Miksi?
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittää raamit huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Varhaiskasvattajat
eivät voi valita tekevätkö yhteistyötä huoltajien kanssa vai eivät. Varhaiskasvatuksen
toimintakulttuuriin kuuluu kasvattajien vuorovaikutus huoltajien kanssa.
Varhaiskasvattajien
ja huoltajien välisen yhteistyön tarkoitus on luoda lapsen elämään jatkuvuutta
ja turvallisuutta. Varhaiskasvatuksen tehtävä on edistää lasten
kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista yhteistyössä huoltajien
kanssa. Tämä tehtävä tarkoittaa sitä, että huoltajilla ja varhaiskasvatuksen
ammattikasvattajilla on yhteinen kasvatustehtävä. Yhteistyön tavoitteena on
huoltajien ja kasvattajien yhteinen sitoutuminen lapsen terveen ja turvallisen
kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Säännöllisen yhteistyön
tarkoituksena on muodostaa kasvatuksesta lapsen kannalta mielekäs kokonaisuus: muodostaa
eri osapuolille jaettua ymmärrystä lapsesta ja hänen kasvatuksestaan.
Miten?
Huoltajien
kanssa tehtävä yhteistyö on vuorovaikutteista ja edellyttää varhaiskasvatuksen ammattilaisilta
aloitteellisuutta ja aktiivisuutta. Tehtävässä yhteistyössä huomioidaan
perheiden moninaisuus, lasten yksilölliset tarpeet sekä huoltajuuteen ja
vanhemmuuteen liittyvät kysymykset. Tarvittaessa keskusteluissa käytetään
tulkkia molemminpuolisen ymmärryksen saavuttamiseksi. Tieto- ja viestintäteknologiaa toimivat apuna huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Ammatillinen,
avoin ja kunnioittava suhtautuminen monimuotoisiin perheisiin, heidän
erilaisiin kieliin, kulttuureihin, katsomuksiin, perinteisiin
sekä kasvatusnäkemyksiin luo edellytyksiä hyvälle kasvatusyhteistyölle. Kasvatuskumppanuuden
kulmakiviksi nimettiin aikoinaan kuuleminen, kunnioitus, luottamus, dialogi.
Nämä pätevät edelleen, vaikka puhutaankin huoltajien kanssa tehtävästä
yhteistyöstä.
Huoltajien avoin, arvostava ja
tasavertainen kohtaaminen ovat varhaiskasvatuksessa tärkeää, jotta voidaan
luoda toimiva vuorovaikutuskolmio huoltajan, lapsen ja kasvattajien välille. Luottamuksen rakentaminen sekä
tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä.
Tämän vuorovaikutussuhteen luominen vaatii keskustelua huoltajien kanssa kasvatustyöhön
liittyvistä arvoista, tavoitteista ja vastuista.
Varhaiskasvatuksen
ammattilaisen kannalta olennaisia asioita toimivassa yhteistyössä ovat:
- kuunteleminen ja kuuleminen
- havainnointi
- avoimuus, luottamus, rehellisyys
- aktiivisuus, kiinnostus ja halu tehdä yhteistyötä
- yhteistyön tiedostaminen
- keskusteluyhteyden luominen
- yhteiset tavoitteet
- molemminpuolinen arvostus, kunnioitus, hyväksyntä, ymmärtäminen
- ajan antaminen yhteistyölle
- myönteinen ilmapiiri
- tunnetaidot, hienotunteisuus, sensitiivisyys ja empatia
Mitä?
