Esimiestaidoista, alaistaidoista ja itsensä johtamisesta
moni on varmasti kuullut. Jos nämä yhdistää kaikki yhteen voidaan hyvin puhua
työyhteisötaidoista (organizational citizenship). Työyhteisötaidot tekevät työn
tekemisestä sujuvaa ja mukavaa. Työyhteisötaidot ilmenevät muun muassa asiallisena
käyttäytymisenä, vastuullisuutena, haluna osallistua työpaikan kehitystyöhön, hyvinä
tekoina sekä myönteisenä asennoitumisena työyhteisön jäseniä, esimiestä ja
työpaikkaa kohtaan.
Työyhteisötaitoihin kuuluvat hyvät vuorovaikutustaidot. Ne
vaativat tiimissä toimimista, rakentavan palautteen antamista ja saamista. Työyhteisötaidot
perustuvat oman ja toisen roolin ymmärtämiselle työyhteisössä, viestintä- ja
vuorovaikutustaidoille sekä itsensä johtamisen taidoille.
Niin työntekijän kuin esimiehen kuuluu kehittää omia
työyhteisötaitojaan, mutta jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen, miten
itse työyhteisössä toimii. Työyhteisöissä tarvitaan taitoa kuunnella ja tuoda
asioita esille. Asioita on lupa kyseenalaistaa ja etsiä uusia toimivampia ratkaisuja.
Työyhteisötaidot edellyttävät kykyjä ja taitoja vaikuttaa omassa työssä
rakentavalla tavalla sekä kykyä tehdä töitä yhdessä.
Työyhteisötaitojen kehittämistä voi tarkastella ainakin kolmelta taholta: 1.yksilön, 2.työntekijän ja esimiehen sekä 3. työyhteisön tasolta.
Yksilön taso
Jokaisen yksilöllisellä tasolla työyhteisötaidot tiivistyvät
kolmeen osa-alueeseen.
- Jokaisella on vastuu omasta perustehtävästään ja hyvistä työoloista.
- Jokaisella on vastuu omasta jaksamisestaan: työ, vapaa-aika ja lepo pitää olla tasapainossa.
- Jokaisella on vastuu itsensä kehittämisestä työssä ja vastuu kehittää työtä.
Perustehtävä ja työolot tulevat usein esille ristiriidoissa. Ristiriitojen ilmetessä työyhteisötaidot tulevat esille kommunikoinnissa
ja empatiassa. Työyhteisötaidot vaativat myös tunnetaitoja ja muiden
kannustamista. Jokainen työntekijä tarvitsee kykyä vastaanottaa ja antaa palautetta
sekä oppia niistä tilanteista. taitoja
Yksilön tasolla työyhteisötaidoista voisi korostaa:
- Vuorovaikutustaitoja: erityisesti kuuntelemista
- Toiminnan peruslähtökohtana itsensä ja toisten arvostusta ja kunnioitusta
- Avoimuutta ja rehellisyyttä luottamuksen synnyttäjinä
- Empatiaa, kykyä asettua toisen ihmisen asemaan
- Kykyä olla aidosti läsnä kiinnostuneena ja keskittyneenä
- Tunneälyä, kykyä ymmärtää tunteiden merkitystä vuorovaikutuksessa
- Itsetuntemusta, omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen
- Hyviä käytöstapoja: toisten huomiointia sanoin ja elein
- Itsereflektiokykyä, oman toiminnan itsearviointia
- Jatkuvaa oppimiskykyä
Yksilön pitää työyhteisössä ymmärtää oma ja toisten rooli ja
pystyä vuorovaikutukseen sekä kyetä johtamaan itseään. Omien työkavereiden ja
esimiehen arvostaminen, tukeminen ja auttaminen hyödyttävät koko työyhteisöä. Työntekijälle
työyhteisötaidot esittävät vaatimuksen keskittymään perustehtävään. Ne vaativat
olemaan läsnä, kuuntelemaan, toimimaan yhteistyössä ja ajattelemaan
myönteisesti. Hyvät työyhteisö taidot vaativat myös avoimuutta, luotettavuutta
ja rehellisyyttä.
Esimiehen ja työntekijän välinen taso
Esimieheltä odotetaan työyhteisötaidoista samoja asioita kuin yksilöltä. Lisäksi
esimieheltä odotetaan oikeudenmukaisuutta ja kannustamista. Esimiehen tehtävä on
huolehtia työntekijöiden perehdytyksestä ja opastamisesta. Hänen tehtävänsä on
kirkastaa tehtävän tavoite ja pitää huolta, että kaikki tietävät mikä on heidän
perustehtävä. Esimiehen työyhteisötaitoihin kuuluu, että hän kertoo odotuksensa
työntekijöille ja antaa mahdollisuuden jokaiselle kehittyä, osallistua ja tehdä
yhteistyötä.
Työyhteisön taso
Työyhteisö, jossa työntekijät ovat sitoutuneita oman
osaamisensa kehittämiseen ja jakamaan omaa osaamistaan, toimii paremmin kuin
yhteisöt, joissa tiedot ja taidot pidetään omana tietona. Työyhteisön
sosiaalinen ilmapiiri ja sosiaalinen toimivuus heijastelevat myös
työyhteisötaitoja. Esimies omalla panoksella ja työntekijöiden tuella voi
vaikuttaa siihen, millainen työilmapiiri työyhteisöissä vallitsee.
Tiimissä työskennellessä jokaisella on vastuu tiedon aktiivisesta
jakamisesta muille. Jokaiselle kuuluu vastuu kommunikoida työtoverille työhön
liittyvistä asioista. Tiimityöskentely vaatii muiden erilaisuuden ymmärtämistä
ja sen hyödyntämistä työssä. Vaikeissa tilanteissa työtoverin tukeminen on
yksi työyhteisötaito.
työyhteisössä tarvittavia taitoja ovat:
- organisaation perustehtävän ymmärtäminen
- oman tehtävän ymmärtäminen osana kokonaisuutta
- organisaation arvojen ja pelisääntöjen tunteminen sekä noudattaminen
- itsensä jatkuva kehittäminen
- ammatillisuus, empaattisuus ja eettisyys
- hyvä työkäyttäytyminen ja vuorovaikutustaidot
- monipuoliset ratkaisutaidot ristiriitatilanteissa
Työyhteisötaidoilla, työhyvinvoinnilla sekä toiminnan tuottavuudella
ja laadulla on yhteys. Hyvät työyhteisötaidot:
- Lisäävät organisaation tehokkuutta ja innovaatiokykyä
- Antavat keinoja vaikuttaa perustehtävän tekemiseen
- Auttavat tavoitteen saavuttamisessa
- Tehostavat ajankäyttöä ja parantavat työn laatua
- Auttavat muutoksissa
- Helpottavat vuorovaikutusta ja johtamista
- Auttavat hiljaisen tiedon siirtymistä
- Vähentävät esimiehen valvonnan tarvetta
Kuinka hyviksi arvioit omat, esimiehesi tai työyhteisön
työyhteistötaidot? Työyhteisötaitojen pikatestin löydät täältä.
Blogia voit lukea myös Facebookissa Varhaista Aikaa - Varhaiskasvatuksen aikaa -sivustolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.