lauantai 19. toukokuuta 2018

Kun tiimin toiminta yskii




Aina tiimien toiminta ei suju vaikka tiimissä olisi tehty sopimuksia ja vaikka työssä pyrittäisiin toimimaan ammattimaisesti. Ihmiset ovat erilaisia ja jokaisen oma historia ja nykyinen elämäntilanne voivat vaikuttaa tiimin toimimiseen. Ihmisten oma elämänvaihe voi olla sellainen, että toisessa ihmisessä voi olla vaikea sietää jotain piirteitä. 


Piirteitä, jotka ärsyttävät muita ovat muun muassa:
  1. Paljon puhuminen ja huono kuuntelu
  2. Viimeisen sanan sanominen
  3. Lupauksien pettäminen ja noudattamatta jättäminen
  4. Kaiken kritisointi, jota ei ole itse keksinyt
  5. Vallasta ja huomiosta kilpaileminen
  6. Toisten aliarvioiminen
  7. Klikkien muodostaminen
  8. Toisista pahaa puhuminen selän takana

Omaa huonoa oloa voi olla helppo purkaa työssä omiin tiimiläisiin, vaikka he eivät sitä ansaitse. Kun toinen purkaa epäoikeudenmukaisesti huonoa oloaan sinuun, jokaisen pitäisi pystyä olemaan niin rohkea ja sanoa, että nyt seis - sinä käyttäydyt epäasiallisesti ja tiimiä ja mahdollisesti jopa koko työyhteisöä vahingoittaen. Rakentavaa palautetta pitää osata ja uskaltaa antaa, jotta työyhteisö ei väsy yksi kerrallaan. Palautetta pitää osata antaa ja ottaa vastaan. Pitää toki muistaa olla armollinen itselleen, mutta huonoa käytöstä ei pidä sallia. 

On helppo sanoa, että pitää olla rohkea, mutta entä jos puuttuu työkalut siihen. Omaa rohkeutta voi harjoittaa. Rohkeus on yksi vahvuus ja oletetusti sen pitäisi asua jokaisessa meissä. Jos se ei ole vahvin vahvuus on hyvä miettiä miten sitä voisi vahvistaa. Tässä muutamia työkaluja rohkeuden vahvistamiseen ja asioiden esille ottamiseen työyhteisössä. 


Työkalu 1: Kun joku asia ärsyttää

  1. Ota asia heti puheeksi rauhallisesti ja ihmetellen kysyen: ”Ymmärsinkö oikein? ” ”Tarkoititko?” ”Voitko tarkentaa?” ”Mitä tarkoitit?”…
  2. Epäkunnioittavan tai hyökkäävän käytöksen taustalla on yleensä valtapyrkimys – älä alistu loukkaavaan puheeseen, kritisointiin tai jatkuvaan keskeytykseen. Kyse on valtapelistä jota ei tiimissä pidä hyväksyä. Jos tilanne ei tiimissä parane asioita esille ottamalla, ota yhteys esimieheen. 
  3. Mitä, miten ja milloin kysymykset auttavat usein. ”Kerro lisää. Mitä tilanteessa tarkalleen ottaen tapahtui?”
  4. Negatiivisuudessa vellojat pilaavat muiden motivaatiota ja heikentävät suorituskykyä: puutu toimintaa jyrkästi – jos työ ei maistu ja yhteistyö on huono se pitää sanoa henkilölle ääneen – on reilua ottaa vastuu omasta elämästä ja vaihtaa tarvittaessa jopa alaa, jos työ ei tuo mielekkyyttä.
  5. Vapaamatkustamista ei pidä sallia – silloin on käytävä keskustelu tiimin pelisäännöistä Onko niissä jotain, miksi yksilö vapaamatkustaa?
  6. Hyvä tiimi ei juorua – vaatii uskallusta sanoa ”Tämä kuulostaa juoruilulta. Toivon ettet vahingoita enempää työyhteisöä ja lopetat nyt. Jos haluat puhua, viesti asiasi sille, jota se koskettaa” – tämä viestittää että sinä et halua olla mukana juorukerhossa vaan toimia ammatillisesti.


Työkalu 2: Kun mielesi kuohuu

  1. Älä anna toiselle palautetta tunnekuohun vallassa
  2. Käsittele asia vain sen kanssa jota asia koskee
  3. Kuuntele ja pyri aitoon läsnäoloon vaikka se olisi haastavaa
  4. Älä puolustele – kiitä asian esille tuomisesta
  5. Käsittele asia työn kannalta
  6. Selvitä toisen hyvä tarkoitus ja motiivi
  7. Etsi asioita joista olette samaa mieltä
  8. Tuo esille toivomuksia
  9. Muuta ongelmat tavoitteeksi
  10. Kertaa asiat, joista keskusteltiin yhteenvetoa tehden, kirjaa ylös sovitut asiat
  11. Sovitaan, milloin asiaan palataan


Työkalu 3: Kun ongelma ilmenee


  1. Sano: "Kerro lisää"
  2. Selvitä kysymyksillä mitä tilanteessa tarkalleen ottaen tapahtui - mistä ongelma johtuu?
  3. Mieti tai kysy toiselta miten olet selvinnyt tähän asti ongelman kanssa? Mikä on auttanut erityisesti?
  4. Pohtikaa miten toivoisitte asian olevan jatkussa? Mikä olisi riittävän hyvä tilanne?
  5. Miettikää milloin ongelmaa ei ilmene? Mitkä asiat ovat silloin eritavoin? Miten olet saanut tilanteen aikaan?
  6. Miettikää mitä jatkossa kannattaisi tehdä? Millaisia ratkaisuja vaatii? Mikä on tärkein ja kiireellisin toimenpide? Kenen apua tarvitaan? Mitä sinä itse teet ensimmäseksi ja milloin?


 Työkalu 4: Kun asiat eivät toimi

  1. Muutetaan toiminta ongelmista tavoitteiksi
  2. Selvitetään ja vahvistetaan sitä mikä toimii
  3. Keskitytään vahvuuksiin ja voimavaroihin
  4. Edetään pienin askelin
  5. Luodaan myönteistä ilmapiiriä, jossa luovuudelle ja huumorillekin on tilaa
  6. Hyväksytään erilaiset vaihtoehdot ratkaisuille
  7. Annetaan arvostusta ja kiitosta kaikille

Kaikkien haasteiden alla ja erityisesti niiden lisäksi on hyvä muistaa oman aseteen merkitys moneen asiaan. Hyvä tiimi koostuu hyvistä tiimiläisistä. Joten tarvitaan myös työkaluja positiivisuuden löytämiseen ja sen tunnistamiseen työssä. 

Työkalu 5: Positiivisen kasvattajan huoneentaulu 
  1. Ole rehellinen ja avoin
  2. Hoida tehtäväsi laadukkaasti
  3. Ole luotettava
  4. Ole reilu ja oikeudenmukainen
  5. Täydennä muiden osaamista
  6. Pidä huolta vuorovaikutustaidoistasi
  7. Viljele positiviista asennetta
  8. Sitoudu tiimin toimintaan
  9. Ole esimerkki
  10. Ratkaise ristiriitoja rakentavast
  11. Tue tiimiäsi


Tervetuloa lukemaan blogia myös Facebookiin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.