Huoltajien kanssa tehtävällä yhteistyöllä
voi olla erilaisia tehtäviä ja muotoja lapsen varhaiskasvatuksen aikana. Olennaista
on, että lasten päivittäiset tapahtumat
ja kokemukset jaetaan huoltajien kanssa. Kun lapsen päivästä kerrotaan, on
kuitenkin hyvä pysähtyä miettimään, mitä viestitään. Näiden viestien pitäisi sisältää
vasun henkeä, tavoitteellista oppimista, kasvua, kehitystä ja hoivaa. Viesteistä
pitäisi kuultaa lapsen ääni ja ottaa huomioon asioita, joita huoltajat haluavat
kuulla. Jos viestit ovat päivittäin: ”Hyvä päivä. On syönyt, nukkunut ja käynyt
vessassa” – kavennetaan varhaiskasvatuksen sisältöä todella paljon ja nämä
viesti eivät edistä kuvaa varhaiskasvatuksesta suunnitelmallisena ja
tavoitteellisena toimintana vaan antavat kuvaa, että varhaiskasvatusta voi
toteuttaa kuka vaan ja siihen ei tarvita koulutusta eikä ohjaavia asiakirjoja. Vaikka
huoltajat eivät haluaisi tietää muuta kuin asioita perustoiminnoista, on
ammattilaisen tehtävä vasun velvoittamana kertoa muutakin. Huoltajan ja kasvattajien
havainnot ja keskustelut lapsen päivästä luovat pohjan lapsen kokonaisvaltaisen
hyvinvoinnin turvaamiselle, mikä vuoksi viestien pitää olla monipuolisia ja
erityisesti kannustavat ja lapsen kehitystä ja oppimista myönteisesti kuvaavat
viestit ovat tärkeitä.
Säännöllisen,
päivittäisen viestinnän lisäksi jokaiselle lapselle laaditaan yhteistyössä huoltajan
kanssa lapsen
varhaiskasvatussuunnitelma. Erityisesti yhteistyön merkitys huoltajien
kanssa korostuu, kun suunnitellaan ja
toteutetaan lasten kehityksen ja oppimisen tukea. Jotta lapsen tuen
tavoitteet voidaan saavuttaa mahdollisimman hyvin, tarvitaan kaikkien osapuolien
yhteistyötä. Yhteistyössä huoltajien kanssa voidaan sopia muun muassa, että
lapsi siirtyy päiväkotiin säännölliseen varhaiskasvatukseen saadakseen tarvitsemaansa
tukea. Lisäksi siirtymävaiheissa kuten lapsen aloittaessa
varhaiskasvatuksessa, vaihtaessa ryhmää tai yksikkö sekä siirtyessä esiopetukseen
tehdään huoltajan kanssa yhteistyötä lapsen edun mukaisesti voimassa olevien
säädöksien mukaan.
Vasun tavoitteiden toteutumiseksi tarvitaan huoltajien kanssa tehtävää monipuolista yhteistyötä.
Huoltajilta tarvitaan monipuolista tietoa muun muassa oppimisen alueiden suunnitteluun
ja toteuttamiseen. Varhaiskasvattajat tarvitsevat tietoa esimerkiksi lapsen
kielestä, kulttuurista ja katsomuksesta. Huoltajien erityisosaamisen käyttö
varhaiskasvatuksen arjessa voi rikastuttaa oppimista. Vasu velvoittaa myös
yhteistyön kautta innostamaan huoltajia liikkumaan ja liikuttamaan
lapsia vapaa-ajalla erilaisissa tiloissa ja ulkona erilaisissa olosuhteissa.
Huoltajille pitää mahdollistaa osallistuminen varhaiskasvatuksen toiminnan ja kasvatustyön tavoitteiden
suunnitteluun ja kehittämiseen. Tehtävän yhteistyön kautta esimerkiksi
vanhempainiltoja pitämällä voidaan tukea huoltajien keskinäistä vuorovaikutusta
ja verkostoitumista, mikä voi puolestaan tukea kasvattajia heidän arjen työssä.
Yhteistyön kehittäminen
Varhaiskasvatus tarvitsee kehittyäkseen palautetta, joten
sitä kuuluu kerätä huoltajilta. Palautteen kohteena voi olla myös tiedon saanti
yhteistyön toteutumisesta.
Jos yhteistyö
ei ole toiminut hyvin, voi olla hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään:
- Millaisin odotuksin yhteistyötä on tehty?
