi tai maalata symmetria
kuvioita painamistekniikalla.
Matemaattista materiaalia:
Niilo
Mäki instituutin Nallematikka on
tutustumisen arvoinen materiaali.
Seuraamalla blogia Facebookissa ja liittymällä materiaalipankkiin saat aina ajantasaista tietoa uusimmista kirjoituksista ja materiaalilisäyksistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.