Varhaiskasvatuksen henkilöstö kohtaa työssään fyysistä, kognitiivista ja psykososiaalista eli psyykkistä, sosiaalista ja eettistä kuormitusta, jotka koettelevat työhyvinvointia. Näistä eettistä kuormistusta koetaan tilanteissa, joissa työntekijä ei tiedä oikeaa tapaa toimia tai työntekijä joutuu toimimaan omien arvojensa tai sääntöjen ja normien vastaisesti. Eettistä kuormitusta voi syntyä, kun eettisesti haastavia tilanteita tapahtuu usein, eikä työntekijä saa mahdollisuutta käsitellä niitä. Eettinen kuormitus voi johtaa stressiin ja uupumiseen, erityisesti muiden kuormitustekijöiden yhteisvaikutuksessa. Eettinen kuormitus onkin stressireaktio, joka voi aiheuttaa turhautumista, suuttumusta ja jopa fyysisiä oireita.
Varhaiskasvatuksen arkeen kuuluvat eettiset
valinnat, sillä etiikka ja eettisyys ovat osa varhaiskasvatusta. Ristiriitoja työssä saattaa esiintyä, sillä yksilöiden arvot, asenteet ja ajatukset
voivat olla hyvinkin erilaisia. Eettisesti haastavia tilanteita voi syntyä myös lasten kanssa
toimimiseen liittyvistä erimielisyyksistä lasten, huoltajien, kollegoiden tai
esihenkilön kanssa. Lisäksi työtapoihin, tavoitteisiin sekä resursseihin liittyvät
tekijät saattavat kuormittaa.
Jotta eettiseen kuormitukseen voidaan puuttua, tarvitaan tietoa, millaisissa tilanteissa ja kuinka usein kuormitusta koetaan. Yhteiset keskustelufoorumit, kuten yksikköpalaverit ovat yksi foorumi, jossa voidaan käydä keskustelua siitä, missä tilanteissa työntekijät kuormitusta kokevat. Työhyvinvointikyselyt voivat myös antaa dataa asiasta. Esihenkilön tehtävänä työhyvinvoinnin näkökulmasta on nostaa eettisesti haastavat tilanteet myös avoimeen keskusteluun, jotta niihin voidaan yhdessä pohtia ratkaisumahdollisuuksia. Käsittelemällä eettisiä asioista ja koettua eettistä kuomaa, voidaan luoda parempaa työhyvinvointia, vähentää poissaoloja ja parantaa asiakkaiden kohtaamista.
Eettisiä keskusteluja voidaan käydä muun muassa aiheista:
Mitkä ovat meidän työtämme ohjaavat arvot ja eettiset ohjeet?
Onko meillä yhteinen käsitys, mikä on oikea ja väärä tapa tehdä työtä?
Mitkä ovat tilanteita, joissa koet, ettet pysty toimimaan niin eettisesti kuin haluaisit?
Mikä sinua estää toimimasta eettisesti?
Uskallanko puuttua, jos näen tai koen jonkun toimivan työssä epäammatillisesti tai epäeettisesti?
Yhteisen keskustelun lisäksi eettinen työkulttuuri tarvitsee yhdessä läpikäytyä tietoa, arvokeskustelua sekä yhdessä sovittuja ohjeita. Jokainen työntekijä tarvitsee myös keinoja ja osaamista tehdä työnsä vastuullisesti sekä eettisesti. Osaamista kehittyy koulutuksen lisäksi ja sen jälkeen työuran varrella. Osaamisen kehittyminen myös tarvitsee muiden ammatillista tukea. Työyhteisön tukena toimii yhdessä luotu turvallinen, avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus. Työn eettiset periaatteet ja niiden tiedostaminen ja tunnistaminen helpottavat eettisten asioiden esille nostoa. Päämääränä eettisen kuorman keventämisessä on eettisempi työkulttuuri ja hyvinvoivat työntekijät.