- Onko huoltajien odotukset selvitetty?
- Onko huoltajille kerrottu varhaiskasvatuksen odotukset yhteistyölle?
- Miten ammattilaiset ovat vuorovaikutuksessa huoltajan ja lapsen kanssa?
- Miten perheiden erilaiset lapsen kasvatukseen, hoitoon, huolenpitoon ja oppimiseen liittyvät arvot, asenteet, kysymykset, huolet ja tuen tarpeet tulkitaan?
- Kuinka huoltajien kasvatustehtävää, vanhemmuutta ja omaa lasta koskevaa asiantuntijuutta tuetaan?
- Mitä keskustelut sisältävät? Ovatko ne ratkaisu- vai ongelmakeskeisiä? Korostavatko ne dialogia vai kasvattajan asiantuntijuutta?
- Miten kasvattajan tai huoltajan asenteet ja arvot näkyvät yhteistyössä?
Usein yhteistyön haasteiksi ovat nousseet erilaiset odotukset ja jos perheellä on haasteita työn ja kodin yhteen sovittaminen
sekä heillä on haasteita lastenkasvatuksessa, yhteistyö
on koettu haastavammaksi. Toimivan yhteistyön pohjalta puolestaan on usein löydetty jokapäiväinen
yhteistyö, keskustelut, tiedonkulku, vuorovaikutuksen avoimuus ja luottamus.
Haasteita yhteistyöhön alkaa kertyä, kun on puutetta keskusteluissa ja tiedon kulussa ja koetaan,
että lapsen yksilöllisiä tarpeita huomioidaan liian vähän.
Jos halutaan kehittää yhteistyötä, niin yhteistyön polku,
omat arvot ja asenteet kannattaa tutkia ensin. Arjen kohtaamisissa voi miettiä:
miten jakaa tietoa? Miten empaattisesti kohtaa toiset? Onko aitoa halua
kuunnella ja ymmärtää toista. Tunnenko lapsen kokonaisvaltaisesti ja olenko
havainnoinut häntä tänään? Yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa huoltajien kanssa
lapsen pitää olla keskiössä vuorovaikutuksessa.
Miten
yhteistyön polku kehittyy?
Yhteistyön polku
- Huoltaja tai yksikkö ottaa yhteyttä varhaiskasvatuspolun aloittamisesta
- Huoltaja osallistuu kasvattajan kanssa aloituskeskusteluun ja käy lapsen kanssa tutustumiskäynneillä
- Lapsi aloittaa varhaiskasvatuksen – lapsen hyvä aloitus lämpimällä vastaanotolla ja pitkäjänteisellä työotteella
- Päivittäiset kohtaamiset huoltajien kanssa
- Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatiminen
- Lapsen mahdolliseen erityiseen tukeen vastaaminen
- Yksikön toiminnan suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen osallistuminen, osallisuuden mahdollistaminen
- Huoltajien keskinäinen yhteistyö esimerkiksi vanhempainilloissa
- Lapsen tavoitteellinen hoito, kasvatus ja opetus keskinäisessä yhteistyössä
- Lapsen siirtyminen yksikön sisällä, toiseen yksikköön tai esiopetukseen
Oma vuorovaikutus
Omasta vuorovaikutuksesta toisten
kanssa on hyvä lähteä kehittämään toimintaa: miten luon luottamuksellinen,
kuulevan, kunnioittavan dialogin toiseen. Sen jälkeen voidaan tarkastella
ulkoisia puitteita, kuten onko tietoa huoltajille saatavilla esimerkiksi
eteisistä, lähetetäänkö viikko-ohjelmia tai miten hyvin pedagoginen
dokumentointi on viestitty huoltajille. Jokaisella varhaiskasvattajalla on
vastuu omasta vuorovaikutuksestaan ja johtajan tehtävä on tukea heitä hyvän
vuorovaikutuksen ylläpitämisessä ja kehittämisessä.
Miten sinä toimin huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä?
Blogia voit seurata myös Facebookissa.