Elokuun aikana metsäretkillä on
nautittu mustikoista ja mustikan varvut jo tunnistetaan. Niitä kokeillaan
käsillä, miltä ne tuntuvat ja niitä napataan leikkeihin mukaan milloin
ruokatarvikkeisiin, milloin auton korjaamiseen.
Tällä kertaa metsäpolulta kuuluu ”mikä
tää on?” ja asiaa ryhdytään tutkimaan. Pienin lapsista on löytänyt sammalta
polulta kiven päältä. Hetken päästä huomataan, että sitä on myös muualla, mutta
se on erilaista. ”Tuollakin on, ja tuolla” – lapset säntäilevät mättäältä
mättäälle etsien mistä kaikkialta löytyy sammalta. Aikansa etsittyään uusia
paikkoja, kasvattaja kehottaa lapsia kokeilemaan sammalta kädellä. ”Hui,
märkää, yök!” Samalla inhotuksen hetkellä, seuraava lapsi on löytänyt jotain
uutta katsottavaa ja tutkittavaa: Sienen – myrkkysienen.
Pieni lapsiryhmä
kerääntyy katsomaan punaista, valkopilkullista, kärpässientä. Kasvattajan varoitus
kuuluu: ”Ei saa koskea, myrkyllinen. Katsotaan vain.” Lapset ottavat askeleen
taaksepäin. Kasvattaja ottaa sienestä kuvan puhelimella. ”Näytä”, kuuluu lasten
suusta. Kuvaa katsotaan yhdessä. ”Minkä värinen sieni on?”, kasvattaja kysyy. ”Punainen”,
kuuluu yhdestä suusta. ”Kyllä, se on punainen. Punainen on hyvä merkkiväri
meille sienissäkin. Se merkitsee, että ”varokaa, ei kosketa, pyydetään aikuista
apuun tutkimiseen”. ”Missä muualla punainen varoittaa meitä?”, kasvattaja
kysyy. Tulee hiljaisuus. Sitten silmät kirkkaana kuuluu ”liikennevaloissa”. ”Kyllä.
Liikennevaloissa ja liikennemerkeissäkin punainen varottaa meitä. Hienosti keksitty.”
Sienen tutkimisen jälkeen osa lapsista päättää etsiä vielä lisää sieniä
metsästä, osa alkaa syödä mustikoita ja osa hajaantuu omiin leikkeihinsä. Takaisin
menomatkalla tienposkessa on kuihtuneita kukkasia, jotka kiinnittävät lasten
huomiota. Joku lapsista toteaa, että niistä saa kuivina siemeniä ja taas on
seuraava opittava asia valmiina…
Uusi
varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden veloittavuus hämmentää kasvattajia.
Paljon hyvää on varhaiskasvatuksessa tehty tähänkin asti ja uusi ei kumoa
kaikkea jo tehtyä: Sen tehtävänä on hienosäätää laatua tasaisen hyväksi koko
maassa. Yllä kerrottu tarina metsäretkistä on arkea monessa yksikössä.
Olennaista uuden varhaiskasvatussuunnitelman näkökulmasta on linkittää tehty
vasuun. Mitä siis metsäretkellä tapahtui vasun pohjalta?
Kuvaus
metsäretkestä kertoo, että laaja-alaista osaamista on käsitelty. Laaja-alaisen
osaamisen osakokonaisuuden, ajattelun ja oppimisen näkökulmasta, metsäretkellä
tuettiin kasvattajan kanssa yhdessä tutkien lasten ajattelua ja oppimisen
taitoja. Ihmeteltiin, oivallettiin ja opittiin ilon kautta. Tarina ei kerro,
mutta mahdollisesti lasten oma-aloitteisissa leikeissäkin sienet, sammalet ja
marjat saattoivat olla osana. Ympäristöä nimettiin, jäsennettiin. Intoa tutkia
metsää tuettiin. Tarkkaavaisuuteen ohjattiin sienen värillä. Fyysistä
aktiivisuutta myös luonnossa liikkuminen tuo automaattisesti.
Voisi
ajatella, että aikuinen pyrki toiminnan pedagogiseen dokumentointiin kuvaamalla
sientä. Tarina ei kerro, mitä muuta kuvattiin ja miten kuvaa hyödynnettiin
myöhemmin, mutta dokumentoinnin väline oli matkassa mahdollistamassa
pedagogista dokumentointia ja mahdollisesti pedagogista dokumentointia yhdessä
lasten kanssa. Monilukutaitoakin kuvan ottamisella voidaan tukea ja tarina ei
kerro, käytettiinkö sienen kuvaa myöhemmin eri oppimiskokonaisuuksissa hyväksi.
Laaja-alaisen
osaamisen osa, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, oli tarinassa sisällä
myös. Varhaiskasvatuksen tehtävä on vahvistaa lasten hyvinvointiin ja
turvallisuuteen liittyviä taitoja. Varoittamalla myrkkysienestä ja käymällä
keskustelua siitä, kasvattaja tukee lasten arjen taitoja pitää itsensä turvassa
eri ympäristöissäkin.
Olemalla
läsnä ja ottamalla huomioon lasten aloitteita ympäristön tutkimisessa,
kasvattaja tukea lasten kehittyviä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja sekä
kannustaa oma-aloitteisuuteen.
Kuten
pieni esimerkki metsäretkestä osoittaa, arjen pienissä hetkissä on paljon
pedagogiikkaa. Sen itselle hahmottaminen on tärkeää ja juuri tässä pedagoginen
dokumentointi voi auttaa – se tekee näkyväksi helposti näkymättömiin jäävän.
Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen Aikaa on tykättävissä ja seurattavissa myös Facebookissa
Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen Aikaa on tykättävissä ja seurattavissa myös Facebookissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.