Eettisessä työkulttuurissa:
Jokainen työntekijä tietää odotukset omalle työlleen, työn tavoitteet, vastuut ja oikeudet
Jokainen työntekijä on sitoutunut yhteisiin arvoihin ja periaatteisiin
Työyksikön säännöt ovat kaikille selkeät
Eettiseen toimintaa on riittävästi osaamista, aikaa ja henkilöstöä
Työn eettisestä tekemisestä keskustellaan yhdessä avoimesti
Työtä eettisesti haastaviin tilanteisiin haetaan yhdessä ratkaisumahdollisuuksia
Epäammatillisuuteen ja epäeettisyyteen puuttuu jokainen, joka sitä havaitsee
Työntekijät tukeva ja kannustavat toisiaa eettiseen toimintaan ja vastuullisuuteen
Esihenkilö luo eettistä toimintakulttuuria omalla esimerkillään
Eettinen osaaminen helpottaa eettisten ristiriitojen hallintaa. Kollegan mielipiteiden ja näkemyksen ymmärtäminen voi auttaa ymmärtämään, miksi hän ajattelee jostain asiasta tietyllä tavalla tai miksi hän toimii tietyllä tavalla. Yhteinen reflektointi työstä ja työtavoista myös auttaa näkemään arkea ja erilaisia tapoja tehdä työtä. Avaamalla näitä tapoja, voidaan myös niiden eettisyyttä tarkastella yhdessä ja löytää eettisesti kestäviä ratkaisuja.
Eettinen toiminta on koko työyhteisön vastuulla.
Vastuullinen toiminta rakentuu kyvystä tunnistaa eettisiä kysymyksiä, taidosta ratkaista
eettisiä ongelmia sekä rohkeudesta ottaa puheeksi asioita ja toimia eettisesti
työssä. Eettisessä tiimissä työn tekeminen on eettisesti vähemmän kuormittavaa.
Eettinen tiimi:
Tiimin jäsenille sallitaan virheet. Niitä ei käytetä heitä vastaan.
Tiimin jäsenet pystyvät nostamaan keskusteluun vaikeitakin asioita.
Tiimissä sallitaan eriäviä mielipiteitä ja niistä keskustellaan kasvotusten.
Tiimissä uskalletaan tehdä asioita uudella tavalla ja kokeilla uutta.
Tiimissä on helppoa pyytää apua toisilta tiimin jäseniltä.
Tiimissä toimitaan siten, että jokainen jäsen voi loistaa.
Jokaisen tiimin jäsenen ainutlaatuisia taitoja ja kykyjä arvostetaan ja hyödynnetään osana arkea
Työssä jaksamisen näkökulmasta on tärkeää, että työyhteisössä on turvallinen ilmapiiri, jossa voidaan avoimesti jakaa kokemuksia työstä, myös siihen liittyvästä eettisestä kuormituksesta. Kun vaikeista asioista keskustellaan ja niitä käsitellään, kyky tunnistaa eettisiä kysymyksiä kehittyy. Kun eettisesti mietityttävistä asioista keskustellaan yhdessä sovitulla tavalla (esimerkiksi dialogisesti) ja säännöllisesti, rohkeus ja luottamus ottaa asioita puheeksi vahvistuu. Jokainen voi myös arvioida, reflektoida, omaa toimintaansa eettisesti haastavissa tilanteissa.
Tunnistatko sinä eettisesti kuormittavia tilanteita työssäsi? Ota ne rohkeasti puheeksi.
Lähteet ja inspiraatio:
Työterveyslaitos. Vanhustyön vatupassi.
Teksti: Outi Moilanen
Kuva: Pixabay
Blogin löydät myös Instagramista ja Facebookista
**************************************
Facebookissa:Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen Aikaa + materiaalipankki
Instagramissa: @varhaista.aikaa
**************************************
Toivoisin, että kaikki varhaiskasvattajien työssä olevilla olisi mahdollisuus tutustua näihin eettisiin periaatteisiin. Nyt on yleinen ilmiö päiväkodeissa, joissa esm. uuden tiimin jäsenet ovat koetuksella, koska heiltä odotetaan sulautumaan samaan vanhaan rutiinin. Tästä johtuu siitä, että ne vanhat työntekijät pelkäävät kokeilla uusia asioita.
VastaaPoistaVarhaiskasvatuksen kuten muidenkin ihmistyötä tuottavien ammattien vaativin tehtäväkokonaisuus on vuorovaikutus. Vain hyvällä vuorovaikutuksella voidaan päästä aitoon tiimityöhön, jossa jokainen kokee tulleensa kuulluksi. Se ei tarkoita, että kaikesta ollaan samaa mieltä, mutta asioista pitää pystyä keskustelemaan ja reflektoimaan keskustelun aihetta ja tarvittaessa muuttamaan toimintaan. Näin meillä on aina tehty ei aina ole oikea tapa ja sitä on myös vaikea ymmärtää, jos ainoa perustelu on asian historiallinen ulottuvuus.
VastaaPoista